Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Beste Tweakers,

ik heb mijn computer een week lang afgekoppeld gehad, vanochtend heb ik hem terug aangesloten en opgestart. In eerste instantie was dit geen probleem, hij bootte normaal en ik kwam in Windows. Echer viel het beeld na een aantal seconden weg en reageerde hij nergens meer op.

Na hem te hebben gereset deed hij het volgende:

-Fans beginnen met draaien en lichtjes gaan aan
-Na 3-4 seconden reset hij zichzelf
-Lichtjes beginnen weer te branden en fans draaien
-Geen beeld op mijn monitoren en geen lampjes op mijn muis of toetsenbord

Ik weet nu niet zeker of dit aan mijn moederbord of geheugen gaat liggen. Twee jaar geleden heb ik een vergelijkbaar probleem gehad, en toen lag het aan mijn geheugen. Ik heb jammer genoeg momenteel geen extra compatibel geheugen liggen voor mijn moederbord, dus ik kan het zeer moeilijk testen.

Ik heb alles al een keer eruit gehaald en geprobeerd met het bare-minimum te booten (alleen videokaart, 1 strip geheugen en HDD+CPU), zonder succes. Heb beide geheugen strips op iedere slot geprobeerd te zetten en zo te booten, maar dit hielp ook nog niks.

Ik begin nu een beetje ten einde raad te komen. Iemand nog een idee?

Specs:

i5-2500k
2x4gb Corsair CML8GX3M2A 1600C9B geheugen
Asus Sabertooth P67 rev B3
600W OCZ voeding
MSI GTX770 twin frozr
Samsung 840pro SSD
3TB WD Caviar Green HDD

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-11 12:25
Kan je proberen om te starten vanaf de integrated graphics, dus zonder de GTX770?
Geeft het moederbord enige piepjes?

Ook zou 1 ram module niet werken, het is zeer waarschijnlijk een dual channel ;)

• Ubahnub
Het moederbord heeft naar mijn weten geen integrated graphics. Jammer genoeg ben ik tijdens de installatie ook vergeten het speakertje aan te sluiten en deze kan ik nu niet meer vinden. Dit maakt het niet makkelijker :p

Ookal is het dual channel, zou hij niet sowieso moeten starten met 1 module?

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-11 18:51
Dit mobo heeft inderdaad geen mogelijkheid tot het weergeven van beeld dmv je 2500K, maar waarom gelijk naar het geheugen kijken? Zoals ik het zie heb je recentelijk die GTX770 erin gezet?

Ik zou zelf eerst m'n videokaart er eens uithalen, er weer inzetten en aansluiten. Toevallig geen oudere videokaart liggen?

PS: bios al gereset neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Freaky Maus op 22-09-2013 11:46 ]

Specs

• Ubahnub
Bios heb ik inderdaad al gereset. Ik ben naar het geheugen aan het kijken, omdat ik een jaar of twee geleden een vergelijkbaar probleem had en toen lag het aan mijn geheugen.

De GTX770 zit er ondertussen al weer een maand in geloof ik, is dus inderdaad het meest recente onderdeel. Mijn vorige videokaart is in gebruik door een vriend, maar ik zal eens kijken of ik nog een andere kaart kan vinden. Bedankt voor de tip alvast! :)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Heb je de pc vervoerd in de week dat ie was afgekoppeld? Misschien is daardoor iets beschadigd.

Verder is het een kwestie van elimineren door uitwisselen met reserve onderdelen voor zover je die hebt, want we kunnen zo alleen maar gokken wat er stuk is.

Ik zou beginnen met de voeding. Meet voor de zekerheid even de voltages met een multimeter als je die hebt, want indien die veel te hoog of laag zijn kun je andere onderdelen ook beschadigen.

• Ubahnub
Ik heb mijn PC inderdaad verplaatst terwijl hij afgekoppeld was. Ik heb hem van beneden te trap opgedragen en terug op mijn kamer gezet.

Ondertussen heb ik een andere videokaart geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb ook alles nog eens eruit gehaald en nagekeken of ik ergens defecte condensoren kon vinden, maar ook hier geen succes mee. Jammer genoeg heb ik geen multimeter, dus kan dat niet meteen checken. Ik kan wel nog een andere voeding proberen, heb er nog wel eentje liggen die in orde is.

Later kan ik meer onderdelen testen, ga hem even meenemen naar mijn broer en zijn oude onderdelen kannibaliseren. Dan zal ik meer laten weten!

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 08:43
Ubahnub schreef op zondag 22 september 2013 @ 02:53:
Ik heb alles al een keer eruit gehaald en geprobeerd met het bare-minimum te booten (alleen videokaart, 1 strip geheugen en HDD+CPU), zonder succes. Heb beide geheugen strips op iedere slot geprobeerd te zetten en zo te booten, maar dit hielp ook nog niks.
Probeer is te booten met niets (geen videokaart, geen geheugen, geen hdd, wel cpu). En dan bijvoorbeeld je videokaart, dan kan je zien wat je doet :) En dan geheugen en je HDD.

Als ik je specs van je PC zie, gok ik op een voeding die het niet meer trekt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 22:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

smiba schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:08:
Kan je proberen om te starten vanaf de integrated graphics, dus zonder de GTX770?
De P67-chipset ondersteunt geen integrated graphics.
Ook zou 1 ram module niet werken, het is zeer waarschijnlijk een dual channel ;)
Dat is niet waar. Dual-channel betekent dat het RAM 2x zo snel werkt als je ze in paren van 2 modules gebruikt. Het betekent niet dat je minimaal 2 modules geïnstalleerd moet hebben.
reshi schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:59:
[...]
Probeer is te booten met niets (geen videokaart, geen geheugen, geen hdd, wel cpu). En dan bijvoorbeeld je videokaart, dan kan je zien wat je doet :) En dan geheugen en je HDD.
Wat schiet je daarmee op? Hij heeft geen speaker dus hij kan geen piepjes horen.

Aangezien hij de IGP niet kan gebruiken, zal de PC niet opstarten zonder videokaart. De PC zal net zo min opstarten zonder RAM.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2013 23:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
je kan een telichte voeding hebben waardoor hij niet meer door start omdat dat het meeste stroom vereist

• Ubahnub
Naar mijn idee zou een 600w voeding toch voldoende moeten zijn voor dit systeem. Dit is ook een vrij recente voeding, is vorig jaar gekocht.

Ondertussen heb ik een aantal dingen kunnen testen met onderdelen van mijn broer.

Met het geheugen van mijn broer startte hij ook niet op, met zijn videokaart ook niet.

Momenteel vermoed ik dat het probleem gaat liggen aan de CPU of toch het mobo zelf.
Pagina: 1