40-70 mb/s over usb 2.0?

Pagina: 1
Acties:

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-01 13:00
Ik heb een vraag, en ik weet niet of ik hier goed zit met deze vraag, maar dat hoor ik dan wel^^,

Ik zet laatst een film over naar een hdd, die geformateerd is naar EXT3 (raspberry pi, xbmc main storage gedoe enzo) en gemount is als een normale ntsf(zoiets) door het programma Ext2 volume manager.
Deze hdd is aangesloten op een usb 2.0 poort, waarvan ik weet dat de max ongeveer bij 20 mb/s ligt, toch?
Maar toch haalt deze hdd een snelheid van 40-70 mb/s? Ik zou graag willen weten of dit normaal is^^.
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/4417/s3y6.png

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Ik heb dat ook wel eens, en als het balkje bijna groen is blijft hij nog 5 minuten over kopiëren terwijl er staat nog 5 seconde resterend :p

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57

RnB

Het OS schrijft het bestand eerst naar een soort cache en daarna pas naar de werkelijke schijf.
Daardoor kloppen zowel die snelheden (vaak alleen in het begin) als de tijden niet, zoals hierboven ook gezegd word.

• RareAMV
hij is toch echt klaar ook al al blijft hij een paar seconde(niet meer dan 10) op 5 seconden steken, dus de snelheid is nog steeds naar mijn weten veel te hoog voor een 2.0 poort, toch?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je ook uitgerekend wat de doorvoersnelheid is? Totaal files/tijd?

Die screenshot deugt zowieso niet. 72MB/sec, en nog 60 seconden te gaan, dat komt neer op 4320MB, maar er staat dat er nog 2.94GB te gaan is.

Verder is de theoretische doorvoer van usb2 hoger dan 25MB/sec, maar zit boven de 50MB/sec. Dat een usb2 schijf dat niet haalt is geen spec. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat een usb3 schijf op een usb2 poort hogere doorvoersnelheden haalt. De *poort* kan het dus gewoon.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57

RnB

RareAMV schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:06:
hij is toch echt klaar ook al al blijft hij een paar seconde(niet meer dan 10) op 5 seconden steken, dus de snelheid is nog steeds naar mijn weten veel te hoog voor een 2.0 poort, toch?
Dat is wel vreemd ja.
Heb je niet gewoon een usb3.0 schijf op een usb3.0 poort aangesloten?
72MBps haal ik hier ook met een oud laptopschijfje en een usb3.0 enclosure.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:53
USB 2.0 heeft een bitrate van 480 Mbps, dus een theoretisch maximum van 60 MBps.
70 MBps kan dus nooit, 40 MBps wel.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zo een screenshot is leuk, maar niet erg interessant.

Wat wel interresant is, hoe snel is je usb apparaat werkelijk. Zou mooi zijn als je de test doet, en het ons hier laat weten, zijn wij ook weer wat wijzer.

Ik stel voor dat je dezelfde file nog eens overzet. En dan met een klokje erbij. Start de transfer, en hou de tijd precies bij. De 4,37 GB file zou dan precies na 60 seconden klaar moeten zijn als er werkelijk 70 MB/s gehaald wordt.

Theoretisch is de maximale snelheid van usb2 echter maximaal 480 Mbps = 60 MB/s, en dat maximum wordt niet echt gehaald in de praktijk. Dus 55 MBs zou al heel mooi zijn. Dat zou betekenen dat deze file in 80 seconden overgezet is.

Verwijderd

480 megabit is de bandbreedte; maar 280 megabit is de throughput. Bij USB 2.0 zit daar een groot verschil tussen. 30-35MB/s is dus de maximale throughput van USB 2.0 in de praktijk.

Verder klopt het dat write buffering Een gedeelte van de writes zal verbergen. Kenmerkend hierbij is dat na de kopiëeractie de hardeschijf nog een tijdje doorgaat met I/O ook al is de applicatie al klaar met de kopiëeractie. In werkelijkheid is de hardeschijf dan nog gewoon bezig de buffer leeg te schrijven.

Je kunt het beste kopiëren met een groot bestand van 10 gigabyte. Als het dan op normale snelheid gaat dan heb je denk ik gewoon te maken met write buffering.

Je kunt dat overigens instellen bij de opties/eigenschappen van je extern volume: optimaliseren voor snel verwijderen (quick removal) of optimaliseren voor prestaties. Dat laatste schakelt write buffering in.

• RareAMV
Bedankt voor de reacties, en ik heb jullie advies opgevolgd en een ±10 gb bestand genomen en opgenomen:

Jullie hadden gelijk, hij gaat langzaam naar ±33mb/s toe, wat ik nog steeds snel vind voor een hdd van een 6+ jaar oude mediacenter^^
Pagina: 1