[OC] Koeling hulp!

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:44
Heeeee mensen,

Ik heb hulp nodig. Ik wil een nieuwe computer gaan kopen. Maar nu de volgende vraag...

*Tromgeroffel*

Hoe kan ik deze koel houden terwijl ik overclock?

Zijn deze 2 scythe dingetjes daar goed genoeg voor? En op hoeveel MHz extra kan ik rekenen?

Alvast bedankt,

Jason

Specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,95€ 77,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,90€ 56,90
1Toshiba DT01ACA050, 500GB€ 44,94€ 44,94
1Cooler Master N300 KKN1€ 32,94€ 32,94
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,28€ 82,28
2Scythe Slip Stream SY1225SL12SH, 120mm€ 6,15€ 12,30
1Logitech K120 (Internationaal)€ 12,45€ 12,45
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 38,50€ 38,50
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1XFX Pro 550W€ 53,40€ 53,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,66

Signature

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
120 out 1 120mm intake is zat maar ik zou er nog een goeie cpu loer op zetten die staneaard koelblokkies stellen niet zoveel voor en klinken als een straaljager onder load

Verwijderd

Neem de Corsair H60 of H110. Is kant en klare waterkoeling. Radiator monteer je waar je normaliter een casefan plaatst.

Voordeel: De warmte wordt direct je kast uitgejaagd en met een flinke OC blijven temperaturen echt binnen bereik. De H60 voldoet op mijn X6 al meer dan voldoende.

• two
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:41:
Neem de Corsair H60 of H110. Is kant en klare waterkoeling. Radiator monteer je waar je normaliter een casefan plaatst.

Voordeel: De warmte wordt direct je kast uitgejaagd en met een flinke OC blijven temperaturen echt binnen bereik. De H60 voldoet op mijn X6 al meer dan voldoende.
Ik heb dat geld niet... ik zoek iets van 15-20 euro waar ik nog redelijk mee kan overklokken. Is dat mogelijk?

edit; is deze goed? pricewatch: Zalman CNPS7000C-AlCu

[ Voor 11% gewijzigd door two op 19-09-2013 19:48 ]

Signature

Verwijderd

jasonenti schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:44:
[...]

Ik heb dat geld niet... ik zoek iets van 15-20 euro waar ik nog redelijk mee kan overklokken. Is dat mogelijk?

edit; is deze goed? pricewatch: Zalman CNPS7000C-AlCu
Dat is een bizar slechte koeler zelfs. Neem dan een Artic Silver pro 7 ofzo.

Maar het geld in een waterkoeling is dubbel besteed. Dingen gaan meerdere jaren mee en kan je ook overzetten op andere systemen.

Ik heb ook een tijd met een high end koeler gezeten, een waterkoeler is stukken beter en stiller. Draai dan tijdelijk met een stock koeler totdat je het geld wel hebt. Ik heb een CPU stressed die niet hoger dan 43 graden op zelfs stille stand komt.

Kijk ook even op V&A. Voor dat geld kom je wel iets tegen dat in de buurt komt van goede prestaties. Reviews op internet meer dan genoeg om te weten of een koeler goed is ofniet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 20:11 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En op hoeveel MHz extra kan ik rekenen?
Daar is niets over te zeggen. Als je een slechte CPU hebt een paar 100MHz, met een goede CPU meer dan 1GHz. Je moet maar net mazzel hebben met een CPU.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Highend lucht= h50/60/70/80... H100 een stukje beter.. maargoed, ontopic. Het asrock moederbord is niet gemaakt voor een OC, maar met die koelers van scythe kom je ergens tot de 4,4Ghz als het een beetje meezit. Is verder geen rappe processor, dus ik weet niet wat je plannen verder zijn? Licht gamen en verder HTPC doeleinden is prima... verwacht er niet teveel van

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• two
zal ik tot die tijd dan die twee scythes nemen? Totdat ik waterkoeling koop voor overklokken? Hoeveel temp zal ik hebben zonder te overklokken op stressed met die dingen?

Signature

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is niet te zeggen. De ene proc heeft 1,5v nodig voor 4Ghz met temps van 65c de ander heeft 1,4v nodig maar is dan wel weer warmer, en er zijn procs die daar tussen in zitten.. Je weet het alleen door te testen.

• two
oke.. Maar kan ik overklokken met die scythes? niet alteveel natuurlijk?

Signature

Verwijderd

jasonenti schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:18:
oke.. Maar kan ik overklokken met die scythes? niet alteveel natuurlijk?
Niemand kan je dat vertellen dan behalve zelf te testen. Met een stock koeler kan je ook Oc'en, minder als een high-end, maar reken maar op een paar honderd MHz.

Het verschil tussen koelers gaat zich pas bewijzen op het moment dat je tegen de limieten van de chip aanloopt. Ik heb ooit een Sempron op luchtkoeling op max 3.9GHz weten te tillen, en met een phase change (-25 graden) op ruim 4.2GHz. Nu is een sempron niet echt representatief in verhouding met een unlocked X8, maar koeling kan wel degelijk rol spelen in je uiteindelijke OC.

Dus. Spaar je geld, doe het even zonder fancy koeling, en ga voor water. Daarmee kan je zo'n X8 veel beter (en vooral stiller) koelen dan met een luchtkoeler. Meer als 4GHz heb je voor games toch niet nodig. Je hebt namelijk 8 cores tot je beschikkiing. Games kunnen ook beter overweg. Ik zou eerder kijken naar je videokaart.

• two
vraagje... A8 5600k heeft toch 4 cores? En btw ik ga later ook een videokaart kopen. vandaar de 550w voeding

Signature

• two
ik ga denk ik die 2 120mm fans kopen, kan iig geen kwaad! :)

Maar deze 2 zijn voor nu toch het beste?

[ Voor 26% gewijzigd door two op 19-09-2013 20:32 ]

Signature

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:24:
[...]

Niemand kan je dat vertellen dan behalve zelf te testen. Met een stock koeler kan je ook Oc'en, minder als een high-end, maar reken maar op een paar honderd MHz.

Het verschil tussen koelers gaat zich pas bewijzen op het moment dat je tegen de limieten van de chip aanloopt. Ik heb ooit een Sempron op luchtkoeling op max 3.9GHz weten te tillen, en met een phase change (-25 graden) op ruim 4.2GHz. Nu is een sempron niet echt representatief in verhouding met een unlocked X8, maar koeling kan wel degelijk rol spelen in je uiteindelijke OC.

Dus. Spaar je geld, doe het even zonder fancy koeling, en ga voor water. Daarmee kan je zo'n X8 veel beter (en vooral stiller) koelen dan met een luchtkoeler. Meer als 4GHz heb je voor games toch niet nodig. Je hebt namelijk 8 cores tot je beschikkiing. Games kunnen ook beter overweg. Ik zou eerder kijken naar je videokaart.
Eh, nee, geen 8 cores tot je beschikkibng. Dit is een goedkope quad core in zekere zin gebaseerd op de x4 9xx serie. Zit een HD7330 op voor kleine spelletjes en HD flms kijken, maar verder is het een zeer trage CPU zie ook: http://nl.hardware.info/r...ks-cpu-3dmark-vantage-cpu
\
http://nl.hardware.info/r...-naar-x264-video-encoding

En 'Waterkoeling' als de corsair serie is tegenwoordig echt niet veel beter dan High end lucht!
jasonenti schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:30:
ik ga denk ik die 2 120mm fans kopen, kan iig geen kwaad! :)

Maar deze 2 zijn voor nu toch het beste?
Ik zie nu dat je 2 casefans bedoeld. Dus geen koeler! Kortom, je gebruikt alleen de stock koeler??? Dan kan je OC wel vergeten..

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 19-09-2013 20:36 ]

• two
millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:34:
[...]

Eh, nee, geen 8 cores tot je beschikkibng. Dit is een goedkope quad core in zekere zin gebaseerd op de x4 9xx serie. Zit een HD7330 op voor kleine spelletjes en HD flms kijken, maar verder is het een zeer trage CPU zie ook: http://nl.hardware.info/r...ks-cpu-3dmark-vantage-cpu
\

En 'Waterkoeling' als de corsair serie is tegenwoordig echt niet veel beter dan High end lucht!
voor de prijs is het een prima APUtje hoor,

maar die 2 scythes zijn toch prima als ik niet ga overclocken?

Signature

Verwijderd

millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:34:
[...]

\
Oops. Foutje ;)

Een 4 core is echt nog wel gangbaar hoor.
Warmte wordt direct uit je kast gejaagd. Waarom zou dat niet beter zijn dan lucht? Ik ben ruim 25 graden omlaag gegaan sinds installatie van die koeler.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MUwA0tvGaQlsKC4UAwWGfH8g/full.jpg

Water geleid ook stukken beter dan high end. En het weegt ook een stukje minder. Ik zie eigenlijk alleen maar voordeel.
Ik zie nu dat je 2 casefans bedoeld. Dus geen koeler! Kortom, je gebruikt alleen de stock koeler??? Dan kan je OC wel vergeten..
OC op een stock is wel mogelijk, maar je loopt gewoon snel tegen grenzen aan. Daarom wil je dan ook een aftermarket koelertje. Die zalman die TS suggeerde kan zelfs slechter dan de stock zijn, maar goed. Ik zou bets op een kant en klare waterkoeling zetten. Veel betere prestaties.

• two
ik snap het wel, bedankt voor alles! zou iemand mij kunnen vertellen of ik met die 2 koelertjes genoeg heb om op full load onder 50 te blijven?

Signature

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:40:
[...]

Oops. Foutje ;)

Een 4 core is echt nog wel gangbaar hoor.
wat ik zeg, dat is een behoorlijk trage CPU, zie de reviews??
[...]

Warmte wordt direct uit je kast gejaagd. Waarom zou dat niet beter zijn dan lucht? Ik ben ruim 25 graden omlaag gegaan sinds installatie van die koeler.

[afbeelding]

Water geleid ook stukken beter dan high end. En het weegt ook een stukje minder. Ik zie eigenlijk alleen maar voordeel.
Zie hier de noctua bovenaan staan? = beste luchtkoeler? H80 scoort stukken slechter?

http://www.guru3d.com/art...dup_2013_q1_review,8.html
[...]

OC op een stock is wel mogelijk, maar je loopt gewoon snel tegen grenzen aan. Daarom wil je dan ook een aftermarket koelertje. Die zalman die TS suggeerde kan zelfs slechter dan de stock zijn, maar goed. Ik zou bets op een kant en klare waterkoeling zetten. Veel betere prestaties.
Ik heb deze proc gehad op een asus bord voor HTPC doeleinden met de stock koeler.. 4Ghz en zon 70c... kortom, 100Mhz OC en nog te warm... Ik weet wel waarover ik spreek? Ik gok nooit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 19-09-2013 20:47 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

jasonenti schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:43:
ik snap het wel, bedankt voor alles! zou iemand mij kunnen vertellen of ik met die 2 koelertjes genoeg heb om op full load onder 50 te blijven?
Het zijn geen koelers maar losse casefans! Doen niet zo heel veel voor je koeling!

• two
millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:47:
[...]

Het zijn geen koelers maar losse casefans! Doen niet zo heel veel voor je koeling!
Oh oke, wat moet ik dan onder de 20 kopen wat mijn koeling ten goede doet?

Signature

• two
millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:46:
[...]

wat ik zeg, dat is een behoorlijk trage CPU, zie de reviews??

[...]

Zie hier de noctua bovenaan staan? = beste luchtkoeler? H80 scoort stukken slechter?

http://www.guru3d.com/art...dup_2013_q1_review,8.html

[...]

Ik heb deze proc gehad op een asus bord voor HTPC doeleinden met de stock koeler.. 4Ghz en zon 70c... kortom, 100Mhz OC en nog te warm... Ik weet wel waarover ik spreek? Ik gok nooit ;)
jezus man, als je hier komt om je gelijk te halen... wat doe je dan uberhaupt hier? 8)7

Signature

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dude, ik wil dat je een gedegen advies krijgt met feiten in plaats van dat iemand gokt of zich niet goed op de materie heeft ingelezen. Kortom, ik doe dit om jou ervan te overtuigen dat de uitleg die je gekregen hebt niet juist was. Maar als we toch gaan vragen wat ik hier doe. Ik help al jaren mensen met OC vragen... jij? :)

* ja sorry hoor, ik kan wat sjaggo overkomen wellicht, maar dat komt voornamelijk omdat ik nu meerdere topis zie die nergens over gaan, of waar men zich totaal niet heeft ingelezen of voorbereid. Ik snap dat niet helemaal. Ik zal wat minder bot zijn.. Sorry Jism ;)

[ Voor 28% gewijzigd door millman op 19-09-2013 20:59 ]

• two
millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:54:
Dude, ik wil dat je een gedegen advies krijgt met feiten in plaats van dat iemand gokt of zich niet goed op de materie heeft ingelezen. Kortom, ik doe dit om jou ervan te overtuigen dat de uitleg die je gekregen hebt niet juist was. Maar als we toch gaan vragen wat ik hier doe. Ik help al jaren mensen met OC vragen... jij? :)
Ik niet, sorry :S maar ik vond het een beetje raar waarom je dan met hem in discussie gaat, als je het gewoon tegen mij had verteld en gezegd had dat hij het fout had had je me niet gehoord. maar daar moet ik je gelijk in geven. Sorry. Heb je nog tips? voor onder 27 euro om mijn systeem koeler te houden? met name mijn CPU/moederbord?

Signature

Verwijderd

Tweedehands met dat budget is je optie. Anders moet je OC'en zover dat een stock koeler dat toelaat.

• two
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:58:
Tweedehands met dat budget is je optie. Anders moet je OC'en zover dat een stock koeler dat toelaat.
Ik wil niet gaan OC'en zonder extra stuff. wat zou ik moeten kopen atm onder de 25-28 euro om mijn systeem zo koel mogelijk te houden? Los van het OC'en

Signature

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je kast wordt al geleverd met 2 casefans, dus die scythes kan je weglaten. Ik raad je voor dat budget een pricewatch: Cooler Master Hyper T4 aan. Is een redelijke koeler en je kan direct aan de slag met overklokken als je dat wilt. 4,3Ghz is haalbaar. Lees je wel goed in voordat je begint

Verwijderd

jasonenti schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:00:
[...]

Ik wil niet gaan OC'en zonder extra stuff. wat zou ik moeten kopen atm onder de 25-28 euro om mijn systeem zo koel mogelijk te houden? Los van het OC'en
Zoals ik al zei, vraag en aanbod.

Kijk eens: V&A aangeboden: Scythe Mugen 2 Rev. B

Overklokken op een budget is vragen om problemen. Maar goed. Het is je eigen PC. :)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Eens met Jism hierboven. Die Mugen is voor dat budget de beste keus!

• two
millman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:24:
Eens met Jism hierboven. Die Mugen is voor dat budget de beste keus!
oke! hartelijk dank allebij! had me hiervoor ingelezen maar werd er niet echt veel duidelijker op.

Dankjewel millman en Jism! _/-\o_

Signature

• two
wacht sorrry! misschien ben ik lastig maar..

Past dit allemaal in elkaar?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,95€ 77,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,90€ 56,90
1Toshiba DT01ACA050, 500GB€ 44,94€ 44,94
1Cooler Master N300 KKN1€ 32,94€ 32,94
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,28€ 82,28
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,50€ 34,50
1Logitech K120 (Internationaal)€ 11,99€ 11,99
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,10€ 31,10
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1Corsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,60

Alvast bedankt!! Dan ben ik helemaal klaar, wil gewoon zeker zijn van mijn zaak

Signature

Verwijderd

Het budget klopt niet. De voeding is 0 euro.

• two
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:53:
Het budget klopt niet. De voeding is 0 euro.
snap ik... maar past dit?

Bij voorbaat dank,

Jason

Signature

Verwijderd

Hallo.. het is hier geen vraagbaak. Waarom denk je dat je configuratie niet zou passen?

• two
ik weet het niet...

Signature

• two
oh wacht, ben de case er vergeten bij te zetten... SORRY ! :|

[ Voor 7% gewijzigd door two op 19-09-2013 22:07 ]

Signature

• two
btw hij staat er wel bij, domme kijken van mij mag ik het nu weten?

Signature

Verwijderd

Het enige waar je bij de bouw van een PC rekening moet houden is dit:

Past de processor in de socket? (AM2/FM2/939 etc)
Is het geheugen werkbaar in de slots op het moederbord?
Is de koeler geschikt voor mijn type socket / processor?

De rest is eigenlijk vrij universeel, dat betekend dat het zo in elkaar te zetten is zonder alteveel moeite.

Let alsjeblieft bij de bouw er ook op dat de processor uit zichzelf in de socket moet vallen, en nooit aan moet drukken. Check ook of het geheugen goed op z'n plaats zit bij inbouw en zorg dat je niet teveel pasta gebruikt. Er zijn eigenlijk honderden faq's op internet te vinden over hoe je een pc op een goede en veilige manier in elkaar kunt zetten. Succes.

• two
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 22:08:
[...]

Het enige waar je bij de bouw van een PC rekening moet houden is dit:

Past de processor in de socket? (AM2/FM2/939 etc)
Is het geheugen werkbaar in de slots op het moederbord?
Is de koeler geschikt voor mijn type socket / processor?

De rest is eigenlijk vrij universeel, dat betekend dat het zo in elkaar te zetten is zonder alteveel moeite.

Let alsjeblieft bij de bouw er ook op dat de processor uit zichzelf in de socket moet vallen, en nooit aan moet drukken. Check ook of het geheugen goed op z'n plaats zit bij inbouw en zorg dat je niet teveel pasta gebruikt. Er zijn eigenlijk honderden faq's op internet te vinden over hoe je een pc op een goede en veilige manier in elkaar kunt zetten. Succes.
Ok, gecheckt en het past! nu weet ik het zeker, het is gewoon fijn om het van een deskundige te horen. thanks!

Signature

Verwijderd

:P

Zijn gewoon de basics man. :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
(jarig!)
Ok, en zo is het wel mooi geweest.

Het is hier geen vraag maar raak forum. We verwachten hier eigen inzet.

Lees het Het algemeen beleid eens door omtrent de regels over topics openen, gedrag in topics en de eisen die we aan de tweaker zelf eisen.

Daarnaast kun je voor al jouw basic vragen in de betreffende subfora op dit forum een antwoord vinden en anders is google er nog om je te helpen met reviews van te selecteren hardware.

Daarom gooi ik deze op slot

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.