[HomePlug+300n Wifi] Netwerk via homeplug en Wifi AP

Pagina: 1
Acties:

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik woon in een studentenhuis en wij delen het internet. Ik had een mooi kabelgootje over de trap gespannen zodat mijn huisgenoten boven ook internet hebben. Nu heeft de woningbouwvereniging van wie wij dit huis huren ons verboden om in de gemeenschappelijke ruimtes ook maar iets aan te brengen wat er niet hoort. De kabelgoot moest dus verdwijnen op last van EUR 200,00 verwijderingskosten. Ook mag ik geen gat in het plafond boren om een kabel direct naar boven te leggen. Stelletje eikels zijn het maar goed, nu ben ik gaan kijken naar een andere (goedkope) oplossing. Verhuizen in Amsterdam vanwege deze reden is geen optie ;-).

Ik heb twee powerlines adapters gekocht (Belkin) en de bedoeling is als volgt:

Router (ssid Castor)-> wired naar homeplug -> a/c net -> homeplug -> sitecom 300n wifi router (ssid Pollux)

Ik krijg dit alleen niet aan de praat. Ik heb mijn homeplugs met elkaar laten pairen en dat gaat goed. Daar ligt het probleem dus niet. Ik heb mijn modem ingesteld als 192.168.0.1 op subnet 255.255.255.0 en DHCP draait. De sitecom router is 192.168.0.100 en DHCP staat uit. Beide wifi signalen zenden uit op kanaal 1.

Wat doe ik hier verkeerd?

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Kabel wel in de lan poort gedaan ipv de wan?

Edit:
Kun je het modem wel pingen?

[ Voor 30% gewijzigd door .Maarten op 21-09-2013 18:54 ]

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
ja, en ik kan in de sitecom ook gewoon in de adminomgeving komen terwijl ik via kabel op Castor ben aangesloten.... Dus hij hangt wel in het netwerk. Alleen het internet signaal komt dus niet door....

Wanneer ik de homeplug met mijn laptop verbind, en dus direct via homeplug naar het modem ga, dan heb ik internetverbinding. Wel een beetje snelheidsverlies, maar nog altijd 20mbit. Dus het zit echt in de router, de homeplugs werken naar behoren.

[ Voor 52% gewijzigd door Yuri op 21-09-2013 19:03 ]

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het eeuwige gemier met homeplugs, een regelrechte continuing story.
Ik waag me niet aan percentages, maar bijzonder vaak laten die dingen het afweten zodra je op de beide locaties die je probeert te verbinden op verschillende groepen zit. Domweg omdat de overdrachtsimpedantie te hoog is. Zoek maar even in dit forum op het trefwoord powerline of homeplug en je zult meerdere uitgebreide uiteenzettingen vinden over waarom die dingen opvallend vaak een regelrechte ramp zijn. Het is haast misdadig hoe dit fenomeen door sommigen (zelfs door redactionele medewerkers op technische sites) zo de hemel in wordt geprezen met totaal verzwijgen van de problemen die kunnen optreden. Zal wel totaal ontbreken van kennis zijn neem ik aan, maar dat verwacht je op zulke plaatsen toch niet.

Verwijderd

Zet ze eens op een andere kanaal. En dus NIET op hetzelfde. Castor op bv. kanaal 1 en Pollux op 6 of hoger.

Kijk of het beter gaat.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Blokkeert de Sitecom geen onderling verkeer? Zet beveilingsopties zoals AP isolation en de firewall eens helemaal uit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:15:
Het eeuwige gemier met homeplugs, een regelrechte continuing story.
Ik waag me niet aan percentages, maar bijzonder vaak laten die dingen het afweten zodra je op de beide locaties die je probeert te verbinden op verschillende groepen zit. Domweg omdat de overdrachtsimpedantie te hoog is. Zoek maar even in dit forum op het trefwoord powerline of homeplug en je zult meerdere uitgebreide uiteenzettingen vinden over waarom die dingen opvallend vaak een regelrechte ramp zijn. Het is haast misdadig hoe dit fenomeen door sommigen (zelfs door redactionele medewerkers op technische sites) zo de hemel in wordt geprezen met totaal verzwijgen van de problemen die kunnen optreden. Zal wel totaal ontbreken van kennis zijn neem ik aan, maar dat verwacht je op zulke plaatsen toch niet.
Ik waag me wel aan percentages. 20% geen verbinding, 5% wel verbinding maar uitval zodra een of ander apparaat aangezet wordt (wasmachine en microgolfoven waren de toppers). Dan nog 20% die een zeer trage verbinding hadden. En slechts 40% zal meer dan 40Mbps halen.

Bron: eigen onderzoek met 100 van die gevallen waar gekeken is naar wel/geen verbinding, en onderzoek uit UK met 250 gevallen waar snelheid uitgebreid is bekeken. Helaas kan ik de rapporten niet delen, maar het sluit naadloos aan met ervaringen hier ;)

Belangrijkste constatering is dat er vrijwel niets is wat je zelf kunt doen om de verbinding tussen twee bepaalde stopcontacten te verbeteren. What you get is what you get. Als je tot de gelukkige 40% behoort heb je een prima verbinding, 15% heeft een redelijke maar niet al te snelle verbinding en 45% heeft gewoon pech. Zo te horen valt de situatie van TS in die 45%.

Dan: alternatieven...

Als ik terugdenk aan m'n eigen studententijd was dat voordat überhaupt netwerk/internetverbindingen op kamers gemeengoed waren. Wij hebben op de gang op zeker moment (ik geloof anno 1999 ofzo) kabelinternet genomen. Wij mochten ook absoluut geen gaten boren of goten leggen. Wat we wel hadden was een verlaagd plafond in de gang. Er liepen leidingen boven, en er was bij elke kamer een gat bovenin een vaste kast waar leidingen van gang naar kamer gingen. Daar kon dus ook UTP doorheen, en aldus geschiedde O-)

Geen idee of dat bij jullie het geval is, maar ik zou in ieder geval naar boven kijken. Kijk sowieso of er niet bij bestaande leidingen ruimte is om iets erlangs te wurmen.

Anders:
- MoCA is relatief duur maar als je coax naar boven hebt allicht een optie. Reken EUR 65 voor MoCA adapter bij de router en EUR 65 per kamer waar het heen moet. Je haalt er wel betrouwbaar 170Mbps mee per client, met totale netwerkbandbreedte van 270Mbps.
- WiFi kan met beam forming beter werken, zeker icm forse antennes - maar dan ga je ook flink in de buidel moeten tasten. Denk aan EUR 110 voor een router die beam forming aankan (Asus RT-N66U bijvoorbeeld) en vervolgens EUR 65 per PC voor een goede PCIe WNIC met externe antenna array die hetzelfde kan (bijv Asus PCE-AC66). Dat is dus nagenoeg even duur als MoCA, en minder betrouwbaar snel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1