Thuisnetwerk: Thomson TG789vn + switch = geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn thuisnetwerk uitgebreid.

Ik had een tweetal D-link 5-poort switches aan mijn router (TG789vn) hangen, en powerline naar andere plekken, en dat werkte - min of meer. Matige verbinding naar andere verdiepingen, doordat de powerline-verbindingen die ik gebruikte (D-link DHP-200 en Zyxel PLA 4201) niet stabiel waren.

Welnu: uitbreiden met volledig bedraad netwerk dus.

De setup: dezelfde router (TG789vn), met een 16-poorts GB switch (TP-link TL-SG1016D) waarmee ik de verbindingen naar andere ruimtes opsplits, en die op hun beurt met een aantal 5-poorts GB switches aan knooppunten naar eindpunten herverdeelt, en een tweetal 'dedicated' UTP-verbindingen voor mijn TV-ontvangers.

In eerste instantie leek alles te werken, ik gebruikte een Logitech Squeezebox om overal de knooppunten en eindpunten te testen. Alles leek het prima te doen. maar: mijn PC op de 2e verdieping, die direct aan de 16-poort switch hangt, krijgt nu ineens geen interneterbinding toebedeeld. En omdat deze voor thuiswerken (met Citrix) moet worden gebruikt, is dat best irritant.

Best ergerlijk, want ook terugvallen op mijn powerline, die het wel deed maar niet goed genoeg, levert ineens geen verbinding op. Mijn conclusie - nadat ik alle kabels getest had - was dat de router spontaan geen internet toebedeelt aan nieuwe apparaten.

Sterker nog, apparaten worden ineens niet meer automatisch door de router gedetecteerd. Wat een behoorlijke verbetering van mijn netwerk had moeten zijn, is nu een behoorlijke verslechtering.

Alles weer handmatig op de router instellen blijkt ook geen gemakkelijke klus, want de interface is echt uien. Factory reset: nog erger, alle apparaten uit de lijst verdwenen, maar worden niet ook iet meer automatisch gedetecteerd en een IP-adres toegekend. Ik ben nu alles handmatig met MAC-adressen aan het instellen, maardan nog krijg ik geen internet meet toebedeeld. Kennelijk staan er ineens allerlei poorten standaard dicht. Squeezebox is ook niet meer beschikbaar, etc.

Is er toevallig iemand die voor deze situatie een pasklare oplossing heeft? Dat wil zeggen, de router zo inrichten dat alle beschikbare apparaten zichtbaar worden en eenvoudig te voorzien zijn van de gewenste verbindingen?

Aan de switch moeten uiteindelijk 3 PC's, een Mac Pro (die werkt volledig naar behoren), een mediaspeler - die werkt ook al - een NAS - die heb ik ook al beschikbaar, en een tweetal Logitech Squeezebox-apparaten verbonden zijn.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:22
Heel simpel testje om te kijken of je modem brak is...
heb je een laptopje? Zo ja hang deze even met een kabeltje aan je modem en kijk of je dan wel Internet krijgt. Ja? Dan waarschijnlijk een dood kabeltje of connector niet goed geknepen (als je deze zelf geknepen hebt).
Zo nee dan is je modem brak en kan je het beste bij je ISP en nieuwe aanvragen.
Begrijp ik het trouwens goed? Je interne netwerk (je Lan) werkt wel naar behoren en alles ziet een communiceert goed? Dan lijkt het me bijna zeker dat je modem kapot is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-12 09:30
Gokje:
KPN als ISP? welke poort hangt die switch aan, en waar zitten de tv ontvangers op, de 789 kan alleen op poort3 TV leveren Als daar je switch aan hangt is het niet zo gek dat ie geen adressen uitdeelt.

Switch op poort 1, 2 of 4. TV ontvangers evt via switch op poort3. Heb zelf zo'n 789 van KPN gehad, de nieuwere modems hebben hier geen last van

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ik heb de switch op 1,2 en 4 geprobeerd.

De Switch levert wel internet aan de MacPro die ook aan de switch hangt, ongeacht op welke poort op de router ik de switch heb gehangen.

Elk apparaat dat ik nu aan het netwerk hang, moet blijkbaar handmatig wotrden aangemeld, maar de interface beschikt niet over een fatsoenlijke wizard... |:(

Gisteren, voordat ik de nieuwe switch eraan hing, werkte het. Nu niet meer.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Kan je eens de IP informatie van verbonden devices posten (bv ipconfig /all van de pc's)...ben benieuwd of ze een IP adres toegewezen krijgen...

Heb je de kabels zelf geknepen (en getest)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Kabels deels zelf geknepen - en getest, en zowel voor als na controle had ik wel beschikking over netwerk, zag ik alle apparaten vanaf de PC in het netwerk, maar alleen internet werd geblokkeerd.

Ik ben nu stap voor stap alle apparaten aan het proberen opnieuw te verbinden. Wifi lukt redelijk, ethernet niet echt.

Het gekke is dat de router domweg apparaten niet ziet, en niet de mogelijkheid biedt je gedetailleerd met verstrekking IP-adressen te bemoeien.

Pagina: 1