Internetsnelheid via meerdere ADSL verbindingen?

Pagina: 1
Acties:

• Beefcakie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 12:01
Zoals iedereen weet is een internetverbinding enorm belangrijk tegenwoordig. Ook bij ons op kantoor is dit bijna belangrijker dan een dak. Echter komen wij met een probleem. Onze internetverbinding vervalt door verhuizing van onze buren.
Nu krijgen wij (startend bedrijf) de keus: of we gaan voor glasvezel aanleggen met hoge opstartkosten en het maandbedrag waar ik ook niet vrolijk van wordt. Of we gaan over op ADSL. Na metingen van KPN komt onze verbinding hier niet verder dan 8MB's down/ 1MB's up. Logisch is dit tegenwoordig bij lange na niet genoeg. Nu kwam iemand met het idee om een router te plaatsen met 2 wan poorten zodat het verkeer meer gebalanceerd wordt. Heeft iemand hier ervaring mee en is dat aan te raden?
Hopelijk kunnen jullie helpen!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Ook dat is natuurlijk niet gratis, dus van welke maandbedragen blijf je wel vrolijk?
Zie bijv hier voor kosten voorbeeld. (En info van XS4ALL zelf: https://www.xs4all.nl/zakelijk/dslstapelen/)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:44
Wat voor verbinding hebben jullie buren nu, kan je daar niet alsnog iets mee doen?

Op een conventionele koperlijn van KPN kan je hoogstens 2 keer adsl krijgen. In een ideale wereld zou je dan in totaal op 16/1 Mbit uitkomen. Echter, door beide aderparen te gebruiken wordt de storing op de lijn ook groter, en zou je, denk ik hoogstens op 12/1.5 Mbit/s uitkomen, nog steeds vrij karig. Zou je echter die route bewandelen, dan zou ik ergens een VPS huren in een datacenter, en over beide WAN-verbindingen een tunnel opzetten met die VPS, om vervolgens beide tunnels te trunken. Dat geeft als voordeel dat je wel gewoon 1 publiek ip-adres hebt.

Ik weet niet wat de investering voor glas moet zijn, maar als je geluk hebt kan je iets met de rest van de buurt regelen? Als >30% het wilt dan legt een reggefiber dat al voor niets aan. Ik zou in ieder geval serieus naar glas kijken. Een andere mogelijkheid is misschien coax?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:14
Ik heb laatst voor een startend bedrijf dit ook uitgezocht en uit mijn onderzoek bleek dat voor die locatie glasvezel iets goedkoper en een stuk sneller dan ADSL. Beide beide ging het om een instap zakelijke verbinding (ADSL van KPN en Glas via Heldenvan.nu. Ik zou glas dus niet te snel afschrijven daar loadbalancing met 2 8/1 ADSL lijntjes niet voor wonderen gaat zorgen.

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Heb je enig idee wat voor bandbreedte je daadwerkelijk verbruikt?

Doordat de providers tegenwoordig met enorme snelheden adverteren lijkt 8/1 niet veel. Als je gaat meten wat er werkelijk verbruikt wordt.... Valt dat vaak best mee. Helemaal op een kantoor aansluiting.

Ik neem tenminste aan dat jullie niet massaal op kantoor zitten te downloaden o.i.d.? Een hoge upload is bij webdevelopment wel handig (ik weet niet wat voor bedrijf jullie hebben) voor het uploaden van sites e.d. maar ook dat valt vaak relatief wel mee.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vraag ook eens bij een kabelaar (ZIGGO enz) een verbinding aan, dan evt een load balancer toepassen op meerdere lijnen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Zijn er naast ADSL (VDSL???) nog alternatieven op jullie adres?
Wat zijn de kosten van glasvezel (zeker als Internet zo belangrijk voor het bedrijf is...)?
Waarvoor heb je de snelheid nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Beefcakie
Wij werken met een paar webdevelopers helaas. Wij zijn verder een uitzendbureau. Al onze systemen werken ook online.
Zover ik kon vinden kwam bij glasvezel een starttarief van 1500 euro met vervolgens een maandbedrag van 300 euro met 20MB's down en 20MB's up. Ik vind dit zelf toch in deze tijd te veel geld voor wat je ervoor terug krijgt.
Ziggo/kabel ligt er helaas niet. Ze zijn ook niet bereid om een kabelaansluiting aan te leggen doordat het punt waarvandaan ze moeten graven te ver schijnt te zijn.
Hopelijk krijgen jullie zo een beter beeld.

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Waarom is je maandbedrag zo hoog? Ik woon hier alleen thuis op 100mbit up en down voor maar €41 per maand.
Ik zou dus maar eens gaan kijken of je de buurt mee kunt krijgen om glasvezel daar gratis aan te leggen.

Een andere optie om uit te gaan zoeken is misschien nog 4G zakelijk abonnement bij een provider? Dat is misschien even snel of nog sneller dan die ADSL snelheden die jij daar noemt.

[ Voor 11% gewijzigd door SpitfireNL op 21-09-2013 10:30 ]

- Mijn PC -

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Nu weet ik niet hoe het zakelijk zit maar ik betaal prive 40 euro per maand voor 600/600 glas. Dan zou zakelijk toch niet 300 euro moeten kosten voor 20/20?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• SpitfireNL
OmeJoyo schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:28:
Nu weet ik niet hoe het zakelijk zit maar ik betaal prive 40 euro per maand voor 600/600 glas. Dan zou zakelijk toch niet 300 euro moeten kosten voor 20/20?
Jij bedoeld toch zeker 60/60mbit glas.

- Mijn PC -

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoek een WISP of leg point-to-point verbindingen op naar waar er wel bandbreedte is.

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Beefcakie schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:22:
Zover ik kon vinden kwam bij glasvezel een starttarief van 1500 euro met vervolgens een maandbedrag van 300 euro met 20MB's down en 20MB's up. Ik vind dit zelf toch in deze tijd te veel geld voor wat je ervoor terug krijgt.
Maar wat krijg je er voor terug? Welke overboeking? SLA? 300 euro per maand voor een zakelijke lijn is normaal hoor, bovendien zeg je zelf dat internet bijna belangrijker is dan je dak. Dan moet je primaire gedachte niet de kosten zijn.

ADSL kabels bundelen heet trouwens pair bonding. Je internetprovider kan dit in principe gewoon leveren.

Ik heb trouwens ook weleens glas laten aanleggen voor kleine bedrijven. Soms geldt namelijk hoe beter het internet, hoe meer onzet. Ook voor niet-IT bedrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 21-09-2013 10:33 ]

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

SpitfireNL schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:29:
[...]

Jij bedoeld toch zeker 60/60mbit glas.
Nee ik bedoel 600/600 glas. Kan me niet herinneren hoe lang geleden ik maar 60 MBit had.

http://www.wisper.nl/alphen

Zie dat het 48 euro is trouwens.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je bent een startend bedrijf. Veel personeel zullen julli niet hebben. Waarom is adsl onvoldoende? Tenzij je veel met grote bestanden werkt die je moet uitwisselen lijkt het mij voldoende. Je was toch niet van plan films te gaan downloaden o.i.d. Voor "normaal" internet zou ik me niet teveel zorgen of adsl onvoldoende is.

• SpitfireNL
OmeJoyo schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:32:
[...]

Nee ik bedoel 600/600 glas. Kan me niet herinneren hoe lang geleden ik maar 60 mbps had.

http://www.wisper.nl/alphen

Zie dat het 48 euro is trouwens.
......

Edit: aangepast, mijn post klopte inderdaad voor geen drol :+

[ Voor 90% gewijzigd door SpitfireNL op 21-09-2013 10:52 ]

- Mijn PC -

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

SpitfireNL schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:40:
[...]

Nee jij hebt 600 MBps.. dat staat gelijk aan 48Mbit/s.. ik heb het dubbele van jou voor maar €41/m

Quote van een andere website gevonden via google:
Mbps = Mega bit per seconde
Mbit/s = Mega bit per seconde
MBps = Mega Byte per seconde
MB(yte)/s = Mega Byte per seconde
het verschil zit in de B en de b, de hoofdletter B is byte, en de kleine letter b is bit. Internet-providers maken hier ook vaak misbruik van omdat Mb lijkt op MB. (en om het getal zo groot mogelijk te maken gebruiken ze bits in plaats van Bytes)
Je bedoelt dus 600Mb vs 48MB ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@SpitfireNL:

Er klopt geen drol van je post, ook niet nadat je hem gewijzigd hebt..

600 mbps (milibit per seconde) zou zijn 0.6 Megabit per seconde, wat gelijk is aan 76.8 Kilobyte per seconde.

Hij bedoelt 600 Megabit per seconde, dat is 75 Megabyte per seconde.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Je zegt, "de buren gaan verhuizen". Wat heeft dat ermee te maken?

Hebben jullie "meegelift" op hun verbinding? Kan jij die verbinding niet overnemen?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Beefcakie schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:22:
Wij werken met een paar webdevelopers helaas. Wij zijn verder een uitzendbureau. Al onze systemen werken ook online.
Ziggo/kabel ligt er helaas niet. Ze zijn ook niet bereid om een kabelaansluiting aan te leggen doordat het punt waarvandaan ze moeten graven te ver schijnt te zijn.
Hopelijk krijgen jullie zo een beter beeld.
Bedoel je niet 20MB/s en dus 160Mbit/s? Alsnog is €300/maand erg veel voor die snelheid.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, hoe zit het nou met VDSL2?
Is dat niet beschikbaar?

Verwijderd

Veel of niet... dat is iets wat ieder bedrijf beslissen.

Ik zie het zo:

Heb je 10 man in dienst, dan zijn de telefoon / internet kosten per persoon een paar tientjes. En dat op een salaris van rond de 4k (en jij als werkgever daar nog 25% aan premies erboven op mag doen) Dus van de 5k die je per medewerker kwijt bent, is het internet gedeelte 20 a 35 euro.

Is dat het bedrag waar je wakker van ligt?

Vaste kosten (huur pand, communicatie kosten, printerbeheer etc...) zijn voor een bedrijf niet het probleem. Die kan je goed berekenen en vooruit plannen. Het "grootste" probleem zijn de onverwachte kosten, die je niet voorziet: medewerker overspannen (jij 2 jaar lang salaris betalen, EN een nieuwe medewerker betalen), dak gaat kapot, bliksem slaat in etc.... Dat wil je niet hebben, want jij hebt mooie plannen gemaakt met je omzet en winst, en nu opeens is je server park naar de kl*** vanwege een lekkage in het weekend, of een bliksem inslag...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2013 21:03 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat voor oplossing je ook kiest, als je bedrijf eigenlijk heel erg afhankelijk is van internet, dan wil je inderdaad 2 verbindingen. Ook als de ene een glasvezel is van 100/100. Want ook die heeft downtime (en met B2B abbo's sla krijg je de verloren tijd ook nooit terug).

Een oplossing met 2 internet up poorten lijkt dus zeker een benodigdheid.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Beefcakie
Voor de beeldvorming:
Momenteel woon ik zelf een kilometer verderop en straal ik via wifi (Engenius ENH500) een verbinding (thuis ziggo) waardoor ik nu op kantoor een verbinding haal van 50Mbit/s down en 15Mbit/s up. Echter ga ik verhuizen waardoor deze verbinding weg valt(helaas).
Zelf als startende onderneming heb ik een ruimte waar ik voorlopig in kan voor laag tarief (tussen anti leegstand en huur). Door ruimteoverschot deel ik deze ruimte dan ook met andere startende ondernemingen waardoor de kosten laag zijn.

Glasvezel is zelf voor de 20Mbit/s down/up voor zakelijk 300 euro per maand met investering veel te hoog. Ik vind internet belangrijk, zeker als je kijkt dat tegenwoordig alles in de cloud zit.
Het lijkt mij dat pair bonding hierbij de beste oplossing is. Nu lijkt mij pair-bonding 2 adsl verbindingen voldoende. Mocht er een keer downtime zijn kan je tegenwoordig altijd een hotspot met de telefoon maken.
Zijn er nog andere suggesties van mensen?

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Beefcakie schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 23:56:
Mocht er een keer downtime zijn kan je tegenwoordig altijd een hotspot met de telefoon maken.
Waarom bij downtime zo veel moeite doen met hotspots via een telefoon? Wat als degene wiens telefoon geconfigureerd is voor gebruik op jullie router niet aanwezig is? Op zo'n moment is er geen tijd (en heeft niemand zin) om opnieuw alles te configureren.

Gewoon een 3G USB device in je router proppen voor de failover. Idealiter heb je kabel voor de snelheid, ADSL als backup en 3G als backup van de backup. Maar aangezien niet ieder bedrijventerrein kabel heeft, wordt 3G de main backup.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Als je het pand deelt met andere bedrijven. Is er dan geen gedeelde interesse in glasvezel?

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:02
Je hebt alleen gekeken naar KPN, doe ook eens een check bij BBned. Op sommige vlakken kunnen die veel betere snelheden leveren.

• Beefcakie
Trommelrem schreef op zondag 22 september 2013 @ 00:04:
[...]
Gewoon een 3G USB device in je router proppen voor de failover. Idealiter heb je kabel voor de snelheid, ADSL als backup en 3G als backup van de backup. Maar aangezien niet ieder bedrijventerrein kabel heeft, wordt 3G de main backup.
Bedankt voor het advies. Altijd een goede mogelijk ja!
Pagina: 1