• Fred-Erik
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Dag tweakers,

Zojuist heb ik een nieuw moederbord en een nieuwe processor in m'n pc gezet. Nu wordt de processor volgens HWMonitor tijdens een beetje browsen met Google Chrome steeds zo'n 42 graden minimaal, en met een paar keer in de minuut een 10 graden piek. Daarnaast is het maximum ook al 71 graden. Dit is dus booten, Google Chrome opstarten, HWMonitor opstarten en wat googelen. Is dit normaal?

Als het niet normaal is heb ik wel een idee wat er mis is gegaan: ik had de koeler uitgepakt en op tafel gelegd, maar zag pas een half uur later dat ik hem op de kant met koelpasta had gelegd. Dat had dus afgegeven op de tafel, en er zat vervolgens minder op de koeler. Zou dit de oorzaak van de hoge temperatuur zijn? En kan ik dan de boel loshalen en er een kwak koelpasta bij doen die ik dan ergens moet zien te kopen, of wat doe ik eraan?

Het gaat om een AMD Athlon II X4 750K op een ASRock FM2A75 PRO4, beiden nieuw (nog geen dag binnen).

Edit: ik run nu Prime95, de temperatuur schommelt nu tussen 65 en 75 graden - het schiet naar zo'n 75 (of 73 of iets in die richting), zakt dan weer naar beneden naar 65 in een paar seconden (3 tot 10) en schiet dan weer omhoog.

Kan het dan misschien zijn dat de meting nogal slecht is? Ik vind die temperatuurschommelingen iig niet zo logisch, mijn vorige CPU (Intel Q6600) was veel rustiger in de temperatuurverandering.

[ Voor 17% gewijzigd door Fred-Erik op 20-09-2013 22:39 . Reden: Nieuwe informatie ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
De temperaturen zijn niet zo verschrikkelijk hoog om zorgen te maken ;).

Het kan wel wat koeler inderdaad en dat zou kunnen komen doordat de heatsink van je koeler op tafel terecht kwam. Koelpasta moet je altijd volledig vervangen, je kunt dus niet "extra bij kwakken". Je kunt iets koeler uit zijn door de cpu koeler te demonteren en de koelpasta te vervangen. Verwijder de koelpasta wel goed voordat je nieuwe aanbrengt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een "kwak" koelpasta is sowieso een No-No .... ;)

Dat spul is er alleen om oneffenheden te egaliseren zodat je Proc/Cooler netjes op elkaar aansluiten, niet om een tussenlaag te vormen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fred-Erik
JustwilliamNL schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 22:45:
De temperaturen zijn niet zo verschrikkelijk hoog om zorgen te maken ;).

Het kan wel wat koeler inderdaad en dat zou kunnen komen doordat de heatsink van je koeler op tafel terecht kwam. Koelpasta moet je altijd volledig vervangen, je kunt dus niet "extra bij kwakken". Je kunt iets koeler uit zijn door de cpu koeler te demonteren en de koelpasta te vervangen. Verwijder de koelpasta wel goed voordat je nieuwe aanbrengt.
Bedankt! :D
wimmel_1 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 22:48:
Een "kwak" koelpasta is sowieso een No-No .... ;)

Dat spul is er alleen om oneffenheden te egaliseren zodat je Proc/Cooler netjes op elkaar aansluiten, niet om een tussenlaag te vormen.
Hm oké, ik kan me voorstellen dat het niet minder oneffen wordt als aan een kant van het oppervlak nogal wat koelpasta is losgeraakt, terwijl de andere kant nog redelijk bedekt is. Vervangen dus? Is dat moeilijk, of lukt dat wel met een tutorial van internet?

En weten jullie ook waarom de temperatuur zo fluctueert? Of is dat een meetfout?

[ Voor 3% gewijzigd door Fred-Erik op 20-09-2013 23:06 ]

• Fred-Erik
Ik heb nu maar liefst vier maal opnieuw de koelpasta aangebracht, maar het wordt niet beter, en ik ben er vrij zeker van dat ik het goed heb gedaan. Steeds goed schoongemaakt tussendoor (ook met ethanol) en de volgende manieren van aanbrengen geprobeerd, respectievelijk: grote dot in het midden van de CPU, kleine dot in het midden, uitgeveegd met een pasje, en kleine dot op het koelblok.

Bij normaal gebruik zit het nu ergens in de 60er graden, bij gamen of andere intensieve taken loopt het op tot maar liefst 88 graden maximaal. Dat is de 'package' temperatuur volgens HWMonitor. Speedfan aan de andere kant geeft maar 36-39 graden aan als CPU temperatuur bij normaal gebruik waar HWMonitor op hetzelfde moment 57 graden aan geeft. De UEFI geeft ook veel lager aan als 'CPU temperature' (ergens in de 40er graden).

Wat moet ik nu geloven? En kan ik gewoon Prime95 voor een nachtje laten draaien om te kijken of het allemaal stabiel is, of sloop ik dan mijn CPU omdat die dan tegen de 90 graden aangaat?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

Vaak helpt het ook om de koelblok even aan te voelen. Het koelblok zou ongeveer even heet moeten zijn ( in realiteit natuurlijk iets koeler ). Als er staat dat het 88 graden is en het koelblok voelt niet aan als, zeg maar, 80 graden, is er iets mis met de installatie van de koeler.

Edit: Met UEFI bedoel je de Bios? Die is vaak het meest betrouwbare van al. Lees: meest betrouwbare.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 21-09-2013 16:34 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-02 16:52
Ik denk dat hw monitor overdrijft, de schommeling van prime is te verklaren door het terugschakelen van de processor rond de 70 graden.

Max temp zou in de specs te vinden moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 21-09-2013 16:51 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fred-Erik
Thomg schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:34:
Vaak helpt het ook om de koelblok even aan te voelen. Het koelblok zou ongeveer even heet moeten zijn ( in realiteit natuurlijk iets koeler ). Als er staat dat het 88 graden is en het koelblok voelt niet aan als, zeg maar, 80 graden, is er iets mis met de installatie van de koeler.

Edit: Met UEFI bedoel je de Bios? Die is vaak het meest betrouwbare van al. Lees: meest betrouwbare.
Ja, ik bedoel de BIOS, excuus. Het is nu helemaal fancy met bewegende achtergronden en geluid en muisbediening enzo dus ik dacht dat het dan UEFI zo heten. ;)

Het koelblok voelt ronduit koel (de pc heeft nu een uurtje alleen uTorrent en Google Chrome gedraaid terwijl ik weg was, verder niets). Volgens SpeedFan zou de CPU nu 30 graden zijn, volgens HWMonitor 50 graden.

Wat kan er mis zijn met de installatie van de koeler? Ik heb deze instructies opgevolgd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/snY0HM3l.jpg

Dus deze de koeler erin gelegd, de haakjes van de koeler om de uitsteeksel op het mobo gedaan, en deze blauwe hendel aangetrokken zodat de koeler nu stevig vastzit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M5HI6oel.jpg
Tens schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:50:
Ik denk dat hw monitor overdrijft, de schommeling van prime is te verklaren door het terugschakelen van de processor rond de 70 graden.

Max temp zou in de specs te vinden moeten zijn.
Dat vond AMD niet zo nodig met deze processor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rar2WJ9.png

[ Voor 5% gewijzigd door Fred-Erik op 21-09-2013 17:42 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En Asrock heeft zo een mooi programma dat de temperaturen van de cpu uitleest (axtu) waarom gebruik je dat dan niet, dan weet je zeker wat de temp is, want nu is het meer filosoferen wat het is.

de max temp van die processor is ongeveer 70 C, misschien 74 dat kwam ik ook ergens tegen.
Idle moet je gewoon rond de 35 zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Reepje op 21-09-2013 18:06 ]

• Fred-Erik
Reepje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 17:58:
En Asrock heeft zo een mooi programma dat de temperaturen van de cpu uitleest (axtu) waarom gebruik je dat dan niet, dan weet je zeker wat de temp is, want nu is het meer filosoferen wat het is.
Na 15 minuten Prime95 ziet het beeld er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qH2Uqral.png

Dus volgens jou heeft HWMonitor het gewoon bij het verkeerd eind?

Het koelblok voelt nu een beetje lauw, niet meer koel. Maar nog lang niet zo warm dat je er niet je hand op kan leggen.

• Reepje
  • Niet online
Hele goede waardes. Axtu heeft het echt niet fout.

De cpu klokt zich terug als hij te warm wordt: uit het plaatje van Axtu blijkt dat die voluit staat. Een temperatuur van boven de 70 (of 74) is dan niet mogelijk omdat de cpu zich in dat geval zou hebben terug geklokt.

• Fred-Erik
Reepje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:37:
Hele goede waardes. Axtu heeft het echt niet fout.

De cpu klokt zich terug als hij te warm wordt: uit het plaatje van Axtu blijkt dat die voluit staat. Een temperatuur van boven de 70 (of 74) is dan niet mogelijk omdat de cpu zich in dat geval zou hebben terug geklokt.
Yess, fijn te horen :) Rest hier mee eens? Meerdere bronnen enzo.. Als Thomg gelijk zou hebben zou het koelblok warmer moeten zijn bv.

Ik heb Prime95 nu een dik uur draaien en de temperaturen zijn nog hetzelfde btw.

[ Voor 7% gewijzigd door Fred-Erik op 21-09-2013 19:47 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-02 16:52
Zoals eerder gezegd; HWmonitor zit er wel vaker naast.

Temps zijn gewoon goed, zoals bios en speedfan ook aangeven.

De max temp van andere x4's liggen allemaal tussen 70 en 72 graden. daarboven zal hij terugschakelen.

Ligt een beetje aan je koelblok hoe warm de bovenkant maximaal wordt, de mijne (een dikke mugen) is idle de temp aan de bovenkant gewoon kamertemperatuur.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

Fred-Erik schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:46:
[...]

Yess, fijn te horen :) Rest hier mee eens? Meerdere bronnen enzo.. Als Thomg gelijk zou hebben zou het koelblok warmer moeten zijn bv.

Ik heb Prime95 nu een dik uur draaien en de temperaturen zijn nog hetzelfde btw.
Mwa, als het 45 graden is zal het blok zelf rond de 30-35 moeten zitten, voel je nauwelijks, dus dat kan wel kloppen :9

• Fred-Erik
Oké, dank u allen! Dan ga ik er vanuit dat de temperatuur van de processor zo goed is, en ga ik niet verder moeilijk doen. :)

• blamauci
  • Laatst online: 20:45
Nou ga ik even wat zeggen. Iedereen zegt dat je je GEEN zorgen moet maken maar dat moet je dus WEL..

Je temps komen tot de 70 graden tijdens prime95 zeg je? Dat is minder tof, K10,5 Cpu's gaan rare kuren vertonen vanaf 62 graden celcius. Je wilt dus eigenlijk ook zo graag mogelijk daaronder blijven.

Dit geld voor zowel de Phenom II's als de Athlon II's(Athlon II's zijn kreupele Phenom II's met het L3 cache uitgeschakeld)

Bron: http://www.overclockers.c...p?t=596023&highlight=Dolk

Ja ik weet van een forum van buitenaf maar wel van een pro overklokker.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Reepje
  • Niet online
blamauci schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:12:
Je temps komen tot de 70 graden tijdens prime95 zeg je?
Beter lezen.
De temps met prime95 komen uit op 45 graden. Dat zijn geen goede waarden: dat zijn uitstekende waarden.

Dat hwmonitor bij temp package 82 graden geeft tja. Wat is dat. Niemand die het weet. Kijk je bij cpu core temp dan rapporteren alle programmas 45 graden (ook hwmonitor). Dat hwmonitor (een programma dat het vaker fout heeft) die "package temp" uitleest is alleen maar verwarrend als je niet weet wat het is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
En de 750k is een 'trinity', dus geen K10,5.
Wat hij maximaal mag worden kan ik even niet vinden, maar ik dacht dat het pakweg 10 graden hoger lag dan de phenom's.

• blamauci
  • Laatst online: 20:45
Reepje schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:41:
[...]

Beter lezen.
De temps met prime95 komen uit op 45 graden. Dat zijn geen goede waarden: dat zijn uitstekende waarden.

Dat hwmonitor bij temp package 82 graden geeft tja. Wat is dat. Niemand die het weet. Kijk je bij cpu core temp dan rapporteren alle programmas 45 graden (ook hwmonitor). Dat hwmonitor (een programma dat het vaker fout heeft) die "package temp" uitleest is alleen maar verwarrend als je niet weet wat het is.
Ah right. Nee idd je hebt gelijk. 45 graden is prima. Package temps is de sensor op de processor zelf.(die kloppen vaak slecht)
De CPUtin waarde is de temp bij de socket waar de processor inzit. Daar is de temperatuur prima.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Pagina: 1