Toon posts:

Argos Blue One 95 Benzine (15% 'natte' ethanol) schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 83

Topicstarter
Sinds kort is de BP hier omgetoverd tot een "Haan" (tankstation.nl) tankstation. Daar verkopen ze nu ook BlueOne95 (blueone95.nl) brandstof. Ik heb er even op gegoogeld en het blijkt een 95 octaan brandstof te zijn met een toevoeging van ethanol.

Deze brandstof bevat 15% ethanol. Niet alleen meer dan de (inmiddels) bekende E10, maar ook betreft het "natte" ethanol. Dit betekend dat de ethanol niet gedroogd is (dûh) en er dus restanten water in de ethanol zit.

Naast de hele vraag wat dit allemaal doet met je motorprestaties (TNO zegt dat een kleine hoeveelheid water in benzine goed is voor de prestaties!), is mijn vraag: wat doet 't met mijn Opel Corsa B (uit 1996) ?

Op de opel site staat dat alle modellen geschikt zijn voor E10, op wat grotere (aluminium!) motorblokken na..
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/opel/

Echter: gaat dit ook op voor de "natte" E15 van Argos? Op hun website staat dat alle auto's vanaf 2001 (met enkele uitzonderingen daargelaten) op hun BlueOne95 kunnen rijden. Ik heb mij laten vertellen dat dit is gebaseerd op nieuwe APK eisen sinds 2001.

Vorige week heb ik (zonder te weten dat dit met natte ethanol vermengde brandstof was) BlueOne95 getankt met mijn Corsa B uit 1996. Hij zal er na een keer echt niet aan bezwijken, maar ik vind het wel kwalijk dat er niet duidelijk bij de brandstof vermeld staat dat er (natte) ethanol (15%) in zit.. Let hier op dus!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 11:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor zover ik weet staat het op de pomp wel aangegeven dat er 15% ethanol in zit. Dat het natte ethanol is, niet.
Water in de brandstof zal niet direct je motor slopen. Het kan inderdaad zelfs prestatieverhogend werken, omdat het een koelend effect heeft. Bij extreem getunede motoren wordt ook weleens water-inject toegepast om te voorkomen dat een motorblok intern verbrand. En dan praat je over vele malen meer water dan er in de brandstof kan zitten.

Een risico van het water is alleen wel dat het oxidatie in de brandstoftank (als deze van metaal is) of onderdelen van het brandstofsysteem kan veroorzaken. Maar een groter risico is de ethanol. Bij oudere auto's kan dit op termijn de rubber slangen en afdichtingen aantasten. Maar dit is alleen bij langdurig gebruik. Een enkele keer tanken zal je auto geen schade toebrengen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-12-2022
Bij mij in de buurt is het al een tijdje te koop en (kort) onderzoek op internet wijst uit dat autofabrikanten geen enkele garantie (durven te) geven dat dit op lange termijn niet schadelijk is....
dat zegt wel genoeg wat mij betreft, ik ga het er in ieder geval niet op gokken en tank wel voor 3ct per liter meer ;)

[Voor 6% gewijzigd door jorisjan op 26-09-2013 11:24. Reden: typo]

Anoniem: 83

Topicstarter
jorisjan schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:47:
Bij mij i de buurt al een tijdje te koop en (kort) onderzoek op internet wijst uit dat autofabrikanten geen enkele garantie (durven) geven dat dit op lange termijn niet schadelijk is....
Nuff said wat mij betreft, ik ga het er in ieder geval nuet op gokken en tank wel voor 3ct per liter meer ;)
De Shell Express hier 600 meter verderop verkoopt Euro95 FuelSave voor 1 eurocent per liter meer, dus zelfde conclusie hier..

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee