Moederbord wilt niet werken met 2133 Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Dit is eigenlijk al een probleem voor een vrij lange tijd...

Heb hier dus deze drie onderdelen
pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed
pricewatch: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
pricewatch: Corsair Vengeance LP 8GB 2133MHz CL11

Als ik boven de ~1800 Mhz ga boot het systeem niet meer, ook al zet ik de timings op gestoord hoge getallen of gooi ik de fsb bus omhoog ( pfoe, nostalgisch ).

Ik vermoed zelf dat het komt door de Z68 chipset of eigenlijk gewoon incompabiliteit.
Staat er namelijk niet tussen:
http://www.asrock.com/mb/...del=Z68%20Extreme3%20Gen3

Wie weet doe ik al wat fout? Misschien iemand een idee? Anders gewoon verkassen op V&A en ergens een Z77 op de kop tikken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je FSB (wat tegenwoordig de BCLK is) moet je niet omhooggooien, veel meer dan een paar extra MHz krijg je er toch niet uit, dat gaat niet met dit platform.

Verder, stel je het handmatig in, of laadt je een XMP profile? Als je het handmatig doet, stel dan ook het voltage goed in, dat wordt nog wel eens vergeten.

En anders, zou ik me er eigenlijk niet zo druk om maken, sneller geheugen heeft toch geen of nauwelijks invloed op de prestaties. Dus ik zou het gewoon lekker houden op DDR3-1600 op DDR3-1866 als je dat stabiel krijgt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De specs van je mobo zegt dat 't moet kunnen werken, dus de chipset is het blijkbaar niet. Je CPU zou 't ook moeten aankunnen, volgens http://www.tomshardware.c...3770-work-clocked-2133mhz. Echter hebben ze ook een leuk overzicht met performance benchmarks van geheugen op verschillende snelheden. Geheugen op 2133 MHz is verwaarloosbaar sneller vergeleken met 1333 MHz.

Dus, je kan het wel proberen, maar je zal er echt niets van merken. Als je de link niet wilt openen, hier 't plaatje van AnandTech waarbij x.264 video wordt getest:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4503/39734.png

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:29:
Geheugen op 2133 MHz is verwaarloosbaar sneller vergeleken met 1333 MHz.
Nou ja, het is toch 1 volle procent sneller. Dat zou ik ook niet laten liggen. O-)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:34:
[...]

Nou ja, het is toch 1 volle procent sneller. Dat zou ik ook niet laten liggen. O-)
Kijk, hij snapt het.

Het punt is, ik kon het krijgen voor dezelfde prijs als 1866 en ik vind het zonde dat het niet werkt ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Reepje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:34:
[...]

Thomg schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:42:
[...]

Kijk, hij snapt het.

Het punt is, ik kon het krijgen voor dezelfde prijs als 1866 en ik vind het zonde dat het niet werkt ;)
Ja ok, maar als dat betekent dat je een nieuw moederbord moet halen dan zou ik het de moeite niet vinden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:47:
[...]

[...]

Ja ok, maar als dat betekent dat je een nieuw moederbord moet halen dan zou ik het de moeite niet vinden.
Mwoh, als ik deze kan verkassen voor 60-70 kan ik wel een respectabel 2e hands plankje by V&A halen.
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:29:
Verder, stel je het handmatig in, of laadt je een XMP profile? Als je het handmatig doet, stel dan ook het voltage goed in, dat wordt nog wel eens vergeten.
Ik laad de XMP profile en probeer dan wat timings omhoog te gooien.

[ Voor 33% gewijzigd door Thomg op 21-09-2013 16:01 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Thomg schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:00:
[...]
Mwoh, als ik deze kan verkassen voor 60-70 kan ik wel een respectabel 2e hands plankje by V&A halen.
[...]
Dan niet te veel moeite dan voor dat kleine beetje snelheid verschil? :+

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
JustwilliamNL schreef op zondag 22 september 2013 @ 00:09:
[...]

Dan niet te veel moeite dan voor dat kleine beetje snelheid verschil? :+
...