RAID configuratie stuk na SSD update?

Pagina: 1
Acties:

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 21:20
Inmiddels is het probleem opgelost!

Beste Tweakers,

Ik las zojuist dat er een update is voor mijn SSD (OCZ Agility 3), af en toe lijkt de SSD kort te "hangen" en dus ben ik benieuwd of deze firmware update dit oplost. Helaas na deze update wil mijn systeem niet meer opstarten.

Mijn systeem configuratie
Ik heb een Gigabyte GA-P35-DS3 moederbordje gekoppeld aan twee hardeschijven welke in RAID0 staan. Daarnaast mijn SSD. Nu is het zo dat AHCI niet gebruikt kan worden door de RAID configuratie, dan zouden ook de twee schijven op AHCI gezet worden. Dus de SSD draait in IDE mode. Dit werkte tot zojuist perfect!

Wat heb ik gedaan?
Vanaf de OCZ website de "PC Bootable" gedownload, dit op een DVDtje gezet en vanaf opgestart. Vervolgens met de OCZ Toolbox de SSD gekozen, firmware update uitgevoerd en het systeem weer afgesloten.

Wat werkt er nu niet?
Na het BIOS scherm komt het scherm van de RAID configuratie welke het volgende aangeeft:

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/hwy342wul/raid_config.jpg

Hierna krijg ik de mededeling "No operating system found".

Wat heb je geprobeerd?
In het BIOS even met AHCI mode gespeeld (aan/uit en kijken wat er gebeurde) en in de RAID configuratie gekeken. Vervolgens Hirens Boot CD uit de kast gepakt, daarvan opgestart en in de disk manager gekeken waar het volgende staat:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/nogu64prf/disk_manager.png

De D schijf is via de verkenner benaderbaar, dit is dan ook mijn SSD! Dus de update lijkt wel goed gegaan te zijn! De E en F staan op de hardeschijven en als ik die aanklik krijg ik de vraag of ik deze wil formateren (dat maar niet gedaan).

Maar de SSD lijkt dus te werken, waarom wil je Windows dan niet opstarten?
Omdat de SSD er later bijgezet is en ik eerst dual-boot had, later is de Windows installatie verwijderd van de hardeschijven maar is de MBR (daar staat toch van waar er gestart moet worden?) nooit gewijzigd en wordt dus via de hardeschijven de Windows op de SSD gestart.

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen! Het lijkt erop dat die OCZ Toolbox iets met een van de schijven gedaan heeft...

Alvast hartelijk dank! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door royduin op 21-09-2013 21:40 . Reden: Toevoeging ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In ieder geval staat je "door systeem gereserveerde partitie" van windows op de verkeerde plaats, namelijk in de Raid array. Deze partitie is niet per se nodig, maar staat normaal op de boot schijf. Bovendien gebruikt windows deze partitie om op te starten. Als er wat mis is met deze partitie (sommige mensen willen
deze partitie beslist verwijderen, bijvoorbeeld), dan is het nodig met de windows dvd op te starten en de reparatie modus uit te voeren.
Of dat bij jouw werkt weet ik niet, maar het is te proberen.

• royduin
Bedankt voor je snelle reactie!! _/-\o_

Dus schijven even los koppelen (enkel de SSD aan het mobo), vervolgens van de Windows cd opstarten en startup repair uitvoeren? Mocht dit werken kan ik weer bij mijn Windows, daarna kijken of de RAID configuratie weer draaiend te krijgen is?

[ Voor 8% gewijzigd door royduin op 21-09-2013 21:13 . Reden: Bedankje toegevoegd ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geen idee.
Ik zou de hele boel aangesloten laten. Dit omdat de hdd blijkbaar ook aangesloten waren toen je windows op de ssd zette. Raid ziet er zowiezo raar uit, 1 disk wordt te klein gezien.

• royduin
Feest! Het werkt weer *O*

Maar... ik heb geen idee wat er aan de hand was of wat er nu voor gezorgd heeft dat het weer werkt. Ik heb de schijven losgekoppeld van het moederbord, diverse malen startup repair uitgevoerd (op de SSD dus) met elke keer als resultaat: niks. Vervolgens de schijven er weer aan gehangen en ineens staat er dat de RAID configuratie goed werkt! In afwachting wat er volgt blijkt Windows op te starten en zijn alle schijven prima benaderbaar!

Het blijven toch af en toe onbegrijpelijke dingen.. 8)7

Nogmaals wil ik je hartelijk danken voor de genomen moeite hier te reageren en een hele prettige avond toegewenst!! d:)b

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
misschien toch een kabeltje wat niet 100% goed contact maakte...

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Pagina: 1