Labo PC VmWorkstation maar ook gamen

Pagina: 1
Acties:

• FlipTrip
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05-2022
I need some advice voor mijn nieuw pc'ke.

Bedoeling is vooral om servers te draaien onder vmworkstation maar er moet ook nu en dan een spelletje kunnen gespeeld worden.

Volgende had ik momenteel in gedachten:
CPU: Intel i7 4770 Hasswell LGA1150
MDB: Asus Z87-Pro socket 1150
RAM: Kingston 2 x KHX16C9P1K2/16
HD: Samsung 840 series Pro 256GB
HD: Western Digital Black WD4001FAEX, 4TB
CASE: Antec Performance One P280
VGA: Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC

Omdat het vooral bedoeld is voor virtualisatie zou ik liever een Q87 chipset willen. Of zal dat met de Z87 evengoed lukken. Ik had ergens gelezen dat de Z87 geen intel vVt en dergelijke ondersteund. Ook heb ik geen behoefte aan overclocking, vandaar ook de keuze voor de i7 4770 en niet de i7 4770K.

Ik vind helaas weinig moederborden met de Q87 chipset. En meestal zijn ze dan micro ATX.

Ook weet ik nog niet welke voeding.

Iemand suggesties?

Thx
Filip

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Klopt; zie hier Wikipedia: LGA 1150
Een Q87 heeft dus (sterk) de voorkeur aangezien het de enige is die Vt-d en vPro ondersteund. Mocht je geen PCI-passthrough willen gebruiken, dan maakt het niet zoveel uit, maar gegeven dat je veel met virtualisatie aan de gang gaat lijkt het me toch wel een prettige toevoeging.
Asus, Gigabyte en ASRock hebben elk dan slechts 1 uATX-bordje beschikbaar, en andere merken, waaronder Intel, hebben zelfs geen Q87-based borden.
Daaruit kan je dus opmaken dat de vraag hiernaar niet heel groot is, en veel of nog niet ontwikkeld is, of dat de fabrikanten er überhaupt geen brood in zien en het dus nooit een groot succes gaat worden. Misschien dat de keuze groter wordt als ook de Xeon's over gaan naar Hasswell, maar dat zal nog wel een paar jaar gaan duren.

iRacing Profiel

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
"Bedoeling is vooral om servers te draaien onder vmworkstation maar er moet ook nu en dan een spelletje kunnen gespeeld worden."

Kijk even of je vt-d en tsx echt nodig hebt (je zult erop moeten internetten). En bepaal dan voor welke chipset je gaat. Wat voor spelletjes speel je, op welke settings (medium, high/ultra) en op wat voor scherm speel je?

• FlipTrip
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05-2022
Wel. Ik wil een ESXi lab draaien. Dus onder vmworkstation zal ik 2 ESXi servers installeren. Ik heb het dus wel echt nodig.

Voor de spelletjes zowat vanalles. De nieuwe GTA wil ik wel soepel kunnen draaien. Verder nog spelletjes zoals COD, maar ook simcity, ...

Is er dan misschien een beter alternatief voor de Q87?

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Waarom denk je dat je vt-d nodig hebt?

Kijk of je hier wat aan hebt: http://www.gossamer-threads.com/lists/xen/users/289849