Hoe weet ik welke remblokken/remschijven ik nodig heb?

Pagina: 1
Acties:

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik kom net van de Kwikfit voor een gratis remtest. De mevrouw zei dat mijn auto op de kraan(ik ben vergeten hoe ze het noemde) moest omhoog, zodat ze de remmen konden testen. Uiteindelijk heeft daar een jongen 1 minuut binnen gereden en een paar keer hard geremd en gezegd dat de rem linksachter niet kon is. Meer konden ze niet voor mij doen, zonder de auto verder te bekijken en daarvoor zou sowieso betaald moeten worden.

Ik merk de laatste maanden dat als ik in mijn auto stap, dat de rem niet altijd gelijk goed werkt. Het remmen gaat erg slecht vlak na het instappen, maar na enkele minuten valt het allemaal wel mee en remt hij weer redelijk goed. Is dit iets typisch van slijtende remmen? Dat ze "koud(?)" niet zo goed meer remmen en dat het warm nog enorm meevalt.

Mijn collega heeft mij aanbevolen om zelf de remblokken/schijven te kopen bij een autoonderdelen-bedrijf en vervolgens de garage deze erop te laten zetten. Ik heb echter gebeld met een bedrijf in Rotterdam en zij zeiden dat de goedkope remblokken/schijven €135 voor de hele auto kosten. De afdeling van hetzelfde bedrijf in Den Haag sprak over €48+€102 remblokken/remschijven voorkant en €35 remschoenen voor de achterkant.

Mijn auto is een Suzuki Swift Hatchback (1.3 GX Automaat) uit 1996. Omdat de auto inmiddels zelf niet veel meer waard is, wil ik het liefste ook niet meer te veel geld kwijt zijn aan het fixen van de remmen.

Wat kan ik het beste doen?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zelf blokken en schijven halen en die er ook zelf opzetten. Remschoenen vind ik zelf altijd een rotwerk en dat laat ik anderen doen, maar blokken en schijven vervangen kost je een uurtje per kant. En elke automaterialenzaak kan je op basis van je kenteken de juiste onderdelen leveren, dus dat beantwoord je vraag uit de topictitel. :)

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:54
Gewoon brezan of andere automaterialen zaak bellen en die kunnen gewoon op kenteken kijken hoeveel de remschijven+blokken kosten. dan er zelf onder zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
KwikFit is naar mijn idee een beetje een bedrijf wat er op uit is om makkelijk geld te verdienen. Ze vervangen graag dingen die nog prima even mee kunnen. Houd daar dus rekening mee als ze een diagnose stellen. Zeker in het geval van een gratis check voor het een of ander. Dat doen ze alleen maar om geld te verdienen met een evt. reparatie die er achter weg komt. Anders zou het ook niet uit kunnen, ze hebben immers wel personeel aan het werk met zo'n check.

Kijk eens op www.winparts.nl wat het daar kost. Even je kenteken invoeren en je ziet gelijk een overzicht.
Als je niet handig bent zou ik er niet zelf mee gaan prutsen, remmen zijn toch wel een belangrijk onderdeel :+

Ik zou gewoon nog even bij wat andere bedrijven (Profile/Euromaster/Particuliere garage) langs gaan, en daar vragen wat het moet kosten.

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2013 14:43 ]

Anoniem: 318843

chronoz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:23:
Het remmen gaat erg slecht vlak na het instappen
Het kan zijn dat de zelfstellende handrem zich niet meer stelt. Kijk dat na of laat het nakijken door een kennis.
Als je de trommels er af hebt zie je waarschijnlijk ook meteen wat er LA aan de hand is.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 19-09-2013 17:18 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
Wat heeft de auto gelopen? Is de remvloeistof al eens vervangen? Dat een rem niet goed werkt wil niet zeggen dat de schijven/blokken of remschoenen versleten zijn. Ik heb een Swift met dezelfde remmen en de schoenen achter zijn na zo'n 180000km nog prima in orde en nog lang niet versleten. De achterremmen doen maar weinig bij normaal gebruik en slijten daardoor bijna niet. De kans is groter dat er een remzuigertje vastzit :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
chronoz schreef op donderdag 19 september 2013 @ 14:23:
Ik merk de laatste maanden dat als ik in mijn auto stap, dat de rem niet altijd gelijk goed werkt.
Ga naar een fatsoenlijke garage en laat je remmen letterlijk nakijken, dat je hiermee doorrijd 8)7

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Waarom rijd je in een auto met slechte remmen? De boetes zijn niet misselijk. Een ongeluk.. tja..

Waarom ga je onderdelen kopen als je niet precies weet wat er mis is?
De meeste garages zetten niet je zelf gekochte onderdelen op je auto. Vraag dit eerst na!

135 voor schijven blokken en remschoenen is niet duur! Ik geef alleen al 45 euro aan de remblokken voor uit..

De goedkoopste die ik had gevonden was deze: http://www.autopartsonlin...php?show=startpagina_2011

[ Voor 22% gewijzigd door Dekaasboer op 19-09-2013 18:46 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ben zelf fan van autopartsonline.nl voor remblokken en schijven, scherpe prijzen daar. :) ik zie dat ie al genoemd was.. :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Remblokjes vervangen is niet moeilijk om zelf te doen. Als je een wiel kan vervangen moet dit ook lukken.
Maar dan moet de rest van je reminstallatie wel in orde zijn.

TheS4ndm4n#1919

• Dekaasboer
  • Nu online
Als je remblokken aan vervanging toe zijn is je remvloeistof dat vaak ook. Tenzij je de tools en de skills hebt gewoon laten doen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Dekaasboer schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:48:
Als je remblokken aan vervanging toe zijn is je remvloeistof dat vaak ook. Tenzij je de tools en de skills hebt gewoon laten doen.
Als je remvloeistof laag is is dat meestal veroorzaakt door versleten remblokken. remvloeistof vervangen zou eigenlijk nooit hoeven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 22:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

RocketKoen schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:51:
[...]

Als je remvloeistof laag is is dat meestal veroorzaakt door versleten remblokken. remvloeistof vervangen zou eigenlijk nooit hoeven.
Mwoa, vroeg of laat komt er water - condens - in je remsysteem... en water wordt stoom en stoom kan je samendrukken.

En niet zoveel willen uitgeven omdat de auto niet meer zo veel waard is vind ik persoonlijk altijd zo een domme reden.

Onderhoud ga je _altijd_ houden, wil je langer doorrijden met een goedkoop gebakje? Moet je toch voor onderhoud zorgen. Voor die 150€ voor die remmen heb je geen andere auto voor.

[ Voor 31% gewijzigd door Jellabie op 15-04-2016 12:25 ]

De Nederbelg !

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Jellabie schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:52:
[...]

Mwoa, vroeg of laat komt er water - condens - in je remsysteem... en water kan je samendrukken...
Je slaat een stap over, water wordt stoom als de remmen warm worden, en stoom kan je samendrukken waardoor je dus geen remkracht meer over hebt.

Het is in ieder geval aanbevolen om remvloeistof elke 2 jaar te verversen (Dus niet alleen bij te vullen, maar netjes door te spoelen, de betere garage doet dat gewoon bij het vervangen van de remmen ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:32

Destruction

(ex-)Automonteur

Tja, de KwikFit.. Not this shit again :X

De KwikFit is typisch zo'n bedrijf dat je naar zich toe lokt met gratis danwel goedkope checks, en vervolgens ben je de pineut. Op google is dit een van de eerste hits, hier moet je al wel redenen uit kunnen halen om vooral NIET naar kwikfit te gaan.. ;)

Mijn broer had een lekke band bij zijn vorige leaseauto, reserveband was nogal zacht dus besloot hij eens langs de kwikfit te rijden, of zij even een propje ofzo in die lekke band konden schieten..

Die auto te brug op.. Komt die monteur aan "De remschijven en blokken voor zijn versleten, achter de remblokken".. M'n broer besluit maar eens de leasemij te bellen, waarvan de wagenparkbeheerder wist te melden dat de remschijven en blokken voor bij de laatste beurt (<1k km geleden) vervangen waren.. De boodschap was dus kort: Prop in die band en verder blijven jullie met je klauwen van die auto af..

Ik sprak ook erg veel mensen die zich laten lokken door "APK 19.95,-". Waar andere garages 40 euro of meer vragen, denkt men dus even 20 euro voordeel te pakken.. Ik heb dit zelf eens nagerekend..

- Als je een auto goed wil controleren op APK punten ben je een half uur bezig
- De RDW afmeld kosten zijn 5,- (dat moet het APK bedrijf betalen)
Dan moet je dus van 14.95,- de volgende posten aftrekken:
- Jaarlijks betaald een APK erkend bedrijf 185,- om APK bevoegd te blijven
- Slijtage hefbrug, remmen testbank, 4gas-tester/roetmeter
- Jaarlijkse keuring van deze apparatuur, herexamens keurmeester(s)
- Inkt, slijtage printer, papier (printen APK rapport) en onderhoud/reparatie computer
- Huiskosten (licht, stroom voor de brug en andere gereedschappen)
- Arbeidsloon monteur

Met een bevriende garagist gingen we even uit van erg lage 'running costs' (no way dat de kwikfit met haar grotere panden dat haalt..), en daar kwamen we al op minimaal 20 euro verlies.. Gues again of die APK van kwikfit zo goedkoop is :+ Hun winst zit hem in afkeur punten, en dus moeten die er zijn.. Altijd. De gemiddelde KwikFit klant weet zelf niets van auto's en zal gewoon ja en amen knikken.. Makkelijk cashen voor hun dus.. Mensen laten zich lokken met een poster "APK 19.95,-" en gaan naar huis met een factuur van 5-600 euro.. :')

Vervolgens staan er autofora vol met het verhaal dat garages oplichters zijn en alle monteurs dood moeten :z :Z

Moraal van het verhaal... KwikFit moet kapot. Gewoon niet heengaan. Nooit. Onderdelentoko USN-Centuri is een dochterbedrijf van KwikFit, men gebruikt daar alle onderdelen van.. Centuri levert goedkope onderdelen van bedenkelijke kwaliteit.. :P

Mijn advies: Breng je auto naar een willekeurige andere garage, en vraag hen je remmen even te controleren. Best grote kans dat er niets aan de hand is..

Dan je opmerking over koude remmen: Als je het rempedaal een paar keer intrapt en los laat, heb je dan het gevoel dat je meer druk krijgt? Zoja, dan zit er lucht in de leidingen. Even laten verversen en ontluchten en het moet weer in orde zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 19-09-2013 23:53 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

RocketKoen schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:51:
remvloeistof vervangen zou eigenlijk nooit hoeven.
Dat is wel de slechtste tip ooit.
Remvloeistof is hygroscopisch en gaat onherroepelijk water opnemen, met de kans op remfalen (nul remmen opeens) Dat kan gebeuren bij een noodstop. Het kleine beetje water kan verzameld zijn in een remcilinder en boven de 100°C komen (voor een rem niet zo heet) en in gas overgaan. Als je dan remt pers je dat gas samen en je hebt geen remwerking meer.
AlexanderB zei het al: standaard onderhoud betekent om de twee jaar vervangen. Vervangen is niet zo moeilijk. Zorg voor een helper want alleen doen is omslachtig.
Waar woon je?
Dit is een van de redenen dat ik mijn woonplaats in mijn profiel zet. Een tweaker die vlakbij woont wil ik best helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 20-09-2013 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Rmg

FF een stapje terug heb je 4 schijfremmen op je swift ? Niet achter trommelremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 14:05
Je moet de remmen gewoon na laten kijken, en uit laten zoeken wat het probleem is. Dat kan van alles zijn, van versleten blokken/remschoenen, tot slechte remvloeistof of lekke hoofdremcilinder.
En gezien je trommelremmen achter hebt zou dat misschien gewoon open gemaakt worden en waarschijnlijk even schoongemaakt worden.

Hoe dan ook, zoek gewoon een garage die in orde is (eventueel op basis van ervaring van anderen), dus bij voorkeur niet de kwikfit. En laat het probleem gewoon onderzoeken. Want je wil niet te veel geld uitgeven, maar straks heb je er nieuwe blokken en schijven opgezet en remt hij nog steeds slecht.
Gewoon even laten onderzoeken. Misschien een beetje kosten (half uurtje loon?) maar dan weet je als het goed is wat er echt moet gebeuren. Misschien wel alles (nieuwe blokken/schijven/remschoenen, nieuwe hoofdremcilinder, nieuwe remvloeistof). Dan denk je wel twee keer na en doe je de auto misschien weg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1