Webkit doet hoger contrast op afbeeldingen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:42
Beste leute,

Ik ben afgelopen week bezig geweest met het volgende mysterie:
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/3038/r0pd.png

Walt valt jullie op? Inderdaad. Webkit (chrome) doet met hetzelfde bestand erg veel contrast bij het plaatje (eigenlijk saturatie). Internet Explorer daarentegen geeft de kleuren (helaas) wél correct weer.

Mbv google vind ik wel verhalen van meer mensen die er tegenaan lopen, maar geen oorzaak/oplossing.
(hier en hier)

Heeft iemand ooit gehoord van dit probleem? Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat zal wel weer met kleurprofielen te maken hebben.
You're about to enter a world of pain...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad dat lijkt me te maken hebben met kleurprofielen. Mijn gok is dat de betreffende foto een niet-sRGB kleurprofiel heeft, bijvoorbeeld AdobeRGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 13:31
Dit kom ik ook vaak tegen als ik, zonder goed op te letten, een CMYK afbeelding als JPG op sla. Zie dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/2N20061q0U3J/rgb.jpg Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/3J1v060Q0y09/cmyk.jpg
(De RGB versie is zoals het er, in Photoshop, uit ziet en hoort te zien)

Even converteren naar RGB biedt dus vaak een oplossing. Ik doe dat gewoon door in Photoshop via Image > Mode > RGB color te kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door paskaal op 23-09-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als ik mijn foto's exporteer uit Lightroom, moet ik for some reason altijd kiezen voor ProPhoto RGB, anders met AdobeRGB komen ze veel warmer uit de verf (op dezelfde monitor nog wel). Misschien dat hier een soortgelijke vergissing is gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 23-09-2013 13:06 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Wat je altijd met doen als je voor het web ge publishen is converteren naar sRGB; altijd! Gooi als je het kleurenprofiel in de afbeelding hebt geembed weg. Een paar jaar geleden heb lang op het internet gespeurd omtrent images voor het web. CMYK-profile is voor print, deze colorspace heeft een veel kleiner kleurenbereik. Deze ook eerst naar sRGB converteren in bv. Photoshop.

Als je OS X heb t kan je imageOptim gerbuiken om kleurenprofile uit afbeeldingen weg te slopen. Zal ook wel wat voor windows zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door johan2009 op 29-09-2013 20:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 22:34
Ik kan het helemaal mis hebben, maar wil je toch proberen te helpen. Je exporteert hem vanuit Lightroom begreep ik? Het beste wat je kan doen om de juiste kleuren te garanderen is door de Save for Web functie te gebruiken in Photoshop.

Ieder plaatje ziet er iets anders uit als je dit niet doet, zelfs plaatjes met vlakke kleuren en dezelfde kleurcodes worden anders weer gegeven. Hier liep ik vanmiddag zelfs nog tegen aan. Ik denk dat het inderdaad komt door verborgen kleur profielen die Chrome wel of niet begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

@FricoRico
Photoshop is nogal een stapje verder dan Lightroom. Ook een behoorlijk prijsverschil, plus dat je foto's in Lightroom niet "zomaar" kunt openen in Photoshop.

Een kleurprofiel is verder ook niet "verborgen" of iets. Je moet gewoon de juiste kiezen. En Lightroom heeft daar keur aan opties voor exporteren.

日本!🎌

Pagina: 1