Vervanging SSD

Pagina: 1
Acties:

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste

In januari 2010 heb ik mij een nieuw systeem aangeschaft:
CPU:AMD Phenom II X6 Six Core 1090T 3.2Ghz 9MB socket AM3
CPU cooling:Xigmatek Gaia SD1283 CPU cooler AMD/Intel
Motherboard:ASRock 890FX Deluxe4 socket AM3
Memory 1:Kingston 2 x 2Gb DDR3 1600Mhz CL9 HyperX
Harddisk 1:Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATA2
Harddisk 2:Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATA2
Solid State Disk:OCZ 60Gb Vertex 2 SSD 2.5inch SATA2
Grafische kaart:ATI HD6870 1Gb DDR5 PCI-express
Grafische kaart 2:ATI HD6870 1Gb DDR5 PCI-express
Optical Drive 1:NEC AD-7260S 24x DVD-RW Dual Layer SATA zwart
Voeding:XFX Core Edition 850W

Dat systeem ziet er op de dag van vandaag nog hetzelfde uit, echter lijkt het er op dat mijn SSD het begeven heeft en zou ik dus een nieuwe willen aanschaffen.
Mijn budget ligt rond de €150, en ik denk dat ik aan 120GB wel voldoende heb, 250GB lijkt ook nog oké.

Ik heb de grote SSD topic al eens doorgenomen, en daar stonden een aantal 'aan te raden' SSD's in vermeld. Deze lijst is echter al wat verouderd ondertussen.

Wat zijn tegenwoordig de meeste betrouwbare SSD's, en welke kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Welke SSD's heb je zelf in gedachte? want je hebt vast wel wat gevonden in je zoektocht?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
250GB Samsung Evo is een leuke schijf voor een net bedrag.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 20:56
Ik zou persoonlijk voor een Samsung versie gaan.
Heb zelf 128 GB 840 serie in m'n desktop en onlangs (ongeveer 3 weken geleden) m'n laptop HDD vervangen voor een 250 GB Evo serie.

Beiden geen problemen en goede performance.

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Bedankt voor de vlotte reacties.
Had volgende topic gelezen: http://tweakers.net/revie...usie-(r)evolutionair.html dus mijn voorkeur ging ook al wat uit naar de nieuwe Samsung EVO reeks.
Had echter nog niet echt vergeleken met andere producenten.
Kortom, met Samsung kan ik dus eigenlijk geen miskoop doen?
Is er iets waar ik rekening mee moet houden als ik hem aansluit op een AMD setup?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Persoonlijk ben ik een grotere fan van de Crucial M500 reeks, hebben toch wat voordelen, zoals RAID 5 bitcorrectie en power safe caps. Wel hebben ze redelijk rommilige SMART waardes, grote kans dat Crucial die niet gereset heeft na het testen.

People as things, that’s where it starts.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
VasZaitsev schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 18:19:
Persoonlijk ben ik een grotere fan van de Crucial M500 reeks, hebben toch wat voordelen, zoals RAID 5 bitcorrectie en power safe caps. Wel hebben ze redelijk rommilige SMART waardes, grote kans dat Crucial die niet gereset heeft na het testen.
Mee eens, prijs kwaliteit ligt op het moment wat mij betreft ook bij de m500. Die SMART waardes is een storm in een glas water... draai je systeem in, draai er twee weken mee zodat alle correcties zijn gedaan... reset de waardes en het zal niet meer gebeuren. Is volgens mij ook idd een wat slordig foutje vanuit de fabriek... niets aan het handje.

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

Wat mij betreft de beste koop op het moment...

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik wil ook een 250GB SSD kopen, maar just checking: Aan beide (Samsung of Crucial) kan je je eigenlijk geen buil vallen? Zijn dit een beetje de usual suspects?

Verwijderd

Samsung Pro 115 euro nu bij Mycom ;) Beste SSD op dit moment.

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik zie hem staan, helaas 128GB. Heb liever net wat meer met 256GB.
Wat is eigenlijk concreet het verschil tussen de EVO en Pro? Ga ik daar nog wat van merken?

Verwijderd

Pro is een heel stuk rapper ;) Zou toch echt voor de Pro gaan altijd. Dan maar wat eurotjes meer kwijt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is maar net wat je verstaat onder heel stuk rapper. In de benchmarks zie je idd dat de 840Pro rapper is, maar bij gemiddeld gebruik is er amper verschil tussen een 840Evo en een 840Pro. Ik heb liever een 840Evo van 256GB dan een 840Pro van 128GB.

Persoonlijk zou ik gewoon in de pricewatch kijken naar SSDs van Crucial, Samsung en Plextor, vervolgens filteren op 240GB of groter en dan op prijs sorteren en dan de Crucial V4 negeren omdat dat een k*tding is. Vervolgens gewoon de goedkoopste nemen, op dit moment de Crucial M500.

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:33:
Het is maar net wat je verstaat onder heel stuk rapper. In de benchmarks zie je idd dat de 840Pro rapper is, maar bij gemiddeld gebruik is er amper verschil tussen een 840Evo en een 840Pro. Ik heb liever een 840Evo van 256GB dan een 840Pro van 128GB.

Persoonlijk zou ik gewoon in de pricewatch kijken naar SSDs van Crucial, Samsung en Plextor, vervolgens filteren op 240GB of groter en dan op prijs sorteren en dan de Crucial V4 negeren omdat dat een k*tding is. Vervolgens gewoon de goedkoopste nemen, op dit moment de Crucial M500.
Wat wil je met 256 doen? Zware programma's is sowieso af te raden op een SSD dus voor een Windows en dergelijke is 128 toch prima?

http://nl.hardware.info/r...eview-sneller-dan-de-rest

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Windows erop, paar programma's en dat ding is vol. Doe je dualboot met linux erbij dan zit je met 128GB gewoon verlegen. Been there, done that.

Verder is de performance van SSDs afhankelijk van de grootte. Voorheen was 64GB het onderdeurtje die je nooit terug zag in de benchmarks bij review sites, tegenwoordig is dat het 128GB model. De 840Pro die je aanhaalt is ook getest als 256GB model, de 128GB versie haalt bij lange na niet de performance van de 256GB versie.

Verder is zoals ik eerder al zei het verschil alleen merkbaar in benchmarks, in de praktijk merk je 0,0 verschil tussen supersnel en ultrasnel.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:35:
[...]
Wat wil je met 256 doen? Zware programma's is sowieso af te raden op een SSD dus voor een Windows en dergelijke is 128 toch prima?
Zware programma's af te raden op je SSD? Nou weetje, neem dan geen SSD... :+
Juist voor Programma's, temporary files, cache noem het eens op is je SSD fijn.. Alle argumenten over de 'korte' levensduur zijn zwaar overtrokken.. Even uit mijn hoofd zou de gemiddelde gebruiker met pak 'm beet 10GB per dag de rest van zijn leven met een SSD kunnen doen.. Ergens op Anandtech.com hebben ze mooi onderbouwd waarom je je geen zorgen hoeft te maken om die levensduur..

Owja. 256GB is juist wel fijn, per definitie sneller dan 128GB plus je houdt meer ruimte over waardoor de performance op pijl blijft ivm garbage collection..

Dus Ts, gewoon voor een 256GB gaan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 24-09-2013 02:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:21:
Pro is een heel stuk rapper ;) Zou toch echt voor de Pro gaan altijd. Dan maar wat eurotjes meer kwijt.
Hoe kom je hierbij? De reviews tonen m.i. aan dat de verschillen marginaal zijn en de EVO soms zelfs sneller is. Tel daar het significante prijsverschil bij op en het plaatje wordt rap helder.

De Pro klinkt eh... pro, maar in benchmark of echte wereld heeft het ding moeite zijn bestaansrecht nog aan te tonen. Theoretisch is het allemaal top en daarom vraag men de hoofdprijs voor het ding, in de prakijk zijn die verschillen er eigenlijk niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 04:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:12:
Samsung Pro 115 euro nu bij Mycom ;) Beste SSD op dit moment.
Je bedoelt 195 euronen?
want dat is wat ik zie staan bij de 256 pro: LINK

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:21:
Als we naar rap gaan kijken (toegangssnelheid/iops en transfer rate) dan is er maar 1 de snelste, en dat is de Samsung EVO 1 TB.
Op enige afstand wordt deze gevolgd door de Samsung EVO 750GB ,
en dan pas komt de Samsung pro 512GB.

Dat is dus de rappe top 3.

de samsung pro 128 GB is een achterblijvertje. Daar zijn echt veel betere alternatieven voor.
Pagina: 1