RT-N66U is op 2.4 Ghz niet op 40 Mhz te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11 14:29
Heb een RT-N66U aangeschaft en ben hier flink mee aan het experimenteren om het maximale eruit te halen.

Ik wil gebruik maken van channel bonding op 2.4 Ghz. Het is me bekend dat dit misschien niet helemaal verstandig is op 2.4 Ghz gezien een groot gedeelte van de band wordt gebruikt, niet zo grappig voor de buren dus.

Maar het lukt me niet om om hem op 40 Mhz te krijgen. Ik monitor het signaal met inSSIDer en zie 1 kanaal. Ik zie dat andere accesspoints bij mij in de buurt wel op de 2.4 Ghz wel op channel bonding staan en dus 2 kanalen gebruiken.

Op de RT-N66U heb ik de volgende instellingen gebruikt:
Wireless mode: N only
Channel bandwidth: 40 Mhz
Control Channel: Auto

Op 5 Ghz, heb ik geen problemen en zie ik dat er 2 kanalen in gebruik zijn.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Wat voor clients zitten er aan? Zijn er veel andere acces points? Overigens zullen je buren niet heel veel extra storing krijgen, jijzelf wel. Ik heb hier +/- 35 andere acces points om tegen op te boxen dus channel bonding staat uit omdat dit veel betere resultaten geeft. De snelheid is +/- 10 procent lager dan met maar de connectie is wel stabiel, wat ie neit was met channel bonding aan. Overigens heeft Iinssider op android nogal eens de neiging om niet aan te geven wat er werkelijk gebeurt. Ik moet soms de app geforceerd afsluiten voor hij een kanaalwissel ziet.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• nico_van_wijk
Ik heb het vooral even geprobeerd zonder clients eraan, zodat de router niet zelf terug gaat schakelen omdat de clients het niet aan kunnen.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Dan is de kans heel groot dat het wel werkt maar dat inSSIDer het simpelweg niet weergaf. Ik zou het proberen met een client eraan die het ook ondersteund en dan kijken wat het resultaat is. Daarnaast is nog steeds de vraag of er veel concurentie is op de 2.4 want dan zou ik het lekker uitzetten om instabiele verbindingen te voorkomen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• nico_van_wijk
OmeJoyo schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:43:
Dan is de kans heel groot dat het wel werkt maar dat inSSIDer het simpelweg niet weergaf. Ik zou het proberen met een client eraan die het ook ondersteund en dan kijken wat het resultaat is. Daarnaast is nog steeds de vraag of er veel concurentie is op de 2.4 want dan zou ik het lekker uitzetten om instabiele verbindingen te voorkomen.
Ik ging er eigenlijk van uit dat inSSIDer het gewoon weergeeft omdat hij het wel weergeeft bij andere signalen van mijn buren...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 11:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je hebt kans dat je het niet ziet omdat het problemen geeft met sommige clients die geen bonding ondersteunen. Pas op het moment dat een client verbindt die bonding ondersteunt pakt je router er het tweede kanaal bij.

Tesla Model Y RWD (2024)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk. Kan ook zijn dat de router zelf bij geconstateerde interferentie terugschakelt op een enkel kanaal. Tenslotte zal de tweede kanaal pas in gebruik genomen worden als je er daadwerkelijk data overheen gooit met een station die ook 40MHz aankan.

Let trouwens op dat dit bij interferentie niet alleen asociaal is tegenover je buren maar ook contraproductief voor jezelf :o

De totale zendvermogen van WiFi is beperkt. Als je dat vermogen over twee keer zoveel bandbreedte spreidt betekent het ook dat je per kanaal je vermogen halveert. Dat betekent dus 3dB minder hard zenden. Juist bij interferentie ben je beter af met 3dB harder te zenden in een smaller kanaal dan 3dB zachter in een bredere.

Zie het als een drukke kamer. Je kunt ofwel alleen hard roepen, of met tweeen iets minder luid roepen. Wat denk je dat beter verstaan wordt? :z

Oslik blyat! Oslik!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
dion_b schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:17:
Mogelijk. Kan ook zijn dat de router zelf bij geconstateerde interferentie terugschakelt op een enkel kanaal.
Dat dus... Het is sinds een tijdje verplicht voor de wifi certificering dat het AP zelf kijkt of 40 MHz mogelijk is. Als het te druk is zal 40MHz dus uberhaupt niet 'aan' gaan en zal het AP op 20MHz blijven.
Dat andere APs wel op 40 MHz werken wil zeggen dat deze AP's ouder zijn dan x jaar en geen firmwareupdate hebben gehad, of dat het AP uberhaupt geen wifi certificering heeft.

If it ain't broken, tweak it!

• nico_van_wijk
Helemaal duidelijk. Iedereen hartelijk dank voor de goede uitleg!
Pagina: 1