Oplossing voor elke 20 minuten filmpje afdraaien (cronjob?)

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
Een museum waar ik vrijwilligerswerk voor verricht wil elke 20 minuten een filmpje starten. Dit filmpje duurt 16 minuten. Een simpele repeat op de smarttv gaat dus niet werken. Nu is o.a. mij gevraagd of ik een oplossing weet. Het is een klein museum dus er is geen ruimte voor dure oplossingen op de schaal van het Rijksmuseum :P

In eerste instantie kwam ik uit bij een Android HDMI stick. Hier kun je vanuit de Playstore een appje installeren die eens in de zoveel tijd X doet. Het vervelende is dat er 2 flinke problemen mee lijken te zijn met de <100e varianten. Een is warmte. Ze schijnen nogal heet te kunnen worden waarna een en ander niet meer vloeiend werkt. Een ander potentieel probleem is dat de wifi nogal brak schijnt te zijn. Dit limiteert het gebruik ervan wel serieus, ook al hebben we het nu in eerste instantie niet persé nodig. Ik had wel bedacht dat er ook een FTP server op kan draaien om zo eventueel andere filmpjes e.d. erop te kunnen zetten maar dat gaat dan niet. Varianten met een externe antenne zijn al snel 100+ euro en dan nog heb je het probleem van oververhitting.

Toen ineens dacht ik aan de Raspberry Pi! Raspbian erop en dan een taak schedulen. Dus ik zoeken maar zoals je wellicht zult raden kwam ik al heel snel uit op een cronjob. Ik heb hier geen ervaring mee. Ook zoeken op Google naar een cronjob voor het openen van een file of video leverde me niks op. Daarnaast kon ik geen andere programma'tjes vinden die doen wat ik wil, laat staan eentje die ook op ARM draait. Dus nu heb ik eigenlijk 2 vragen waarvan de eerste de belangrijkste is:

• Is het mogelijk om periodiek automatisch een bestand (video dus) te openen middels een cronjob? Uitleg hoe mag altijd, maar dat kan ik eventueel zelf ook zoeken, gaat mij er vooral om of het kan.
• Hebben jullie nog meer ideeën voor low-budget alternatieven? Een oude PC lijkt mij niet zo heel handig want dat zuipt de nodige stroom, dan lijkt mij een kleine investering vrij snel terugverdiend.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

Perkouw

Moderator General Chat
Kan je het niet gewoon met een simpele macro afvangen ?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

plak er 4 minuten aan met een timer tot de "volgende" video en repeat, hupsakkee...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Umbrah

The Incredible MapMan

kuusj98 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:49:
plak er 4 minuten aan met een timer tot de "volgende" video en repeat, hupsakkee...
Dit. Kalibreer echter wel de "herlaad tijd" van de TV er bij; als je hem laat spelen via een smarttv

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Perkouw schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:48:
Kan je het niet gewoon met een simpele macro afvangen ?
Zal ik eens onderzoeken.
kuusj98 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:49:
Umbrah schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:53:
[...]

Dit. Kalibreer echter wel de "herlaad tijd" van de TV er bij; als je hem laat spelen via een smarttv
Dat is een laatste oplossing die ik in mijn hoofd heb; ik kies liever voor een iets duurzamere en flexibelere oplossing.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• mas_kecil
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 11:40
Iemand anders heeft hetzelfde al een keer gedaan:

http://www.timschwartz.org/raspberry-pi-video-looper/

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Cronjob is een prima idee,

Je hebt bij de raspberry pi sowieso al een commandline player ( OMXPLayer )

En alles wat kan uitvoeren op de commandline kun je cronjobben.

Met deze 2 links moet je het goed kunnen komen ;)

http://www.raspberrypi-sp...aspberry-pi-command-line/
http://www.cyberciti.biz/faq/crontab-every-10-min/

je krijgt dan een cron entry als:

*/20 * * * * omxplayer -o hdmi myvideo.mp4

Zwarte background, icoontjes wegdoen en taakbalken weghalen ^^

[ Voor 50% gewijzigd door Rmg op 19-09-2013 18:05 ]

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Bedankt voor de input allen!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Rmg schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:01:
Cronjob is een prima idee,

*/20 * * * * omxplayer -o hdmi myvideo.mp4
Standaard draait cron zonder scherm (echt helemaal in de achtergrond),wellicht dat het door die -ohdmi optie wel gaat werken. Anders kun je onder xwindows de DISPLAY variable zetten om op die manier de output naar de (hdmi) console te forceren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

meh, kan ook stukken makkelijker

of vlc -> View, Playlist, Repeat/Loop Last.

of filetje maken met
#!/bin/bash
while true; do omxplayer -o hdmi myvideo.mp4; sleep 4m; done
geen gedoe met op achtergrond draaien van cron, gewoon starten en blijft draaien tot in oneindige of in autostart van rapbian, inclusief 4 minuten pauze tussen afspelen (desgewenst aan te passen :p)

[ Voor 28% gewijzigd door SadisticPanda op 22-09-2013 20:48 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1