Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
Na een bijzondere verrassing kort geleden ben ik benieuwd of mijn verwachtingen verkeerd gelegen hebben of niet, vandaar de volgende vraag:

Als een internet provider zegt "wij komen de glasvezelverbinding voor x bedrag afleveren inclusief router", verwacht je dan dat ze met een apparaat komen dat NATting verzorgt tussen je eigen netwerk en het internet, of niet?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bij een router denk ik wel aan NAT. Maar als ik zou lezen dat een nieuwe provider mij een glasvezelverbinding inclusief router zou gaan leveren zou ik me afvragen of ze geen modem bedoelen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Strikt genomen hoeft een router niet altijd NAT te doen. Als je het uitschakelt (kunt uitschakelen) moeten apparaten die erachter hangen ieder een eigen publiek IP adres hebben.
Vraag het anders eens in één van de glasvezeltopics hier in Internetproviders en Hosting, ik volg die zelf niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 20-09-2013 17:53 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:07

Fiber

Beaches are for storming.

Een glasvezelprovider levert natuurlijk altijd een glasvezel modem. (FTU/NTU combinatie.)

Sommigen leveren ook een (wifi-)router. Die kun je gebruiken, maar je mag ook je eigen router gebruiken, of helemaal geen router als je maar één apparaat (tegelijk) aan het internet hangt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Fiber schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:56:
Een glasvezelprovider levert natuurlijk altijd een glasvezel modem. (FTU/NTU combinatie.)

Sommigen leveren ook een (wifi-)router. Die kun je gebruiken, maar je mag ook je eigen router gebruiken, of helemaal geen router als je maar één apparaat (tegelijk) aan het internet hangt.
Je doet nu een aanname dat het gaat om een consumenten adres, verbinding/abonnement.

Een zakelijke aansluiting kan iets anders in elkaar steken en per aanbieder verschillen. Een soort van FTU heb je altijd wel, de fysieke vezel is ergens in afgemonteerd/afgewerkt immers. Is niet een FTU zoals je bij consumenten adressen (FttH) ziet. Daarna komen verschillen per aanbieder en per dienst.

En omdat niet gemeld wordt om welke provider, wat voor dienst het gaat is antwoorden van deze vraag onmogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 20-09-2013 18:11 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Fiber

Fiber

bjck schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:08:
[...] Je doet nu een aanname dat het gaat om een consumenten adres, verbinding/abonnement...
Lijkt me op basis van de OP toch wel een veilige aanname... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Hoeft dus niet, ik heb een ziggo zakelijk verbinding waar een router bijgeleverd is. Deze router routeerd het publieke subnet wat ik van ziggo heb. Doet dus geen NAT maar zorgt er voor dat mijn publieke subnet extern te bereiken is.

• MerijnB
bjck schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:08:
En omdat niet gemeld wordt om welke provider, wat voor dienst het gaat is antwoorden van deze vraag onmogelijk.
Ik had het expres een beetje vaag gehouden, omdat ik benieuwd was naar de reacties (misschien had ik niet expliciet naar NATting moeten vragen ;))

Het gaat hier om een 2e zakelijk 10/10 aansluiting, op en al bestaande glasvezel (alles van KPN, met een derde bedrijf als tussenpersoon).

Bij installatie werd verteld dat als er NATting nodig was, er een firewall meebesteld had moeten worden, de router fungeert alleen als bridge. Wat het extra vaag maakt is dat dit derde bedrijf verschillende routers meeleverd naar gelang de snelheid van de verbinding. Was er een 20/20 of meer besteld was er een andere router meegeleverd (moet je dan natuurlijk ook meer voor betalen), maar dan het de term 'router' in eens wél NATting betekend.

Disclaimer: het gaat hier niet om mijn verbinding, ik ben zijdelings betrokken. Ben dus ook niet uit op een rant oid, is gewoon interesse :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
NATting is een functie die een router kan doen. Het enige wat een router verplicht is te doen is routeren. NATting is een extra functie die dat ding kan doen.

Ik heb hier achter de router van ziggo gewoon een NAT Router gehangen voor het interne netwerk. Door een switch tussen de NAT router en de ziggo router te plaatsen kan ik gebruik maken van de andere publieke ip adressen die ik nog over heb (voor bijvoorbeeld een server, of nog een NAT router voor een gastennetwerk etc.).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Ondanks dat enkelen in dit topic het tegenovergestelde melden, in principe is NAT geen router functie. Een router routeerd en daar is de kous mee af. Functies als NAT/PAT is extra functionaliteit welke apart gemeld worden vaak in de vorm van NAT-router.

Daarnaast, ook in tegenstelling wat hier meerdere malen wordt gemeld lijkt het me stug dat je een modem krijgt bij glasvezel.. een modem (modulator, demodulator) is om analoge signalen om te zetten naar digitaal.. glasvezel is vrijwel altijd al digitaal.

Het hangt een beetje van de lijn af, is het zakelijk dan verwacht ik een router waarachter je zelf je firewall (en natting) regelt. Bij consumenten lijnen krijg je vaak een router met firewall e.d. in een.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 20-09-2013 18:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MerijnB
Allen dank voor de input, het is duidelijk dat mijn verwachting inderdaad verkeerd is geweest :)

Volgende vraag die bij me te binnen schiet is wel waarom deze derde partij tientallen euro's per maand vraagt voor het 'managen' van de router, terwijl die eigenlijk alleen op duffe snelheid data staat te bridgen ;)

• Fiber

Fiber

Omdat het kan... :)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Goh, zulke lijnen ken ik :D Heb 'em op werk ook liggen, en helaas ook "maar" de 10/10 variant...

Anyway, je krijgt hierbij waarschijnlijk een Siemens router naast de glas=>Ethernet bridge. Ja, deze Siemens router kun je gebruiken, maar gezien de problemen die wij ermee gehad hebben raad ik het niet aan :) De management optie bieden ze als het goed is ook pas aan vanaf de 20/20 lijn, want dan krijg je een Cisco router erbij. Wij hebben echter besloten om de kabel vanaf de glasunit in onze bestaande firewall te prikken, en sindsdien hebben we een fatsoenlijke lijn :) Dat konden we van de Siemens niet zeggen...

• MerijnB
Xudonax schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 19:22:
Anyway, je krijgt hierbij waarschijnlijk een Siemens router naast de glas=>Ethernet bridge. Ja, deze Siemens router kun je gebruiken, maar gezien de problemen die wij ermee gehad hebben raad ik het niet aan :) De management optie bieden ze als het goed is ook pas aan vanaf de 20/20 lijn, want dan krijg je een Cisco router erbij. Wij hebben echter besloten om de kabel vanaf de glasunit in onze bestaande firewall te prikken, en sindsdien hebben we een fatsoenlijke lijn :) Dat konden we van de Siemens niet zeggen...
In dit geval is bij 10/10 wel een Cisco router + management aangeboden. Wijzelf hebben er destijds direct voor gekozen firewall / router in eigen beheer te doen, ik heb dus geen ervaring met de Siemens of Cisco router.

Ik vermoedde al zoiets :p
Prima, we hebben het niet, we missen ook niets denk ik ;)

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:55
Om te kunnen routeren van 1 publiek IP naar meerdere privé IP's is toch sowieso NAT nodig? Wat er dus op neerkomt dat routers (voor particulieren) in de praktijk altijd van NAT-functionaliteit zijn voorzien.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MerijnB schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:44:
Na een bijzondere verrassing kort geleden ben ik benieuwd of mijn verwachtingen verkeerd gelegen hebben of niet, vandaar de volgende vraag:

Als een internet provider zegt "wij komen de glasvezelverbinding voor x bedrag afleveren inclusief router", verwacht je dan dat ze met een apparaat komen dat NATting verzorgt tussen je eigen netwerk en het internet, of niet?
Dat ligt eraan wat je precies besteld hebt. Bij een consumentenverbinding, absoluut. Bij een serieuze zakelijke verbinding, absoluut niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MerijnB
Propheticus schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 20:12:
Om te kunnen routeren van 1 publiek IP naar meerdere privé IP's is toch sowieso NAT nodig? Wat er dus op neerkomt dat routers (voor particulieren) in de praktijk altijd van NAT-functionaliteit zijn voorzien.
In dit geval is het een zakelijke aansluiten met 4 publieke IP's, dan hoef je dus niet perse te natten.

• Propheticus
Dan is het antwoord:

particulier: Jazeker
zakelijk: nee, niet altijd.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29
Waarom zou je bij een particuliere verbinding "absoluut" NAT moeten gebruiken?
Mijn ouders hebben gewoon 1 laptop aan het internet hangen hoor en die gaat niet via NAT....

CISSP! Drop your encryption keys!

• MerijnB
laurens0619 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:37:
Mijn ouders hebben gewoon 1 laptop aan het internet hangen hoor en die gaat niet via NAT....
Ik weet niet wat er op die laptop draait, maar het klinkt een beetje link.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Offtopic:
Afhankelijk van hoe agressief de beveiliging van die laptop wordt gemanaged, vind ik NAT wel een fijne extra securitylaag tegen mogelijke vulnerabilities van je OS. Tenzij je structureel een webserver op die laptop draait of iets dergelijks.

• Propheticus
Wat is dan überhaupt het nut van een router? Kan je de laptop net zo goed gelijk op het modem aansluiten....
Als het om wireless connectiviteit te doen is: dat heet een wireless acces point en hoeft geen router te bevatten/zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Propheticus op 21-09-2013 15:21 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het nut van een router is het koppelen van 2 netwerken. de rest (nat, dhcp, wlan, dns repeater, http interface, port forwarding, etc ...) zijn extra functies.

Ik als particulier bij xms krijg ook alleen maar een modem (en daar zit stiekem al een modulator bij) de rest ik zelf weten

Dat providers vaak een modem-router leveren is dat ze dan klaar zijn met 1 apparaat.
Zie je het voor je dat je als consument een modem, een router, een voip kastje, een wlan kastje, switch, en een losse modulator hebt.
Zo 6 kastjes die if ff gauw kan bedenken, ook niet handig.

consument? 1 kastje, klaar. is best handig als je erover nadenkt

[ Voor 88% gewijzigd door Fish op 21-09-2013 15:41 ]

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik neem aan dat 't tegen mij hebt.

Dat is niet wat ik zei. De TS vroeg, als er een router geleverd wordt, mag je dan verwachten dat die router NAT doet. In het geval van een consumentenverbinding: ja. Zo niet krijg je geen router maar een bridge of een simpel modem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1