[Advies] Vervanging Desktop onderdelen +-650 euro

Pagina: 1
Acties:

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-04 12:46
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om mijn gedeeltelijk verouderde Desktop te vervangen met nieuwe onderdelen maar ik twijfel tussen het vervangen van de combinatie [Moederbord , Processor + koeler , SSD HD ,Geheugen, Voeding] of [Grafische kaart , SSD HD , Voeding]

Op dit moment bestaat mijn huidige Desktop uit de volgende onderdelen (zo uit mijn hoofd zit namelijk op mijn werk atm)

- Sapphire HD 6950 2GB (1 jaar oud)
- Eerste generatie Intel core i5 , 2,67Ghz + Bijbehorend moederbord (5 jaar oud)
- 14GB DDR2 (?) intern geheugen (5 jaar oud)
- 7200RMP 1TB seagate HD (SATA) (3 jaar oud)
- 7200RMP 500GB seagate HD (IDE) (6 jaar oud)
- 400 Watt Coolermaster Voeding (3 jaar oud)
- Blue-ray brander (2 jaar oud)
- Behuizing incl 3x fan 120mm (7 jaar oud)

Om het wat duidelijker te maken :

-Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Voornamelijk games spelen die komende 2-3 jaar uitkomen op mid-high settings

- Wat mag het systeem gaan kosten? Vervanging van de gekozen onderdelen rond de €650,-

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Ligt aan de combinatie van de gekozen onderdelen , ik verwacht dat de Grafische kaart nog wel meekan (is minst oud)

- Wat denk je allemaal nodig te hebben? SSD harddisk , Geheugen 8GB , Processor , Moederbord , Processor koeler , Nieuwe behuizing

Nu is de vraag waar doe ik het best aan , het vervangen van de oude meuk , of toch een nieuwe kaart erin (al vraag ik me af of het moederbord en/of voeding dit aan zou kunnen) Om zo de komende 2 jaar de games netjes te kunnen draaien.

Ik heb zelf gekeken bij de BBG en daar zou je goed weg kunnen komen met een kostprijs van rond de €650,- voor [Moederbord , Processor + koeler , SSD HD ,Geheugen, Voeding] (Mainstream deel van de BBG)

Enig advies zou erg welkom zijn!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Je specificaties van jouw PC zijn wat onduidelijk.
De Intel "i" generatie, zit momenteel bij generatie 4. Gezien dat jouwe 5 jaar oud is, zal je waarsch. de eerste generatie i5 CPU's hebben. Opzich nog een prima CPU hoor! Al had je een 2e generatie i5 CPU gehad, had deze niet vervangen hoeven te worden. De eerste generatie i5 tegenover de 4e generatie is het overwegen waard.

Bij configuratiescherm -> apparaatbeheer, kan je alle onderdelen in je PC zien. Kan je dan even een nieuw lijstje maken met specifiekere uitleg? :p

Ik neem aan dat je een i5 hebt met een serie nummer erachter, met een reeks van 3 getallen, zoals deze: pricewatch: Intel Core i5 750 Boxed

Die moederborden van die generatie zijn als het goed is ddr3 werkgeheugen, gezien de grote hoeveelheid RAM die je hebt ga ik daar wel van uit. Je moet dit wel nachecken!
Als dit zo is kan je je RAM hergebruiken.

Had je nog voorkeuren voor een klein systeem? Dit valt te regelen.

Met het behoudt van je RAM kan je op dit systeem uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 158,90€ 158,90
1ASRock B85M-ITX€ 75,81€ 75,81
1BitFenix Prodigy Wit€ 65,60€ 65,60
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,12€ 30,12
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,57€ 142,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,-

Is een erg klein systeem.
Let erop dat het moederbord 2 RAM sloten heeft, en jij hebt er zelf nu 4. Je zal 8GB RAM overhouden.
Mocht je toch ddr2 hebben, moet je nieuw RAM kopen van 2x4GB : pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G

Ook gekozen voor 256GB SSD, ik verkies deze boven de samsung EVO en de Crucial M500, gezien de prijs. Ook de prestaties zijn beter, als ik mij niet vergis. En deze heeft MLC geheugen ipv TLC (zoals de samsung EVO)
Komt er op neer dat de levensduur van MLC 3x zo lang is als dat van TLC chips. Echter gaat het om 40 jaar tegenover 120 jaar.
Let wel op dat de Plextor 6GB meer heeft. En goedkoper is verhouding is. Vandaar ook mijn keuze, in mijn ogen is deze SSD net de beste van de 3 genoemde.

CPU-koeler is erg stil, ook vrij goedkoop. zeker een aanrader.

Je voeding zou je eventueel kunnen vervangen, je hebt niet heel hoge kwaliteit voeding. Je systeem zal tijdens het gamen, maximaal zo'n 250 watt verbruiken. En een voeding is het efficienste onder 50% load. Dus reken op 500W/2 = 250W
Voeding kan je hergebruiken, heb je geld voor een nieuwe kan ik dit aanbevelen, dan is dit een erg goede voor een lage prijs: pricewatch: Seasonic M12II 520W

我的名字是Mirno

• KoeRmX
Hallo Mirno,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Even ter verduidelijking , Het gaat inderdaad om een Eerste generatie I5 processor. I5 750 Boxed uit 2009 (4 jaar oud)

Ik zal als ik thuis ben de specs posten maar zit nu helaas (zoals velen) op het werk.

Geheugen zal zoals je zegt misschien wel DDR 3 zijn , maar ik als leek hierin had het idee dat de nieuwe geheugenbanken sneller zijn als degene die ik nu heb. (sneller = beter?)

Een SSD is een vereiste en ik zal me verdiepen in je voorgestelde modellen , zelf research doen vind ik wel vereist :)

De behuizing die je aangeeft is een net klein systeem kastje al vraag ik me af of dat er plaats genoeg zal zijn voor toekomstige Grafische kaarten? (heb zelf specifiek de HD 6950 gekocht omdat verschillende andere kaarten er niet kwa plek in pasten, dit in een midi-tower)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Als het DDR3 geheugen is kan je het hergebruiken. Ram heeft wel een kloksnelheid, alleen doordat Intel een geheugencontroller in de CPU heb die erg goed is, ga je geen verschil merken tussen al die verschillende kloksnelheden in het RAM. Dus je kan je oude set hergebruiken.
Je hebt nu 4 geheugen repen, je kan daarvan maar 2 gebruiken in mijn voorgestelde systeem, omdat dit moederbord maar 2 geheugen ondersteunt, wegens het formaat. Een andere oplossing is een iets groter systeem met mATX moederbord. En een iets grotere behuizing. Maakt het geheel ook wat goedkoper overigens ;)

Over deze behuizing: De behuizing is slim ontworpen het moederbord ligt op zijn rug ipv dat het aan de zijkant hangt. Een GTX 670 gaat iig passen heb ik gezien. Een 6950 moet je even de afmetingen opzoeken, momenteel heb ik even geen zin om dat op te zoeken :P, denk dat het wel gaat passen, maar je weet maar nooit.

De SSD heb ik zelf ook, kan je verzekeren dat het een prima ding is. Qua prijs in verhouding beste keuze van het moment, vind ik.

Als je een andere oplossing voor moederbord en behuizing zoekt zeg je het maar, wil je het in deze kleine behuizing houden, moet alleen dus even over de videokaart worden opgezocht of die erin past.
Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-04 16:32

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je toekomstige games wil gaan spelen dan kan je ook kijken naar een AMD cpu (FX8350), deze presteerd een stuk beter als het aankomt op game die geoptimaliseerd zijn voor meerder multithreading. Voorbeelden zijn Battlefield 3 en 4 en Crysis 3.

Je huidige processor is trouwens nog best ok, je kan deze ook gewoon wat overclocken.
Je huidige videokaart is misschien te unlocken naar een HD6970.

Voor een ssd zou je kunnen kijken naar de nieuwe serie van Samsung, de 840 EVO.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Probeer eerst je videokaart te vervangen. Als je merkt dat dit weinig uithaalt, zal je de cpu ook moeten vervangen.

• KoeRmX
Heren ,

Volgend weekend is het zover om te gaan vervangen.

Ik heb het idee om de volgende items te gaan kopen :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 91,50€ 91,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,30€ 37,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 74,50€ 74,50
1Cooler Master B700€ 61,90€ 61,90
1Cooler Master GX 650W€ 74,99€ 74,99
1Corsair CX600M€ 62,20€ 62,20
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 138,50€ 138,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,41

Twijfel tussen de 3 voedingen.

En ik zit nog te twijfelen tussen de 2 koelers , zelf wil ik de I5 wel iets overklokken maar niet extreem. Eveneens vraag ik me af of een 16cm hoge koeler wel in mijn kast past (zoiets als onderstaande)

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N300 (Closed)€ 36,50€ 36,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,50

Hebben jullie hier nog opmerkingen over?

[ Voor 6% gewijzigd door KoeRmX op 21-10-2013 12:13 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De Cooler Master N300 (Closed) kan een koeler tot 164 mm aan.

Van de twee koeler die je hebt gekozen is de Scythe Mugen 4 PCGH Edition beter voor als je wilt overklokken. Deze is ook niet zo hoog en zou in zo goed als elke ATX kast moeten passen.
Pagina: 1