NAS, hoe zit het precies...?

Pagina: 1
Acties:

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 20:56
Tweakers,
Allereerst, excuses indien het verkeerde topic.

Ten tweede:

Ik ben in de race om een NAS systeempje op te gaan zetten, aangezien mijn ouders graag dezelfde films willen kijken die ik 'her en der vandaan pluk', maar aangezien ik niet altijd thuis ben, wil ik een centraal punt maken waar zij makkelijk een overzicht kunnen krijgen met wat ik allemaal in de bibliotheek heb staan en deze vervolgens kunnen selecteren om te gaan kijken.

Nu zat ik met een paar vragen, want het één en ander is mij niet duidelijk.

- De voordelen van een complete NAS t.o.v. een barebone + losse schijfen?
Is een complete NAS 'makkelijker' te beheren, of bied een barebone + losse schijven meer gebruiksgemak?
Ik hoorde dat een complete NAS moeilijk kan doen met een verwisselde HDD?

- Indien keuze voor een Barebone + losse schijf:
Moet hier nog een OS opgezet worden zodat deze 'het doet' of worden de schijven automatisch geconfigureerd als een NAS als ze hier in zitten?

- Indien OS nodig; Is het een idee om een SSD(64GB) + HDD(2TB) combinatie te gebruiken?

- Belangrijkste vraag waar ik niet direct achter kom.

Kan ik de NAS zo configureren dat ik hem op mijn Windows PC zie, bestanden daar naar toe kan overzetten, en films afspelen als mijn (host) pc niet aan staat? Moet de NAS hiervoor aanstaan?
Of kan het alleen maar via een Streaming mogelijkheid?

Waar ik al naar gekeken had was deze optie. Is dit een redelijke NAS of kan ik beter een stapje hoger als ik .MKV containers en foto's wil afspelen?

Verder: hoe zit het met .ISO formaten? Kan elke NAS (software?) hier mee overweg, of moet dit alsnog gemount/uitgepakt worden?

Moet ik verder nog op specifieke dingen/eisen letten, zoals een 5400 rpm of 7200 rpm schijf?

Best veel vragen, maar ik kom er met verschillende zoekopdrachten van google niet uit.
Ik hoop dat iemand mij hierbij wilt helpen? _/-\o_

Met vriendelijke groet,

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
CuBras schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:56:

- De voordelen van een complete NAS t.o.v. een barebone + losse schijfen?
Is een complete NAS 'makkelijker' te beheren, of bied een barebone + losse schijven meer gebruiksgemak?
Ik hoorde dat een complete NAS moeilijk kan doen met een verwisselde HDD?
Een NAS heeft een web-interface waarmee je het geheel kan beheren, daar kan je ook plugins op installeren die de fabrikant aanbiedt, of je kan zelf aan de slag. Een NAS draait vaak op een Linux variant.
- Indien keuze voor een Barebone + losse schijf:
Moet hier nog een OS opgezet worden zodat deze 'het doet' of worden de schijven automatisch geconfigureerd als een NAS als ze hier in zitten?
Als jij een barebone met een schijf koopt dan gebeurt er niets als je die aanzet, je zal hier zelf nog een OS op moeten zetten, dit kan gewoon Windows zijn, of FreeNAS of OpenMediaVault, allebei open source NAS-besturingssystemen die je op willekeurige hardware kan installeren
- Indien OS nodig; Is het een idee om een SSD(64GB) + HDD(2TB) combinatie te gebruiken?
Dat kan zeker, maar ook wel weer een beetje zonde om een SSD kopen als OS-schijf?
- Belangrijkste vraag waar ik niet direct achter kom.

Kan ik de NAS zo configureren dat ik hem op mijn Windows PC zie, bestanden daar naar toe kan overzetten, en films afspelen als mijn (host) pc niet aan staat? Moet de NAS hiervoor aanstaan?
Dit snap ik niet helemaal. Je kan de schijven in de NAS (zelfbouw of compleet) gewoon benaderen via je netwerk met Windows file-sharing. Je kan er bestanden naar toe verplaatsen en er films van afspelen. Als je een bestand direct van je NAS afspeelt dan heet dit streaming ja. De NAS moet uiteraard aanstaan als je er dingen van wilt lezen of naartoe wilt schrijven.

=edit=
De meeste kant en klare NAS'en (zo niet alle) hebben geen HDMI uitgang dus je hebt dan nog een ander apparaat nodig om films af te spelen, zoals een mediaplayer, smart tv of natuurlijk een andere computer(HTPC). In dat geval moeten zowel dat apparaat als de NAS aanstaan.
Waar ik al naar gekeken had was deze optie. Is dit een redelijke NAS of kan ik beter een stapje hoger als ik .MKV containers en foto's wil afspelen?
Ik denk dat iedere NAS snel genoeg is om films van te streamen.
Verder: hoe zit het met .ISO formaten? Kan elke NAS (software?) hier mee overweg, of moet dit alsnog gemount/uitgepakt worden?
In eerste instantie doet de NAS niets met de bestanden. Het is alleen een kwestie van het erop zetten. Het uitlezen doe je met andere software.

Ikzelf heb gewoon een oude kast gepakt, daar 4 x 2TB schijven en een SSD ingezet en in het netwerk gehangen. Omdat ik hem niet alleen gebruikt als NAS maar ook als HTPC (met een HDMI kabel naar de TV) heb ik er Windows op gezet, met uTorrent voor de downloads. Ik heb de 4 schijven verdeelt in 2 partities, eentje voor downloads (spanned) en eentje voor backups (mirror). Ik kan de partities gewoon overal in mijn netwerk benaderen en ik kan de NAS beheren door via remote desktop in te loggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 19-09-2013 20:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
CuBras,

Zoals met alles moet je je eerst bedenken wat je allemaal met de NAS wilt doen. Tegenwoordig worden ze voor meer dan alleen het centraal opslaan van bestanden (films) gebruikt.

Denk hier bij aan downloaden van nieuwsgroepen, torrents, webserver, ftp server, online backup, userpermissies, enz.

Als je het hebt over een barebone ga ik er van uit dat je een barebone pc bedoeld. Met een volwaardig OS (Windows, Linux, o.i.d.) praat je eigenlijk niet meer over een NAS maar over een (file/home)server.
Dit is natuurlijk de meest flexibele vorm want je bent vrij in OS en overige softwaretoepassingen. Dit is ook meteen weer een nadeel. Het is wat moeilijker te configureren. Daarnaast is het vaak een stuk duurder en verbruikt meer stroom.

Er zit veel verschil in NAS apparaten. Van huis, tuin en keuken apparaten, tot hi-end apparaten voor het bedrijfsleven.

Ik heb een vrij domme Iomega gehad welke niets anders deed dan (vrij traag) bestanden delen over het netwerk.

Sinds een jaar heb ik een Synology DS211+ en van deze aankoop zal ik nooit geen spijt krijgen.Razend snel en de ingebouwde software is super. Gemakkelijk te beheren, installeren van applicaties zoals nzbsabd, coutchpotato, wordpress, foto station, mail server. enz. Te veel om op te noemen. Kijk maar eens op de Synology website bij DSM.
het is wel zo, hoe meer je er tegelijk mee wilt doen, hoe krachtiger hij moet zijn. Wat je precies nodig hebt, is voor een ander moeilijk in te schatten. Als je het geld hebt zou ik hier niet op bezuinigen.

Je moet er vaak wel zelf 2 of meer schijven in zetten, maar het configureren is simpel. Verdiep je ook meteen even in de verschillende raid configuraties. Hier moet je tussen kiezen.

Bij de keuze voor schijven is (volgens mij) het aantal toeren niet van zo groot belang. Dit is vaak niet de bottleneck. Voor NAS systemen worden wel speciale schijven gemaakt die 24/7 draaien. Maar je leest ook vaak genoeg dat men er standaard schijven in zet. De leverancier van de NAS heeft vaak een lijst die ondersteund worden. Dit wil niet zeggen dat andere schijven niet ondersteund worden. Zelf heb ik onlangs 2 nieuwe schijven moeten kopen (Geconfigureerd in Raid 0 en één schijf ging stuk, alle data kwijt) en heb gekozen voor Western Digital Red. Deze zijn "speciaal gemaakt voor NAS systemen. tenminste, dat claimen ze...
Zie een nas als een hardeschijf in je netwerk. Deze kun je net zo benaderen als de schijven in de PC, je moet alleen gebruik maken van een netwerk pad. bijvoorbeeld \\nasserver_naam\films\avatar\. Dit pad kun je in windows ook weer mappen aan een driveletter in je verkenner (standaard windows functie).

De NAS moet natuurlijk aan staan om er films van af te kunnen spelen. Synology heeft ook een applicatie (plex media server) om deze te streamen naar andere apparaten. Hier heb ik verder geen ervaring mee.

Ik denk dat Synology wel raad weet met ISO bestanden, hier heb ik ook geen ervaring mee.

Synology is een goed merk, maar ook QNAP staat hoog aangeschreven met vergelijkbare functies.

Succes met je keuze!

[ Voor 22% gewijzigd door Redbull4u op 19-09-2013 20:40 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
> CAA

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Ook niet compleet onbelangrijk.

-> Barebone + schijf = vaak wat meer energie verbruik dan een NAS.

Een NAS zou voor jouw waarschijnlijk voldoende zijn als ik zo lees waarvoor deze gebruikt moet worden.

Je geeft nergens aan wat voor apparaat er gebruikt zal worden voor het afspelen van de films. Een NAS kan tegenwoordig zelf ook al wat media rechtstreeks naar je TV streamen maar voor meer mogelijkheden en evt. 3D afspelen kun je beter een mediaplayertje tussen de NAS en TV plaatsen. Op die manier loop je ook niet meer tegen de beperkingen aan van welke bestanden ondersteund worden.

Als het echt alleen om het opslaan van films gaat kun je zelfs overwegen een iets geavanceerdere mediaplayer te nemen, hier kan een HDD ingezet worden en deze kan via netwerk benaderd worden...

Als ik jou was zou ik nog eens goed nadenken waar alles aan moet voldoen, zoals hierboven ook al een beetje werd aangegeven.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Of je zou je hier in kunnen verdiepen, NAS en Mediaspeler in 1.

http://nl.hardware.info/r...utm_campaign=hardwareinfo

• CuBras
Wat een uitgebreide reply's allemaal! Bedankt!

Dus als ik alles goed begrijp is de meest gebruiksvriendelijke manier een barebone + HDD('s); oftewel een HTPC,

De set up zal dan zijn:

Host pc -> verbonden in netwerk -> HTPC -> verbonden aan media player -> doorgelinkt naar home cinema/tv

@Gadgeteer: je hebt het over een geavenceerde mediaplayer met een HDD. Kan ik dan denken aan iets als een Popcorn Hour?
Zo ja, kan je deze hetzelfde als een NAS/HTPC configureren dat deze in het netwerk gezien wordt en dat je de NAS compleet achterwege laat?

De eisen waar het allemaal aan moet voldoen is:

- Makkelijk te bedienen (generatie kloof)
- Makkelijk bestanden te plaatsen (moet geen probleem zijn)
- Met veel verschillende formaten overweg kunnen (.MP4/.AVI/.MPEG/x264/.MKV enz.
- Redelijk geprijsd (ongeveer max. 300-350 euro)
- Het liefst geen Windows OS, aangezien dit weer moet booten. Het moet iets zijn dat aangezet wordt en direct genavigeerd kan worden.

Uiteindelijk moet het ook mogelijk zijn dat mijn vader bestanden hierop kan zetten in de vorm van foto's e.d.

Korte vraag nog:

Er moet sowieso een mediaplayer ná de NAS komen indien je makkelijk alles wilt afspelen, tenzij je een HTPC in elkaar steekt, maar daar kan alleen Windows/Linus op en geen FreeNAS/ OpenMediaVault o.i.d.?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Maar wil je nou een NAS, een HTPC, een mediaplayer (met of zonder schijf) of iets anders? Een HTPC of mediaplayer zijn essentie hetzelfde, afgezien van dat een mediaspeler een eigen OS draait die soms met beperkingen zit terwijl een HTPC compleet flexibel is omdat het alles kan draaien wat je wil. HTPC en Mediaplayer heb je dus niet allebei nodig, je kies er één en sluit die aan op je TV.

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het me meer alsof je een mediaplayer met opslag zoekt dan een NAS, dus ik zou me daar maar eens in verdiepen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CuBras
Op aanraden van Ramon mijn focus verlegt op een mediaplayer.
Via de pricewatch met alle eisen uiteindelijk op de Popcorn Hour A-400. Via de pricewatch makkelijk alle eisen kunnen invoeren en daar kwam deze uit en de Eminent EM7380, maar die valt af, aangezien de popcorn hour meer kan afspelen en kan uiten qua geluid.

€285 voor de player zelf valt nog redelijk mee. Hier moet dan nog wel een schijf bij. Wordt het aangeraden om speciale netwerk schijven te nemen of is elke schijf hierin voldoende?
Verder de keuze qua snelheid. Is 5400 RPM voldoende, aangezien het om 'trage data' gaat en niet om zware berekeningen, of is 7200 RPM aan te raden vanwege de leessnelheid?

Ik heb nml. m'n 5400 rpm schijf in m'n laptop vervangen voor een SSD omdat deze tenenkrommend langzaam was (laptop uit 2013)

Waar ik nog steeds niet achter ben/antwoord op heb: Kan je een mediaplayer op dezelfde manier benaderen in je netwerk als een NAS/HTPC om content over te zetten? Of moet je elke keer een externe HDD eraan hangen om dan data te gaan pompen.

Reuze bedankt voor alle hulpt tot nu toe! Ben blij dat ik toch nog even ben gaan rondvragen.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Als je al een schijf hebt liggen gebruikt je die toch eerst. Ik kan me niet voorstellen dat de schijf de bottleneck zal zijn.

Misschien dat als je een 3d/blueray film afspeelt en familie tegelijkertijd een andere film download over een glasvezelverbinding van 100Mb/s dat de harde schijf het te verduren krijgt.

Wil je nog backup-en o.i.d? Dat is wat lastiger bij een mediaspeler.

De hardeschijf is met een popcorn hour gewoon te benaderen via je netwerk.

Kijk bijvoorbeeld in de handleiding op pagina 32:
http://files.syabas.com/p...nhour-A400_UserManual.pdf

Samba en NFS zijn protocollen om bestanden te delen over het netwerk.

Hou er wel even rekening mee dat voor het delen van je bestanden over het internet er ook het e.a. geconfigureerd moet worden op je router en je een vast IP adres nodig hebt of DDNS moet gaan gebruiken. Dit moet je router weer ondersteunen.

Daarnaast wordt security een issue als je dit gaat doen. Je kunt een wachtwoord op een gedeelde map zetten, maar of dat toereikend is weet ik niet. Het zal zo'n vaart niet lopen, maar je moet er wel over nadenken.

[ Voor 25% gewijzigd door Redbull4u op 21-09-2013 17:07 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Pagina: 1