Toon posts:

Workstation +/- €2500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ons workstation loopt op z'n tandvlees en het is tijd voor een nieuwe. Voorheen bouwde mijn vader deze altijd maar dat gaat helaas niet meer. Nu heb ik er me de afgelopen weken in verdiept maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gebruik:
Ongeveer 8 a 10 uur intensief gebruik per dag. Waarbij we voornamelijk gebruik maken van:
Photoshop
Illustrator
Indesign
Matlab
Simulink

De programma's uit het adobe pakket worden vaak tegelijkertijd gebruikt. Verder wat surfen, office etc. Niet echt noemenswaardig.

Belangrijk voor ons is de snelheid, beetje lawaai mag het apparaat wel maken. Verder uploaden wij regelmatig bestanden van +\- 3 gig.(gelukkig hebben we glasvezel) dus een goede netwerkkaart is een vereiste.

Budget
+/- €2500 excl licenties en randapparatuur dat hebben we allemaal al.
budget is wel redelijk flexibel. Mocht het wat meer kosten maar levert het veel meer op qua performance dan is er wel budget voor vrij te maken.

Ik ben dus zelf al wezen zoeken en ben tot nu toe hier op uitgekomen maar eerlijk gezegd geen idee of dit nou ideaal is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 265,90€ 265,90
1Asus TUF Sabertooth Z87€ 198,50€ 198,50
1PNY Quadro K4000€ 882,-€ 882,-
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 208,80
1Thermaltake Armor Revo Gene€ 121,30€ 121,30
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 119,90€ 119,90
1Thermaltake Smart M650W€ 85,50€ 85,50
2Samsung 840 EVO 250GB€ 150,70€ 301,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.183,30

Update: Ram en kast toegevoegd.

Tips, aanvulling etc hartstikke welkom, alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 17:48 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Tip als aanvulling: Ramgeheugen in je pc is altijd handig, misschien een kast om alles in te stoppen zelfs ook wel ;)

Hoe dan ook zelf vond ik deze uitleg van adobe zeer interessant. Ze gaan vrij diep erop in welke onderdelen wat voor effect hebben. Vandaaruit kan je zeer geïnformeerd verder geholpen worden denk ik zo.
http://helpx.adobe.com/ph...ce-photoshop-cs4-cs5.html

[ Voor 74% gewijzigd door analogworm op 19-09-2013 16:19 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er een reden voor die i7? Gebruiken Matlab en Simulink die extra cores? Volgens mij heeft MATLAB weinig baat bij hyperthreading:
Computers with more CPU cores can outperform those with a lower core count, but results will vary with the MATLAB application. MATLAB automatically uses multithreading to exploit the natural parallelism found in many MATLAB applications. But not all MATLAB functions are multithreaded, and the speed-up varies with the algorithm. For additional capability, Parallel Computing Toolbox offers parallel programming constructs that more directly leverage multiple computer cores.

Virtual cores may modestly improve overall system performance, but they are likely to have little effect on the performance of MATLAB applications. Intel CPUs with hyper-threading give the appearance that a computer has twice as many cores than it actually has. When using a tool such as Windows Task Manager, MATLAB may appear to use only half of the CPU cores available on the computer, when in fact the "unused" half is actually the virtual cores created by hyper-threading. There have been reports that MATLAB performance improves for some applications if hyper-threading is disabled. In most situations the performance difference will not be large enough to make this an attractive opportunity, but you may want to experiment.
En waarom die quadro K4000? Wil je rekenen op de GPU?

specs

• analogworm
Volgens dit forum topic op Adobe.com heeft Photoshop in ieder geval wel baat bij Hyperthreading.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekozen voor de i7 omdat deze mij inderdaad aangeraden werd voor Photoshop. Voor Matlab of Simulink heeft het geen zin dat klopt. Verder inderdaad die quadro K4000 vanwege de mogelijkheid om te rekenen en simuleren op de GPU. Ik draai dan ook vaak meerdere simulaties naast elkaar.

En een kast ja dat is een goed idee haha, ik zal even gaan rondkijken bedankt voor de tips alvast ;)

Extra vraag: ik heb nu 16gb Ram op m'n lijstje staan, nu staat er op die adobe website bij optimalisatie: As much RAM as you can fit in your computer. Hoe letterlijk moet ik dit nemen? Verbeteren de prestaties van het adobe pakket evenredig met het aantal Ram dat ik er in stop?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 17:45 ]

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Je hebt een z87 bordje met een non-K processor.

Een z87 moederbord is voor overclocken en daar heb je een K processor voor nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H87M-G43€ 79,90€ 79,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 119,90€ 119,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 88,95€ 88,95
1Samsung 840 EVO 500GB€ 293,50€ 293,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.027,95

- Mobo veranderd
- 1 ipv 2 keer een SSD (had je daar een specifieke reden voor?)
- netwerkkaart
- Kast :+
- betere* voeding

* Gold ipv bronze certificering

Eventueel nog een pricewatch: Samsung SH-224BB Zwart
Een extra fan pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm
Een goede koeler pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

[ Voor 5% gewijzigd door Djesse8999 op 19-09-2013 18:15 ]

• analogworm
Weer een dingetje mbt je Cpu. Je hebt gekozen voor een niet overclockbare versie. Prima, maar het moederbord (z87 chipset) wat je hebt gekozen is vrij prijzig en is juist wél voor de overclockbare versie gemaakt. Je kan zonder verlies in functionaliteit een moederbord met de H87 chipset uitzoeken en zo wat centen besparen (€100 O-) ).

Zie hier een mooie uitleg over de verschillende chipsets van intel.

Goed Djesse was mij voor

- Met betrekking tot de door Djessie gekozen voeding.. CoolerMaster voedingen worden toch sterk afgeraden op dit forum? Seasonic heeft in ieder geval bij veel tweakers de voorkeur.. iets met betere elco's enzo..

- En waarom een extra netwerk kaart? Die kaart heeft een intel chipset.. maar maakt dat uit? sinds ze netwerk functionaliteit op het moederbord prakken heb ik nooit meer zo'n kaartje aangeschaft..

- Mbt tot je vraag over ram. Ik heb zelf 16GB ram in mijn kast zitten, daarvan staat zo'n 10Gb toegewijd aan adobe. Voor mij is het voldoende, zelfs met Photoshop, premiere, indesign en speedgrade naast elkaar. Maar ook met alleen photoshop krijg ik het wel vol. Naast Adobe draai ik geen zware programma's. Je zou voor een setje van 2x8 kunnen gaan. Daarmee lijkt het mij voldoende.. mocht het te weinig zijn kan je nog bij prikken. overigens merk je een tekort aan ram vooral aan de tijd die het duurt bij het switchen tussen programma's/projecten.

[ Voor 43% gewijzigd door analogworm op 19-09-2013 18:15 ]

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

analogworm schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:04:
Weer een dingetje mbt je Cpu. Je hebt gekozen voor een niet overclockbare versie. Prima, maar het moederbord (z87 chipset) wat je hebt gekozen is vrij prijzig en is juist wél voor de overclockbare versie gemaakt. Je kan zonder verlies in functionaliteit een moederbord met de H87 chipset uitzoeken en zo wat centen besparen (€100 O-) ).

Zie hier een mooie uitleg over de verschillende chipsets van intel.

Goed Djesse was mij voor

Met betrekking tot de door Djessie gekozen voeding.. CoolerMaster voedingen worden toch sterk afgeraden op dit forum? Seasonic heeft in ieder geval bij veel tweakers de voorkeur.. iets met betere elco's enzo..

En waarom een extra netwerk kaart? Die kaart heeft een intel chipset.. maar maakt dat uit? sinds ze netwerk functionaliteit op het moederbord prakken heb ik nooit meer zo'n kaartje aangeschaft..
Weet niet hoe ik inderdaad bij die coolermaster kwam :X bedoelde de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

Netwerkkaart is idd niet nodig, Ook niet helemaal zeker hoe die in de wenslijst kwam...

-EDIT

Wou de kaart misschien kopen voor een oude pc van me waarvan de ethernet poort kapot was, Verkeerde wenslijst

[ Voor 3% gewijzigd door Djesse8999 op 19-09-2013 18:16 ]

• analogworm
Maratropa zou jij, gezien het budget het toelaat en de verwachtte workload, het het waard vinden om voor de 6-core 2011 i7 4930K te gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor jullie opmerkingen en tips.
Had inderdaad geen reden voor de twee losse ssd schijven(geen idee waarom ik dat gedaan heb). Heb de schijf wel verandert van EVO naar pro.

Heb toch een andere kast dan die Define R4 er in gezet. Heb hier de R3 staan en heb regelmatig perongeluk m'n pc uitgeschakeld toen ik er een usb stick uithaalde. Dus liever geen Define.

Moederbord aangepast, was absoluut niet van plan om te overclocken.

Heb alsnog extra ram er bij gezet. Aangezien er hier veel geschakeld wordt tussen de programma's.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H87M-G43€ 79,90€ 79,90
1Thermaltake Armor Revo Gene€ 121,30€ 121,30
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,75€ 36,75
2Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 119,90€ 239,80
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 88,95€ 88,95
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 378,50€ 378,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.301,90

• maratropa
  • Niet online
Photoshop is echt niet zo threaded als je zou denken (er zullen vast wel wat heel goed gethreade filters etc bij zitten etc), ik heb bijv. wel eens getest met een batch van continu grote jpg openen, daar bewerkingen in uitvoeren zoals lagen kopieeren en een lens blur en een laag draaien etc, en dan wegschrijven als 250mb layerd tiff. 25% load op een 3930k, dus iets van 3 threads ofzo. Voor Adobe CS behalve Premiere en AE hoef je echt geen i7 te nemen.

En Matlab heeft ook niets aan logische cores blijkbaar. Als die simulaties echt tegelijk meer dan 4 cores op 100% kunnen krijgen zou je een 6 core kunnen overwegen (en dan HT uit bijv.) Anders merk je vast 0 verschil tussen een 4770 en een 4670. Je kunt dan beter een i5 nemen met een dikke koeler en een flink overclock.

Maar als je alleen maar simuleert op de GPU dan lijkt me dat overkill?

Zeker dat je een K4000 nodig hebt dan? Voor dat geld koop je een Titan die 3 keer zo veel CUDA cores heeft, en vast ook 3 keer zo snel rekent op single precision, en double precision op een 3de daarvan. Volgens mij doet die K4000 helemaal geen double precision trouwens. Die Titan is ook gewoon een Tesla van binnen. Een Tesla voor de arme man maar Nvidia loopt daar niet zo mee te koop. :)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 19-09-2013 20:09 ]

specs

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Dude, jouw setup is overpriced voor hetgeen jij doet. Maar ik kan mij goed voorstellen dat het erg moeilijk is om een pc samen te stellen, want er is zoveel keus dat je het gewoon niet meer weet.

Ik ga je aantal links geven en dan kun je voor jezelf bepalen wat je nodig hebt.

matlab:

http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-ivy-p2.html

photoshop:

photoshop cpu:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/CPU/INTEL-HASWELL/INTEL-HASWELL-54.jpg
bron: http://www.hardwarecanuck...k-i5-4670k-review-13.html

photoshop gpu:

Afbeeldingslocatie: http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=21533&width=601
bron: http://www.pugetsystems.c...CS6-GPU-Acceleration-161/

Zoals je hierboven ziet zou je zelfs met een i5 prima voorruit kunnen. Maar omdat je zegt veel software tegelijkertijd te gebruiken kun je denk ik beter voor een i7 gaan die je in een b85 moederbord kunt prikken.

Een quadro is gewoon een gaming kaart, maar omdat er voor een quadro betere drivers beschikbaar zijn presteert een quadro in sommige software beter. Voor jouw software heb je absoluut geen quadro nodig, dus neem een gaming kaart (eentje tussen 100 en 200 euro). Ik zou zelf proberen om weg te komen met de ingebouwde grafische chip van de de intel. Een videokaart erbij prikken kan altijd nog.

Nu je ongeveer weet wat je nodig hebt kun je onderdelen gaan uitkiezen. Je kan werkelijk alle kanten op. Kijk maar wat jouw voorkeur heeft.

• rayhvh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 21:41
maratropa schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:35:
Voor dat geld koop je een Titan die 3 keer zo veel CUDA cores heeft, en vast ook 3 keer zo snel rekent op single precision, en double precision op een 3de daarvan. Volgens mij doet die K4000 helemaal geen double precision trouwens. Die Titan is ook gewoon een Tesla van binnen. Een Tesla voor de arme man maar Nvidia loopt daar niet zo mee te koop. :)
En het is leuk voor in de pauzes als je toch een i7 hebt en veel ram 8)

• maratropa
  • Niet online
Als je dit leest

nieuws: 'AMD's aankomende R9 280X-videokaart is sneller dan Nvidia's Titan'

zou ik zelf misschien wel even wachten en kijken of dit nog invloed gaat hebben op bijv. de prijs van de Titan.. Al blijf je natuurlijk zitten met dat hoe snel een AMD kaart ook is, CUDA apps draait ie niet.

Maar er zit vooruitgang in, Premiere Pro CC draait nu ook op AMD's iig.

specs

Pagina: 1