MSI 560Ti storing over HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15
Ik heb een vreemd probleem waarvan ik hoop dat iemand hier er wellicht meer licht op kan werpen...

Mijn setup:
PC met MSI GTX560 Ti Twin Frozr II OC 1GB 2xDVI videokaart
Dell 2405FPW monitor, aangesloten op een van de DVI poorten.
Panasonic P42G20 TV aangesloten op de mini hdmi poort dmv de bijgeleverde mini-hdmi naar hdmi connector en een 5 meter sony HDMI kabel.
Logitech speakers rechtstreeks aangesloten op PC.

Dit werkte prima als ik met winkey-P het beeld naar de TV schakelde, maar langzaam maar zeker zag ik eerst sporadisch maar over een tijd van maanden steeds vaker, strepen door het beeld flitsen.
Om te kijken of dat zou helpen heb ik eens de minihdmi-hdmi converter vervangen door een ander, maar dat had geen effect. Omdat het echter nog niet zo'n groot probleem was heb ik het lang zo gelaten, en ik gebruikte de TV een tijd niet zoveel waardoor het ook niet zo de aandacht trok (al merkte ik de keren dat ik de TV gebruikte wel dat het probleem langzaam erger werd).

Nu heb ik echter de situatie iets veranderd. Ik heb een bluray speler met speakers aan mijn TV gehangen en de logitech speakers die eerst aan de PC maar bij de TV stonden, staan nu gewoon bij mijn monitor. Als ik via de TV iets wil kijken stuur ik het audiosignaal mee via HDMI naar de TV die het via ARC naar de bluray speler stuurt. Dat werkt, maar de storingen op de lijn werden nu echt steeds erger. Ondertussen was het zo dat de storingslijnen er bijna continu waren en ook de verticale positie van het beeld af en toe ging klapperen. Het geluid werkte op zich, maar viel heel regelmatig weg.

Ik ben meer gaan testen om te kijken of de kabel zoals ik vermoedde steeds verder achteruit ging. Ik heb echter mijn laptop en mijn xbox 360 beiden via dezelfde kabel aangesloten en deze hebben totaal geen problemen. De laptop kon slechts een 720p signaal uitsturen, maar de 360 stuurt 1080p 60hz, net als de PC. Het lijkt me dus dat het niet de kabel kan zijn.
Ook heb ik een DVI->HDMI adaptertje gekocht en de TV aangesloten op de vrije DVI poort, en zelfs de DVI poort omgeruild met de monitor, maar het probleem blijft exact hetzelfde op de TV (de monitor doet het prima op beide DVI poorten, HDMI zit er niet op).
Ondertussen is het probleem zover gevorderd dat mijn TV regelmatig zelfs moeite heeft om meer dan een zwart beeld te geven waarbij ik zie dat hij probeert om er een bruikbaar signaal in te vinden (osd menu flitst een beetje heen en weer in wat hij detecteert).

Nu komt wat mij betreft het echt rare: Toevallig had ik met winkey-p eens extend gekozen ipv projector only of computer only, en tot mijn stomme verbazing zijn de problemen daarmee weg! Nou ja, niet helemaal, zo af en toe valt het geluid toch nog steeds weg en als ik goed oplet zie ik af en toe ook nog sporadisch een storend beeldlijntje (meestal rond dezelfde tijd dat het geluid weg valt natuurlijk).

Dus nou komt het, wat kan dit in vredesnaam zijn? Het lijkt me dat het niet de kabel kan zijn en ook niet de TV, want wat maakt het de kabel en TV nou uit of de desktop alleen op de TV wordt getoond of geëxtend wordt over twee schermen?
Ook heb ik mijn monitor een keer losgetrokken terwijl de PC op TV stond voor het geval deze als die in standby viel een soort feedback ruis veroorzaakte, maar dit had geen effect. Ook heb ik 720p geprobeerd te sturen om te zien of een lagere bandbreedte effect zou hebben, maar nee, problemen precies hetzelfde.
Ook heb ik mijn PC al een keer volledig opnieuw geïnstalleerd sinds de problemen begonnen en heb ik verschillende drivers gebruikt.
Het enige dat ik nog kan verzinnen is... gare videokaart? Heeft iemand anders dit al eens gehad? Of ideeën over wat het anders nog zou kunnen zijn?

Gamertag: FinrazielNL