Mijn eerste computer!

Pagina: 1
Acties:

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-04 19:41
Ik ben sinds dit jaar gaan werken en heb besloten dat dit een mooie gelegenheid is om mijn oude studielaptop te vervangen door een stevige desktop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil het gebruiken als allround-computer, zowel om mee te gamen (maar dit moet niet de allernieuwste games op allerhoogste settings voor dit en de komende 3 jaar zijn) als om wat mee te programmeren,foto's te bewerken en foto's tot panorama's te stitchen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gedacht aan iets rond de €1000, maar dit steekt niet heel nauw. Al moet het systeem wel zijn geld waard zijn, dus exuberante prijzen voor de allernieuwste megavideokaart zijn niet aan mij besteedt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga mijn huidig scherm, een HP 2311x, en mijn muis en toetsenbord behouden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou graag een "grote" SSD hebben zodat ik deze kan opsplitsen in twee partities om zowel linux als windows te kunnen draaien in dualboot, vanop de SSD.

Verder nog wat opslagruimte die ik eventueel in raid0 raid1 zou willen zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik zou graag alles bij mycom bestellen, omdat het handig is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zoals gezegd zou ik dus graag linux draaien en zou ik het desgevallends ook fijn vinden als er goede videokaartdrivers voorhanden zijn. Maar dit leek me wel tamelijk in orde met de kaartdie ik had gekozen (nvidia GFX 760).

Ik heb het ook niet voor opvallende computerkasten, dus ben ik gegaan voor de kast die ik in bijna alle voorstellen zie terugkomen en er effectief ook nog tamelijk normaal uitziet: de Fractal Design Define R4 Pearl Black.

Ik heb er ook een dvd-writer in gestopt want mij lijkt het nog altijd handig voor het geval je snel een cd wil branden/rippen/dvd kijken/...

Ik ben ook niet van plan te gaan overklokken.

Ik heb hier al eens een avondje informatie voor liggen opzoeken en ik kwam uit op het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 93,50€ 93,50
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 238,90€ 238,90
2Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,86€ 109,72
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Scythe Mugen 4€ 35,40€ 35,40
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,-€ 72,-
1LG GH24NS95 Zwart€ 15,45€ 15,45
1Corsair CX500M€ 55,-€ 55,-
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,57€ 142,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.043,27

Ik ben mij ervan bewust dat ik geen Z-model-moederbord van asus nodig heb omdat ik niet wil overklokken, maar bij mycom hebben ze geen andere, zodus heb ik toch een Z-model gekozen.

Verder twijfelde ik erover of de aankoop van de mugen-CPU-koeler eigenlijk wel nodig was en of deze niet een beetje overbodig was aangezien ik niet ga overklokken.

Hebben jullie nog advies over zaken die jullie zouden veranderen en over het al dan niet nuttig zijn van die extra CPU-koeler?

[ Voor 0% gewijzigd door Zombaya op 21-09-2013 19:54 . Reden: raid1 was ik van plan ]

Zombaya

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 16:41
De CPU koeler kun je laten vallen aangezien er gewoon een koeler bij je CPU zit :) Dat scheelt alvast een gigantische €35,40 ;) Daarnaast is het misschien interessant om te kijken naar een 2x 4GB kit, deze zijn veelal goedkoper dan wat je nu hebt. Maar wederom scheelt het niet veel: Kingston HyperX KHX16LS9P1K2/8. De voeding durf ik zo 1-2-3 niets over te zeggen, daarvoor zit ik er niet goed genoeg in.

Wel zou ik, als ik jou was, proberen om geld vrij te maken voor een SSD. Als je Windows hierop zet (samen met veelgebruike programma's) dan komt dit de snelheid van je PC zeer zeker ten goede. Een paar goede SSDs zijn:
[list]
Crucial m4 128GB (ietwat verouderd)
Crucial m500 120GB (recent)
Samsung 840 120GB (recent)
Samsung 840Pro 128GB (recent)
Samsung 840 EVO (recent)
[/list]

Aan geen van deze SSDs doe je echt een miskoop, maar ik zou de Crucial m4 mijden als je budget het toelaat. Niet dat er iets mis is met deze SSD (heck, deze zit in mijn server en laptop, werkt perfect :P ) maar de nieuwere SSDs zijn, nouja, nieuwer en naar alle waarschijnlijkheid dus beter :)

Ik moet leren lezen :P

Ik ken jou situatie verder trouwens niet, maar je kunt de PC ook (eventueel gemonteerd) laten bezorgen door andere webshops zoals Azerty, Alternate en vele anderen. Hiermee bespaar je mogelijkerwijs nog meer geld omdat je wél goedkopere onderdelen kunt nemen :) Ik kan het daarintegen ook goed begrijpen als je graag een winkel in de buurt hebt voor als er eens een keertje iets misgaat.

Tenslotten, mis je geen Windows licentie bij je lijst, of heb je die nog liggen van een oude PC? Of ga je kijken hoe goed Steam op Ubuntu is? :D

[ Voor 0% gewijzigd door Xudonax op 20-09-2013 22:33 . Reden: HTTPS linkjes naar de pricewatch worden geen mooie popupjes :'( ]

• Zombaya
Dat is toch maar mooi €35,40 gewonnen :) . En wat die ram betreft, dat is inderdaad nog een optie. Daar zal ik nog eens naar moeten kijken, maar dit zal uiteindelijk ook niet zoveel extra winnen.

En een SSD vind ik inderdaad zeer interessant, daarmee dat ik er ook de Plextor PX-256M5S 256GB had ingezet :). Deze stonden in de bestbuy-guide van juli als zijnde degelijk voor een goede prijs. Maar in de guide van september staat de crucial M500 aangeprezen. Hiervoor zal ik dus zodadelijk nog wat moeten gaan opzoeken.
Edit: crucial M500 is alvast niet te krijgen bij mycom dus zal het naar alle waarschijnlijkheid toch de Plextor worden.

Wat de winkel betreft, ik heb nog steeds graag een winkel waar ik aan de balie kan gaan zagen in plaats van een webshop waar ik naar kan bellen en mailen. Maar dit zou anders inderdaad nog een optie zou zijn.

En windows licentie valt bij mij niet echt onder de hardware, vandaar dat deze ontbrak :) . Maar die zal ook nog moeten volgen, tenzij ik mijn windows-licentie van mijn laptop kan overdragen.
Edit: Overzetten moet wel lukken, heb een retailversie die ik nog 4 keer kan "re-armen".

En kan altijd gebeuren dat je ergens overleest :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zombaya op 20-09-2013 23:07 . Reden: Toevoeging ]

Zombaya

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 16:41
Nouja, mocht je een auto hebben dan zijn Azerty en Alternate te doen, maar ik snap je punt ja :)
En Windows van je laptop hangt 9 van de 10 keer aan je laptop zelf, die kun je meestal niet (of niet eenvoudig) op een andere PC zetten. Mocht het niet lukken, kijk dan eens hier, dat topic bevat links om Windows 7 voor ~€30 aan te schaffen. Een stuk beter dan wat het in Nederland moet kosten ;)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik was heel even bank dat je een ATX-moederbord had gekozen voor een ITX-kast. Maar zo te zien is deze mooie case gewoon een ATX behuizing. :)

Persoonlijk zou ik de koeler wel erbij pakken. De stock-koeler is vrij luidruchtig en koelt "enorm" slecht. Om je een voorbeeld te geven bij idle (niet/weinig gebruik) stock: 50/56C, Mugen: 38/40. Welke is beter? :P

Nog een tip: gebruik je nog cd's? Je weet toch dat je zowel Windows als Linux tegenwoordig met een USB-stick kan installeren? Dit moederbord ondersteund ook nog eens UEFI (ook een must tegenwoordig, zeker bij dual-boot), zodat je meerdere bootloaders kan draaien zonder de andere 'te breken', mits je dit natuurlijk goed doet. ;)
Branden is zo 2010.. :P

Welk(e) Linux-distro('s) wil je gaan draaien?

Ik ben het voor de rest eens met je keuze voor merk onderdelen. Vergeet alleen niet dat 'je leverancier' MyCom niet altijd een van de goedkoopste is. Je kunt door 'slim' te shoppen zeker al 50 euro minstens besparen.

Laatste punt: Zeker een nVidia GPU voor Linux. Welke games ga je draaien? Ga je deze meteen draaien? Je kunt deze aankoop altijd opschuiven. Ik heb dit namelijk ook gedaan, zodat ik toen er tijd een nieuwe GPU kon uitkiezen die op dat moment uit was.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
Ik vraag me af of je een reden hebt voor die 2x 1TB disks, wil je RAID gaan draaien?
Als mycom een MSI z87 plank heeft zou ik die pakken, deze heeft namelijk de oc genie functie, en met deze functie is overclocken heel erg gemakkelijk. Ik heb met de g43 van msi mijn haswell op 4 ghz draaien.
Mocht je niet gaan oc'en, dan zou ik toch een third party cooler pakken, maar geen bakbeest als de mugen, bijvoorbeeld de pricewatch: Zalman CNPS10X Performa Dit maakt je systeem altijd koeler. Ik draai met deze koeler mijn 4ghz i5 op 50 graden onder load.

Verder nog mijn complimenten voor je op, ik heb veel slechtere dingen voorbij zien komen

• HollowGamer
  • Niet online
hydrargyrum schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:32:
Als mycom een MSI z87 plank heeft zou ik die pakken, deze heeft namelijk de oc genie functie, en met deze functie is overclocken heel erg gemakkelijk. Ik heb met de g43 van msi mijn haswell op 4 ghz draaien.
Mocht je niet gaan oc'en, dan zou ik toch een third party cooler pakken, maar geen bakbeest als de mugen, bijvoorbeeld de pricewatch: Zalman CNPS10X Performa Dit maakt je systeem altijd koeler. Ik draai met deze koeler mijn 4ghz i5 op 50 graden onder load.
TS: "Ik ben mij ervan bewust dat ik geen Z-model-moederbord van asus nodig heb omdat ik niet wil overklokken, maar bij mycom hebben ze geen andere, zodus heb ik toch een Z-model gekozen."

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
HollowGamer schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:35:
[...]

TS: "Ik ben mij ervan bewust dat ik geen Z-model-moederbord van asus nodig heb omdat ik niet wil overklokken, maar bij mycom hebben ze geen andere, zodus heb ik toch een Z-model gekozen."
Het woord asus had ik overheen gelezen, vandaar mijn advies. Excuseer mijn reactie op de late avond :D

• HollowGamer
  • Niet online
Can happen :P

Overclocken is zeker mooi (met de Z-borden), maar zonder ervaring kan dit zeker ook je pc bricken. Laat staan je moedeloos maken als je pc niet lekker werkt en maar moet blijven tweaken. Misschien is het toch interessant, maar dan moet TS nog even aangeven of hij dit in de toekomst wellicht wilt proberen. :)

• Zombaya
@beta990, ik ga waarschijnlijk ubuntu of xubuntu draaien. Ik heb in het verleden wat liggen spelen met verschillende distro's, maar ben uiteindelijk het meest tevreden met xubuntu, daar de GUI van ubuntu niet geweldig draait op mijn huidige laptop.

En ik ben me er ook van bewust dat je linux en windows van op een USB kan installeren, wat veel en veel sneller gaat :). Maar ik gebruik op mijn laptop de drive ook nog en voor die 15 €, dat zal de zaak nu ook niet maken.

Ik ga al zeker CS 1.6 gaan spelen, liefst ook op linux en hiervan verwacht ik toch dat het goed gaat draaien:-). En de nieuwe battlefield 4 staat ook op het verlanglijstje. Verder heb ik op de moment geen games meer op de planning staan. En wat wachten betreft, je kan blijven wachten, er komen altijd wel nieuwe en betere grafische kaarten uit, dus ik ga waarschijnlijk toch direct een grafische kaart kopen.

@hydrargyrum, ik was inderdaad van plan om raid1 te gaan draaien bij wijze van slecht backupsysteem.

En ik vind het ook niet meer dan normaal dat ik een beetje een deftige OP maak als ik van jullie goed advies verwacht :), jullie steken hier tenslotte ook jullie tijd in.

[ Voor 21% gewijzigd door Zombaya op 21-09-2013 20:07 ]

Zombaya

Verwijderd

Kijk wel even na of de onderdelen passen met de Linux distro.

note: De Gigabyte GA-Z87-HD3(rev. 1.0), had vroeger bios update problemen !, geen idee of dit nu verholpen is.
Xudonax schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:19:
Nouja, mocht je een auto hebben dan zijn Azerty en Alternate te doen, maar ik snap je punt ja :)
En Windows van je laptop hangt 9 van de 10 keer aan je laptop zelf, die kun je meestal niet (of niet eenvoudig) op een andere PC zetten. Mocht het niet lukken, kijk dan eens hier, dat topic bevat links om Windows 7 voor ~€30 aan te schaffen. Een stuk beter dan wat het in Nederland moet kosten ;)
Zal niet meer lukken...
Windows 7 OEM is nog bij veel shops te bestellen, maar ik zou ook eerst proberen de code over te zetten.
Mogelijk is hiervoor een telefoontje naar Windows nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2013 20:35 ]

• Zombaya
Maar ik heb een retailversie dus dit zou toch geen probleem mogen zijn? Er zouden nog 4 re-arms mogelijk zijn. Heb ik met een of ander commando gecheckt, stond ergens te vinden op google.

Zombaya

Pagina: 1