• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Ben al een paar dagen aan het bekijken wat ik wil. Heb overal al zitten kijken wat kan en wat het kost. Mijn htpc moet alle 1080p content soepel kunnen spelen met xbmc. Tijdens 1080p content moet xbmc gewoon soepel verder kunnen. Heb nu een Zotac AD12. Daar merk ik in eerste instantie dat er wat glitsches in het beeld zitten af en toe. Daar erger ik me aan en dvd's spelen wel goed, maar om de 10 minuten zit er een happering in. Ook wil ik de htpc als nas en misschien zelfs als gamestation. Gamen is niet echt iets wat ik ga doen, maar als ik Pro Evolution Soccer 2014 kan spelen met xbox 360 contoller, dan graag.

Nu had ik al de volgende componenten in gedachte:

Behuizing
Fractal Design Node 304
MS-tech MC-380
MS-tech MC-1200(micro-atx moederbord)
evt. Cooltek Coolcubes of Lian Li

APU
AMD A6-5400
AMD A4-5300

Moederbord
Veel keuze in de ITX borden. MSI en Asrock hebben borden onder de 80 euro, maar welke moet ik hebben?
Moet hdmi bevatten en goed geluid hebben voor analoog naar een stereo setje.

SSD
Kingston V300 60gb(lijkt mij voor de besturing al snel genoeg).
later evt uitbruiden met HDD.

Werkgeheugen
4GB en het liefste één channel op 1866 mhz voor ongeveer 40 tot 60 euro.

Voeding
be quit system power 7 300 watt
Weet niet welke voeding ik precies nodig heb voor deze configuratie? Hij moet wel lekker stil zijn en niet al teveel coilwhine.

Afstandbediening
Yatse gebruik ik nu al, maar wil wel een afstandsbediening hebben met IR reciever of evt RF reciever. De meeste mce afstandsbedieningen zitten al op 40 euro. Vindt ik een beetje zonde van mijn geld. De logitech k400 wil ik in eerste instantie ook nog niet. Het moet gewoon een simpele afstandsbediening zijn.

Software
Ben van plan van alles te draaien op mijn htpc. Dus had ik al aan XBMCbuntu gedacht. Draai op mijn huidige zotac nano AD12 Openelec. Nu wil ik ook Sabnzbd en Couchpotato kunnen draaien. En wil ik de htpc als NAS gaan inzetten, maar dat is nog een beetje toekomst muziek.

Kan iemand van de tweakers mij hierbij helpen? Heeft iemand pas ook een htpc in elkaar gezet? Hoe heb jij het gedaan en met welke componenten?

Zou graag een beetje advies willen, voordat ik achteraf bedenk wat allemaal fout is gegaan en wat beter kon.

BUDGET € 200 á € 350

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Je eisen t.o.v. het budget zijn erg hoog (of het budget is te laag natuurlijk; het is maar hoe je het bekijkt). Een A6 zou alles af moeten spelen wat je zou willen. Dit is een Trinity-APU en die kan je dus prima voorzien van DDR3-1600. 4GB is voldoende in dit geval.
Wil je (in de toekomst) wat meer gaan gamen erop, dan kan je beter een Richland-APU nemen, icm DDR3-2133.
Wat beterft bediening kan ik een CEC adapter aanraden. Hierdoor kan je de remote van je TV of Receiver gebruiken en via de HDMI-kabel je HTPC bedienen.
Het moederbord kan je pas gaan bepalen als je al je andere componenten bedacht hebt en dus weet welke specs het aan moet voldoen.

iRacing Profiel

• Allard1992
kroegtijger schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:50:
Je eisen t.o.v. het budget zijn erg hoog (of het budget is te laag natuurlijk; het is maar hoe je het bekijkt). Een A6 zou alles af moeten spelen wat je zou willen. Dit is een Trinity-APU en die kan je dus prima voorzien van DDR3-1600. 4GB is voldoende in dit geval.
Wil je (in de toekomst) wat meer gaan gamen erop, dan kan je beter een Richland-APU nemen, icm DDR3-2133.
Wat beterft bediening kan ik een CEC adapter aanraden. Hierdoor kan je de remote van je TV of Receiver gebruiken en via de HDMI-kabel je HTPC bedienen.
Het moederbord kan je pas gaan bepalen als je al je andere componenten bedacht hebt en dus weet welke specs het aan moet voldoen.
Dacht dat je voor 300 euro best wel al iets leuks hebt. Zeker als er wat kleine bezuinegingen gedaan kunnen worden op componenten.

Werkt die hdmi cec ook op een oude Philips 5000 serie lcd tv?

[ Voor 3% gewijzigd door Allard1992 op 19-09-2013 17:04 ]

• kroegtijger
Allard1992 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:03:
[...]

Dacht dat je voor 300 euro best wel al iets leuks hebt. Zeker als er wat kleine bezuinegingen gedaan kunnen worden op componenten.
300,- is nog wel haalbaar, maar ook dan moet je met alles heel erg goed nadenken wat je kiest en je eisen niet te hoog hebben. 250,- is nagenoeg onhaalbaar voor een ITX / uATX-based build. Je zou dan wel een NUC kunnen doen.
Het nadeel van met zo'n krap budget je build te gaan doen, is dat een toekomstige upgrade vaak dan al omslaat in compleet vervangen, en je dus de investering die je nu doet dan zou weg gooien.
Mijn advies zou dan ook zijn om te kijken of het budget niet een klein beetje opgerekt kan worden tot pakweg 350,- zodat je net effe wat meer ruimte krijgt om er een echt goede build van te maken.
Werkt die hdmi cec ook op een oude Philips 5000 serie lcd tv?
Wat zegt de handleiding van je TV?

iRacing Profiel

• Allard1992
Wel schrijft de handleiding over easylink. Dat is volgens mij hdmi cec.

• Allard1992
Wat kan ik allemaal draaien op een HTPC met een AMD A6 APU?

Ik lees over Openelec, maar die is wat dichter getimmerd en heeft naast XBMC niet veel opties meer te bieden dan de add-ons. En XBMCbuntu. Kan ik daar dan wel server software op draaien dan? En start XBMCbuntu gelijk op naar het XBMC gedeelte? Dit is mij wat onduidelijk allemaal.

Ik heb vaak Couchpotato draaien met Sabnzbd op mijn pc. Nu zou ik later ook willen dat Couchpotato en Sabnzbd draaien op mijn pc en server. Dat als ik een film download via mijn smartphone of pc dat hij gelijk op mijn pc of mijn server komt te staan.

Als dit zou kunnen zou het wel mooi zijn, anders kan ik het net zo goed houden bij mijn Zotac AD-12.

En nog even wat offtopic, wanneer komt Openelec uit met firmware met Linux Catalyst 13.8. Nu met Openelec 3.2 met Catalyst 13.6 haal ik veel meer frames per seconde(alleen meer cpu usage). Alleen mijn menus reageren gewoon niet snel. Alleen met v-sync aangezet gaat dit wel vlot. Maar daar gaat het juist om. Een ander zou zeggen ''Dan zet je vsync toch aan?'', maar dan lopen mijn biblotheken weer stropperig(skin aeon nox, geen last met confluence). Zou graag willen dat Aeon Nox soepel op mijn Zotac loopt, met de nieuwste firmware.

• kroegtijger
Allard1992 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:48:
[...]

Wel schrijft de handleiding over easylink. Dat is volgens mij hdmi cec.
Klopt
Allard1992 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:57:
Wat kan ik allemaal draaien op een HTPC met een AMD A6 APU?
Zo'n beetje alles, maar hou er rekening mee dat AMD icm Linux resulteert in geen HD-audio-formaten. Indien je daar geen gebruik van wilt maken is het geen enkel probleem dus.
Ik lees over Openelec, maar die is wat dichter getimmerd en heeft naast XBMC niet veel opties meer te bieden dan de add-ons.
Klopt, daar is OpenElec dan ook op gemaakt. Het doet perfect wat het belooft wat dat betreft.
En XBMCbuntu. Kan ik daar dan wel server software op draaien dan? En start XBMCbuntu gelijk op naar het XBMC gedeelte? Dit is mij wat onduidelijk allemaal.
Kan ook, en ja maar dat is natuurlijk geen enkel probleem. Ik ben alleen een klein beetje bang dat je kennis van Linux een tikkeltje te kort schiet om een Linux-based OS te gaan draaien voor dergelijke doeleinden. Om het goed draaiend te krijgen kan nog best wel wat werk in zitten. Je kan ook gewoon Windows-based werken, en ook daar netjes CP, SB en alle andere applicaties die je nodig hebt draaien. Scheelt je denk ik een hoop frustratie en irritatie.
Ik heb vaak Couchpotato draaien met Sabnzbd op mijn pc. Nu zou ik later ook willen dat Couchpotato en Sabnzbd draaien op mijn pc en server. Dat als ik een film download via mijn smartphone of pc dat hij gelijk op mijn pc of mijn server komt te staan.

Als dit zou kunnen zou het wel mooi zijn, anders kan ik het net zo goed houden bij mijn Zotac AD-12.
Ik snap hier niet helemaal wat je bedoelt, maar wat de meest gangbare opstelling is, is dat je een device als centraal punt neemt (dat kan een NAS of een kleine server zijn), en deze als je centrale datastorage neemt, en daar je services draait die je nodig hebt. Gangbare services zijn daarvoor MySQL (o.a. voor centrale database van XBMC), SB, CP, SABNZBd, en eventueel Newznab of andere diensten.
Je clients (zoals je HTPC, Zotac Zbox, raspberry Pi of wat dan ook XBMC draait) streamt daarmee de content rechtstreeks van de centrale storage. De database van XBMC wordt ook centraal gedeeld, dus iedere client heeft overal allemaal dezelfde content.
Bediening kan vervolgens via web-interface, apps, of wat je dan ook wilt gebruiken en eraan kan koppelen.
En nog even wat offtopic, wanneer komt Openelec uit met firmware met Linux Catalyst 13.8. Nu met Openelec 3.2 met Catalyst 13.6 haal ik veel meer frames per seconde(alleen meer cpu usage). Alleen mijn menus reageren gewoon niet snel. Alleen met v-sync aangezet gaat dit wel vlot. Maar daar gaat het juist om. Een ander zou zeggen ''Dan zet je vsync toch aan?'', maar dan lopen mijn biblotheken weer stropperig(skin aeon nox, geen last met confluence). Zou graag willen dat Aeon Nox soepel op mijn Zotac loopt, met de nieuwste firmware.
Vraag het bij OpenElec lijkt me...

iRacing Profiel

Pagina: 1