Eyefinity setup of 29:9 ?

Pagina: 1
Acties:

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb jullie ervaringen en mening nodig mede tweakers.

Het gaat om de volgende de volgende hardware:

1x een 21:9 ultra wide scherm LG 29EB93-P Zwart
of
Eyefinity 3x LG IPS237l

Reeds in bezit 1x LG 237L en HD 7950 3GB

Research:

21:9 ultra wide scherm

Pro's
FOV groter dan 16:9
Horen zeggen dat het best immersive is tijdens gamen (youtube)
Geen Bezels t.o.v Eyefinity
Minder belastend voor GPU (7950 3GB)

Con's
FOV kleiner dan Eyefinity
1x een 21:9 scherm is duurder dan 2x 23inch erbij kopen

Eyefinity

Pro's
FOV groter dan 21:9
2 schermen erbij kopen is Goedkoper dan 1x 21:9

Con's
Bezels in FOV zichtbaar links, rechts
Zwaarder voor de GPU (7950 3GB)

Doel in gedachte Gaming BF3/BF4 verder algemeen desktop en internet gebruik vaak met meerdere vensters geopend.

Keuze onbepaald ... vind het een lastige keuze |:(

Gevraagd game ervaringen met Eyefinity (immersion) en of 21:9 ultra wide schermen.

Wat zou jouw keuze zijn eyefinity of 21:9 en waarom ;)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:55

OmeJoyo

This is me

Ik draai Eyefinity met onder andere WOW envind het nog echt top. Ik heb persoonlijk niet echt last van de zichtbaarheid van de bezels. Het is trouwens 21:9 en niet 29:9. Met eyefnity 3 heb je 48:9 dat is nogal een verschil :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• JT888
Ik heb het aangepast thx. en bedankt voor het delen van je ervaring. Vooral het bezel gebeuren houd me een beetje tegen de knoop door te hakken. Ik heb al gezien dat de FOV aanzienlijk groter is dan die van een 21:9 scherm en dat is eigenlijk ook logisch. Hopenlijk delen nog wat meer tweakers hun ervaring hier :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik speel BF3 op een 29" Dell en dat bevalt mij heel erg goed. Grootste nadeel van 3x 1080p is dat het veel te zwaar is voor de videokaart. Met een enkele 7950 zal je de grafische settings flink omlaag moeten zetten voor een fatsoenlijke framerate.

Verder merk ik dat de hoeken van mijn scherm eigenlijk al buiten het gezichtsveld vallen. Dit is met meerdere schermen dan nog wel erger. Ik vraag mij af wat je dan nog ziet van de 2 schermen aan de zijkanten.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
JT888 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:41:
Wat zou jouw keuze zijn eyefinity of 21:9 en waarom ;)
Beiden ;) Ik heb sinds een tijdje een LG 29EA93A, deels voor gaming maar ook vanwege browsen, film kijken en met name programmeren. Aan weerszijde heb ik nog 23 inch Samsung schermen staan en tsja.. dan moet je ook eens Eyefinity (of in mijn geval 3D Surround) proberen.

Kort samengevat is Eyefinity voor bepaalde games gewoon een betere ervaring als je echt dat enorme blikveld wilt. Met mijn setup (in triple screen modus) ziet Skyrim er fantastisch uit, speel ik echter iets als WoW of LoL dan zie ik er het nut niet van in. In die gevallen ben ik juist, met name bij een game als WoW, heel erg blij met de extra breedte wat de LG 21:9 monitor biedt. Alles blijft op 1 scherm, maar je hebt wel aanzienlijk meer plek om (in het geval van WoW) actionbars, chatwindows e.d. te plaatsen en tegelijkertijd behoudt je genoeg blikveld in het midden.

Een ander heel fijn punt van een 21:9 monitor is dat je echt effectief 2 (browser) schermen naast elkaar kunt openen op 1 monitor. Ook kun je bijvoorbeeld een 1080p film zo zetten dat ie de volledige 1920x1080 pixels inneemt, en daarnaast nog een extra scherm open hebben staan (er zijn tenslotte nog 640 pixels over). Hier kan je een Explorer scherm hebben, Skype, sommige websites werken op die manier nog redelijk. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit laatste voorbeeld niet echt optimaal werkt, het eerste (50/50 verdeling) werkt dankzij window-snapping prima.

Iets waar je denk ik ook rekening mee moet houden: een Eyefinity (5760x1080) setup vraagt, zoals je zelf al aankaartte, veel meer van je GPU dan een 2560x1080 scherm. Kans is groot, zeker als je BF4 wilt gaan doen op die resolutie, dat 1 enkele HD7950 het niet meer trekt. Wil je de games op die resolutie nog met alle goodies aan kunnen spelen zul je dus naar een Crossfire setup moeten gaan. In dat geval ziet het kostenplaatje er voor Eyefinity toch een stuk minder rooskleurig uit.
- 21:9 scherm: €470,-
- 2x23 inch + HD7950 = € 520+
Daarbij komt ook nog de vraag of je voeding het trekt met 2 GPU's. In het ergste geval zul je die ook nog moeten upgraden.

Al met al denk ik dat het neerkomt op welke games je speelt en hoe diens ondersteuning is voor Eyefinity en Crossfire en tevens hoe belangrijk daar een triple screen setup is. Bij iets als BF4 denk ik dat Eyefinity je meer plezier geeft dan een 21:9 scherm. Bij film kijken is het afhankelijk van de film; is deze in 1080p (16:9) of 21:9. Veel bluray films zijn in 21:9 formaat en in dat geval is het daadwerkelijke beeld wat je ziet op een 21:9 monitor veel groter (ongeveer vergelijkbaar met een 32 inch tv).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• JT888
Tja het zal inderdaad in de buidel tasten worden voor een eyefinity setup want me voeding (XFX pro 550watt) trekt crossfire denk ik niet. Dan ligt de prijs weer hoger dan die 29 inch. Voel me momenteel net een ping pong bal. Maar ik dacht dat eyefinity niet werkte op verschillende resolutie monitoren of kan dat alleen bij 3d surround van Nvidia?

Bluray films kijk ik overigens niet het zal dus puur gaan om de game (Battlefield) ervaring naast het surfen en desktop gebruik. Ik heb nog wel even tijd om te beslissen en verdere ervaringen te lezen van tweakers en andere mensen op het iNet.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen PilatuS en Moi_in_actie 8) .

[ Voor 48% gewijzigd door JT888 op 20-09-2013 23:23 ]

Pagina: 1