Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server configuratie verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 19:29
Hallo allemaal,

Ik werk bij een bedrijf met 30 werknemers waarvan er 12 op kantoor werken.
Het netwerk bestaat uit 12 PC's/Laptops welke aangesloten zijn op 2 1Gbit switchtes.
Het netwerk heeft verder 1 server met SBS 2011 geïnstalleerd.

De hardware specificaties van de server:
Dell PowerEdge R510 Rack server
2x Intel Xeon E5603 1,6Ghz
6x2GB RAM
C: Schijf bestaande uit 2x 500GB SAS 7.2K RPM
D: Schijf bestande uit 5x 300GB SAS 15K RPM
PV114X LTO4-120 TAPE streamer(extern SAS)
Dell UPS 1920W

De software op de server:
Windows SBS 2011 + Premium Add-On
Microsft SQL Server 2008
Symantec Backup Exec 2012
Firebird 2.5 (x64)
Kaspersky Security Center
Kaspersky Endpoint Security 8

Extra informatie:
De SQL database wordt gebruikt voor EPLAN en StabiCAD. Beide applicaties draaien op een eigen werkstation.
De Firebird database wordt gebruikt voor Syntess Atrium. Deze applicatie draait op elk werkstation.
De server wordt ook gebruikt als file server. Hier worden geregeld bestanden van 100en MB/s over gestuurd.

Problemen:
Probleem 1
Onze StabiCAD tekenaar(Autocad 2013) geeft aan dat tekeningen laden vaak lang duurt. Ook het opstarten van Autocad duurt erg lang.
Het systeem waar Stabicad(en Autocad) op draait heeft de volgende specificaties:
Dell Precision T1600
Intel Xeon E3-1225(3.1Ghz)
8GB Ram 1333Mhz
250GB Serial Ata 7.200RPM
Windows 7 64 Bit

Probleem 2
De firebird database(gebruikt voor Syntess Atrium) is naar mijn idee erg traag. Echter kan ik nergens mee vergelijken.
Meer informatie: Het is een systeem waar we al onze artikelen(elektro bedrijf) in hebben staan. Deze artikelen worden automatisch ingelezen van uit 2BA.
De voorloper van Syntess Atrium is Syntess Prisma. Deze werkt met FoxPro en leest artikelen van 2BA in met 200 artikelen per seconde.
Syntess Atrium werkt dus met Firebird en leest gemiddeld 2-3 artikelen per seconde in.

Probleem 3
Werken op server gaat langzaam. Als ik iets op de server wil doen duurt alles lang. Bijvoorbeeld het werken met de Windows SBS 2011 Console gaat erg traag.

Wat werkt wel goed:(om een beetje positief te blijven ;) )
Als fileserver lijkt de server goed te werken. Bestanden kopiëren gaat met 70MB/sec. Dat lijkt mij goed voor een 1GBit netwerk.
De mailserver(exchange icm Outlook 2010) werkt zonder problemen.
Remote workspace werkt zonder problemen(inloggen vanuit thuis en server/werkstation overnemen met remote desktop). Inloggen duurt wel erg lang, maar daar werkt het snel.
Mail/agenda synchroniseren met onze Iphones werkt goed en snel.
Backups worden goed gemaakt met Backup Exec.

Mijn vragen:
Zijn er oplossingen voor de 3 problemen hierboven vermeld?
Is de server configuratie ideaal?
Geeft het problemen om 2 database applicaties te draaien onder SBS 2011?

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:28
Probleem 1

Autocad is nog al een zwaar programma en ik zie dat er gewoon een standaard HDD word gebruikt, wellicht dat een upgrade naar een SSD verbetering oplever, ook als je tekeningen laad (neem aan van het netwerk) dat dit met een SSD vele malen sneller gaat, omdat ik denk dat Windows ook probeert te cache op de schijf.

Ook lijkt mij 12GB veelte weinig met de hoeveelheid software die de server moet gebruiken denk aan SQL en Exchange,

[ Voor 15% gewijzigd door rafler op 20-09-2013 10:11 ]

Verwijderd

Heeft het wel goed gewerkt en is het er in geslopen?
Als je op de SBS server in taskmgr kijkt, wat zijn dan de loads (processor/ geheugen/ disks)?

Wat zijn de topscoorders qua processen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meten is weten.... slinger de perfomance monitor aan en laat een eens werkdag lang een log lopen die de meest relevante counters in de voor je wegschrijft.. (disk read/write queue's, cpu-load, memory-usage, pages per second, etc).

Use PerfMon to Diagnose Common Server Performance

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• zerox123
Alvast bedankt voor de reacties.

De SSD voor het Autocad werkstation kan een goed idee zijn. Ik zal eens kijken of dat ik dat kan realiseren.

Het is een redelijke nieuwe server. Deze is in januari geïnstalleerd en daarna zijn we langzaam aan over gegaan op de nieuwe server. Syntess Atrium zijn we nu aan het opzetten, het heeft dus nog niet goed gewerkt.

De Task manager geeft nu(normale werkdag + inlezen artikelen syntess atrium) een processorbelasting tussen 20 en 30% met uitschieters naar 40-50%.
De processen welke de cpu's het meest belasten zijn SQL server, Syntess Atrium, en Firebird.

Het geheugen zit met 11,4GB bijna vol.
Store.exe heeft 6GB in gebruik. De rest zit voornamelijk in SQL(meerdere instanties) en w3wp(meerdere instanties)

Ik ga eens de link van Question Mark doorlezen en zal daarna performance monitor een dag laten draaien.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Firebird database hebben we hier ook in gebruik en het is een gedrocht om performance tuning mee te doen. Je server meer geheugen geven heeft geen zin, firebird maakt er toch geen gebruik van.

Dat store.exe veel geheugen gebruikt is inherent aan de werking van Exchange.

https://discord.com/invite/tweakers

• kbru
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-02 08:45
Firebird(i.s.m. syntess atrium) wil inderdaad niet al het geheugen gebruiken/reserveren dat ter beschikking is in tegenstelling tot exchange. Wat ik heb gemerkt is dat het beperken van de hoeveelheid geheugen voor exchange hier het ophalen van de artikelen in syntess tot een factor 10 versnelde. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik hier werk met sbs2003 op een server met slecht 4gb geheugen. Misschien dat het hierna nog slim is naar je storage te kijken.

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
De SBS console is nooit echt flitsend snel. Dus die zou ik niet als maatstaf gebruiken. Het draaien van query's duurt altijd lang daarmee.

Je geheugen zit wel erg vol. Met 12Gb totaal heb je nauwelijks ruimte nog vrij. Je kan overwegen nog wat meer geheugen erbij te doen. Exchange pakt wel automatisch meer, dus je zal van je extra geheugen nog een deel kwijtraken aan Exchange. Ik beheer ook een SBS server voor iemand die ik ken, daar zit 16Gb in. Tijdens normaal werken is er ongeveer 12-14Gb in gebruik. Server voelt vlot genoeg aan als ik ingelogd ben erop.

Voor je trage database moet je eens gaan kijken met de SQL Server performance tooltjes. Die kunnen kijken of ze ergens problemen zien en dat ze je database kunnen optimaliseren.

Meerdere databases hosten op een SBS 2011 machine maakt niets uit. Het is gewoon Server 2008R2 Standard wat eronder zit. Alleen de naam is anders. Performance van je DB ligt vooral aan zaken als hardware configuratie, maar ook inrichting van je DB's.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik heb ook Syntess Atrium moeten tunen, en een groot problem wat ik tegenkwam was Shadow Copies aan op de schijf waar de database staat. Dat zou al wat moeten schelen ... Rest van de dingen die ik gedaan heb zou ik moeten opzoeken. Was toen ook een migratie van Prisma.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Houd er ook rekening mee dat de E5603 alleen redelijke prestaties geeft bij Applicaties die goed multithreaded zijn, voor applicaties die dit niet zijn valt deze cpu enorm tegen. Dit zou een mogelijke bottleneck kunnen zijn (ik weet niet of al je applicaties goed omgaan met multithreading).

Verder zal met SQL en exchange (tenzij je aanpassingen maakt in de config) je geheugen eigenlijk altijd ten volle benut worden omdat dezee applicaties vaak alles wat ze kunnen in het geheugen laden om zaken te versnellen. Meer geheugen zou zaken kunnen versnellen, echter dat zal meten worden.

Verder zoals al genoemd test een of het autocad station met een SSD een stuk sneller wordt, dit kan een relatief kleine investering zijn met een grote wist.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Je hebt wel heel veel op één machine draaien, met ook nog eens redelijk weinig RAM.

Optie 1 is een 2e server waar je alle databases naartoe verplaatst (SQL Server en FireBird). Licentietechnisch is dat geen probleem, de Windows Server-licentie en CAL's heb je (als het goed is) al dus het is puur hardware + support + onderhoud. Als je SharePoint niet gebruikt, kijk of je die uit kunt zetten (Als je er geen officiële manier voor kunt vinden dan kom je met het stoppen van websites, application pools, SQL databases offline / detachen, services stoppen en task scheduler doorlopen al een heel eind).

Waarschijnlijk gebruik je WSUS, verplaats die DB naar de extra server (daar zijn zeker wel whitepapers of blog posts [sbs diva?] over te vinden). Je zult niet alles weg krijgen, SBS gebruikt de Windows Internal Database (een verstopte SQL Express-editie, hoe je daar mee connect is online goed te vinden) voor het een en ander. Wel kun je aangeven dat die DB maximaal zoveel RAM mag gebruiken. Een halve GB is (zeker als WSUS weg is) echt meer dan voldoende, kunt zelfs op een kwart zetten en monitoren wat dat doet.

Optie 2, als een extra server er gewoon niet in zit dan is extra geheugen aan te raden. 12 GB is voor SBS zonder SQL Server en Firebird al aan de krappe kant. Met extra databases ga je er tegenaan lopen dat je 2 of 3 programma's hebt die allemaal zo veel mogelijk geheugen willen.

32 GB DDR3 ECC Registered heb je al voor 300 euro, al hangt het natuurlijk ook (flink!) af van je leverancier en server(merk). Dell vraagt de hoofdprijs, SuperMicro zegt 'haal maar 3rd party' :P

Tot slot kun je de memory hogs zelf tunen. SQL Server kun je vertellen hoeveel RAM het maximaal mag hebben, hetzelfde geldt voor de Exchange Store. Het wordt links en rechts wel afgeraden, en als het niet hoeft moet je het ook niet doen, maar in jouw geval, waar je dus op 95% of meer van je geheugen gebruikt zit zul je wel moeten om ervoor te zorgen dat die programma's elkaar niet de kiet uit vechten en jou met een trage server opzadelen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• zerox123
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb nu een weekje vrij, volgende week ga ik eens verder kijken naar de mogelijkheden.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:50
Om de perfomance van Syntess te verbeteren adviseer ik je ook om een weekelijkse backup en restore te doen van de DB. Dan blijft de perfomance zover je daarover kan spreken ook op niveua.

Daarnaast is 12GB echt te weinig, zeker als je gebruik maakt van exchange.

• zerox123
Er zit nu, volgens gegevens dell, 12GB(6x2GB Single Rank LV RDIMMs) 1333MHz in.

Dell System Administrator geeft aan dat het volgende geheugen geplaatst is:

Device Name: DIMM_A1
Size: 2048 MB
Type: DDR3 Synchronous Registered (Buffered)
Speed: 0.75 ns
Rank: Single
Failures: None

Hoe kan ik het geheugen het beste uitbreiden?
Kan ik het beste de bestaande modules er uit halen en er nieuwe in plaatsen?
Of kan ik er ook 2 modules bijplaatsen? Er zijn nog 2 slots vrij.
En welk geheugen moet ik hebben?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vind je het niet verstandiger om eerst even goed te kijken wat je bottleneck nu precies is?

Toegegeven, 12 GB is niet veel geheugen voor de taken die de machine doet. Maar aan de andere kant is drie disken in een Raid5 opstelling ook niet echt jovel voor de taken die de machine uitvoert...

Mijn tip zou zijn om toch echt eerst een goed te meten om je bottleneck te identificeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:51:

Je geheugen zit wel erg vol. Met 12Gb totaal heb je nauwelijks ruimte nog vrij. Je kan overwegen nog wat meer geheugen erbij te doen. Exchange pakt wel automatisch meer, dus je zal van je extra geheugen nog een deel kwijtraken aan Exchange. Ik beheer ook een SBS server voor iemand die ik ken, daar zit 16Gb in. Tijdens normaal werken is er ongeveer 12-14Gb in gebruik. Server voelt vlot genoeg aan als ik ingelogd ben erop.
SQL en Exchange zullen standaard al het beschikbare geheugen gebruiken. En dat is prima. Want SQL en Exchange zijn intelligent genoeg om geheugen aan het OS terug te geven als dat nodig is. Vrij geheugen is immers nergens goed voor. Ik heb wel eens een leverancier gehad die beweerde dat de trage SQL performance kwam omdat SQL server 62 van de 64 GB gebruikte op een dedicated SQL Server (ja duh).

Dat gezegd hebbende meten is weten, maar je moet wel goed kunnen interperteren wat je meet.

• zerox123
Question Mark schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:37:
Vind je het niet verstandiger om eerst even goed te kijken wat je bottleneck nu precies is?

Toegegeven, 12 GB is niet veel geheugen voor de taken die de machine doet. Maar aan de andere kant is drie disken in een Raid5 opstelling ook niet echt jovel voor de taken die de machine uitvoert...

Mijn tip zou zijn om toch echt eerst een goed te meten om je bottleneck te identificeren.
Ik was ook van plan om dat eerst te kijken, maar ik wilde alvast kijken wat extra geheugen zou kosten.

Wat betreft de raid, er worden 5 schijven gebruikt. Het lijkt mij dat dat voldoende moet zijn.

• Dennism
Ook dat is volledig afhankelijk van je load qua IOPS, ook daar is meten = weten. Storage kan al heel snel een bottleneck zijn.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik denk dat je meer last hebt van Paging waardoor het allemaal traag wordt. Exchange en SQL vreten geheugen, zo is het nu eenmaal, Maar je kan wel wat doen.

Exchange:
Met AdsiEdit je Maximale geheugen van store.exe terug brengen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
To restrict the amount of RAM that Exchange is using, you need to use ADSIEdit  and you need to logon as someone that has permissions to edit the Exchange configuration. Navigate down through the Configuration container as follows, the organization name is <orgname> and the server name is <server>:
Configuration -> Services -> Microsoft Exchange -> <orgname> -> Administrative Groups -> Exchange Administrative Group (.............) -> Servers -> <servername> -> Information Store.

Right click on CN=Information Store and choose Properties; locate the msExchESEParamCacheSizeMax property.

In Exchange 2007 the msExchESEparamCacheSizeMax would be Memory you want to restrict to in KB divided by 8KB for the page size.

Exchange 2007: Set Max to 4GB = 4 x 1024 x 1024 / 8 = 524288 

In Exchange 2010 the msExchESEparamCacheSizeMax would be Memory you want to restrict to in KB divided by 32KB for the page size.

Exchange 2010: Set Max to 4GB = 4 x 1024 x 1024 / 32 = 131072

Daarnaast kan je forceren hoe veel geheugen je SQL Server in gebruik neemt. Dit kan je doen vanuit SQL Studio. 4 GB is meer dan voldoende. Daarnaast kan je SQL limiteren tot een aantal cores maximaal, ook gewoon doen, 4 is meer dan zat. Dan heeft de server veel meer lucht. Overige optimalisaties is gewoon testen.

Ondanks de RAID-5 set. Maak voor SQL, Exhange en je andere software separate partities aan. Houdt ze desnoods klein (voor databases). En wanneer het kan je SQL Server Database files en logfiles splitsen over je twee RAID sets.

Ik lees dat je een 2 DISK RAID-1 hebt en een 5 DISK RAID-5. Je kan kiezen voor:
RAID-1 Partitie 1: Server OS + Software
RAID-1 Partitie 2: Pagefile (alleen Pagefile) met vaste waarden.
RAID-1 Partitie 3: SQL Server transactie logbestanden
RAID-5 Partitie 1: SQL Server Database bestanden, inclusief temp database
RAID-5 Partitie 2: Exchange Database
RAID-5 Partitie 3: Overige databases
RAID-5 Partitie 4: Overige data

Dan kan je Previous versions (VSS) uitzetten voor Pagedisk, SQL Disks, Exchange Disks en Overige databases.

Nu is SQL niet echt optimaal, omdat je de temp en logs op snelle disks wilt hebben, maar even een extra controller er bij en disks is ook niet altijd een optie.

Overigens een kleine vuistregel: Wanneer je paging op een SBS gebaseerd op 2008R2 uit zet en je krijgt memory fouten bij weinig gebruik, dan heb je gewoon te weinig geheugen. Exchange en SQL vechten om geheugen......

Zelf houdt ik altijd de volgende richtlijn aan qua belasting in een kleine omgeving:
Windows OS footprint: 1GB + 1 Core
SQL Footprint: 4GB + 2 of 4 cores
Exchange footprint 8GB + 4 Cores (2 kan ook, maar is gewoon lekkerder met meer cores als je CAS er ook bij staat).
Active Directory: 1GB + 1 core
Filesharing: 1GB per TB data, 1 core
Services (DNS + WINS): 1 core 512MB
En dan de rest nog.

Ik weet niet of SBS Hyper-V ondersteund, maar wanneer dit het geval is, zou je kunnen overwegen om de server naar 24GB of zelfs 32GB uit te breiden en SQL, Exchange en je andere database in een VM te draaien, waardoor je deze lekker makkelijk op CPU en geheugen kan knijpen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Dennism
Hmm interessant, ik was in de veronderstelling dat exchange en SQL eigenlijk alleen "ongebruikt" geheugen gebruikten voor caching en dat soort zaken en dat dit direct wordt vrijgegeven wanneer andere bronnen dit nodig hebben.

Maar ik moet ook zeggen dat in 95% van de deployments die ik gedaan heb exchange en SQL altijd een of meerdere dedicated servers hadden en ik pas 1 SBS2008R2 ingericht heb tijdens werkzaamheden. Wel wat vaker in een homelab, maar dan spelen dit soort issues sowieso niet.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
In theorie heb je gelijk, de praktijk is echter wat weerbarstiger :P

Ik heb keer op keer gezien dat SBS-doosjes, of ze nu 8 of 32 GB RAM hadden, bij 95% geheugen in gebruik lekker in hun vel zaken en gewoon hun ding deden en dat ze bij 97% ontzettend traag werden.

En ja, dan ga je SQL en Exchange limiteren zodat ze daaronder blijven en dan gaat het weer goed. Nu is de ParamCache van Exchange niet het enige wat ruimte gebruikt en er draaien ook nogal wat databases, maar met een paar tweaks kun je het wellicht in ieder geval weer werkbaar maken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zerox123 schreef op maandag 23 september 2013 @ 18:48:
Wat betreft de raid, er worden 5 schijven gebruikt. Het lijkt mij dat dat voldoende moet zijn.
Verkeerd gelezen.. my bad :)

Maar dan nog is het compleet afhankelijk van je benodigde IOP's en hoe deze eruit zien (random read/write's vs sustained). En Raid 5 is qua schrijfsnelheden niet echt denderend. Een goede Raid controller met veel memory kan zeker bij Raid 5 een hoop perfomance schelen.

Een standaard P410 Raid controller van HP is standaard niet vooruit te branden met Raid 5. Plaats je daar echter de optionele BBWC bij (Battery backupped Write Cache) dan werkt het opeens wel redelijk vlot. It all depends dus...

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat Josvane zegt, regelmatig een backup/restore van Syntess uitvoeren om de database opnieuw te indexeren. Vooral na een artikelimport vanuit 2BA.

Je kunt dit met een scheduled task configureren.

Verder geef je aan dat autocad traag opstart. Maar hoe traag is dat dan? Het duurt namelijk altijd wel eventjes, is gewoon een zwaar programma..

• zerox123
jimbo123, De backup/restore wordt automatisch elke zondag uitgevoerd.

Wim-Bart, Ik had de instellingen van store.exe al aangepast. Deze gebruikt nu bijna geen geheugen meer.(ik heb deze ingesteld op maximaal 4GB maar deze gebruikt nu maar 200MB.) Overigens merken we hier niets van in outlook.
Echter zo als verwacht gaat het geheugen nu allemaal naar SQL.
Wat betreft de partities: Als ik er voor kies om dat aan te passen, is het dan verstandig dat ik dat aanpas bij de huidige installatie, of werkt dat alleen goed als ik alles opnieuw installeer(hoop ik niet :) )

Maar het belangrijkste: het meten ;)
Ik heb het document welke over PerfMon gelezen welke Question Mark gaf.
Het is mij duidelijk hoe dit werkt, Ik zou alleen graag horen welke counters van belang zijn bij mijn problemen.
Dan kan ik morgen een dag PerfMon laten draaien met die counters.

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
zerox123 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:20:
Maar het belangrijkste: het meten ;)
Ik heb het document welke over PerfMon gelezen welke Question Mark gaf.
Het is mij duidelijk hoe dit werkt, Ik zou alleen graag horen welke counters van belang zijn bij mijn problemen.
Dan kan ik morgen een dag PerfMon laten draaien met die counters.
Ik zou bij het begin kijken naar CPU, disk I/O en geheugen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SQL kun je in principe ook gaan limiteren. Dat Exchange nu beperkt is, is al een hele vooruitgang. Heb gemerkt dat Exchange 2010 ook goed werkt met 4GB voor de store wanneer je redelijk kleine organisatie hebt.

Voor het opsplitsen van je disk moet je eens kijken hoe je dat het beste kan doen. Je kan beginnen met je Windows C: disk te verkleinen. Bijvoorbeeld met:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Windows\System32\>DISKPART
SELECT VOL C:
SHRINK DESIRED=20480
SELECT DISK 0
CREATE PART PRI
ASSIGN LETTER=P
FORMAT FS=NTFS LABEL=PAGEFILE QUICK
EXIT

Wat doet het:
1. Selecteer je C: disk
2. Maakt deze 20GB kleiner
Als dit lukt kan je verder gaan:
3. Selecteert je eerste disk (0) dus waar je de 20GB vrij hebt gemaakt, je kan ook even met het commando "LIST DISK" kijken of disk 0 inderdaad die disk is.
4. Daarna maak je een Partitie aan van 20GB (CREATE PART)
Wanneer dit goed gaat kan je verder:
5. Je kent de letter P: toe
Lukt dit dan verder.
6. En dan formateer je hem en noem je hem Pagefile.

Hierna je Pagefile verplaatsen. Dat doe je vanuit de GUI met:
1. Computer Properties
2. Advanced Properties
3. Tabje "Advanced"
4. "Performance settings"
5. Tabje "Advanced"
6. Virtual Memory.

Daarna stel je het als volgt in:
C: Minimum: 200MB, Maximum: 200MB
P: Minimum: 12288MB, Maximum: 16384MB

Daarna een reboot.

Wanneer je voldoende ruimte hebt op je C: Disk, onder 2008R2 is over het algemeen 32GB voldoende, en indien je voor zeker wilt gaan dan kan je deze op 60GB houden, dan kan je het zelfde truukje doen om er nog een partitie op aan te maken, bijvoorbeeld voor je SQL Log bestanden.

SQL Server logbestanden verplaatsen is een tricky iets. Maar is simpel te doen:

1. Bepaal welke databases je wilt aanpassen;
2. Schrijf op waar de diverse bestanden zich bevinden. Blijf van de master, msdb en model databases af, dat is een stukje complexer.
3. Maak op een andere disk, een nieuwe folder structuur aan, deze kan je het beste gelijk houden aan het origineel. Bijvoorbeeld:
Oud: D:\Microsoft\SQL Server\INSTANCE\Data
Maak dan aan: E:\Microsoft\SQL Server\INSTANCE\Data
(Let op E: is willekeurig gekozen, is een eigen keuze, zelf houdt ik altijd aan: Logfiles 1 drive letter hoger dan de databases)
4. "Detach" nu de database
5. Verplaats het .ldf bestand (of .ldf bestanden bij meerdere) naar de nieuwe locatie (met explorer, copy, xcopy, robocopy of hoe dan ook)
6. "Attach" nu de database weer en dit zal een foutmelding geven, browse naar de verplaatste bestanden en voila, in de lucht.

Het beste is wanneer je database op "simple" logging staat in plaats van "full" logging. Dit zal in performance schelen en in een situatie waar je niets met "log shipping" doet is het veelal onzinnig om "full" in te stellen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1