Toon posts:

laptop upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben van plan voor mijn opleiding enkele onderdelen van mijn laptop te vervangen. Ik doe een opleiding audiovisueel en mn laptop is nu niet snel genoeg om te renderen.

Ik heb nu intel core i5 (M460, 2.53GHz) prosessor, 4gb ram. en een hardeschijf van 500gb die draait op 5400 toeren.

Mijn plan: 8gb ram en een ssd hardeschijf van 250gb. ik heb een 64 bit systeem dus de ram kan worden uitgebreid.

Waar moet ik op letten? Welke onderdelen adviseren jullie? Welke fouten kunnen er optreden met het vervangen van deze onderdelen? Het liefst zou ik onder de €200 blijven.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoewel de upgrade je notebook een stuk sneller aan zal laten voelen, vraag ik me af of het echt veel uit maakt bij renderen.
Van 4 naar 8GB kan uitmaken, mits je nu met 4GB tekort komt. Als je maar 2GB gebruikt dan heeft het weinig zin er meer ram in te stoppen.

De upgrade naar een SSD is op zich best de moeite, maar met renderen zal dit waarschijnlijk bijzonder weinig invloed hebben. De data die je naar disk schrijft tijdens het renderen is namelijk niet zo heel gek veel, en vrij sequentieel. Je hebt weinig random reads die op een normale disk langzaam zijn. Natuurlijk zal je systeem met de meeste software een stuk vlotter aanvoelen. Ik heb zelf een ADATA SX900 SSD in een MSI Wind U270 gezet, en dat verschil is echt aanzienlijk. Waar het is een relatief traag netbookje was is het nu een systeem dat snel zat is voor de meeste zaken.

Renderen ligt vooral een je CPU, en die is niet altijd te upgraden, of het is lastig/kostbaar om te doen.

Verwijderd

Topicstarter
foutje gemaakt. het gaat niet om het renderen maar om het wegschrijven naar de hardeschijf in de laptop.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval zal een SSD een groot voordeel bieden.

Verwijderd

Topicstarter
okee,

weet je toevalliog ook hoe ik erachter kan komen hoeveel MHz (voor ram geheugen) mijn laptop aankan? er zit nu 1066 in. moet ik dan op 1066 blijven of kan ik er 1333 of mischien zelfs 1666 MHz indoen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Heel simpel: http://ark.intel.com/nl/p...ocessor-3M-Cache-2_53-GHz

Geheugentypes DDR3-800/1066

Dus blijf maar bij 1066Mhz, sneller gaat niet werken of helpen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt er prima sneller geheugen inzetten, ook al valt dat buiten de officiele specs van je CPU. Als je het in kunt stellen in de bios kun je het prima wat sneller laten lopen. De snelheidswinst is niet gigantisch overigens, hoewel renderen meestal wel wat baat heeft bij vlotter geheugen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Tsja maar ik ken weinig laptops waar ik dat kan aanpassen.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
dankjulliewel,

ik denk dan toch dat ik het op de 1066 houd.
hebben jullie evt nog tips waat ik rekening mee moet houden?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Neu niet direct.
Qua SSD moet je een Crucial of Samsung nemen.

nggyu nglyd

Verwijderd

Quad schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 00:34:
Neu niet direct.
Qua SSD moet je een Crucial of Samsung nemen.
Of Plextor.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ook prima. :P

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
ik zat aan de samsung 840 evo 250 gb te denken. voor ram geheugen maakt het denk ik niet heel veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil als geheugen dit gaan halen van het merk Corsair. is dit voor windows?

http://www.mycom.nl/compo...c&utm_source=tweakers.net

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Quad schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:56:
Dus blijf maar bij 1066Mhz, sneller gaat niet werken of helpen.
Opzich heb je gelijk, maar sneller geheugen kan in enkele gevallen wel nut hebben op de accu duur. Als het lager dan de specs loopt gebruikt het vaak minder stroom. Sommige laptop kunnen zelfs overweg met (u)lv ddr3.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 21-09-2013 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik hoor net dat niet elke ram geheugen in mn laptop kan. waar moet ik op letten?
Pagina: 1