Seagate Barracuda 3TB HDD niet gedetecteerd in Bios

Pagina: 1
Acties:

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01 20:06

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
[edit: Al gefixed.]

Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met mijn nieuwe HDD en ik hoop dat één van jullie me verder kan helpen.

Het zit namelijk zo; Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een nieuwe Seagate Barracuda 3TB schijf. Ben meteen lekker aan het prutsen geslagen om deze naast mijn SSD (dus niet als boot drive) te installeren op mijn Asus M4A89TD PRO moederbordje.
Maar wat blijkt; Het beestje wordt totaal niet herkend in de BIOS.

Het gaat om een Legacy BIOS, dus geen EFI of UEFI, maar volgens alle bronnen die ik heb geraadpleegd, waaronder de site van Seagate, moet dat geen enkel probleem zijn zolang je er maar niet van gaat booten en je de DiscWizard software gebruikt om de volle capaciteit van de schijf te kunnen benutten.

Veel mensen op internet geven aan dat in Windows Disk Management hun schijf wordt gezien als 1.9TB of als 764GB, maar bij mij verschijnt er dus lekker helemaal niks omdat ie in de BIOS al niet gezien wordt.

Ik heb op de Asus site niks gevonden over een BIOS update die dit zou kunnen verhelpen.

Heeft er iemand ideeën, suggesties of ervaring met dergelijke uitdagingen? Alles is welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door nephilimcrt op 20-09-2013 12:56 . Reden: Fixed ]

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Graag wat uitleg hoe je het opgelost hebt, zodat anderen die met hetzelfde probleem op dit topic terecht komen ook verder geholpen kunnen worden.

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01 20:06

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
Na heel wat gegoogle blijkt dat het een goed idee is om je SATA controller in te stellen op AHCI, zeker aangezien ik nu ook een SSD gebruik. Maar wat uiteindelijk bij mij het probleem bleek te zijn is dat mijn SATA kabeltje geen SATA6 kabeltje was... Beetje dom :$

Daarna ging alles van een lijen dakje. Schijf op volledige grootte geformatteerd met GPT en 't draait als een zonnetje.

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

nephilimcrt schreef op maandag 23 september 2013 @ 12:09:
Maar wat uiteindelijk bij mij het probleem bleek te zijn is dat mijn SATA kabeltje geen SATA6 kabeltje was... Beetje dom :$
Alle soorten Sata kabels (Sata-150 tot sata-600) zijn in normale gevallen fysiek gelijk aan elkaar... Laat je daar dus niet door misleiden in een winkel ofzo.

Je had dus gewoon een brakke kabel en die is nu vervangen door een goede kabel ;)
Dus niet echt direct een domme fout... Het kan gebeuren dat een kabel brak is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 23-09-2013 12:15 ]