Condensatoren vervangen op cross-over

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Lieve mensen,

Hieronder heb ik een aantal foto's van een 3-weg cross-over uit een Wharfedale Glendale 3. De speaker heeft al een tijdje last van een soort vervorming in het midden-hoog die voornamelijk hoorbaar is door de midden-unit. Aangezien het allemaal oud spul is, verdenk ik de unipolaire elco's ervan 'opgedroogd' te zijn.
Deze onderdelen lijken mij kandidaat voor vervanging:
- 4µF 50V NP voor de tweeter
- 16 µF 50V NP
- 25 µF 50V NP
- een weerstand over de midden-unit met als opschrift 'CGS | CB10 | 1.5R | 10%' betekent dit 1.5Ohm tolerantie 10%?

Nu zit ik te denken waarmee ik precies moet vervangen. Tenminste wil ik een soort 'audio-grade' elco's hebben, maar liever nog film- of polypropyleen condensatoren. Zou ik daarmee de geluidskwaliteit nog wat kunnen verscherpen?
Ik vraag me af welk type condensator het beste is en waar ik die kan vinden. Ik kon bij Conrad niet zoveel wijs worden uit het aanbod namelijk. Verder las ik op internet dat je ook de kwaliteit van een gewone elco kunt verbeteren door deze parallel te plaatsen met een film-condensator van lage capaciteit. Dit zou dan de 'snelheid' verbeteren.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar jullie advies.

Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~mfaas/xover1289.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~mfaas/xover1290.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~mfaas/xover1291.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~mfaas/xover1292.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Op verzoek een schopje richting EL :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:03
Ik denk dat je op alle punten inderdaad gelijk hebt. Ik weet dat mijn vader destijds een buizenversterker gebouwd had met van die gele condensatoren vergelijkbaar met deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.hificollective.co.uk/images2/jup_vintage_350.gif

Ik kan deze bij Conrad niet vinden, verwacht ook niet dat zij deze hebben eigenlijk. Bij ons in de buurt zit een high end (bouwen zelf buizenversterkers en geluidsboxen) HiFi zaak die ze ook heeft. Volgens mij de zwarte types zelfs ook nog maar daar ben ik niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:36

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Anders kan je altijd Farnell proberen, heeft qua componenten altijd veel meer dan conrad, alleen weet niet of je als consument ook uit de VS voorraad kan bestellen, want zulke specials moeten meestal overkomen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Uit de VS bestellen bij Farnell is niet echt een probleem, de hoge verzendkosten weer wel. Ooit eens een speciaal LCD schermpje nodig gehad voor een paintball geweer (AGD E-Mag) en die konden ze leveren maar ik wou niet de idioot hoge verzendkosten betalen. (moest geloof ik via UPS verstuurd worden oid)

Indirect bij een US dealer besteld, gewoon met de post mee, en klaar was het. Later nog wel een superdikke Farnell catalogus toegestuurd gekregen vanwege mn vraag om het schermpje, maar nooit wat besteld daar.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gewoon bij een luidspreker shop kopen.

http://www.europe-audio.com/
http://www.rumoh.eu/
of evt via Ebay als het goedkoop moet.

Condensatoren in serie met tweeter minimaal MKT nemen de rest zou je wel gewoon bipolair elco kunnen nemen.
Zou voor zo'n speaker niet teveel geld neerleggen, verschil is nihil.

edit:
Ik zie dat je in Rijswijk woont, ik stuur je wel even een DM ;)

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 24-09-2013 00:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat is het werkelijke voltage dat ze voor hun kiezen krijgen? 50 V kan wellicht heel ruim genomen zijn omdat ze die vroeger op voorraad hadden. Dus wie weet kun je af met de meer beschikbare en goedkopere 35V versies.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Heel erg bedankt voor jullie reactie! Het voltage is inderdaad een goed punt, maar veel van die foliecondensatoren zijn echter toch standaard iets van 250VAC of meer zag ik. Ik ga in elk geval even kijken bij de genoemde winkels.
Is het trouwens zo dat een MKT of MKP altijd bipolair is, of zijn daar ook weer verschillen in?

edit: ik schrijf net 250 VAC, dan moeten ze wel bipolair zijn nog?

[ Voor 9% gewijzigd door phaas op 27-09-2013 22:47 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In dergelijke filters worden (eigenlijk) ALTIJD bipolaire condensatoren gebruikt.
MKT en MKP zijn per definitie ongevoelig voor polariteit.
Dat komt door de opbouw.

250VAC hoeft opzich niks te zeggen of ze polair of bipolair zijn.

Spanning is voor zulke speakers in huis niet echt een issue overigens.
50V is zat.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sibylle schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:16:
Wat is het werkelijke voltage dat ze voor hun kiezen krijgen? 50 V kan wellicht heel ruim genomen zijn omdat ze die vroeger op voorraad hadden. Dus wie weet kun je af met de meer beschikbare en goedkopere 35V versies.
35V is eigenlijk te laag voor een speaker, gemiddeld produceert een versterker 45 volt op vol volume. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, lichtere versterkers kunnen op een lagere spanning werken.

Overigens betwijfel ik het of de condensators in het filter wel de schuldigen zijn. Uitdrogen is alleen een issue bij elektrolytische condensatoren (het elektrolyt droogt namelijk uit), niet bij de andere typen.

De symptomen van phaas zouden ook makkelijk een middentoner kunnen zijn waarvan de randen hard geworden of gescheurd zijn. De speakers stammen uit de tweede helft van de jaren 70 en zijn dus inmiddels meer dan 30 jaar oud en gaan richting de 40.

Sowieso is het, gezien de leeftijd, raadzaam om het filter opnieuw te solderen. Oude solderingen gaan oxideren en kunnen breken, wat allerlei storingen kan geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
B_FORCE schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 00:29:
In dergelijke filters worden (eigenlijk) ALTIJD bipolaire condensatoren gebruikt.
MKT en MKP zijn per definitie ongevoelig voor polariteit.
Dat komt door de opbouw.

250VAC hoeft opzich niks te zeggen of ze polair of bipolair zijn.

Spanning is voor zulke speakers in huis niet echt een issue overigens.
50V is zat.
Beetje late reactie, maar ik bladerde dit topic pas door nadat ik hierin een nieuw bericht zag.
Ik moet toch zeggen dat je je vergist. Het mag toch bekend zijn dat de aanduiding AC gewoon wisselspanning betekent? M.a.w. elke 1/50e seconde wisselt de polariteit twee keer. Je mag me uitleggen hoe zo'n condensator desondanks toch polair zou kunnen zijn.

Edit:
Het is me bekend dat men door in tegengestelde richting in serie schakelen van twee elektrolytische condensatoren het geheel geschikt maakt voor wisselspanning. Maar dat geheel is dan toch bipolair. M.a.w. als het tot geheel is samengevoegd hoeft er geen aanduiding plus en min op te staan.
Het is me echter niet bekend of zulke samenvoegsels tot één geheel (die er dus uitzien als één condensator) echt bestaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 02-10-2013 16:17 ]

Pagina: 1