Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onduidelijkheid advertorials/review

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken vind ik dat tweakers.net een best duidelijke scheiding maakt tussen reclame en content. Tevens ben ik het er mee eens dat de scheidingslijn tussen die twee best vaag kon worden.

Echter vraag ik me af wat bij de review van Grand Theft Auto V de bedoeling was. Is dit nu een objectieve review, of is het een advertentie?

Via https://tweakers.net/reviews/ lijkt het net een goudeerlijke tweakers.net review te zijn.
Via https://tweakers.net/advertorials/ lijkt het mij meer dat er door Rockstar betaald is om positief te zijn.

Misschien dat iemand van de redactie hier iets meer duidelijk aan kan geven? :)

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-11 14:56

Tweakjur

Redacteur
Je eigen inzicht klopt aardig.

De review (en alle andere content waar de redactie voor heeft gezorgd) is onbetaald. Dat is zo, was zo, en zal altijd zo blijven. Commerciële dingen staan daar helemaal los van. De aanwezigheid van een commerciële uiting heeft daarop heen invloed. Stel dat we product X niet van plan waren te bespreken in een review omdat we het niet boeiend genoeg vinden, dan verandert dat niet simpelweg omdat de fabrikant van product X betaalt voor een reclamecampagne. (ten overvloede: de positieviteit/negativiteit van een review staat al helemaal niet ter discussie)

De 'landingspagina' waar je naar verwijst is inderdaad een commerciële uiting. Rockstar betaalt voor de aanwezigheid van die pagina, die inhoudelijk niets anders doet dan alle content die op Tweakers is verschenen over GTA V verzamelen op een pagina. Door de content bij elkaar te brengen hoopt Rockstar (gok ik) om eventueel twijfelende consumenten over de streep te brengen. Dat de inhoud van de pagina positief is, ligt aan de game zelf. Mijn review is positief (9,5) en Paul zijn previews waren positief omdat de game uitstekend is, niet vanwege het feit dat Rockstar een samenwerking aangaat met onze sales-afdeling.

Nog sterker trouwens.. ik begon op 6 september aan GTA V en had op vrijdag 13 september de review grotendeels in de steigers staan, maar we (ikzelf en een aantal redactieleden) kwamen er op 17 september pas achter dat we een commerciële GTA V-pagina op de site hadden. Dat soort dingen gaan redelijk langs ons heen als redactie zijnde, en het lijkt me wel gezond om dat zo te houden.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je!

[ Voor 0% gewijzigd door Tweakjur op 19-09-2013 09:21 . Reden: typo's fixed ]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bedankt voor de verheldering. Dat maakt het een stuk duidelijker!