Defecte powerline adapters na verhuis

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:26
Ruim een half jaar geleden ben ik verhuisd naar Oostenrijk. Tot aan de verhuis heb ik meer dan een half jaar naar alle tevredenheid gebruik gemaakt van 2 setjes powerline adapters van Zyxel.
Na de verhuis heb ik de powerline adapters een half jaar niet gebruikt. Begin deze week zijn we verhuisd naar onze definitieve woonst, waardoor ik opnieuw een (kabel) breedbandverbinding heb.

Aangezien mijn desktop zich in een ander gedeelte van onze woonst bevindt (we hebben een klein Frühstückspension gekocht) heb ik m´n powerline adapters opnieuw uitgepakt en in gebruik genomen.
Echter, in 1 week tijd zijn 3 van de 4 adapters defect! Geen idee waaraan dit kan liggen: de defecte adapters staken telkens in een stekkerdoos waar ook de pc, monitor en bureaulamp op zijn aangesloten, net zoals voor de verhuis. De pc, monitor en bureaulamp vertonen geen problemen...

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Het lijkt me vreemd dat alle drie de adapters defect zijn geraakt in dezelfde stekkerdoos. Nog vreemder lijkt het me dat de andere aangesloten toestellen geen problemen vertonen, en dat de opstelling in de stekkerdoos identiek is aan die van voor de verhuis (toen alles naar behoren werkte).

Bedankt alvast voor jullie input!

Experience the mountains!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Definieer "defect" eens :) Gaan er geen lampjes meer branden, of komt er geen signaal doorheen?

In het geval van geen lampjes, tsja, dan lijkt het me einde verhaal helaas.
In het geval van geen signaal erdoorheen lijkt het me belangrijk om te weten hoe je stroomnetwerk in elkaar steekt. Zitten de verschillende powerline adapters toevallig allemaal op een andere groep of zelfs een andere fase? Als dit het geval is dan kan het inderdaad heel erg gauw gedaan zijn met je signaal :-(

• melwasul
Defect, als in geen signaal en gaan lampjes :)
Het bizarre is dat alle drie de adapters een dag of 2 - 3 goed hebben gewerkt, welliswaar af en toe met slecht signaal. Dit komt mogelijk omdat de zekeringen van de 2 kamers op een verschillende hoofdzekering zitten. Maar ze werkten dus wel, tenminste enkele dagen. Alle drie begaven het plots tijdens gebruik, van het ene op het andere moment.
Ze vallen nog onder garantie, maar aangezien alle 3 defect zijn geraakt in dezelfde omstandigheden lijkt er ergens een externe oorzaak te zijn... Ik zou niet willen dat ik hetzelfde voor heb met nieuwe adapters.

Verwijderd

Misschien is het elektra net in Oostenrijk minder stabiel en komen spannings- spikes op het net vaker voor dan in NL.

Misschien dat je lokaal een setje kan halen. Meestal worden veel apparaten "aangepast" aan de lokale markt.
Of trek een UTP kabel. Nog minder problemen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aangepast aan de lokale markt? Wat bedoel je daarmee?
Mijn ervaring is dat Oostenrijk gewoon dezelfde netspanning en frequentie heeft als Nederland. Welke aanpassingen dat dan verder zouden moeten zijn? Het gaat bij die dingen alleen maar om het lokale netwerk, niet het publieke. Het raadselachtige is dat het een paar dagen heeft gefunctioneerd, anders zou ik meteen een oorzaak hebben vermoed, en ik denk dat ik niet de enige ben.

Namelijk de vaak optredende problemen ingeval van op verschillende groepen of fasen zitten. Indien op beide locaties niet op verschillende fasen, maar wel op verschillende groepen, op de oude locatie misschien groepen met "ouderwetse" smeltpatronen en op de nieuwe installatieautomaten.
Maar dan had je de problemen al vanaf dag één moeten hebben gehad.

Tja, wat blijft er dan over? Toeval, te hoge spanning, of ......... Ik weet verder niets te bedenken.
Wat ik wel weet, dat is al heel vaak door heel veel ervaringsdeskundigen gezegd, is dat deze dingen puur "noodgevaldingen" zijn. D.w.z. dat ze alleen geadviseerd worden als toepassing van Wifi op UTP-kabel niet mogelijk is. Heel soms is het dan echt een redelijk goed alternatief, maar minstens net zo vaak weigert het alle diensten.

Verwijderd

Uiteraard, 230V en 50 Hz is hetzelfde.

Echter, als hier Tennet of Nuon, een fluctuatie van + en - 10% garanderen, dan houdt een fabrikant bij het ontwerp daar rekening mee.

Als de Oostenrijkse elektra maatschappij dat niet kan garanderen, dan zal het ontwerp "zwaarder" zijn (lees: kan meer spanningsvariatie hebben).

Ook het aantal en mogelijke spikes op het net is belangrijk. Ook de hoeveelheid bovenleidingen (op palen) en ondergrondse kabels (die op palen halen meer atmosferische storingen op en geven dus meer storing).
Als in het hele land (zoals Nederland), de kabels onder de grond zitten, dan is het net "schoner" dan in dorpen / steden in Oostenrijk waar bv. veel bovengrondse leidingen voorkomen. In België hebben ze ook veel boven leidingen met name in kleine steden, en dorpen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zit zeker wel wat in, in die redenatie. Maar zouden die dingen op de Oostenrijkse markt dan een hogere kwaliteit hebben dan bij ons? Lijkt mij sterk, want dan zou dit in heel korte tijd bekend zijn en niemand zou dan meer de zogenaamde "inferieure troep" die hier te koop is willen hebben. Kortom, het lijkt me sterk dat er landelijk verschillen zouden zijn. Zeker, er zullen zoals met alle producten kwaliteitsverschillen zijn, maar dan meer van fabricaat tot fabricaat..

Daarnaast nogmaals, het heeft goed gewerkt en nu plotseling niet meer. Dat doet toch echt een defect vermoeden. Defect door de al genoemde spikes? Zou kunnen, maar ik geloof er niets van dat de exemplaren die daar te koop zijn hier beter tegen zouden kunnen.
Kortom, het beste advies is UTP-kabel aanleggen. Als dat om welke reden dan ook bezwaarlijk zou zijn, Wifi en als dit ook niet kan, koop dan gewoon nieuwe en zie wat er gebeurt.

Edit:
Het onderstaande betoog lijkt me heel aannemelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 21-09-2013 12:39 ]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-12 08:46

cjdijk

Hans favoriete radiostation

melwasul schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 20:02:
Defect, als in geen signaal en gaan lampjes :)
Het bizarre is dat alle drie de adapters een dag of 2 - 3 goed hebben gewerkt, welliswaar af en toe met slecht signaal. Dit komt mogelijk omdat de zekeringen van de 2 kamers op een verschillende hoofdzekering zitten. Maar ze werkten dus wel, tenminste enkele dagen. Alle drie begaven het plots tijdens gebruik, van het ene op het andere moment.
Ze vallen nog onder garantie, maar aangezien alle 3 defect zijn geraakt in dezelfde omstandigheden lijkt er ergens een externe oorzaak te zijn... Ik zou niet willen dat ik hetzelfde voor heb met nieuwe adapters.
Herkenbaar voor mij. Ik heb eens een klant gehad die haar adapters ook regelmatig stuk had. Bleek uiteindelijk te komen doordat het signaal niet goed doorkwam. Dan doen ze extra hun best, worden ze te warm, waardoor ze uiteindelijk het loodje leggen. Uiteindelijk opgelost door de adapters direct in een stopcontact doen, dus niet via een stekkerdoos. Nog iets: laat nooit 1 adapter erin zitten, terwijl je die andere uit het stopcontact hebt getrokken. Diegene die in het stopcontact blijft gaat dan ook uiteindelijk stuk, gezien die extra z'n best gaat doen. Ik spreek uit ervaring. Mogelijk speelt de meterkast ook een rol.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• melwasul
Bedankt voor de info!

Het signaal was inderdaad niet al te best, waardoor de verbindingslampjes soms als gek begonnen te flikkeren. De adapters voelden inderdaad wat warm aan, maar niet meer dan in België (heb ik ook in m'n review over dit setje vermeld). En zoals reeds gezegd: de adapter, verbonden met m'n router, zit achter een andere hoofdschakelaar dan die in m'n bureau. Dit zal het signaal niet ten goede komen.

Nadenken over een alternatieve netwerkopstelling...
Zal hiervoor een andere thread openen.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
UTP kabel leggen ^^

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1