Netwerkopslag

Pagina: 1
Acties:

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 08:46
Hallo,

Zit met het volgende.
Hebben nu thuis een Cisco EPC3925 modem van ziggo, hierop zit een usb poort maar deze schijnt niet bruikbaar te zijn.

Wij nemen binnen kort een smart tv, welke is nog niet bekend. maar wil graag mijn films op de smart tv kunnen bekijken. Films zijn voornamelijk .iso of .mkv bestanden.
720p en 1080p

Nu ben ik dus op zoek naar een goedkope manier om de films ergens op te slaan en via de smart tv te benaderen. Het mooiste is dus netwerkopslag, maar qua opties kom ik alleen uit op een NAS met HDD. Echt goedkoop is dat niet.

Nu ben ik zelf op het moment in het bezit van een htpc met 2tb hdd erin. Deze gaat verkocht worden aangezen ik geen groot bakbeest meer in huis wil en af wil van de afstandsbedieningen.

Bij de aldi hebben ze zaterdag een 3tb externe schijf voor 99euro. Opzich mooie oplossing, maar dan kan ik deze alleen op de smart tv aansluiten. En films / series kan ik er niet via het netwerk op zetten.

Wie o wie weet een oplossing.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je stopt midden in je verhaal.

- Heb je een machine die altijd aan staat?
- Ben je bereid je PC aan te zetten als je gebruik wilt maken van de opslag?
- Wat is je budget?
- Wat voor netwerkaansluiting moet deze opslagmedia hebben?

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Wat denk je van een NAS?

Hoe zit het trouwens met ondertiteling in combinatie met een smart TV?

Met bijv. een xbmc oplossing, zoals je waarschijnlijk nu hebt met je HTPC is dat geen probleem, maar hoe dat met een smartTV zit geen idee.

Zelfde geldt voor audio die out-of-sync is... Via XBMC zo aan te passen. Met een smartTV? Geen idee wat voor software die functionaliteit kan bieden. Leek op dat gebied, maar wilde je het wel meegeven om te over denken.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• G.Scholtens
Heb een aan nas zitten denken, maar dan zit je rond de 200 - 300euro. Budget is ongeveer 150euro incl. HDD van 2 a 3 TB.

- Heb je een machine die altijd aan staat?
Nee, behalve mijn modem
- Ben je bereid je PC aan te zetten als je gebruik wilt maken van de opslag?
Ja eventueel, maar qua schuifruimte in mijn pc zit ik nu op 1 tb. Wil niet lager dan de 2tb in mijn htpc
- Wat is je budget?
Ongeveer 150euro
- Wat voor netwerkaansluiting moet deze opslagmedia hebben?
Geen voorkeur.

Ondertiteling zal wel geen probleem zijn, zolang deze bij de film zit. En anders even de srt erbij zetten.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Goedkoopste oplossing is derhalve je HTPC gebruiken als netwerk opslag. Deze dan zo zuinig mogelijk zien te krijgen. Al het andere kost geld en dan is je budget te laag voor een fatsoenlijke oplossing.

Overigens ben ik nog geen enkele SmartTV tegen gekomen die ook maar in de buurt komt van de kwaliteit en flexibiliteit van een HTPC, dus weet waar je aan begint.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bedenk dat je smart tv niet altijd de ondertitels meepakt. Mijn Panasonic laat ze soms wel, soms niet zien, afhankelijk van het bestandstype. Ook kan die niet rechtstreeks .iso bestanden lezen vanaf het netwerk.
MKV, MP4 gaat meestal wel goed, AVI is afhankelijk van de gebruikte instellingen/codec.

Ik heb zelf een Raspberry Pi gekocht waar ik XBMC op draai (XBian); daarmee kan ik wel de meeste bestanden vanaf mijn externe harde schijf afspelen op de TV, en die leest ook al mijn ondertitels. Een voordeel is dat je smart tv niet zo smart hoeft te zijn, een nadeel is dat het een extra apparaatje is dat aanstaat (al gebruikt hij maar een paar Watt).

Voor € 150 moet het wel mogelijk zijn een Raspberry Pi (complete set ± € 60) en een externe harde schijf van > 2Tb te kopen.

• G.Scholtens
Denk dat ik het beste voor de 3tb hdd kan gaan van de aldi, hierop zet ik alle films die ik nu heb. En kan ik zo op de tv aansluiten.

Van de htpc wil ik juist af, gebruik hem nu puur voor uitzending gemist en films te kijken. UItzending gemist zit standaard al op de smart tv's. En als extensie zal ik voornamelijk mkv en iso gebruiken.
Films binnen halen zal in ieder geval dan via mijn huidige pc / laptop moeten gaan.

Maar zijn er uberhaubt externe hdd's met 2 a 3tb met een netwerkaansluiting en usb aansluiting voor 150euro? Zo kan de externe hdd altijd in de meterkast blijven en kan ik hem altijd via de smart tv benaderen.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 10:23
Als je een kant en klare oplossing wilt, iets als een WD live book?. Je gaat dan wel enorm inleveren op gebruiksgemakt, zo smart zijn die smart tv's echt niet. Wat je binnen budget zou kunnen doen is een rasberry pi aanschaffen en de hdd uit je htpc in een externe usb behuizing stoppen. Op dat geheel zet je XBMC, je plakt het achter je tv, en hebt het beste van twee werelden. Een fatsoenlijke, gebruiksvriendelijke interface en geen bakbeest meer in je woonkamer.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• G.Scholtens
Denk dat het synology toch de beste oplossing is, aangezien synology toch wat meer opties heeft en een goeie ondersteuning.
Dan maar even goed door sparen nog en paar maand zonder films

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een QNAP, maar Synology heeft de software goed (beter) op orde, moet ik zeggen. Probeer niet op de CPU te bezuinigen, anders loop je redelijk snel tegen de beperkingen aan.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Pagina: 1