[Windows 7 x64]Ext2fsd werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:14
Ik heb Ext2fsd 0.51 geïnstalleerd, maar mijn Seagate 4TB schijf, geformateerd met GParted met Ext3 FS, inode size 256, één partitie van de volledige 3,7 TB, wordt niet gedetecteerd door Windows 7. In de Ext2 Volume Manager wordt de schijf als RAW aangeduid. Ik ben gaan kijken wat het zou kunnen zijn, en toen merkte ik op dat er geen service draaide in windows task manager met de naam ext2fsd, terwijl de applicatie wel geladen wordt bij de start van Windows. Bij System Configuration(msconfig) staat de Ext2 Volume Manger(moet een typo zijn van de maker) keurig aangevinkt onder Services. De GUI van de app geeft onder Service Manager, Service status aan dat de service wel gestart is, maar aangezien er geen service met die naam te bekennen is, denk ik dat de driver niet geladen wordt. I.e.i dacht ik dat dat kwam omdat de driver niet signed is, maar voor het booten F8-en en de Driver Signature Enforcement uitzetten helpt niet.

Iemand een idee hoe ik het aan de praat krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je 100% zeker dat het met GPT indeling overweg kan? Want de laatste update is uit 2011, lijkt mij dat 't er niet op bedacht is dat men gigantische partities ermee zou willen openen. Sowieso, waarom formatteer je een schijf met ext3 als je 'm dan in Windows wilt gebruiken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Hero of Time schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:27:
Weet je 100% zeker dat het met GPT indeling overweg kan? Want de laatste update is uit 2011, lijkt mij dat 't er niet op bedacht is dat men gigantische partities ermee zou willen openen. Sowieso, waarom formatteer je een schijf met ext3 als je 'm dan in Windows wilt gebruiken?
Ik weet niet zeker of Ext2fsd met GPT overweg kan, maar dat heeft toch niets te maken met het wel of niet laden van de driver of het niet starten van de service?

Die schijf is overigens voortbestemd om in mijn nieuwe zelfbouw NAS te komen, waarvan ik nog niet helemaal uit ben welke hardware erin komt, maar waar ik zo goed als zeker Linux op ga zetten. Ik heb alvast één schijf gekocht, omdat mijn huidige NAS volzit en één van mijn schijven in mijn PC is stukgegaan en ik ruimtegebrek heb. Ik heb het altijd aangenomen dat het kan, omdat ik het gelezen had, maar het wel fijn om te kijken of ik de Ext2 schijven van mijn huidige NAS of de Ext3 schijven van mijn toekomstige NAS in mijn Windows kan hangen en minstens kan lezen, voor wanneer die NASjes stuk gaan. En met die Ext3 schijf gaat het dus vooralsnog niet.

Edit: ik heb wel iets mogelijk essentieels vergeten te melden. Windows is geïnstalleerd in RAID modus. Een van die RAID schijven heeft het begeven dus RAID is niet meer noodzakelijk, maar ik kan RAID niet terugzetten naar AHCI in de bios, want zover ik weet gaat dat niet werken. Ik heb een PC met AMD 790x en SB750 chipset.

[ Voor 11% gewijzigd door ABD op 20-09-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn genoeg services die op automatisch starten staan, maar niet draaien. Heel goed mogelijk dat je ext2fsd dat ook doet.

Het wel of niet draaien van je OS in RAID modus lijkt mij niet echt in de weg te kunnen zitten of het wel of niet kunnen lezen van je schijf. Ik vermoed dat je 'driver' gewoon niet met GPT overweg kan. Als je puur data op de schijf wilt zetten voor backup, kan je ook met een Live CD werken en beide schijven mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Ik denk dat die service helemaal niet draait, want ik herken niets wat het zou kunnen zijn. Daarnaast, als ik in Windows Task Manager onder de app tab Ext2 Volume Manager selecteer en dan met RMB Go To Process selecteer, switched WTM naar de Ext2Mgr.exe *32 process en als ik dan via RMB Go To Services selecteer, switched WTM naar Services, maar is er geen service highlighted.

Als ik toch omslachtig te werk moet gaan, formateer ik de schijf wel naar NTSF en copieer ik de data wanneer de NAS klaar is naar een andere 4TB schijf en herformateer ik hem dan; dat gaat dan een halve dag duren, maar shit happens. Maar dat is mijn insteek niet, ik wil ext2fs aan het werk hebben, maar ik vrees dat het niet gaat lukken onder Win 7 x64, ik ben al twee dagen aan het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een snelle Google query leert mij dat ik gelijk had: geen GPT support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Schaam me dood dat ik dat niet gevonden heb. Ik denk dat ik teveel gefocust heb op andere zaken. Ik ga vanavond Ext2ifs proberen, dat schijnt GPT wel te ondersteunen. I.i.g. bedankt voor de moeite.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Begrijpelijk dat je je schaamt, het is tenslotte het eerste wat ik vroeg en je was er al niet zeker van :P

Houd wel rekening mee dat alle vormen van ext ondersteuning in Windows niet helemaal lekker werken en je mogelijk problemen krijgt als je die schijf in je NAS hangt, vanwege missende extends of andere features. En je zal meer balen als je nu met ext3 werkt, terwijl je NAS straks ZFS of ext4 gebruikt, of een ander file system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Hero of Time schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:20:
Begrijpelijk dat je je schaamt, het is tenslotte het eerste wat ik vroeg en je was er al niet zeker van :P

Houd wel rekening mee dat alle vormen van ext ondersteuning in Windows niet helemaal lekker werken en je mogelijk problemen krijgt als je die schijf in je NAS hangt, vanwege missende extends of andere features. En je zal meer balen als je nu met ext3 werkt, terwijl je NAS straks ZFS of ext4 gebruikt, of een ander file system.
Ik ben er uiteindelijk ook vanaf gestapt om ext3 te gaan gebruiken en heb de schijf gisterenavond naar ntsf geformateerd, want ext2ifs ondersteunt weleenswaar GPT, maar werkt niet met inode size groter dan 128. Ik had het idee om die ext3 eventueel naar ext4 te gaan converteren, maar je moet je afvragen of dat vlekkeloos gaat en dat kan dus beter na een backup.

Je hebt sowieso gelijk: wie weet ga ik ZFS, XFS, JFS of ext4 gebruiken. Als het systeem eenmaal staat, ga ik de bestanden wel overpompen. Wel jammer en ook wel een beetje vreemd dat het anno 2013 zo'n gedoe is om een linux FS werkend te krijgen op Windows 7 x64 en dat die projecten dood zijn. Het lijkt me dat er zat gebruikers zijn met een dualboot systeem.

Het was leuk dat gepiel en ik weet nu wat i.i.g. niet werkt. Dat is ook wat waard;)

[ Voor 8% gewijzigd door ABD op 22-09-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mensen met een dual boot maken een NTFS partitie om data heen en weer te gooien (en zorgen dat Windows deze niet automatisch gaat controleren op fouten). Ondanks de openheid van de Linux file systems lijkt het erop dat MS eventuele implementatie in de weg zit of gewoon niet van de grond komt. Zie ook hun ondersteuning van het OpenDocument formaat in Office 2010 en 2013. Is ook niet 100% met wat je in LibreOffice maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 435441

ik heb ook een Ext2fsd probleem. Ik gebruik dit om mijn hdd te mounten op Windows 7 X64 die ik in mijn DUNE media speler gebruik. Deze is EXT3 geformatteerd.
Dit doe ik namelijk via een mounting dock want via netwerk alles naar de HDD in de dune te kopiëren duurt soms te lang.

Toen ik deze geformatteerd had kon ik de eerste keer zowel op de schijf lezen en schrijven vanuit windows.
Echter indien ik deze later nog eens ging mounten kon ik enkel lezen van de schijf maar niet schrijven.

Ik gebruik nochtans dezelfde instellingen in Ext2fsd maar blijkbaar loopt er toch iets mis.
Enable write support staat aan bij installatie. Properties staan ook op writable.

Is dit een gekend probleem of zou ik hier toch iets verkeerd doen?
Kan het helpen als ik deze EXT2 formatteer of maakt dat geen verschil?
Zijn er andere manieren op een linux schijf writable te maken vanuit windows?

De schijf als NTFS formatteren lukt wel, maar dan is de performance minder als ik deze in de DUNE plaats.
Pagina: 1