Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08-2022
Afgelopen tijd heb ik mij grondig verdiept in de Apple MacBook materie, echter kom ik maar niet uit het volgende dilemma. Ik hoop dat de Apple techneuten op dit forum mij kunnen adviseren. Het dilemma:

Voor het afstuderen ben ik op zoek naar een nieuwe laptop, waarmee ik programma's gebruik voor tekstbewerking, kleine Photoshop bewerkingen, filmpje kijken, internetten en gamen (BF3). Tevens zit ik met een spieraandoening, waarbij het gewicht van de MacBook zo licht mogelijk moet zijn. Vanuit AppleCare werd mij het volgende geadviseerd: een MacBook Air 13' met 8GB geheugen, 512GB opslag (omdat ik veel foto's heb) en eventueel een i7 processor.

Als ik bovengenoemde specs neem, dan kom ik op een bedrag van 1800 euro. Als je deze vergelijkt met de nieuwe standaard Retina Pro MacBooks 13' is deze 100 euro duurder!

Wat zou jullie advies zijn? Sowieso heb ik 8GB geheugen nodig - ik heb namelijk veel tabbladeren openstaan binnen Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer voor Laptop Aankoopadvies, dus een move die kant op :)

MS > LAA

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Daedalus schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:06:
Dit is meer voor Laptop Aankoopadvies, dus een move die kant op :)

MS > LAA
Oops, deze sectie heb ik over het hoofd gezien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 21:51
Aantal vraagjes:
-Waarom een laptop, moet je mobiel zijn of werkt een laptop prettiger dan een desktop ivm met de zithouding?
-Waarom een Macbook? Ja, het is een van de lichtste laptops die er zijn. Maar er zijn meerdere laptops die als lichtgewicht worden beschouwd.
-Gamen op een Macbook kan.... maar verwacht er niet te veel van. Tevens dien je Windows te installeren om BF3 erop te kunnen spelen. Dus een partitie van ongeveer 100gb wat je verliest (windows + games + werkruimte).
-Tabbladen in chrome trekken niet zoveel. Tenminste, de tijd winst die 8Gb over 4Gb je geeft lijkt mij niet de kosten waard. Apple zijn werkgeheugen is duur!

i5 3570K @4.2Ghz, Zalman CNPS9900 MAX (Blue led), MSI Z77A-G45, Gainward GTx 1080 GLH, G.Skill Sniper F3-1866C9D-16GSR, Corsair AX860, 2xSamsung 840 EVO 120GB Raid-0, Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001-2TB, Fractal Design Define R4 Pearl Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:03
Dantis schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:57:
Afgelopen tijd heb ik mij grondig verdiept in de Apple MacBook materie, echter kom ik maar niet uit het volgende dilemma. Ik hoop dat de Apple techneuten op dit forum mij kunnen adviseren. Het dilemma:

Voor het afstuderen ben ik op zoek naar een nieuwe laptop, waarmee ik programma's gebruik voor tekstbewerking, kleine Photoshop bewerkingen, filmpje kijken, internetten en gamen (BF3). Tevens zit ik met een spieraandoening, waarbij het gewicht van de MacBook zo licht mogelijk moet zijn. Vanuit AppleCare werd mij het volgende geadviseerd: een MacBook Air 13' met 8GB geheugen, 512GB opslag (omdat ik veel foto's heb) en eventueel een i7 processor.

Als ik bovengenoemde specs neem, dan kom ik op een bedrag van 1800 euro. Als je deze vergelijkt met de nieuwe standaard Retina Pro MacBooks 13' is deze 100 euro duurder!

Wat zou jullie advies zijn? Sowieso heb ik 8GB geheugen nodig - ik heb namelijk veel tabbladeren openstaan binnen Chrome.
Een i7 vind ik wat overkill, omdat het sowieso al om een ULV-processor gaat en de snelheidswinst dus marginaal is. Zou het lekker bij een i5 houden. 512 GB opslag zou je ook kritisch naar kunnen kijken. Is het belangrijk dat je alle foto's altijd bij de hand hebt? Anders zou je ook kunnen kiezen voor een kleinere schijf en een externe harde schijf voor het geval je de foto's nodig hebt. Dat scheelt ook al weer geld en is de Air uiteindelijk goedkoper en nog steeds lichter dan de rMBP.

Met studentenkorting krijg je via surfspot ook nog 10% korting.

Je zou ook nog naar de Vaio Pro kunnen kijken. Beter scherm, lichter en nu via Sony.nl met 256 GB opslag en een batterijsheet (18 uur max werken) voor iets van 950 euro dacht ik. Ook met studentenkorting.

[ Voor 6% gewijzigd door DwightKSchrute op 20-09-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
MitchelDZ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:17:
Aantal vraagjes:
-Waarom een laptop, moet je mobiel zijn of werkt een laptop prettiger dan een desktop ivm met de zithouding?
-Waarom een Macbook? Ja, het is een van de lichtste laptops die er zijn. Maar er zijn meerdere laptops die als lichtgewicht worden beschouwd.
-Gamen op een Macbook kan.... maar verwacht er niet te veel van. Tevens dien je Windows te installeren om BF3 erop te kunnen spelen. Dus een partitie van ongeveer 100gb wat je verliest (windows + games + werkruimte).
-Tabbladen in chrome trekken niet zoveel. Tenminste, de tijd winst die 8Gb over 4Gb je geeft lijkt mij niet de kosten waard. Apple zijn werkgeheugen is duur!
- Op de locaties waar ik afstudeer zijn niet altijd desktop pc's aanwezig. Aangezien ik mijn scriptie moet typen, heb ik een laptop benodigd.
- Jarenlang heb ik met Windows gewerkt (ook op laptop), maar sinds mijn ervaring met een Mac ben ik verkocht qua gebruikerservaring. Voor mij is een Windows laptop geen optie.
- Goed dat je mij hieraan herinnert. Ik verwachtte dat er ook een MAC versie van BF3 was, maar dat is dus niet zo. Het gamen op de MAC is geen must, eerder een extra luxe.
- Kosten zijn 100 euro. De kosten in de opslag (300 euro) vormen meer een bottleneck voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Moet je al je foto's per se op je laptop bewaren? Een externe schijf (bv 2.5") is stukken goedkoper. Die kan je dan voor archivering gebruiken.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Nee, die foto's hoeven niet continue toegankelijk te zijn. Een externe harde schijf zou daarvoor een goede oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:03
Korte samenvatting van mijn advies:

-i7 is overkill, snelheidwinst marginaal t.o.v. van een i5 omdat het toch al een ULV-processor is. de €150/€200 (weet niet precies hoeveel) extra niet waard.
-8gb is lekker, ook voor de toekomst, als je het geld heb zou ik het doen (zelf ook gedaan)
-voor extra opslag zou ik een externe harde schijf kiezen.
-kijk ook even naar de studentenkorting. Scheelt alweer iets van 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:05
DwightKSchrute schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:33:
Korte samenvatting van mijn advies:

-i7 is overkill, snelheidwinst marginaal t.o.v. van een i5 omdat het toch al een ULV-processor is. de €150/€200 (weet niet precies hoeveel) extra niet waard.
-8gb is lekker, ook voor de toekomst, als je het geld heb zou ik het doen (zelf ook gedaan)
-voor extra opslag zou ik een externe harde schijf kiezen.
-kijk ook even naar de studentenkorting. Scheelt alweer iets van 100 euro.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk ook dat een i7 het geld niet waard is. De 8GB zou ik met het oog op fotobewerking e.d. wel doen. De kosten daarvan vallen ook mee.
De 512GB zou ik zeker niet doen. Het is de meerprijs absoluut niet waard. Ik heb zelf een rMBP en met een SSD van 256GB kom je echt een heel eind. Misschien moet je foto's op een externe harde schijf bewaren, maar dat kleine discomfort zou ik zeker over hebben voor een prijsbesparing van 300(?) euro (meerprijs 256 > 512GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Dantis schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:57:Voor het afstuderen ben ik op zoek naar een nieuwe laptop, waarmee ik programma's gebruik voor tekstbewerking, kleine Photoshop bewerkingen, filmpje kijken, internetten en gamen (BF3).
Zeker geen Air aanschaffen als je ermee wil gamen, gewoon een 15" macbook pro of retina. Op intel HD 5000 kan je geen BF3 draaien.

Gamen doe je in Windows op een macbook. Klaar. Zorg ervoor dat je genoeg HDD ruimte heb daarvoor! 2 OSen naast elkaar installeren kost veel HDD opslag, zeker als je er grote games op gaat installeren.

Mijn advies:
Koop een simpele Macbook Air + een losse game PC of een console voor je gaming-needs.

[ Voor 53% gewijzigd door Gamebuster op 20-09-2013 14:45 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Gamen is geen vereiste! Een i5 met 8GB RAM en 256 opslag lijkt mij een geschiktere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaOrange
Ik zit nog te twijfelen tussen de volgende modellen:

Optie 1) 13' - 8gb RAM - 256 GB opslag en i7 processor -- 1484 EUR
Optie 2) 13' - 8gb RAM - 128 GB opslag en i7 processor -- 1297 EUR
Optie 3) 13' - 8gb RAM - 256 GB opslag en i5 processor -- 1343 EUR

Op het moment dat ik met optie 2 ga werken, dan heb ik een externe harde schijf nodig voor de dataopslag. Dit lijkt mij omslachtig werken. Mijn voorkeur gaat dus uit naar optie 3 met een i5 processor. Echter vraag ik mij af of ik later geen spijt zal krijgen als ik geen i7 zou kiezen. Is de upgrade van 140 naar een i7 processor het mij waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarvoor denk je een i7 nodig te hebben? ;) Dat is het alleen waard als je veel programma's gebruikt die hyperthreading ondersteunen en voor zover ik kan zien, gebruikt je die niet. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, want je gaat het gewoon niet merken. Net zoals degene boven mij, je hebt het totaal niet nodig dus het is een complete verspilling van geld.

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 11:40
Optie 3. Voor wat jij er mee gaat doen heb je die i7 echt niet nodig ;). Koop er inderdaad een USB 3.0 harde schijf bij en zet daar al je foto's op. Ben je klaar voor de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Als je geen hele dikke haast heb kun je ook even wachten op de aankondiging van de nieuwe pro retina. Mogelijk heeft die een dikke Iris 5200 gpu met een mooie haswell cpu. Hij weegt maar een paar honderd gram meer en kost met de upgrades er bij even veel. (standaard 8 gb, en de i5 cpu is sowieso al sneller dan de i7 in de air)

Zelf wacht ik ook nog eventjes voor ik iets koop. (Net begonnen met afstuderen maar kan zolang nog wel even op de school pc's werken hier.)

Zit zelf erg te twijfelen om apple care er bij te nemen, koop hem hier in Japan en alleen met apple care heb ik langer dan 1 jaar garantie wereldwijd. (De standaard garantie is geloof ik ook wereldwijd maar niet langer dan 1 jaar dan...)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica