Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Advies HiFi] Soundbar of surround

Pagina: 1
Acties:

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Afgelopen week heb ik een nieuwe tv besteld pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver en een media speler gekocht pricewatch: Western Digital TV Live (2011)
Daarnaast krijg ik binnen enkele dagen ook de Horizon + losse modem binnen van UPC.

Nu is het zo dat mijn "oude" HiFi set van Panasonic kapot is gegaan. Hier moet dus een nieuwe voor komen. Een vriend van mij adviseerde een soundbar. Scheelt je weer kabels en boxen door je kamer etc. De kamer is niet zo heel groot (4 bij 8) en ben wat dat betreft niet echt een audiofiel. Een film kijken met een degelijk geluid is voor mij al voldoende zeg maar.

Nu kwam ik uit op pricewatch: Samsung HW-F550 Veel duurder hoeft het ook niet te zijn want zal toch ook nog een blueray speler er bij moeten halen (vriendin kijkt nog wel eens DVD's... I know I know) Iets van pricewatch: Samsung BD-F5500 of in die richting.

Denken jullie dat het een goede keus is. Of zouden jullie wat anders aanraden (andere soundbar of een alles in 1 incl Blueray speler).

[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 19-09-2013 08:48 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met HiFi kun je het zo gek en duur maken als je wil; het blijft een kwestie van keuzes maken. Persoonlijk zou ik nooit voor een soundbar gaan want het blijft een kunstmatige net-niet oplossing en zal nooit een echt surround effect kunnen geven.

Het is goed dat je aangeeft dat een film met degelijk geluid kijken al voldoende is. Dat gaat op zich prima met de gemiddelde home cinema set. Voor het beluisteren van muziek moet je van zulke sets niet veel verwachten. Met dit in gedachte zou je dan gewoon het setje kunnen kopen dat je mooi vindt, rekening houdend met het feit dat er wel genoeg HDMI aansluitingen zijn voor je blu-ray en media speler. Als de wensen/eisen niet zo hoog zijn, hoef je niet moeilijk te doen.

• thewizard2006
Ik heb niet echt veel verstand van audio maar ik zie 1x een HDMI out en 1x een HDMI in staan. Kan hierop dan de TV, blu-ray en mediaspeler aangesloten worden? Zit ook een Audio in op. Ik heb hier echt 0 verstand van :)

• S1NN3D
  • Niet online
Het handigste zou zijn als je 2x een HDMI in hebt zodat je hierop je blu-ray en mediaspeler kan aansluiten. De tv gaat natuurlijk op de HDMI out van het setje.

Je nieuwe Panasonic zal gegarandeerd ARC ondersteunen dus misschien zou je bij gebrek aan HDMI ingangen op het setje er nog voor kunnen kiezen om òf de mediaspeler òf de blu-rayspeler rechtstreeks aan de tv te hangen en dat ARC er dan voor zorgt dat de audio toch uit het setje komt.

Heb hier zelf geen ervaringen mee (want mij receiver heeft genoeg ingangen) maar volgens mij zou dat in principe wel moeten werken.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-11 14:28
Een soundbar zal zoals D vd V al aangeeft nooit de echte surround ervaring kunnen geven.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je kabels door je kamer wil hebben of niet.
Anders zou je namelijk ook voor zoiets kunnen gaan:
pricewatch: Sony BDV-N590
Dat is een aardig setje, binnen je prijsklasse, met 5.1

De soundbar heeft 1 hdmi in, en 1 hdmi out. De HDMI out gebruik je voor je televisie. (Kabel van de soundbar naar de TV). Op de HDMI in zou je nog de mediaspeler of blu-ray kunnen aansluiten.
Zo te horen zal je de mediaspeler vaker gebruiken dus dan kun je die rechtstreeks op de soundbar aansluiten. De Horizon zou je met een Toslink kabel kunnen aansluiten op de soundbar.

Je televisie heeft ARC (Audio Return Channel) dus als je de blu-ray rechtstreeks aansluit op de tv kan het geluid via de hdmi kabel die van de tv naar de soundbar loopt alsnog via de soundbar worden weergegeven.

De eerder genoemde 5.1 set heeft 2 HDMI ingangen zodat je zowel de mediaspeler als de bluray rechtstreeks kan aansluiten op de home cinema. Op die manier heb je maar 2 hdmi kabels naar de tv lopen. (Vooral handig als je je tv ophangt)

• thewizard2006
Ik vind het lastig om te oordelen (en zal gewoon een keer moeten gaan luisteren in de winkel denk ik) wat nu "dat echte surround sound" is. Ik verwacht, omdat het kijk gedeelte niet zo groot is, dat de weerkaatsing hier wat in kan helpen.
Daarnaast, als er op de tv een helikopter rondvliegt en ik heb het idee dat hij nog wel wat surround geeft is dat prima. Ik hoef niet de krekels van links en de regen van rechts te horen om het zo maar te zeggen.

Het idee was inderdaad de soundbar en de TV aansluiten via HDMI (dit is dan de out). De Mediaplayer komt dan direct op de soundbar HDMI in (aangezien ik die wel vaker gebruik dan de blu-ray). De blu-ray kan dan via HDMI op de TV worden aangesloten (en dan blijkbaar via ARC gewoon zijn geluid via de soundbar afspelen).
Moet de Horizon box ook nog hierop worden aangesloten? Die gaat toch gewoon de TV in die alles wat op de TV wordt afgespeeld gaat via de soundbar.

Verder heb ik niet de intentie om bijv een playstation of Wii aan te sluiten. Mocht ik in de toekomst toch nog meer in/uitgangen nodig hebben dan zal ik een versterker moeten aanschaffen (toch?)

De televisie hang niet aan de muur en de kabels kunnen via een schot weggewerkt worden. Dus of dit er 1 of 5 zijn maakt wat dat betreft niet zo heel veel uit.

En die Sony die je linkt? Bedoel je dat die draadloos is? Want hij moet toch ergens zijn stroom vandaan halen.
Ik heb nu van die zuilen staan en de kabels zijn over de grond achter de plinten verwerkt (die moet ik nu gaan loshalen :'( )en achter de bank dus dat is mooi verstopt. Als ik nu iets aan de muur moet gaan hangen zie je daar wel de zwarte draden en voel er weinig voor om die mooi weg te werken (met mijn 2 linkerhanden).

[ Voor 20% gewijzigd door thewizard2006 op 19-09-2013 12:11 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:36
Als je tv alles door kan sturen naar de soundbar via HDMI, dan kun je alle apparaten gewoon in je tv steken.
Maar niet elke tv kan dit!
Die van mij bijvoorbeeld kan alleen 2.0 doorsturen en ook niet op alle aansluitingen.

• thewizard2006
Te lang gewacht en de soundbar is gelijk 30 euro duurder geworden :(
Volgens mij verder nog steeds wel een mooie prijs. Krijgt op bijv kieskeurig erg goede revieuws. Denk dat ik mij er maar eens aan ga wagen.
Als ik niet tevreden ben kan je het toch binnen een week weer terugsturen?

• S1NN3D
  • Niet online
Wat betreft het terugsturen raad ik je aan om goed naar de voorwaarden van de leverancier te kijken en zie bijvoorbeeld ook deze pagina van de Consumentenbond. Vooral Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. vind ik een lastige bepaling.

Reviews op Kieskeurig moet je doorgaans met een korreltje zout nemen. Er staan wel erg vaak vrij ongefundeerd geschreven hoe slecht of goed een product wel niet is. Zoek liever naar serieuze recensies.

• thewizard2006
Alle genoemde producten in de OP zijn inmiddels binnen en aangesloten. De eerste indruk is in iedergeval erg goed. Vandaag eens gaan stoeien met alle afstandsbedieningen en instellingen. Allen bedankt voor de hulp!

Pagina: 1