Nieuwe inrichting thuisnetwerk - advies gewenst

Pagina: 1
Acties:

• sKoLb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 10:48
Ik ben voor in mijn nieuwe woning een inrichting aan het voorbereiden voor de bekabeling van netwerk en tv. Leidingen zijn niet in overvloede aanwezig en de wanden zelf zijn al afgewerkt. Ik moet het dus doen met de mogelijkheden die al aanwezig zijn.

Hieronder een tekstuele uitleg hoe ik het wil gaan opzetten, een schematisch overzicht wil ik er nog van maken en volgt dus nog.

Gemaakte keuzes:
  • Alles wordt uitgevoerd met cat6 kabels (de leidingen die aanwezig zijn, zijn 19mm en dus zouden daar wel twee kabels doorheen moeten kunnen)
  • Router in een kamer op 1e verdieping voor beter wifi signaal. (centraal in huis)
  • De Coax kabel in de woonkamer voor TV laat ik zitten totdat glasvezel beschikbaar wordt, dan haal ik die eruit en trek ik er nog twee UTP kabels door.
  • Dankzij DJSnels de keuze gemaakt voor Netgear switchen waarmee je VLAN's kunt aanleggen voor het splitsen van internet en glasvezel TV.
Dan de indeling:

Meterkast:
Modem
  • 1x UTP naar WCD 1a in meterkast voor router (1m soepel UTP)
  • 1x UTP naar Switch 1 voor glasvezel TV (1m soepel UTP)
WCD 1a + 1b (opbouw) met 2x2 UTP aansluitingen (naar kamer op 1e verdieping)
  • 1x UTP naar WCD 3 boven voor router (5-10m stugge UTP)
  • 1x UTP van WCD 3 boven (van router) terug (5-10m stugge UTP)
  • 1x UTP naar WCD 4 (Combi Coax+UTP) boven voor slaapkamer (15-20m stugge UTP)
  • 1x UTP naar zolder (nog niet nodig, kan in de toekomst)
WCD 2 (opbouw) met 2 UTP aansluitingen (naar woonkamer)
  • 2x UTP naar WCD 5 (25m stugge UTP)
Switch 1 (8 poort http://tweakers.net/price...afe-gs108e/specificaties/)
  • 1x UTP van WCD 1 router in switch 1 voor delen internet (1m soepele UTP)
  • 1x UTP van glasvezel uitgang modem voor ipTV op en aparte VLAN
  • 2x UTP van Switch 1 naar WCD 2 (2m soepele UTP)
  • 1x UTP van Switch 1 naar WCD 1b voor naar slaapkamer (1m soepele UTP)
  • 1x UTP voor zolder kan in de toekomst hier toegevoegd worden
1e verdieping - middelste kamer:
WCD 3 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
  • 1x UTP naar router WAN poort (3m soepele UTP)
  • 1x UTP van router LAN poort terug naar WCD 3 (3m soepele UTP)
Router (Netgear WNDR4500)
  • NAS aansluiten op LAN poort 2 (3m soepele UTP)
  • Printer aansluiten op LAN poort 3 (3m soepele UTP)
  • Een vrije poort voor een PC/Laptop/Switch/...
1e verdieping - slaapkamer:
WCD 4 (inbouw) met 1x Coax en 1x UTP aansluiting
  • 1x UTP naar juiste locatie (5m soepele UTP)
  • 1x Coax naar juiste locatie (5m Coaxkabel)
Woonkamer:
WCD 5 (inbouw) met 2 UTP aansluitingen
  • 1x UTP naar TV plek waar switch 2 wordt aangesloten (10m soepele UTP)
  • 1x UTP voor incidenteel gebruik in laptop (3m soepele UTP)
Switch 2 (8 poort http://tweakers.net/price...afe-gs108e/specificaties/)
  • 6x UTP voor aansluiting UTP uit WCD 5, Aansluiten ipTV, receiver, HD recorder, PS3, mediaplayer (6x3m soepele UTP)
  • 2 poorten over voor toekomst (mogelijk accesspoint voor als wifi signaal te zwak is)
Vragen die ik hierbij heb:
1. Weet iemand of deze Combi Coax + UTP WCD geschikt is voor een stugge Cat6 UTP kabel?
2. Zijn er nog verbeteringen te maken, zie ik nog iets over het hoofd? Alle tips en ideeën zijn welkom!

Om een idee te geven over de beschikbare leidingen:
  • Er gaan twee 19mm leidingen naar de woonkamer die ik wil gebruiken. Een met coax erin, de ander met een telefoonlijn die ik eruit ga halen.
  • Er gaat een loze 19mm leiding naar de 1e verdieping kamer waar ik de router wil neerzetten.
  • Er loopt een 19mm leiding naar de 1e verdieping slaapkamer waar een coax kabel in zit, deze wil ik eruithalen en samen met een UTP kabel opnieuw trekken.
  • Er loopt een loze 19mm leiding naar de zolder voor in de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door sKoLb op 22-09-2013 10:48 . Reden: VLAN tip van DJSnels erin verwerkt ]

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Door 19mm krijg je ook wel meer als 2 cat6 kabels, mits je ze er tegelijk doorheen trekt.
Die Combi WCD heb ik mijn twijfels bij, ik zou er voor 1 gaan zonder schroefaansluiting (doggen dus).

Ik zou 7 euro meer uitgeven voor deze pricewatch: Netgear Prosafe GS108E switch. Hier kun je zodra er glasvezel ligt je IPTV mee op aansluiten aangezien hij VLANs ondersteund.

• sKoLb
Bedankt voor de tips!
Ik ben wat gaan lezen over VLANs en dat is inderdaad een mooie oplossing voor als ik straks Caiway glasvezel krijg.

De extra kosten van de switchen wordt weer helemaal goed gemaakt doordat ik dan geen WCD2b en alternatieve WCD6 nodig heb, WCD6 blijft dan voor nu de huidige Coax variant. Daarbij heb ik ook de extra UTP kabel van WCD2b naar WCD6 niet meer nodig.
"Ik zou er voor 1 gaan zonder schroefaansluiting (doggen dus)."
Ik was zelf ook niet helemaal gecharmeerd van de coax+utp combi maar zag geen andere oplossing. Dit is nieuw voor mij, heb je hier een voorbeeld van? Wat heb ik hiervoor nodig?
"Door 19mm krijg je ook wel meer als 2 cat6 kabels, mits je ze er tegelijk doorheen trekt."
Op zich heb ik niet meer UTP kabels nodig dan wat ik nu bedacht heb dus 2 door de buizen is voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door sKoLb op 20-09-2013 10:35 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou ook voor losse Access Points gaan i.p.v. 1 centrale router. Als je 't toch gelijk goed aan t doen bent ;)
Kijk maar eens naar Ubiquiti UniFi of Engenius

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:16

psy

DJSnels schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:28:
Door 19mm krijg je ook wel meer als 2 cat6 kabels, mits je ze er tegelijk doorheen trekt.
Die Combi WCD heb ik mijn twijfels bij, ik zou er voor 1 gaan zonder schroefaansluiting (doggen dus).
Ik heb 16mm buizen liggen, mooi dat bij mij bij één buis de zaak vastliep met 2x stugge UTP. Die buis heb ik gewoon kunnen afschrijven. Zat muurvast. Lijkt mij dus stug dat je meer dan 2x UTP door 19mm kan trekken.

Ik zou altijd toch oppassen met het trekken van twee kabels tegelijk. Het gaat niet zozeer om de dikte van de buizen maar veel meer om de hoeveelheid (en soort) bochten.

Nu is elke situatie wel anders natuurlijk....maar opletten is altijd verstandig.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Bij het trekken is het belangrijk, dat de tweede persoon de kabels "naast elkaar " in de buis laat glijden. Dan twisten ze niet IN de buis.

Ook als je iets meer uitgeeft aan LSZH kabels, dan helpt dat ook (deze zijn super glad). Ze worden in alle ziekenhuizen gebruikt, vanwege geen toxische halogenen in de mantel als de zooi in de fik gaat. Maar daardoor zijn ze wel glad.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je hebt volgens mij een hele berg WCDs in de meterkast bedacht.
Waarom ga je niet voor een patch panneel?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• DJSnels
psy schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:29:
[...]

Ik heb 16mm buizen liggen, mooi dat bij mij bij één buis de zaak vastliep met 2x stugge UTP. Die buis heb ik gewoon kunnen afschrijven. Zat muurvast. Lijkt mij dus stug dat je meer dan 2x UTP door 19mm kan trekken.

Ik zou altijd toch oppassen met het trekken van twee kabels tegelijk. Het gaat niet zozeer om de dikte van de buizen maar veel meer om de hoeveelheid (en soort) bochten.

Nu is elke situatie wel anders natuurlijk....maar opletten is altijd verstandig.
Volgende keer met afwasmiddel proberen, werkt als een dolle!
Robinski schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:07:
+1 !

• sKoLb
Allemaal weer bedankt voor de tips!
Ik heb de uitwerking inmiddels aangepast met het gebruikt van VLAN's. Dit scheelt alvast 1 WCD in de meterkast.
ShadowAS1 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:11:
Ik zou ook voor losse Access Points gaan i.p.v. 1 centrale router. Als je 't toch gelijk goed aan t doen bent ;)
Kijk maar eens naar Ubiquiti UniFi of Engenius
Ik ga het eerst even zonder proberen/testen hoe het bereik van de router door het huis heen is. Mocht dit in de woonkamer niet goed genoeg zijn kan ik daar inderdaad een accesspoint bij plaatsen.
Robinski schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:07:
Ik zie het gebruik van een patchpaneel in mijn situatie nog niet helemaal voor me. Ik moet via 1 stugge kabel vanuit de router met 3 stugge kabels naar andere ruimtes. Dit heb ik opgelost met de WCD's en een switch in de meterkast.
In een patch paneel moeten dan toch 3 stugge kabels er achter in om weer 3 kabels te gebruiken aan de voorkant die je kunt doortrekken naar andere ruimtes? (1 op 1 in/out)
De ruimte/buizen voor die drie kabels in de achterkant heb ik niet. En de 3 kabels aan de voorkant moeten dan toch soepele kabels zijn? Die moeten dan weer naar een WCD om weer als stugge kabel door de muren te kunnen naar het volgende WCD eindpunt?

Misschien begrijp ik het niet helemaal goed, ik hoor dan graag een betere oplossing!

[ Voor 3% gewijzigd door sKoLb op 22-09-2013 10:49 ]

• DJSnels
In plaats van de 3 WDCs in de meterkast kun je ook 1 patchpaneel gebruiken (8-12 poorts ofzo, voor uitbreidingsmogelijkheden)
Het voordeel is dat de afwerking wat netter is, en je maar 1 ding op hoeft te hangen. Het aantal kabels blijft hetzelfde. Voor zowel een patchpaneel als een WCD moet je stugge kabel gebruiken, en in beide moet een soepele UTP kabel in aan de voorkant.

• sKoLb
Ok dat is me duidelijk, ik heb helaas nog geen tijd gehad om me goed in te lezen in patchpanelen.
Kun je mij vertellen hoe ik deze situatie creëer:

In: router > soepele kabel > WCD boven > 1 stugge kabel in achterkant patchpaneel >
Uit: soepele kabel 1 uit voorkant patchpaneel > ... > (achterkant) WCD in woonkamer
soepele kabel 2 uit voorkant patchpaneel > ... > (achterkant) WCD slaapkamer
soepele kabel 3 uit voorkant patchpaneer > ... > (achterkant) WCD zolder

Mijn vragen:
1. Wat moet er op de ... komen, ik moet toch geen soepele kabel door de buizen gaan trekken en aansluiten op de 'eindpunt' WCD's?
2. Ik heb maar 1 kabel die ik vanaf de router in de achterkant van het patchpaneel kan steken als toevoer van internet, met een switch is dat geen probleem, die deelt dit vervolgens netjes naar de andere kabels. Een patchpaneel doet dit niet toch? Moet er dan alsnog een switch voor zodat er 8 kabels van de switch het patchpaneel in kunnen ofzo?

• psy

psy

De patchpanel moet je zien als een uitgebreide WCD. Er komen dus altijd stugge kabels in de ACHTERKANT. Die verdwijnen dus in de buizen naar de kamers en eindigen weer in een WCD in elke kamer.

Aan de voorkant van het patchpaneel gebruik je de soepele kabels (de "patchkabels")! Deze gaan naar de switch of de router of de modem. Hoe je het ook inricht.

Bijvoorbeeld
<Stug vanuit buis1> - patchpanel - <soepele kabel> - switch/router }
<Stug vanuit buis2> - patchpanel - <soepele kabel> - switch/router } - <soepele kabel> - modem
<Stug vanuit buis3> - patchpanel - <soepele kabel> - switch/router }

En ja, een patchpanel is dom en geeft alleen signalen door. Je moet dus een router of iets dergelijks gebruiken wil je het internet verdelen naar de diverse buizen. Of je dat nou via een patchpanel of rechtstreeks zou willen doen. Een patchpanel maakt het alleen een stuk netter en iets flexibeler wil je later iets anders aansluiten zoals een telefoonaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/images/thuisnetwerk.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door psy op 23-09-2013 09:18 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• sKoLb
Kijk dat maakt direct een heleboel van mijn verwarring duidelijk. Ik had het in mijn hoofd dus andersom in gedachten. (WCD kabels in de voorkant van het patchpaneel).

In mijn situatie zou het er dan dus zo uit moeten komen te zien:

1. Modem > soepel UTP > patch paneel voorkant 1 > stugge UTP > router WCD voor WAN
2. Router WCD van LAN 1 > stugge UTP > patch paneel achterkant 2 > soepel UTP voorkant 2 > Switch aansluiting 1
3. ipTV kabel van modem > soepel UTP > switch aansluiting 2
4. Switch aansluiting 3 t/m 6 > soepel UTP > Patch paneel voorkant 3 t/m 6 (2x woonkamer, 1x slaapkamer, 1x zolder)
5. Patch paneel achterkant 3 t/m 6 > stugge UTP > eindpunt WCD's door het huis.
+
6. Switch aansluiting 7 > soepel UTP > VoIP telefoon basisstation?

Het patchpaneel vervangt daarbij dus inderdaad alleen de drie WCD's in de meterkast. Financieel komt het ongeveer op hetzelfde uit, maar het is wel netter en inderdaad toekomstproof.

Voldoet dit patchpaneel voor de inrichting die hier nu geschetst is?

Dit heeft mijn voorkeur ten opzichte van een inbouw patchpaneel waar je dus ook een kastje voor nodig hebt zoals deze.

• psy

psy

Volgens mij klopt het zo wel.

Het aangegeven patchpanel is prima.

Overigens kan je eventueel later als blijkt dat het WiFi signaal niet goed genoeg is alsnog de router in de meterkast plaatsen, en een accesspoint met 4 poorten boven zetten. Dan is het net even wat logischer, die flexibiliteit heb je :)

[ Voor 63% gewijzigd door psy op 23-09-2013 11:15 ]

• sKoLb
OK mooi, erg bedankt allemaal voor de tips en uitleg.

Het wordt dan waarschijnlijk deze, ik had net een 12-poorts te pakken.

Op naar de bestel pagina(s) :-)
Ik zal over een tijdje het eindresultaat (of vragen) met jullie delen!
Pagina: 1