Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
Ik mis in de foto's een beetje een kijkmagneet. Een onderwerp of iets bijzonders in het landschap dat mijn blik vasthoudt. Nr. 8 bijvoorbeeld springt er (voor mij althans) uit vanwege de kleuren in het gesteente. Die vind ik ook verreweg de mooiste vd serie. De reflectie vd lucht in 9 vind ik ook mooi.

De serie heet Testcase Colorado. Als je had gezegd Testcase Vogezen of Mexico of Pyreneeën dan had ik dat ook geloofd. Ik zit mezelf af te vragen hoe ik dat zelf had gedaan, hoe leg je Colorado specifieke dingen vast? Misschien wat meer dichtbij elementen erin?

Het lijkt me wel mooi daar, dat komt iig wel over :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Leuke serie!

#1: Jammer van het weer (weinig spel tussen highlights en shadows) maar de compositie vind ik erg interessant; je wordt mooi over die bergkam heen geleid naar de horizon toe. Ik zou denk ik ook geprobeerd hebben om wat verder weg te gaan staan en iets meer in te zoomen zodat de rots links niet zo kolossig zou zijn en de rest van de bergkam iets dichterbij gehaald zou worden d.m.v. perspectiefvertekening. Staat de horizon trouwens recht? Ik meen dat hij echt een enorm stuk naar rechts zou moeten. Ik neem dan de stand van de struiken rechts en de berg helemaal op de achtergrond als referentie.

#2: De berg ridges zijn indrukwekkend, maar ik vind persoonlijk iets teveel lucht waardoor de grootsheid ervan een beetje minder is. Ik zou de licht ietsje meer croppen voor een prettigere kijkervaring.

#3: Mooie foto waarbij toch ook wel alle elementen vertegenwoordigd zijn; lucht, water, rotsen, bos, begroeiing. Ik vind er niks mis mee, goeie foto om naar te kijken.

#4: Valt een beetje buiten de serie, enerzijds omdat er niks zichtbaar is van Colorado (had net zo goed in Zuid Limburg kunnen zijn) en anderzijds omdat het niet in de cateogrie valt waar de andere foto's in vallen, maar begrijp wel waarom ie ertussen staat. Deze foto zou bij mij oproepen om een mooie mystieke bewerking erop los te laten, maar dan zou ie helemaal buiten de serie vallen. Ik heb verder niks tegen de foto ;)

#5: Wat is die streep daar links? Een stukje hoogspanningskabel dat vergeten is weg te clonen? Ik zou de lucht nog ietsje verder weggecropt hebben omdat het nu de "grootsheid" van de rotsen een beetje teniet doet

#6: Leuke dieptewerking door die weg, en ondanks die "kom" in de voorgrond daaraan bijdraagt, vind ik dat er toch iets teveel voorgrond is

#7: Eigenlijk een beetje idem als 2; ik zou ietsje meer van die pinnacles dichterbij willen hebben, maar dat los je mooi op door foto 8 :) Volgens mij moet ie ietsjes naar rechts gekanteld worden, maar misschien kan mijn beeld hierbij vertekend worden door de oeverlijnen die krungelend lopen. Ik heb er zelf bij mijn eigen foto's ook altijd moeite mee. Ik vind het wel een mooie foto.

#8: Schitterende foto! Goeie "closeup" van foto 7; een mooie interessante bergrug met allemaal spikes. I like it :) Blauw, geel, oranje, groen...leuke kleurtjes en mooi spel tussen highlights en shadows op de berg.

#9: Mooie diepe kleuren (pola?) maar er gebeurt verder niet zo heel veel...

#10: Gaaf! Mooi spel tussen het zonlicht en de donkere stukken!

#11: Ook hier mooi licht. Het lijkt wel een beetje op een HDR...Het gras bovenop de berg is een beetje TE duidelijk zeg maar. Maar voor de rest is ie wel goed uitgevoerd!

#12: Ik merk vaak bij mijn eigen foto's dat ik het commentaar krijg dat de donkere delen wat lichter mogen. Jij hebt hier de donkere delen ook wat lichter gemaakt, maar eigenlijk vind ik het mooier als die net wat donkerder zouden zijn. Zo zie je het in werkelijkheid immers ook en gelukkig zitten er veel tinten grijs tussen zwart dichtgelopen en heel licht. Misschien wel 50 ;) Bij het zien van deze foto vraag ik me af hoe diep het naar beneden gaat. Dus ik mis een beetje wijdsheid. Rotsformaties zijn natuurlijk schitterend en ook leuk om die "tekeningen" erin te zien.

Vergeef mijn commentaar over het croppen e.d.; ik ben zelf ook een landschapsfotograaf en ik werk tegenwoordig een stuk minder met wide angles en vind landschap in tele en andere dingen nu leuker, dus dat is persoonlijke smaak. Nummer 8 vind ik dan ook de leukste foto van de serie.
Over het algemeen heb je een mooie landschapsserie gezet met consistente bewerkingen. Nummer 4 met die bomen valt een beetje erbuiten qua landschap, maar ik snap dat deze wel in de serie zit. Zou hetzelfde zijn als een Yosemite testcase maken en dan 1 foto van de Sequioa bomen er neerzetten; dat zou buiten de serie vallen, maar is wel onderdeel van Yosemite.
Je hebt verschillende crops neergezet die wat mij betreft toch wel goed passen bij het landschap.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
@mekkieboek, Colorado specifieke dingen vastleggen is lastig, er is zo onwijs veel te zien daar. En de Rocky Mountains zijn wel het meest aanwezige daar. Ben er inmiddels al een paar keer geweest en elke keer zie ik weer heel ander soort landschappen. Ik zou idd wat meer dichtbij elementen kunnen nemen, maar bijv. bij de foto's van de Black Canyon is dat weer lastig omdat je dan het grootse ervan mist. Het is gewoon prachtig mooi daar. Bijv. #3 is letterlijk gewoon langs de weg, even gestopt om een foto te maken. Maar thx voor de feedback :)

@deatchant, bedankt voor je uitgebreide commentaar :) #10 is persoonlijk één van mijn favorieten, vind de belichting echt gaaf (heb 't wel wat aangedikt door het contrast wat te verhogen). #11 is idd een HDR :) Dus dat heb je goed gezien. Bij #12 heb ik idd de schaduwen wat omhoog gegooid, vooral om de strepen wat meer naar voren te laten komen. Altijd een afweging tussen meer detail in alles of hoger contrast :)
#9 vond ik vooral leuk vanwege de lucht (geen pola, wel kleurverzadiging en contrast wat omhoog en highlights helemaal omlaag zodat er veel detail in de wolken zit), maar idd verder niet de meest bijzondere foto. #8, thanks :) hij is idd een stuk mooier dan #7, #7 is meer om context te geven aan #8. #6 thanks, zal kijken of ik wellicht de voorgrond kan croppen, kan me wel vinden in je commentaar. #5, oeps :) #4 past niet helemaal in de serie idd, maar ik vond het bijna magisch toen ik daar rondliep, al die witte bomen. Vandaar ook de titel 'enchanted forest' (betoverd bos). En vond het als foto ook wel geslaag en sfeervol :) #1 had ik wellicht een HDR van kunnen maken om het wat dynamischer te krijgen, het weer speelde idd niet echt mee.

Verder wat de horizon betreft en foto's die scheef lijken, in principe staan ze wel goed. Het is sowieso lastig om in de bergen een goed referentiepunt te vinden en bij veel van die foto's loopt het landschap schuin omhoog waardoor het scheef lijkt. Maar het is wel gewoon recht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sakete op 20-09-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmm of je met HDR meer eruit had gehaad bij 1 weet ik niet. De grijze wolken zouden dan denk ik "viezer" uitzien. Technisch gezien zou je HDR eigenlijk alleen moeten gebruiken om alle details in het dynamische bereik weer te kunnen geven, maar bij al je foto's kan dat al gewoon zonder te HDR'en. Maar iedereen heeft een andere smaak. Ikzelf deed vroeger ook veel HDR's maken voor landschap. Bij het een ziet het goed uit, bij de ander totaal niet. Ik vind urbex bijvoobeeld echt zo'n fotosoort waarbij HDR heel vaak goed werkt en inderdaad die extra sfeer en dynamiek geeft.

Het weer speelt gewoon soms niet mee. Kep dat heel vaak in Schotland (waar ik over 2 weken weer naartoe ga :) ), dan ben je net klaar aan een mega lange klim, en dan heb je even tijd om wat meer foto's te maken en dan werkt dan net in dat uurtje het weer niet mee :(

Uiteraard zit er natuurlijk ook een leuke tonemap-factor aan die een surrealistischere look aan je foto's geeft, maar niet altijd toepasselijk is voor een bepaalde situatie. Ondanks je naast een berg detail, kleuren en exposure value aan DR erbij krijgt, lijken HDR-tonemap foto's ook vaak plat door lage plaatselijke contrasten. Iets wat je volgens mij te danken hebt aan het soort programma dat je gebruikt. Ik hou niet van Photomatix, maar aan de andere kant is er geen goed ander tonemap programma die niet zo'n destructive algoritme heeft die platte foto's toont en een bak ruis gratis erbij gooit ;)

Extra dynamiek kan bij jouw foto's dan ook door plaatselijk wat meer brushes te gebruiken met highlights en shadows, maar ook clarity. Veel mensen gaan "de mist in" door gewoon te schuiven aan de sliders, maar vaak moet je echt zorgvuldig tewerk gaan met brushes. Wat je bijvoorbeeld kunt doen zijn de schaduwrandjes langs bijvoorbeeld stenen waar de zon niet komt enhancen met de shadows op +15 en de clarity op +20. Of met een clarity+10&sharpness+15 brush over dingen heen vegen waar in de foto het relief zit. Bepaalde klompjes gras, bepaalde stenen, en laat daarbij je oog bepalen bij welke je dit doet als je geen zin hebt om dit steentje voor steentje te doen.
Het zijn misschien hele kleine dingetjes, maar als je klaar bent, moet je maar eens een "ervoor" en "erna" vergelijking doen. Scheelt zo ontzettend veel ;)

Maar goed, dit gerant over HDR ff ter zijde. Zoals ik zelf ook al zei heb ik ook vaak moeite met bepalen of een foto recht is.
Foto 4 is ook wel geslaagd, en standalone een leuke foto, en dan zou je em misschen ook wel een wat apartere bewerking gegeven hebben, maar hij valt er gewoon buiten in deze case.
Nog veel gebruik gemaakt van je Sirui?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Wederom thx voor de feedback. V.w.b. foto 4, check m'n Flickr pagina, daar heb ik meerdere van het bos geupload met verschillende soorten bewerking. Vond deze het mooist qua sfeer.

De Sirui heb ik niet meegenomen wegens ruimtegebrek in de koffer/handbagage. Maar zou 'm anders niet echt nodig gehad hebben op deze trip denk ik, behalve voor eventuele HDR foto's.

Wat HDR betreft overigens doe ik dat bijna nooit, eigenlijk alleen bij hoog contrast situaties (zoals bijv. felle lucht en donkere ondergrond, het bekende probleem bij landschappen). En dan ook alleen wanneer het echt een hele mooie plaat is en het zonde zou zijn om dat te ruïneren door highlight clipping e.d. Van de HDR foto heb ik trouwens twee versies, één gemaakt in HDR Efex Pro en eentje via een merge in Photoshop en dan export als 32-bit TIFF. Via de laatste methode krijg je meestal een wat natuurlijker ogende foto, maar wel met een hoog dynamisch bereik. Maar vond in deze de Efex Pro versie mooier :)
En idd wat betreft Urbex is dat vaak een situatie bij uitstek om HDR toe te passen, alleen heb ik tot nu toe nog geen Urbex fotografie gedaan. Wanneer ik weer wat meer tijd heb wil ik 's wat meer gaan experimenteren met ander soort fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Mooie foto's. Allemaal lekker scherp. Lekker contrast. Maar verders een beetje saai..................................
#6 maar vooral #1 vind ik het lekkerste weg kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zo zie je maar, smaken verschillen, ik vind namelijk nummer 7 veruit het moosite :*)
Een goed evenwicht tussen lucht en grond, mooie kleuren, lekker wijds.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Mooie reeks, al moet ik ook opmerken dat er niet altijd een duidelijk onderwerp is en een aantal foto's daardoor snel tot "mja.." status gedegradeerd worden :) Niet lelijk, maar ook niet speciaal.

1) Mooie compositie, maar de belichting staat me niet zo aan. Meer fill proberen?
5) Hm, horizon in het midden irriteert mij, en mss ook meer fill proberen.
6) vind ik niet zo interessant.
7-8-9) heb ik wel graag, 8 & 9 zijn m'n favorieten eigenlijk.
10-11-12) ook tijdens sunset bezocht, merk ik. Pain in the ass om goed op foto te krijgen, niet? ;) Ben zelf niet zo tevreden over m'n foto's van daar. 10 & 11 vind ik zeer goed, maar bij 10 zou ik de shadows iets meer opgetrokken hebben, vind de lucht toch net iets te donker. 12 is nogal grauw; mss iets warmer maken & iets meer fill light.

Wat de horizon betreft in bergachtige landschappen, true, maar vaak kan je die gewoon herkennen aan de wolken ;) Bij 1 zie je duidelijk dat de boel naar links afhelt. De rest ziet er ok uit. Misschien nr 7 ook een klein beetje.

Nog even een opmerking over de discussie over nummer 4:
De keuze van nr 4 snap ik wel. Als je testcase "Colorado" heet, vind ik dat je hier je top 12 van je foto's uit Colorado mag plaatsen. Dat de serie dan niet geheel consistent meer is omdat er eens een close-up van een bos tussen zit, vind ik dan niet zo erg, het blijft Colorado.
Ik denk dat vooral de bewerkingen consistent moeten zijn in een testcase als deze. Erger zou zijn als je er plots full blown HDR's of Z/W bewerkingen tussen zou plaatsen. Dié zouden pas uit de toon vallen.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Pagina: 1