Toon posts:

SSD's gaan niet in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
This just blows my mind! Ik doe ICT als opleiding maar dit probleem heb ik nog nooit meegemaakt.

Het begon zo:
Ik kwam thuis na een harde dag werken. Toen ik mijn PC wou opstarten kreeg ik tijdens het Windows-logo een BSOD, deze was in een flits weer weg. Dus ik natuurlijk nog een keer checken of het werkte. Maar nee dat mocht niet baten.

Dus ik dacht dat Windows op een of andere manier corrupt of gecrasht was. Dan maar windows opnieuw installeren en tijdens de installatie de RAID0 config formatteren. Het formatteren lukte maar het installeren ging niet en kreeg iets in de richting van: Kan windows niet installeren omdat er geen systeempartitie is of een systeempartitie kan worden aangemaakt.

Dan maar mijn RAID config verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. Nogsteeds hetzelfde probleem.
BIOS reset en dan weer opnieuw de RAID config er in pleuren? Nope.avi

Dan maar gewoon proberen te installeren op 1 SSD (beide waren wel aangesloten (niet in RAID))
Bij het kiezen van de schijf in de installatie zag ik maar 1 SSD, dus ik dacht dat er 1 kaduuk is.
Natuurlijk ook getest dmv eentje los te koppelen en te checken en daarna de ander loskoppelen en te checken. Maarnee..
Windows zag beide SSD's, ook in de BIOS worden beide herkend.

Zodra ik ze in RAID0 zet krijg ik het gehannes dat er geen systeempartitie aangemaakt of gevonden kan worden..

Hoe krijg ik dit gefixt? als het te fixen is. Ik loop tegen het einde van mijn kennis en kan nu dus niet meer gamen :c

~~Clintjuh

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
En als je even start met de Ubuntu Live CD? Kun je dan met GParted wel de array en partities zien en bewerken?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je opleiding ICT doet, weet je ook dat je niet met wazige verhalen aan moet komen, maar met specificaties en hoe je een en ander precies hebt ingericht. RAID0 met SSDs is in principe geen probleem, het is alleen vrij zinloos (je kunt beter gewoon een 2x zo grote SSD nemen, is in de praktijk net zo snel en haalt heel wat complicatie uit je systeem).

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Parted Magic of GParted booten en de partitietabel + mbr compleet wipen, en dan een nieuwe partitietabel aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Haribo112 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:25:
En als je even start met de Ubuntu Live CD? Kun je dan met GParted wel de array en partities zien en bewerken?
Daar ga ik eens naar kijken als ik thuis ben, dankjewel!
_JGC_ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:28:
Als je opleiding ICT doet, weet je ook dat je niet met wazige verhalen aan moet komen, maar met specificaties en hoe je een en ander precies hebt ingericht. RAID0 met SSDs is in principe geen probleem, het is alleen vrij zinloos (je kunt beter gewoon een 2x zo grote SSD nemen, is in de praktijk net zo snel en haalt heel wat complicatie uit je systeem).
Ik vind het zelf ook wazig, weet niet hoe dit kan gebeuren.
Betreffende de SSD's ik had eerst één maar dat werd te klein dus heb ik een tweede bij genomen. Omdat ik ze als één schijf in Windows wil heb ik ze in RAID0 gezet..
Er is inderdaad weinig verschil te merken qua opstarten of laden van games, maar dat wist ik al..

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01 21:29

HMS

Klinkt als een probleem dat ik ook eens gehad heb, bij mij hielp het om de systeem partitie (de kleine partitie van 350MB oid die door Windows aangemaakt wordt) te verwijderen. Sterker nog, ik had daar meerdere van. Toen ik die verwijderde kon ik Windows opnieuw installeren en via de Windows partitioner partities maken.

Was volgens mij een firmware bug...

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verlies je met raid op ssd niet al die handige dingen als trim en garbage collection?

• Haribo112
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:00:
Verlies je met raid op ssd niet al die handige dingen als trim en garbage collection?
Dat is niet de vraag, eL_Jay...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:00:
Garbage Collection word door de firmware van de SSD zelf gedaan en maakt niet uit hoe je die configureert. Trim is onder bepaalde voorwaarden ondersteund met SSD's in een RAID configuratie.

https://discord.com/invite/tweakers

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:33:
[...]

Daar ga ik eens naar kijken als ik thuis ben, dankjewel!

[...]

Ik vind het zelf ook wazig, weet niet hoe dit kan gebeuren.
Betreffende de SSD's ik had eerst één maar dat werd te klein dus heb ik een tweede bij genomen. Omdat ik ze als één schijf in Windows wil heb ik ze in RAID0 gezet..
Er is inderdaad weinig verschil te merken qua opstarten of laden van games, maar dat wist ik al..
Je houdt het gewoon wazig, want je hebt nog steeds geen specificaties gegeven: welke SSDs, welk moederbord, hoe stel je je RAID in, gebruik je de juiste drivers tijdens de Windows setup, dat soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:45:
[...]

Je houdt het gewoon wazig, want je hebt nog steeds geen specificaties gegeven: welke SSDs, welk moederbord, hoe stel je je RAID in, gebruik je de juiste drivers tijdens de Windows setup, dat soort dingen.
Als het helpt heb je hier mijn specs:
AMD Phenom II x4 965BE
asus m4a88td-v evo/usb3
2x OCZ Vertex 4 128GB

SSD's zijn op het moederbord aangesloten en heb de RAID ingesteld via de BIOS

En ja, ik gebruik de juiste drivers tijdens de installatie

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mocht het niet lukken, kan je ook overwegen om deze 2 ssd's te verkopen, en 1 samsung 840 EVO van 250 MB ervoor terug te kopen. Dan heb je geen raid meer nodig, en heb je een veel betrouwbaardere en een veel snellere schijf. Als je een beetje redelijk kan verkopen, hoeft dat erg weinig te kosten.

• Haribo112
  • Niet online
Pagina: 1