• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-02 20:26
zoals de titel al zegt, hoe komt het dat de Rams etc allemaal ineens duurder worden? jaar geleden had ik nog goede Gskill Ram gehaald 8gb 1600 mhz. voor rond 50 euro zo uit me hoofd. nu zijn ze alleen maar duurder geworden.

dus iemand enige idee waardoor het komt?

en wanneer zouden de DDR4 uit komen?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:04

Quad

Doof

Dat is redelijk recent.
De stijging is al veel langer bezig.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Ik denk gewoon door overproductie? Meen nog te herinneren dat er toen in de rondte ging dat er blijkbaar warenhuizen vol waren door overproductie. Nu zal dat geleidelijk aan op peil komen, en inderdaad de recente brand helpt er ook niet aan mee.
Als je hier kijkt pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G zie je dat het altijd al schommelt.

Verwijderd

Quad schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 01:15:
Dat is redelijk recent.
De stijging is al veel langer bezig.
Dit was het juiste bericht daarover:

nieuws: Prijzen werkgeheugen in 6 maanden bijna 50 procent gestegen

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-02 20:26
als we zoiets eerder wisten was dit beter investering dan goud LOL...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk gewoon de simpele kwestie van vraag en aanbod. Op een gegeven moment is er overproductie, fabrieken gaan de productie wat beperken zodat ze niet meer voor belachelijk lage prijzen hoeven te verkopen en de prijzen stijgen weer. Dit zie je eigenlijk wel met ieder geheugentype gebeuren volgens mij. Er zijn tijden geweest dat DDR3 goudgeld kostte, en toen was DDR2 heel goed betaalbaar. Daarna was DDR3 stukken betaalbaarder, maar in verhouding was DDR2 toen weer heel duur.

• henkie96
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-11-2025
Het enige wat ik wel weet is dat er onlangs wel een fabriek van geheugen een brand had. Door alle geruchten en dergelijke gingen bedrijven snel geheugen kopen i.v.m. voorraden en daarmee boden ze natuurlijk ook meer. Maar dit is nog maar pas geleden gebeurt. En het ging vooral om 1333mhz geheugen. Nieuws bericht: nieuws: Grote brand in Hynix-geheugenfabrieken kan dram duurder maken

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heel wat jaartjes terug heb ik nog 199 euro neer moeten leggen voor 2x 1GB DDR2. Toen was geheugen pas echt duur. Een half jaar daarna was het al flink gezakt. Zulk soort dingen zijn van alle tijden. We zijn gewend aan prijzen die dicht bij de kostprijs lagen en soms zelfs even eronder. Zoals het nu is zijn redelijke prijzen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heel wat jaartjes terug heb ik nog 107 gulden moeten neertellen voor 1 MB.

Ik moest daarvoor 2 weken vakantiewerk doen.
Alles is relatief.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Er grappig dit bijna elk jaar of om de twee jaar komt dit wel terug. Jongens dit is gewoon een wisselwerking van vraag en aanbod, produktie en overproduktie. In de afgelopen jaren heb je wel veel vaker kunnen zien dat met name rond deze periode het geheugen duurder wordt, waarbij de prijzen kunnen verdubbelen om vervolgens weer te dalen. Gewoon op het juiste moment inslaan... :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 09:58
Dat de stijging al 6 mnd. Gaande is kan ik niet ontkennen.
Nu ik ineens 32 GB ram wil kopen moet ik voor specifiek serie rond 280-330 neertellen.
Voor de brand was het nog 220- -240.Dit is nog redelijk cheap geheugen gezien de snelheid (CMZ32GX3M4X1600C10). Iets sneller en beter RAM is echt absurd, van 250 naar 400 in laatste maand .
Hoe dan ook, Hynix brand helpt niet mee.

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Een oude chat teruggezocht van 22 dec 2011
"stel het gaat dalijk omhoog het staat in notime op 40 ofzo ipv 16 zou zonde zijn"

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Nu dus € 38,73 allergoedkoopst... _/-\o_

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

had dit niet ook te maken met het feit dat mobiele telefoons meer ram krijgen en hierdoor de productie van dekstop ram is verminderd? of iniedergeval is verschoven naar mobiele ram chips?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 23:59

Nessuno

io sono nessuno

Nah dit zie je elk jaar wel met diverse producten. (geheuen,harddisks etc etc)
Bij een beetje grote ramp (overstroming of brand etc)
Grijpen vooral de groothandels in om de prijs omhoog te stuwen.
Die fabriek die afbrande produceerde als ik het goed begrepen heb Gddr5 wat op videokaarten komt.
Dit zou dus los moeten staan van de prijs van het normale werk geheugen.
Echter voor groothandels een valide regel om de prijs omhoog te gooien en meer winst te pakken.
Wat zich binnen een half jaar weer uit naar over productie omdat minder mensen geheugen kopen,en er dus minder afgenomen word.
En dan dus de prijs weer langzaam zakt.
simple as that imho.

Na rose e cient spin

Pagina: 1