Nieuwe modem aan bestaand netwerk knopen

Pagina: 1
Acties:

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb het gevoel dat dit makkelijk op te lossen moet zijn, maar ik kom er vooralsnog niet uit.

Ik ben van internet provider geswitched. In mijn oude situatie had ik een modem/router (Tele2), daarachter mijn eigen router (Netgear WNDR3700). Ik heb al mijn apparaten in huis een statisch IP adres gegeven (televisie, nas, ps3, mediaplayer, squeezebox, telefoons, etc). Dit netwerk heeft de volgende range: 192.168.1.*. Mijn Tele2 modem stond ook in deze range.

Nieuwe situatie: ik ben overgestapt naar UPC en dit modem (TC7200) is te benaderen via 192.168.100.1. Nu dacht ik heel makkelijk dit IP te veranderen naar 192.168.1.1 zodat hij netjes binnen mijn oude netwerk valt en alles het weer gewoon zou doen, maar dit is blijkbaar te simpel gedacht.
Het verschil met de nieuwe situatie is dat ik de UPC modem in bridge modus heb gezet, omdat dit netter schijnt te zijn en er dan minder problemen zouden zijn. Mijn Tele2 modem had deze functie niet.

Op dit moment kan ik alleen het internet op mbv DHCP, maar dat wil ik dus niet, omdat ik dan niet bij mijn lokale netwerk kan. Ik neem aan dat ik de interne IP van de UPC modem wel moet veranderen naar 192.168.1.1 ipv 192.168.100.1, maar dat ik nu iets extra moet invullen in mijn router om dit werkend te krijgen.

Wat doe ik hier verkeerd? :/

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12 16:17

Perkouw

Moderator General Chat
Je hoeft toch alleen de gateway van je apparaten in huis te veranderen ? Elk apparaat dat je een statisch ip hebt gegeven heb je ook een gateway meegegeven ala 192.168.1.1 dit moet je nu dus veranderen naar 192.168.100.1.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Maak je nog steeds gebruik van de Netgear?
Heb je het UPC modem aangesloten op de WAN poort van de Netgear?
Welk IP adres krijgt de Netgear aan de WAN kant?

Waarom werk je met statische IP adressen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Neurd
lier schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:28:
Maak je nog steeds gebruik van de Netgear?
Ja, die gebruik ik liever dan de ingebouwde router functie van de TC7200
Heb je het UPC modem aangesloten op de WAN poort van de Netgear?
Ja die heb ik met een kabeltje aangesloten waardoor ik sia de SSID van de netgear draadloos kan internetten. Dit kan echter alleen wanneer ik mijn laptop in DHCP zet, waardoor ik wel kan internetten, maar niet meer op het lokale netwerk zit
Welk IP adres krijgt de Netgear aan de WAN kant?
Ik heb geen idee. Waar kan ik dat terugvinden?
Waarom werk je met statische IP adressen?
Goede vraag. Ik ging er toen die tijd vanuit dat dat beter was. Ik kan dan bijvoorbeeld makkelijk bij mijn bestanden van de NAS door zijn IP in de verkenner of explorer in te typen.
Perkouw schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:53:
Je hoeft toch alleen de gateway van je apparaten in huis te veranderen ? Elk apparaat dat je een statisch ip hebt gegeven heb je ook een gateway meegegeven ala 192.168.1.1 dit moet je nu dus veranderen naar 192.168.100.1.
Ik meen me te herinneren dat ik dat al geprobeerd had. Ik kreeg echter een waarschuwing met de vraag of ik dat echt wilde. Na bevestiging kon ik nog steeds op mijn lokale netwerk, maar had ik nog steeds geen internet.

[ Voor 23% gewijzigd door Neurd op 20-09-2013 14:45 ]

Verwijderd

Neurd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:51:
Op dit moment kan ik alleen het internet op mbv DHCP, maar dat wil ik dus niet, omdat ik dan niet bij mijn lokale netwerk kan. Ik neem aan dat ik de interne IP van de UPC modem wel moet veranderen naar 192.168.1.1 ipv 192.168.100.1, maar dat ik nu iets extra moet invullen in mijn router om dit werkend te krijgen.
Je kunt alleen het internet op dmv DHCP? DHCP is een protocol wat addressen uit wijst?
Om te zorgen dat je op internet kan moet je gateway gewoon veranderen naar je modem ip.

Als dit niet werkt dan kent jouw router het netwerk 192.168.100.x niet. Je kunt dan een static route in je router aanmaken naar dit netwerk. Echter is het makkelijker om je modem gewoon in de 192.168.1.x range te zetten. Ook is dit sneller omdat er niet gerouteerd hoeft te worden naar een ander subnet.

• Neurd
Ok als ik het dus goed begrijp dan zijn er dus 2 opties:

De gateway invullen bij ieder apparaat afzonderlijk in het lokale netwerk van 192.168.100.1
of
De modem veranderen naar 192.168.1.1

Ik meende mij te herinneren dat ik beide opties al geprobeerd had, maar het kan geen kwaad dat nog eens te doen.
Ik had verwacht dat ik iets wezenlijks anders zou moeten invullen in de router nu de modem in bridge modus staat.

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Zoals ik het lees gebruik(te) je je eigen router niet als router maar als accesspoint / switch o.i.d.?

Je hebt nu het UPC modem in Bridge laten zetten. Dat wil zeggen dat je je publieke ip adres rechtstreeks uit het UPC modem krijgt. 192.168.100.1 is dus NIET relevant meer.

2 mogelijke oplossingen voor je:

- Je sluit je bestaande router ook echt als router aan (UPC dus op de WAN kant, LAN Kant instellen (DHCP weer aan, etc. Router ip naar 192.168.1.1).

OF

- Je UPC kastje weer als router laten instellen en daarna het ip adres van dat ding veranderen in 192.168.1.1 en de DHCP range aanpassen.

Geen idee wat ik bedoel? Vraag dan iemand uit je omgeving met verstand van zaken.

• Neurd
Brabix schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:41:
Zoals ik het lees gebruik(te) je je eigen router niet als router maar als accesspoint / switch o.i.d.?

Je hebt nu het UPC modem in Bridge laten zetten. Dat wil zeggen dat je je publieke ip adres rechtstreeks uit het UPC modem krijgt. 192.168.100.1 is dus NIET relevant meer.

- Je sluit je bestaande router ook echt als router aan (UPC dus op de WAN kant, LAN Kant instellen (DHCP weer aan, etc. Router ip naar 192.168.1.1).

OF

- Je UPC kastje weer als router laten instellen en daarna het ip adres van dat ding veranderen in 192.168.1.1 en de DHCP range aanpassen.

Geen idee wat ik bedoel? Vraag dan iemand uit je omgeving met verstand van zaken.
Ik heb het idee dat jij de kern van het probleem hebt. Als ik thuis ben ga ik kijken of ik er nu wel uitkom

• impozer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-10 11:53

impozer

=3

Voor zover mijn kennis is kun je toch niet maar zo je IP adres veranderen van 192.168.1.1 naar 192.168.100.1??
Daardoor krijg je toch een extra netwerk? Aangezien het een klasse C netwerk is staan de eerste 3 octetten vast en valt alleen de laatste octet aan te passen van 0 tot 253 volgens mij.
Als je de de 3e octet aan wilt gaan passen ben je aan het subnetten, dat is voor als je meer dan 253 netwerkgebruikers wil en geen klasse A netwerk hebt of voor overzicht bijvoorbeeld printers in die range en cliënts in de andere.

Als je alle IP adressen op 192.168.1.x instelt lijkt mij het probleem opgelost te zijn?
(sorry als ik helemaal verkeerd zit.)

Verwijderd

impozer schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:13:
Voor zover mijn kennis is kun je toch niet maar zo je IP adres veranderen van 192.168.1.1 naar 192.168.100.1??
Daardoor krijg je toch een extra netwerk? Aangezien het een klasse C netwerk is staan de eerste 3 octetten vast en valt alleen de laatste octet aan te passen van 0 tot 253 volgens mij.
Als je de de 3e octet aan wilt gaan passen ben je aan het subnetten, dat is voor als je meer dan 253 netwerkgebruikers wil en geen klasse A netwerk hebt of voor overzicht bijvoorbeeld printers in die range en cliënts in de andere.

Als je alle IP adressen op 192.168.1.x instelt lijkt mij het probleem opgelost te zijn?
(sorry als ik helemaal verkeerd zit.)
Je zit redelijk verkeerd, hij kan makkelijker de range aanpassen.. dan hoeft die geen werk te verzetten, de oplossing hierboven is een veel betere oplossing. ;) Laat hem dat amar proberen.
Neurd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:48:
[...]

Ik heb het idee dat jij de kern van het probleem hebt. Als ik thuis ben ga ik kijken of ik er nu wel uitkom

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2013 17:39 ]

Verwijderd

UPC modem in bridge? Dan komt een puur internet IP (echte IP) op de Netgear binnen. Wat jij daarna aan de Netgear vertelt wat betreft de DHCP, is jouw zaak.

Laat de Netgear de DHCP uitdelen, bv. vanaf 192.168.1.10 en hoger.
De Netgear gewoon op 192.168.1.1 laten staan. De rest zoekt de Netgear uit, en zal alles keurig routeren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Los van 2x bridge-verhaal, uitgerekend 192.168.100.1 is vragen om problemen met een kabelmodem aangezien dat volgens DOCSIS-spec het lokale adres is van de modem. Neem een andere /24.

Oslik blyat! Oslik!

• Neurd
Brabix schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:41:

OF

Thnx again, het is gelukt.
UPC modem in bridge
Met UTP kabel op WAN poort van Netgear WNDR3700
Netgear Router ip 192.168.1.1
DHCP aangezet met range 192.168.1.2 tot 192.168.1.50

Pagina: 1