• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-01 18:42
Hoi tweakers,

Ik heb nu al een tijdje probleem met mijn PC, in dat hij random BSODs vertoont. Het random element zit hem in het feit dat
  • Als hij crasht, het meestal bij zware spellen (BF3, SRIV) gebeurt, maar ook wanneer ik gewoon op internet zit. Dat tweede komt minder vaak voor, maar toevallig meestal na een BSOD veroorzaakt door een zware app, wat me doet denken dat het een temperatuursding is (ook al zitten mijn temps meestal rond de 30°, ik heb 5 fans in mijn kast en volgens mij zijn bovengenoemde programma's nou ook weer niet zó zwaar). Niet altijd, echter, soms komt de crash uit het niks en soms vertoont bijvoorbeeld chrome eerst een paar seconden kuren met flash player oid voordat hij neergaat.
  • De reden van de BSOD totaal niet herhaaldelijk is. De ene keer is het een driver, de andere keer een memory management ding, zie ook dit plaatje. Het is veel vaker gebeurd maar ik heb ondertussen geformatteerd dus die dumps zijn weg.
Na wat googlen via de oorzaken die genoemd werden in de dumps dacht ik dat het misschien een driver issue was, dus ik heb de driver verifier manager gebruikt en die leek na wat BSODs bij het booten te wijzen naar de dtsoftbus driver van daemon tools, maar dat vond ik nogal sterk, dus ik ben toch naar de hardware gaan kijken.
Ik heb toen intelburntest gedraaid maar ook deze veroorzaakte een BSOD, evenals hci memtest. Memtest86+ had na 2 passes nog niks gevonden, dus daarom vraag ik tussen mijn diagnostische tests door toch even aan jullie of het geheugen checken uberhaupt het goede pad is, want het leek me sterk dat hci memtest een BSOD moet veroorzaken om aan te tonen dat er iets fout is met mijn PC. De voornaamste reden dat ik het geheugen verdenk is omdat ik het een tijdje "overgeclockt" heb gehad, dwz ik heb mijn CPU een beetje overgeclockt en het geheugen op de specs gezet waarop ze rated zijn (800MHz, 1.65V), in standaard instellingen stonden deze namelijk lager (667MHz, 1.5V).
Ik zit een beetje aan het einde van mijn Latijn, dus alle advies en kennis zou op prijs gesteld worden.
Mijn specs zijn:
MSI P55 GD65
i5 760 stock (stond op 3360)
2x CM4GX3M2A1600C9 (dus 8GB)
Alvast bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lolandros op 19-09-2013 21:20 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Random bsod is meestal een ram geheugen probleem

Draai memtest (om zekerheid te krijgen moet dat wel een nachtje lopen, tenzij je meteen al fouten krijgt).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het geheugen is zeker een pad waar ik op zou gaan zoeken. Zoals Reepje aanhaalt kan je best de test een nachtje laten draaien ofzo. Dat garandeert nog niet dat er geen fouten zijn, maar gezien de hoeveelheid BSOD's die je krijgt denk ik dat een nacht meer dan voldoende zou moeten zijn.

Denk echter ook aan je videokaart, omdat je aanhaalt ook wel eens een BSOD te krijgen wanneer je aan het surfen bent en moderne browsers je grafische kaart benutten om pagina's te renderen. Je vermeldt ook Flash Player die met de standaard instellingen ook hardware acceleratie gebruikt. Controleer dus zeker de temperaturen van je grafische kaart, maar kijk ook eens naar de drivers.

• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-01 18:42
Ik heb memtest vandaag wat langer laten draaien en inderdaad, er zitten rotte appels tussen. Probleem is dat memtest (of de bios, als deze de informatie doorsluist naar memtest) helaas geen consistentie heeft bij het aangeven van welke slots het zijn, aangezien de nummering altijd 0,1 of 0,1,2,3 is ipv 0,1,2,3, 0,2 of 1,3, en de fouten zijn helaas tot nu toe maar één keer gevonden, als ik er nu bv hci memtest op los gooi heeft ie geen enkel probleem...
Het lijkt me heel sterk dat dit er aan verbonden is, maar ik merkte terwijl ik aan het testen was dat mijn Xonar DG (PCI geluidskaart) opeens properly werd herkend door windows (ik was compleet vergeten dat ik bij het installeren van de driver helemaal geen kaart kon detecteren, en aangezien ik hem bijna niet meer gebruik heb ik het maar gelaten), kan dit er aan verbonden zijn? Ik weet mijn god niet in hoeverre communicatie met PCI en RAM zit, maar ik vind het een beetje verdacht dat hci gisteren na nog geen minuut runnen al een BSOD veroorzaakte terwijl hij het nu fluitend doet, een uur lang...

edit: en nu is de xonar compleet verdwenen uit m'n device manager, en SRIV heeft uren zonder problemen gedraaid. Heel raar allemaal, het enige wezenlijke verschil is dat ik de stickjes van kanalen heb verwisseld...

[ Voor 8% gewijzigd door Lolandros op 20-09-2013 18:04 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je ook nog BSOD's als je de kaart uit je computer laat?

Bovendien kan je individuele latjes testen door er telkens maar één in te steken. Geheugenfouten kunnen ook andere oorzaken hebben, maar 90% van de keren zijn het de latjes zelf.