Probleem na installeren 2nd HDD

Pagina: 1
Acties:

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Gisteren kreeg ik mijn MacBook Pro 15" (late 2011) terug van reparatie (nieuw logic board, hard disk, toetsen).

Ik heb zoals in mijn oude MacBook de 8GB RAM teruggezet en de hardeschijf vervangen voor mijn Samsung 830SSD met Mountain Lion er nog op.

Het 'nieuwe' is de HDD Caddy met de hardeschijf erin die door het reparatie team er in is gezet.

Eeeen ik krijg nu ontzettend veel crashes, soms gewoon een restart en soms met de melding dat de laptop opnieuw moet opstarten.

Kan dit komen omdat Mountain Lion opnieuw moet worden geïnstalleerd of komt dit omdat de (2e?) hardeschijf teveel stroom trekt en de computer gewoon afslaat en opnieuw moet opstarten.

Ik kan nergens iets terug vinden over MacBooks die crashen na het installeren van een HDD Caddy.

Wat misschien ook goed is om te vermelden is dat de laptop vertikt de OSX 10.8.5 update te installeren. (als hij niet eerst crasht).

De update kan niet worden uitgepakt en is mogelijk beschadigd tijdens het downloaden. De volgende keer ....

[ Voor 16% gewijzigd door TheAshcat op 21-09-2013 14:12 . Reden: extra informatie ]

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 10:01
Alle standaard zaken gedaan?
Schijfhulpprogramma: schijfbevoegdheden en schijfcontrole (+ eventueel herstel)
SMC en PRAM reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Ja dat allemaal gedaan en hij kon helaas niets vinden.

Zojuist de hdd en ram teruggezet en ik krijg nu via de internet recovery de volgende error:

http://img543.imageshack.us/img543/7600/q2ft.jpg

Wat kan ik in vredesnaam nog doen als internet recovery niet werkt?

Edit: ben er doorheen, maar nu een error na de installatie:

http://img543.imageshack.us/img543/5779/jg6t.jpg

Heb links van je foto's gemaakt, want met 2.5MB per stuk zijn ze wel erg groot.

[ Voor 30% gewijzigd door Daedalus op 24-09-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaganza87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10-2022
al opgestart vanaf de recovery partitie op de SSD waar de werkende installatie nog aanwezig is?

Je kan ook opstarten met de 'D' toetsen ingedrukt om Apple Hardware Test te starten, hiermee kun je het systeem controleren.

<Handleiding>

<edit>

Er staat mij trouwens iets bij over Macbook Pro modellen met afwijkende S-ATA controllers uit 2011.
Wat ik mij kan herinneren is dat de 13 inch modellen als enigste twee S-ATA 3 poorten mee kregen waar de 15 inch modellen een Sata 2 poort mee kreeg voor de DVD-writer.

Wellicht dat hier een euveltje zit, anders kun je natuurlijk zelf de 'caddy' even opnieuw plaatsen.
Over het algemeen zijn de medewerkers van repair shops nogal 'snelle jongens' :F en het kan dus voor komen dat het plaatsen niet helemaal correct gebeurt.

[ Voor 48% gewijzigd door vaganza87 op 24-09-2013 12:14 . Reden: aanvullende info. ]

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Zelfs de originele hardware die ik na de reparatie meekreeg had kernel panics dus ik ga er vanuit dat het Logic Board toch niet goed is. Volgens de MyCom medewerker kon het ook nog eens een refurbished board zijn.

Als ik 'm terug krijg zal ik eens kijken naar die S-ATA poorten. Bedankt.

Weer 1-2 weken wachten :<

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 11:39
Ik zou proberen de Caddy uit te sluiten :) Ik weet niet of je handig bent? Maar schroef je macbook open en trek de caddy eruit ;) Herinstalleer dan OS X en kijk of de crashes er nog steeds zijn.

Ik heb zelf een tijd een caddy in m'n laptop gehad. En bij deze moest ik de HDD met een stuk tape nog vast zetten aan de caddy. Er zat bij deze namelijk best veel speling in! Dit zou bij jou ook zo kunnen zijn!

Succes;)

Verwijderd

Helaas hebben 2011 MBP's nog wel eens problemen met moderne(re) SSD's, hier ben ik op dezelfde manier als jou achtergekomen.

Ik had zelf in mijn early 2011 13" MBP een samsung 840 SSD ingebouwd in de HDD slot, en de HDD verplaatst naar de DVD slot met behulp van een caddy.

Na een maand crashte mijn SSD helaas, werd zelfs niet meer in de BIOS van een PC herkend.
Vervolgens een nieuwe 840 SSD van Dixons ontvangen, maar hier was het na 1.5 maand hetzelfde verhaal..

Toen ben ik maar eens wat beter gaan googlen en kwam ik erachter dat dit veel voorkomt bij 2011 MBP's.
Het schijnt dat het probleem zich niet voordoet als je een S-ATA 2 SSD gebruikt, maar dit heb ikzelf niet getest, was een beetje klaar met in / uit bouwen ;)

Succes verder!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:51:
Helaas hebben 2011 MBP's nog wel eens problemen met moderne(re) SSD's, hier ben ik op dezelfde manier als jou achtergekomen.

Ik had zelf in mijn early 2011 13" MBP een samsung 840 SSD ingebouwd in de HDD slot, en de HDD verplaatst naar de DVD slot met behulp van een caddy.

Na een maand crashte mijn SSD helaas, werd zelfs niet meer in de BIOS van een PC herkend.
Vervolgens een nieuwe 840 SSD van Dixons ontvangen, maar hier was het na 1.5 maand hetzelfde verhaal..

Toen ben ik maar eens wat beter gaan googlen en kwam ik erachter dat dit veel voorkomt bij 2011 MBP's.
Het schijnt dat het probleem zich niet voordoet als je een S-ATA 2 SSD gebruikt, maar dit heb ikzelf niet getest, was een beetje klaar met in / uit bouwen ;)

Succes verder!
Hmm vreemd.

De SSD die ik er in had zitten: pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 256GB

Maar zelfs als deze niet werkt: hij kan er toch niet voor zorgen dat ik Kernal Panics krijg met een gloednieuwe ouderwetse hdd ik van het reparatie centrum kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaganza87
Ik gebruik zelf toevallig exact dezelfde SSD in een late 2011 macbook pro 13".
Gebruik het nu al sinds aanschaf begin 2012 zonder problemen, echter zit bij mij de standaard DVD drive nog op zijn plek.

Waarschijnlijk zit er inderdaad iets niet goed met het logic board maar de makkelijkste manier om dit zelf te testen is met AHD (Apple Hardware Test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Als ik 'm weer terug krijg van de 2e reparatie zal ik direct die hardware test doen.

Nog een keer de volgende vraag though: kan een SSD ervoor zorgen dat andere harddisks ook niet meer werken of was dit puur een probleem met het logic board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaganza87
Het komt wel eens voor inderdaad dat defecte hardware zorgt voor kuren met andere aanwezige hardware maar dat is wel in uitzonderlijke gevallen. Vaak komt dit voor met defect RAM geheugen wat toch net niet helemaal lekker werkt waardoor er corruptie op de HDD optreed bijvoorbeeld, of een CPU met een foutje waardoor de netwerk adapter niet werkt.

Echter is het geval dat de SSD of HDD door dezelfde chip worden aangestuurd. Enigste verschil tussen de twee schijven is dus de aansluiting op het logic board en gezien de SSD wel correct functioneert lijkt me dat de aansluiting waar de drive-caddy op is aangesloten voor problemen zorgt.
Mijn vermoeden is dat tijdens het vervangen van de DVD voor de drive-caddy er iets is beschadigd op het logic board waardoor de problemen met de HDD zijn ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
iCenter heeft het logic board weer vervangen en ik heb de Superdrive weer vervangen voor een SSD met caddy.

Niets meer aan de hand dus het lag toch aan aan logic board lijkt het.
Pagina: 1