• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Ben bij lange na geen professional, maar heb inmiddels wel een LR catalog met zo'n 17000 foto's op mijn computer. Foto's zitten in verschillende directories - RAW bij RAW, JPG uit de camera bij elkaar, bewerkingen in PSD, JPG en TIF ieder in een eigen directory. Directories daarnaast ingedeeld naar fotograaf en camera.

Moet ik zo langzamerhand mijn catalog gaan spitsen - bijv. drie catalogi, een voor negatieven, een voor bewerkingen en een voor JPG's uit de camera? De hele boel staat op mijn desktop, met een tweede LR plus library op mijn laptop - maar dat synchroon houden is ook een klus.

Alles omgooien - zo ja hoe? Werken met previews? Graag tips, adviezen en referenties om de zaken beheersbaar te krijgen en te houden, Waarvoor dank.

PS - weet niet of dit in het LR topic hoort, if so dan vind ik mijn vraag daar wel terug.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom zou je alles omgooien? Ik weet niet of je bekend bent met keywords en filters maar dat is waar ze voor bedoeld zijn. Alles in één catalog gooien en dan alles dmv. keywords en metadata terug kunnen vinden.

Als je in je Library (G) op '\' drukt krijg je de filter bar te zien welke je huidige selectie van mappen kan filteren op verschillende metadata. Oók op filetype, kies je daar dus je RAW formaat dan zal hij alleen je negatieven laten zien. Ook kun je meerdere filters tegelijk gebruiken of zoeken dmv. een zoekveld.

Alles in verschillende catalogi doen zou ik dus _sterk_ afraden. Ga je verdienen in de mogelijkheden om te filteren en vul alle metadata/keywords van de foto's zo goed mogelijk in!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Wat ik me nu vooral afvraag, waarom heb je alles op je desktop staan?

Verwijderd

Kijk eens naar een programma als imatch (photools.com). Is erg geschikt voor het catalogiseren van grote hoeveelheden foto's, vooral gericht op beheer.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik maak 1 catalogus per jaar, om te voorkomen dat je met grote catalogusbestanden je hele werkgeheugen volgooit. Alle RAW-bestanden bewaar ik, JPEG's maak ik in de camera niet aan, exporteren naar TIF doe ik ook niet. Na exporteren vanuit Lightroom (bijvoorbeeld om op tv te laten zien) verwijder ik alle JPEG's weer van mijn pc. Scheelt veel ruimte, onnodige kopieën etc. Vaak moeten ze bij een volgende export toch weer een andere resolutie hebben.

PSD's voor klanten bewaar ik in een submap van de RAW-bestanden. PSD's privé (zijn op 1 hand te tellen) gewoon in de map van RAW-bestanden zelf.

Je kunt je catalogi in een gedeelde map zetten (of dropbox?) en deze vanaf je laptop openen, dat moet geen probleem zijn en scheelt synchroniseren. Bedenk wel dat je de catalogus maar op 1 computer tegelijk kan openen, gelijktijdig werken op de je desktop en laptop werkt niet.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je alle RAW-foto's op je desktop hebt staan en wel iets op je laptop wil hebben als je onderweg bent. Je zou alles kunnen exporteren als lage resolutie-JPEG. Werken met previews werkt natuurlijk alleen bij een lokaal catalogusbestand (iets waar je onderweg natuurlijk niet bij kan als 'ie op je desktop staat).

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 19-09-2013 17:08 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:40:
Wat ik me nu vooral afvraag, waarom heb je alles op je desktop staan?
dat vroeg ik me in eerste instantie ook af, maar ik denk dat hij zijn desktopcomputer bedoelt en niet zijn bureaublad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik maak in lightroom gewoon gebruik van collections, en prop daar alles in naar ' onderwerp' zeg maar. Dus zeg maar op deze manier:

--Vogels
-----Mezen
--------Koolmezen
--------Pimpelmezen
--------etc
--Vakanties
------2013
---------USA
------------Florida
------------etc
---------Duitsland
------------Dusseldorf

Werkt in mijn opinie stukken makkelijker dan steeds te moeten switchen tussen verschillende catalogs.

Enige nadeel is dat je er initieel even de tijd voor uit moet trekken om het op te zetten, en dat je wel consequent je foto's in die Collections moet blijven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Allen bedankt. Ben nog niet zo lang op LR, dus het leeuwendeel is geimporteerd zonder keywords - die moeten er geleidelijk bijkomen. Collections gebruik ik vooral om selecties van keywords te voorzien, maar de truc van @marceltuit lijkt me wel handiger om foto's van meerdere bronnen bij elkaar te houden.. Het lastigste is eigenlijk dat alle data op twee plekken staan - zou ik misschien alles op één schijf moeten bewaren bijv. op een externe schijf of op de desktop (idd- desktopcomputer) en bewerkingen op desktop en laptop moeten uitvoeren op previews? Of wordt dat te traag?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1