(Lichte) stottering 7870 icm 2x VE247H

Pagina: 1
Acties:

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:20
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar weken mijn oude monitor vervangen door 2x Asus VE247H die ik via HDMI en DVI heb aangesloten op mijn Sapphire 7870 en ik kom hierbij een probleem tegen. Op de een of andere manier is het beeld (op beide schermen) niet vloeiend. De eerste dagen is me dit totaal niet opgevallen, maar ik ben niet in staat te verklaren wat de verandering veroorzaakt zou hebben.

Ik praat hierbij ook niet over dual monitor gaming of iets anders intensiefs; zelfs terwijl ik dit type loopt de film op het andere scherm niet soepel. Het is moeilijk onder woorden te brengen, ik kan het in ieder geval geen echte framerate lag noemen, maar het is alsof de verversing iedere 2 seconden eventjes vertraagt om vervolgens weer goed door te gaan. Ik merk het tijdens het kijken van videos op youtube, films van m'n NAS, etc (vooral bij de films is het ronduit storend), maar vreemd genoeg komt dit stotterige effect niet naar voren als ik bijvoorbeeld borderlands 2 speel. Na wat nadere inspectie (ik game weinig) komt het wel naar voren, het valt alleen minder op dan het bij de films doet.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd?
- Ik heb een compleet schone windows installatie geprobeerd.
- Ik heb VLC, XBMC én MPC-HC geprobeerd met zowel streams vanaf mijn NAS (ik stream wegens omstandigheden via wifi..) als lokaal staande video bestanden.
- Ik heb rondgesnuffeld in de displayinstellingen van windows, de instellingen van CCC en van de schermen om te kijken of er mogelijk iets mis zou zijn met de refresh rate. Allen geven 60 Hz aan. Ook heb ik de instellingen van de media players bekeken maar omdat ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen kan ik me niet voorstellen dat daar het probleem ligt.
- Ik heb gecontroleerd of de GPU om de een of andere reden zwaar belast/warm wordt, wat absoluut niet het geval bleek te zijn. Volgens CCC is de temperatuur momenteel 42 graden C en wordt ie wisselend voor 8-25% belast. Gezien het feit dat borderlands 2 prima draait kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het aan de GPU ligt.
- Slechts één scherm gebruiken via display settings, levert niets op.
- Uiteraard ook flink rondgegoogled naar oplossingen, helaas leverde dit niets op.

Mijn gok is dus dat het ergens fout zit in de instellingen van CCC of de beeldschermen maar ik heb niets kunnen vinden wat dit oplost.

Heeft iemand enig idee welke instelling dit probleem kan veroorzaken of hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMaxedTank op 21-09-2013 15:21 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 13:02
Dat hd films bij je schokken zo nu en dan kan komen omdat het via wifi gaat.. bedraad heb je veel meer bandbreedte ter beschikking..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• MrMaxedTank
furian88 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 21:13:
Dat hd films bij je schokken zo nu en dan kan komen omdat het via wifi gaat.. bedraad heb je veel meer bandbreedte ter beschikking..
Ook lokaal geprobeerd, ligt echt niet aan de videobestanden of de wifi verbinding. Als de wifi verbinding stottert (wat sporadisch gebeurd) begint de mediaplayer te bufferen en stopt ie gewoon met spelen voor een paar seconden. Dit is een consistent framerate probleem ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MrMaxedTank op 21-09-2013 21:23 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je browsers op de achtergrond openstaan? De hardware versnelling daarin kan soms voor stottering zorgen, als ik het merk dan kill ik meestal al mijn browsers en andere programma's die de gpu gebruiken.
Als ik het daarna opnieuw probeer dan is het gewoon goed.
Moet er dan wel bij zeggen dat ik maar 1 scherm gebruik.

Wat je nog kan proberen is drivers opnieuw te installeren, dus rebooten in veilige modes, drivers eraf halen, nog een keer rebooten dan driver sweeper 3.2 draaien, rebooten en dan je drivers installeren

• MrMaxedTank
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:33:
Heb je browsers op de achtergrond openstaan? De hardware versnelling daarin kan soms voor stottering zorgen, als ik het merk dan kill ik meestal al mijn browsers en andere programma's die de gpu gebruiken.
Als ik het daarna opnieuw probeer dan is het gewoon goed.
Moet er dan wel bij zeggen dat ik maar 1 scherm gebruik.

Wat je nog kan proberen is drivers opnieuw te installeren, dus rebooten in veilige modes, drivers eraf halen, nog een keer rebooten dan driver sweeper 3.2 draaien, rebooten en dan je drivers installeren
Interessant, ik heb altijd een browser open staan (doorgaans met een hoop tabbladen). Zal daar morgen eens naar kijken, drivers zijn ook nog een optie maar dit is een install van een paar dagen terug, dus het zou me verbazen als het daar misloopt. Bedankt in ieder geval :)

Edit: Ik heb voor de grap arkham asylum geïnstalleerd en gekeken of die soepel loopt. Die loopt helemaal perfect dus ben ik verder gaan zoeken naar een probleem gerelateerd aan video bestanden en het bureaublad. Volgens een aantal bronnen kun je problemen tegenkomen als je MKVs afspeelt terwijl je windows 7 draait met een aero thema. Momenteel gebruik ik een basic thema en lijk ik geen problemen meer te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door MrMaxedTank op 22-09-2013 10:51 ]