Welke hardwareeisen voor ZFS? ZFS heeft bizar weinig hardware-eisen. Het draait zelfs op een Atom en je kunt elke AHCI-controller gebruiken die je wilt. Hell, je kunt zelfs 1 array spreiden over meerdere controllers.

Het enige punt is, is dat je redelijk wat RAM nodig hebt. (8 GB is aan te raden als je gebruik wilt maken van caching)
en zolang ZFS niet native onder bijvoorbeeld ESX of Windows Server ondersteund wordt kan je het hebben over ZFS maar is het geen alternatief.
Dat is het wel. Ik draai ZFS onder ESXi en ik ben niet alleen

Daarnaast in de 20+ jaar dat ik met RAID1, 10, 5, 50, 6, 60 bezig ben heb ik nog nooit dergelijke problemen meegemaakt. Maar misschien ligt het aan mij, maar redundantie zit hem niet alleen in je Storage oplossing maar is van veel meer afhankelijk. Zo is een (kleine) UPS altijd handig, hebben goede hardware RAID controllers een BPU welke deze problemen oplossen.
Ja, maar dat kost geld. Veel geld.
En ja, een RAID opnieuw opbouwen kost tijd, maar als je een goede oplossing kiest, bijvoorbeeld RAID-6 dan heb je voldoende speling, het wordt wat minder als je 3 weken op een nieuwe disk moet wachten, maar aan de andere kant, met ZFS kan je tegen de zelfde problemen aanlopen.
De tijd is niet wat ik bedoelde. Wat ik bedoelde, is dat de kans dat er iets mis gaat tijdens een rebuild groot is. Dat probleem heb je niet met ZFS.
Daarnaast, ZFS is mooi, maar niet de heilige graal. En Software RAID, ja is mooi, maar is dat beter dan hardware RAID? Het is allemaal een kwestie van perceptie. Overigens, met weinig disks raad ik zelf aan om iets van RAID 10 te kiezen met 4 of 8 disks, of RAID-6 met een hotspare (8 disks), of gewoon RAID-5 met Hotspare als je rebuildtijd onder de 24 uur zit.
Daarnaast zijn heel veel RAID implementaties, hardware en software in staat om gewoon een powerfail te overleven. Uit ervaring meerdere keren meegemaakt, met zowel hardware RAID zonder BPU als ook software RAID onder zowel Linux als Windows. Dus zo negatief is het allemaal niet.
Doordat ZFS zowel filesystem als volume manager is, is het tot dingen instaat die geen enkele andere 'traditionele' RAID-oplossing kan, zoals een dynamische stripesize en self-healing van silent corruption.
Ik denk dat ik wel redelijk veilig mag zeggen dat juist die combi wél "de heilige graal" is.
[
Voor 26% gewijzigd door
Compizfox op 20-09-2013 01:22
]