Wat nodig voor een zo goed mogeljke werking Windows RDP ?

Pagina: 1
Acties:

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 16:11
Voorgeschiedenis :

Ik werk als GIS coördinator voor een openbaar bestuur. Ik werk dus zeer veel met geografische data en kaartmateriaal. Op mijn werkplaats geen enkele probleem. Mijn HP desktop (i5) en mijn HP ZR2740W en Compaq Q2159 schermen leveren goed werk.
Nu en dan werk ik eens op verplaatsing. Dat is een ander gebouw, verbonden met eigen glasvezel, op een pc die toevallig vrij is omdat iemand verlof heeft of ziek is. Dat gebeurt via RDP naar mijn pc maar dan op één Full HD scherm. Dat werkt goed maar kan beter. Als ik bezig ben met intekenen, kan het al eens gebeuren dat er "vertraging" is.

Nieuwe situatie :

Het is de bedoeling dat ik 4 halve dagen per week een vaste stek krijg in het ander gebouw en de rest van de tijd op mijn huidige locatie. Daar krijg ik dan ook 2 schermen (2x Full HD schermen)

Mogelijk oplossingen :
  • We hebben hier nog wat vervangen pc's rondslingeren. We plaatsen gewoon een oude pc met twee schermen en gewoon rdp naar mijn eigen pc. Daarbij heb ik het idee dat, als rdp met één scherm al resulteert in vertraging op het beeld, rdp met twee schermen zeker niet vlot zal werken
  • We kijken voor een thin client met mogelijkheid tot het aansluiten van twee schermen en gewoon via rdp mijn pc overnemen.
  • We virtualiseren mijn huidige pc en plaatsen gewoon op de twee locaties een thin client of één thin client die ik dan gewoon meeneem als ik naar een andere plaats ga.
  • ....
Mijn vraag :

Wat is nu de beste oplossing om "op verplaatsing" zo vlot mogelijk te werken? Ik heb al veel opgezocht maar vind precies nergens een sluitend antwoord over wat nu de "beste" oplossing zou zijn. Ik heb wel al gevonden dat RDP puur op processorkracht zou werken en dat de prestaties van van de pc/thin client waarmee ik de pc overneem, van minder belang zijn.

Het komt er dus op neer dat ik op twee locaties met dezelfde programma's (ArcMAP, Office, SQL management studio, visual studio, ...) moet kunnen werken op twee (minimum Full HD) schermen

Ik heb waarschijnlijk nog te weinig informatie gegeven om een duidelijk antwoord te kunnen verwachten. Mijn excuses op voorhand

[ Voor 0% gewijzigd door Kenhas op 19-09-2013 14:55 . Reden: Toevoeging n.a.v. vraag in 1ste reactie ]

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Het scenario in 'Voorgeschiedenis', kan je daar wat duidelijker zijn? Op die vrije pc in dat andere gebouw RDP je daar nou al naar je eigen pc?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Kenhas
Inderdaad, is via rdp naar mijn eigen pc.

Heb mijn post aangepast zodat het iets duidelijker is. Bedankt

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Idd wat duidelijker nu :). Tsja het is in dat geval belangrijk je te af te vragen waar de vertraging zit. Zo'n glaslijn is natuurlijk best snel dus t zou niet voor de hand liggen als de vertraging daar zit. Hoe groot is de data waarmee je werkt in de programma's? Zijn die GIS tekening soms huge? Ik ging er trouwens vanuit dat die twee lokaties naar elkaar toe zijn verbonden met glas, bedoel je dat ook? Zo ja, zitten die twee lokaties in hetzelfde netwerk en delen ze dezelfde netwerkbronnen?

Als ik naar je eigen mogelijke oplossingen kijk, dan concludeer ik dat oplossing 1&2 hetzelfde zijn, alleen bij 1 gebruik je een oude pc en bij 2 een thin client. Die zullen elkaar toch niet ontlopen qua cpu kracht? (oud/thin).
Persoonlijk zou ik zeggen installeer op beide locaties gewoon die applicaties en zorg dat je data via een netwerkbron bereikbaar is op beide locaties. Is dat wel een optie voor je of is dat juist het probleem?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Kenhas
De twee locaties maken deel van een glasvezelcirkel waarmee verschillende locaties met elkaar verbonden zijn. Snelheid van het netwerk zal zeker geen probleem zijn.

Oplossing 1 & 2 zijn inderdaad bijna hetzelfde. Maar dat komt omdat ik niet echt weet of zo'n thin client "beter" is in rdp zaken dan een doorsnee pc (nog van het pentium type). Misschien is er iets in de processor of moederbord of gelijk wat van zo'n thin client die ervoor zorgt dat die beter geschikt is voor rdp.

Ik zie rdp beetje als een pc die alle werk doet en daarbij "het beeld (dat er in feite niet echt is)" encodeert en doorstuurt naar een andere pc die het beeld vervolgens decodeert.
En misschien is zo'n thin client daar beter in.
Ik weet eigenlijk niet (en vind het nergens terug) hoe rdp eigenlijk werkt en wat belangrijk is. Is een zo snel mogelijk single core belangrijk, werkt het multicore, is veel ram belangrijk, is de videokaart belangrijk, ... (los van de werkzaamheden dan zijn zoals het uitvoeren van programma's)?

Data staat allemaal op het netwerk dus is bereikbaar via alle locaties. Grootste probleem om dezelfde configuratie op meerdere locaties te hebben, is de licentiekost van de verschillende programma's. Office en zo vallen allemaal nog mee maar Arcmap komt op ongeveer een 2500 euro met dan een onderhoudskost per jaar (voor upgrades en zo) en dat gaat richting de 1000 euro. Dat is een beetje te veel van het goede ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Afhankelijk van het type TC dat je neemt zou het niet zo veel uit moeten maken wat je gebruikt; een PC of een TC zouden hetzelfde moeten doen.
Echter, in de praktijk blijkt dat de clients er toch wel toe doen. De low-end TC's hebben vaak meer moeite met bijvoorbeeld bewegende beelden (filmpjes), maar ook met flash-content en Pdf's. Kies je voor een TC, neem dan niet zonder nadenken het goedkoopste model maar zoek vooraf even goed uit wat je nodig hebt en zoek daar de juiste hardware bij.
Overigens zou een andere optie nog PCoIP kunnen zijn, maar daar gaat veel meer in zitten dan een service enablen in Windows.

iRacing Profiel

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ok, tsja het dilemma van die licentiekosten is best begrijpelijk. Logisch dat je dan naar een RDP-oplossing neigt. Ik denk dat je met je gedachtegang wel in de juiste richting zit. Als je bijv. kijkt naar het verschil tussen VNC (wat zo goed als álles van server naar client streamed) en RDP dan is het verschil enorm. RDP is een stuk sneller. Aangezien de twee lokaties dus inderdaad onderling verbonden zijn met glas, moet de bottleneck wel bij één van de twee pc's zitten. Tenzij het routing/switching gedeelte natuurlijk niet optimaal is geconfigureerd.

Of een thin-client beter zou zijn in RDP-achtige zaken betwijfel ik zeer maar daar ben ik geen expert in. Ik zou als ik jou was gewoon voor een 'normale' pc gaan omdat die thin clients toch best wel uitgekleed zijn. Wellicht dat anderen hier meer kijk op hebben of betere oplossingen kunnen aanbevelen.

Overigens, m'n gevoel zegt dat RDP sneller zou moeten zijn, maar probeer anders eens Team Viewer. Misschien dat je dan minder vertraging hebt en je kan daarmee ook heel makkelijk het tweede scherm van de server pc in het tweede scherm van je client pc zetten. Zodat je dus precies dezelfde situatie hebt (server-scherm1 op client- scherm1 en server-scherm2 op client-scherm2).

• Kenhas
Kan je met Teamviewer twee schermen overnemen ? Ik dacht dat je bij dual monitor kon kiezen welk scherm je wil zien maar niet dat je twee schermen tegelijk kon weergeven.
We hebben een licentie op Dameware maar dat is volgens mij maar ook één scherm en niet meerdere schermen tegelijkertijd.

RDP heeft als voordeel dat het beeld wordt aangepast aan de schermen die je staan hebt. Gebruik ik RDP met mijn 27 inch 2560 x 1440 en mijn 21,5 inch HD scherm, dan is de weergave daaraan aangepast. Gebruik ik 2 HD schermen, wordt ook daar de weergave aangepast.

Bij Teamviewer, Dameware en aanverwanten wordt de weergave overgenomen van de overgenomen pc en wordt die 2560x1440 op een hd scherm geperst met als gevolg dat alles veel te klein is. Bij RDP wordt de weergave aangepast aan de scherm die de client pc heeft.

Ik krijg de indruk dat het werk dat de serverende pc moet verrichten in combinatie met het coderen, iets teveel is hoewel ik van een i5-2500 (quad core 3,3 GHz) toch zou verwachten dat alles vlot zou gaan.

Alle servers draaien virtueel via WMware en ik lees altijd over die PCoIP in combinatie met VMWare. Misschien dat dit een oplossing is. Keer moeten opzoeken of zoiets in een versie van WMware is inbegrepen. Is waarschijnlijk ook nog duur grapje apart

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom niet gewoon een laptop nemen en die aan beide schermen koppelen, werkt een stuk soepeler en is ook minder storings gevoelig.
Een desktop i5 is niet zo'n heel speciaal specs wise dus dat moet gemakkelijk door een laptop te vervangen zijn.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Test eerst eens intern of het werken via rdp wel voldoet. Dat is nou eenmaal niet zo'n snel displayprotocol als b.v. Xendesktop heeft. Kan me voorstellen dat bij 2x full had, rdp een gis applicatie niet meer trekt.

Als het bij 1 persoon blijft, kies dan eiren voor je geld en neem een leuke laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door KillerAce_NL op 19-09-2013 19:29 ]

• Kenhas
Een desktop i5 is niet zo'n heel speciaal specs wise
Wou ik ook helemaal niet beweren hoor. Maar ik had wel verwacht dat deze vlotter ging werken, er van uitgaande dat de processor de encodering van het beeld voor zijn rekening moet nemen. Arcmap is single core dus zou er volgens mij nog genoeg moeten overschieten voor de achtergrondtaken en het encoderen.

Laptop hadden we ook al aan gedacht. Eerste gedacht was dat het waarschijnlijk te onhandig zou zijn en te duur voor wat het zou zijn. Bedoel daarmee dat wij niet direct een laptop vonden die twee externe schermen kon aansturen waaronder één 2560x1440 scherm.
Na het laptop idee ook eens gekeken naar Intel NUC ( http://tweakers.net/price...-kit-(core-i5-3427u).html ) hoewel deze qua processor wel tekort zal lopen.

Ander idee was dan eigenlijk "Windows 8 on a stick". Je kan Windows 8 op een stick plaatsen. Ik was eigenlijk meer aan het denken aan een ssd in een externe behuizing en deze dan gebruiken als opstartschijf. Maar weet niet wat de performance van zoiets is.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je nu al wel eens intern getest ? Dan weet je meteen of je rdp af moet schieten of niet.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02 16:02

ResuCigam

BOFH

Kenhas schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 08:51:
[...]
Ander idee was dan eigenlijk "Windows 8 on a stick". Je kan Windows 8 op een stick plaatsen. Ik was eigenlijk meer aan het denken aan een ssd in een externe behuizing en deze dan gebruiken als opstartschijf. Maar weet niet wat de performance van zoiets is.
Zolang je USB3 gebruikt werkt dat als een trein kan ik je uit ervaring vertellen.

We do what we must because we can.

• Kenhas
Was zou ik dan precies moeten testen ? Ik gebruik tot nu toe RDP om occasioneel te werken vanop een andere pc in het netwerk maar dan met één scherm. Is wel bruikbaar voor occasioneel gebruik maar om nu meerdere dagen per week op die manier te werken zou niet goed lukken
Als er op één scherm al vertraging is, dan zal het op twee schermen ook wel zo zijn.

Zie ook mijn beginpost
Nu en dan werk ik eens op verplaatsing. Dat is een ander gebouw, verbonden met eigen glasvezel, op een pc die toevallig vrij is omdat iemand verlof heeft of ziek is. Dat gebeurt via RDP naar mijn pc maar dan op één Full HD scherm. Dat werkt goed maar kan beter. Als ik bezig ben met intekenen, kan het al eens gebeuren dat er "vertraging" is

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

My bad, niet goed gelezen kenhas.

• Kenhas
no problem ;)

Denk dat ik eens ga proberen met die Windows 8 op een externe SSD. In elke pc een pci express kaartje met usb 3.0. Denk dat het nog de goedkoopste en betrouwbaarste manier is om op meerdere plaatsen met hetzelfde te werken.

Wel beetje werk om te installeren op externe schijf. Hebben geen Windows Enterprise maar met de proefversie van een maand kan je al veel

Pagina: 1