Ik ben voor in mijn nieuwe woning een inrichting aan het voorbereiden voor de bekabeling van netwerk en tv. Leidingen zijn niet in overvloede aanwezig en de wanden zelf zijn al afgewerkt. Ik moet het dus doen met de mogelijkheden die al aanwezig zijn.
Hieronder een tekstuele uitleg hoe ik het wil gaan opzetten, een schematisch overzicht wil ik er nog van maken en volgt dus nog.
Gemaakte keuzes:
Meterkast:
Modem
WCD 3 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
WCD 4 (inbouw) met 1x Coax en 1x UTP aansluiting
WCD 5 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
1. Weet iemand of deze Combi Coax + UTP WCD geschikt is voor een stugge Cat6 UTP kabel?
2. Zijn er nog verbeteringen te maken, zie ik nog iets over het hoofd? Alle tips en ideeën zijn welkom!
Om een idee te geven over de beschikbare leidingen:
Hieronder een tekstuele uitleg hoe ik het wil gaan opzetten, een schematisch overzicht wil ik er nog van maken en volgt dus nog.
Gemaakte keuzes:
- Alles wordt uitgevoerd met cat6 kabels (de leidingen die aanwezig zijn, zijn 19mm en dus zouden daar wel twee kabels doorheen moeten kunnen)
- Router in een kamer op 1e verdieping voor beter wifi signaal. (centraal in huis)
- De Coax kabel in de woonkamer voor TV laat ik zitten totdat glasvezel beschikbaar wordt, dan haal ik die eruit en trek ik er nog twee UTP kabels door.
- Dankzij DJSnels de keuze gemaakt voor Netgear switchen waarmee je VLAN's kunt aanleggen voor het splitsen van internet en glasvezel TV.
Meterkast:
Modem
- 1x UTP naar WCD 1a in meterkast voor router (1m soepel UTP)
- 1x UTP naar Switch 1 voor glasvezel TV (1m soepel UTP)
- 1x UTP naar WCD 3 boven voor router (5-10m stugge UTP)
- 1x UTP van WCD 3 boven (van router) terug (5-10m stugge UTP)
- 1x UTP naar WCD 4 (Combi Coax+UTP) boven voor slaapkamer (15-20m stugge UTP)
- 1x UTP naar zolder (nog niet nodig, kan in de toekomst)
- 2x UTP naar WCD 5 (25m stugge UTP)
- 1x UTP van WCD 1 router in switch 1 voor delen internet (1m soepele UTP)
- 1x UTP van glasvezel uitgang modem voor ipTV op en aparte VLAN
- 2x UTP van Switch 1 naar WCD 2 (2m soepele UTP)
- 1x UTP van Switch 1 naar WCD 1b voor naar slaapkamer (1m soepele UTP)
- 1x UTP voor zolder kan in de toekomst hier toegevoegd worden
WCD 3 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
- 1x UTP naar router WAN poort (3m soepele UTP)
- 1x UTP van router LAN poort terug naar WCD 3 (3m soepele UTP)
- NAS aansluiten op LAN poort 2 (3m soepele UTP)
- Printer aansluiten op LAN poort 3 (3m soepele UTP)
- Een vrije poort voor een PC/Laptop/Switch/...
WCD 4 (inbouw) met 1x Coax en 1x UTP aansluiting
- 1x UTP naar juiste locatie (5m soepele UTP)
- 1x Coax naar juiste locatie (5m Coaxkabel)
WCD 5 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
- 1x UTP naar TV plek waar switch 2 wordt aangesloten (10m soepele UTP)
- 1x UTP voor incidenteel gebruik in laptop (3m soepele UTP)
- 6x UTP voor aansluiting UTP uit WCD 5, Aansluiten ipTV, receiver, HD recorder, PS3, mediaplayer (6x3m soepele UTP)
- 2 poorten over voor toekomst (mogelijk accesspoint voor als wifi signaal te zwak is)
1. Weet iemand of deze Combi Coax + UTP WCD geschikt is voor een stugge Cat6 UTP kabel?
2. Zijn er nog verbeteringen te maken, zie ik nog iets over het hoofd? Alle tips en ideeën zijn welkom!
Om een idee te geven over de beschikbare leidingen:
- Er gaan twee 19mm leidingen naar de woonkamer die ik wil gebruiken. Een met coax erin, de ander met een telefoonlijn die ik eruit ga halen.
- Er gaat een loze 19mm leiding naar de 1e verdieping kamer waar ik de router wil neerzetten.
- Er loopt een 19mm leiding naar de 1e verdieping slaapkamer waar een coax kabel in zit, deze wil ik eruithalen en samen met een UTP kabel opnieuw trekken.
- Er loopt een loze 19mm leiding naar de zolder voor in de toekomst.
[ Voor 11% gewijzigd door sKoLb op 22-09-2013 10:48 . Reden: VLAN tip van DJSnels erin verwerkt ]