• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 08:35
Ik zoek naar een laptop als vervanging van mijn desktop, aangezien ik in de praktijk vaker op de bank zit met de laptop van de zaak, dan achter mijn bureau. Net wat praktischer dus. Laptop van de zaak is te beperkt om daar echt mee te doen wat ik wil. (Lees: capaciteit i.c.m. zware zakelijke programmatuur en geen admin rechten)

Ik wil de laptop kopen om daar voorlopig weer even mee vooruit te kunnen en een evt. iets zwaardere belasting in de toekomst zonder grote moeite aan te kunnen. Ik heb wel laptops op het oog, maar ik wil tunnelvisie voorkomen. Vraag dus; zijn er nog andere goede opties?

Mijn eisen zijn als volgt:
- Minimaal Full HD scherm. Mat scherm is een pré.
- Voorkeur 15,6 inch
- Photoshop; Snelle/Moeiteloze verwerking/bewerking van RAW-bestanden
- Photoshop Premiere Elements; moet fatsoenlijk video editing van Full HD beelden kunnen uitvoeren (simpel monteren en DVD/blu-ray maken van eigen video's en evt. converteren)
- Full HD video kunnen afspelen. Misschien als het meezit 4K, maar ik vraag me af of dat nu al mogelijk is voor een schappelijke prijs.
- Spellen kunnen draaien op redelijke instellingen (nog geen specifieke games in gedachte)
- Blu-ray brander is pré, maar kan altijd inbouwen. Idem wat betreft SSD-schijf, maar die komt er sowieso in.
- Bouwkwaliteit van de laptop moet goed tot uitstekend zijn
- Ander gebruik, maar niet belangrijk voor vereisten: Office, internet e.d.

Budget is rond de 1.000 euro, maar als een laptop van 1.200/1.300 een goede meerwaarde biedt, ook prima. Het kan dus wel iets boven de range uit het mainstream-laptop-topic zitten.

Ik sjouw de laptop weinig rond. Ik moet er confortabel mee op schoot kunnen zitten. Formaat van 15,6 vind ik nog confortabel, daarboven wordt het al snel te groot/te zwaar.

Ik heb geen merkvoorkeuren, betrouwbaarheid is belangrijk(er). Wel een voorkeur voor een Windows laptop, omdat die t.o.v. Apple meer vrijheid bieden. Asus, Lenovo en Dell komen dan vooral bovendrijven.

Wat ik heb gevonden:
LaptopProcessorIntern geheugenGrafische kaartPrijs
Asus N56VB-s4016i7 3630QM6GBGT740M880 euro
Asus N56VB-s4062i7 3630QM8GBGT740M949 euro
Lenovo Y510p i7 4700MQ8GBGT755M999 euro
Sony Vaio SVF15A1Z2Ei7 3537U8GBGT735M1282 euro

Ik vraag me af of de Sony uberhaupt een optie is en of die niet behoorlijk overpriced is. Als ik alles zo vergelijk neig ik naar de Lenovo. Zakelijke laptop is ook Lenovo, dus bouwkwaliteit ken ik. Met die laptop vink ik veel van de vereisten af, waaronder mat scherm en voor de prijs de hoogste specs (toch?). (alleen zeer beperkt leverbaar)

Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie andere belangrijke punten om op te letten?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-07 17:51
De Lenovo Y510p is een achteruitgang tov de Y500. En de Y500 was al in alles behalve gameprestaties inferieur aan de N56. Het beste kun je dus gewoon de eerste N56 kiezen en zelf het RAM uitbreiden en dan ben je voor ongeveer €900 klaar. De N56 heeft tevens de beste bouwkwaliteit en heeft een mat scherm.

• -aad-
lucash schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:14:
De Lenovo Y510p is een achteruitgang tov de Y500. En de Y500 was al in alles behalve gameprestaties inferieur aan de N56. Het beste kun je dus gewoon de eerste N56 kiezen en zelf het RAM uitbreiden en dan ben je voor ongeveer €900 klaar. De N56 heeft tevens de beste bouwkwaliteit en heeft een mat scherm.
De N56 was de laptop die ik in eerste instantie op het oog had, voordat ik bij wat verder kijken de Y510 tegenkwam. Waar wordt het verschil door veroorzaakt. Als ik zo puur op de specs kijk zou de Lenovo het winnen met een betere processor (toch?) en een betere grafische kaart. Of mis ik wat?

Wat betreft RAM bedoel je vanaf de 8GB versie nog meer erbij prikken? Hoeveel zou je dan voorstellen?

• lucash
De bouwkwaliteit, koeling, accuduur en invoerapparatuur is bij de N56 beter. De specs van Lenovo zijn beter ja, maar het verschil in processor ga je toch niet merken. Of €100 meer en minder kwaliteit van eerder genoemde dingen het waard is voor die paar procenten meer gameperfomance is aan jou.

Ik bedoelde de 6GB RAM van de eerste N56 upgraden naar 8GB, aangezien je dan goedkoper uit bent dan de 8GB versie bestellen.

• -aad-
Helder, bedankt! Ga het toch niet primair voor games gebruiken en dan wegen bouwkwaliteit, koeling en accu voor mij toch zwaarder.

2GB erbij zou geen probleem moeten zijn aangezien hij toch open moet voor de SSD-schijf.

Praktische vraag voor het inbouwen van de SSD: Is bij Asus een Windows-schijf meegeleverd (of hangt dat af van de leverancier?) en/of kan je eenvoudig een restore-schijf aanmaken?

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:30
Over het algemeen komen er geen herstelschijven meer bij. Handiger is gewoon een ISO downloaden en via USB of DVD installeren, gebruik dan de code van Windows die meegeleverd wordt.
In het geval van Windows 8 en UEFI wordt de code in de UEFI vastgelegd dus gebruik dezelfde versie als die er al op stond en hij vult de code automatisch voor je in (Weet niet of elke laptop dit zo doet).

Voor het RAM: Het bestaat waarschijnlijk uit een opstelling van 1x 4 GB en 1x 2 GB. Je zult dus, om 8 GB te krijgen uiteindelijk, 2 GB eruit moeten halen en 4 GB moeten toevoegen.
Is op zich niet zo moeilijk maar hou er rekening mee en ga niet een 2 GB balkje kopen als je 4 nodig hebt :P

Mocht je toch de standaardinstallatie van Asus willen dan leveren ze op de installatie wel een stuk software mee dat de herstelschijven voor je kan maken (waarschijnlijk). Deze kost echter zo'n 2 of 3 DVD's vanwege de hoeveelheid data die ze voorinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 539889

Vraagje.

Het scherm, is dat nou wel of niet 1080p? Ik zie soms dat 1080p optioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:23
Beide N56's uit de TS hebben 1080p. Volgens mij hebben alle N56's dat. Verder: neem inderdaad die eerste N56 en vervang het 2GB reepje door eentje van 4GB. Volg voor het installeren verder Merethil's verhaal, als je Windows 8 wilt herinstalleren op de SSD dan wordt de code automatisch uit het UEFI gelezen en is Windows gelijk al geactiveerd.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
Er zijn/waren eens N56's met 768p scherm, maar dat zijn die 2 die jij had gekozen niet.

Maar deze wel:
[list]
pricewatch: Asus N56VM-S3086V
pricewatch: Asus N56 Series N56VM-S3036V
pricewatch: Asus N56VM-S3088V
pricewatch: Asus N56DP-S3007V
pricewatch: Asus N56DP-S3007H
[/list]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 13:21

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

-aad- schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:31:
Helder, bedankt! Ga het toch niet primair voor games gebruiken en dan wegen bouwkwaliteit, koeling en accu voor mij toch zwaarder.

2GB erbij zou geen probleem moeten zijn aangezien hij toch open moet voor de SSD-schijf.

Praktische vraag voor het inbouwen van de SSD: Is bij Asus een Windows-schijf meegeleverd (of hangt dat af van de leverancier?) en/of kan je eenvoudig een restore-schijf aanmaken?
Downloaden via torrentwebsite. Download wel de goede versie.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
Ik heb inmiddels een site van microsoft gevonden waar je de iso kan downloaden d.m.v. invoer van de activatiecode. Op basis van systeem kiest hij dan gelijk 32-bit of 64-bit versie. Als ik vanaf de laptop zelf download zou het dus de goeie versie moeten zijn. Ik neem aan dat ik die dan fatsoenlijk kan installeren. Heb ik wel wat meer vertrouwen in dat via torrent of nieuwsgroep iets binnenhalen.

Als ik verder de video's kijk voor het vervangen van RAM en HDD is dat ook geen hogere wiskunde, dus dat moet wel goed komen. Alleen de goeie exemplaren op de kop zien te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe veel prestatiewinst boek je eigenlijk tijdens bijvoorbeeld gamen met een SSD i.p.v. een HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:29
Anoniem: 539889 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:40:
Hoe veel prestatiewinst boek je eigenlijk tijdens bijvoorbeeld gamen met een SSD i.p.v. een HDD?
De laadtijden zijn veel korter, qua fps of andere performance maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo mensen, even een update!
Heb zojuist de Asus N56VB-s4016 gekocht bij coolblue (laptopshop.nl).
Vooral het toetsenbord vind ik heerlijk.
De laptop bevalt echt supergoed!

Een ding valt alleen wel een beetje tegen, onderaan het scherm (naast de scharnieren) leken stickertjes te zitten, ik zag het omdat er een scheef zat.
Dus ik het stickertje er af gepulkt, blijkt er een schroefje onder te zitten.
Super lelijk dus nu.
Iemand een idee waar ik deze stickertjes kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07-2018
Anoniem: 539889 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:44:

Een ding valt alleen wel een beetje tegen, onderaan het scherm (naast de scharnieren) leken stickertjes te zitten, ik zag het omdat er een scheef zat.
Super lelijk dus nu.
Heb hem zelf ook sinds 1-2 weken! Echt een fijne laptop. Veel plezier er mee.

Moet trouwens wel zeggen dat de HDD niet echt snel aanvoelt. Ga er zelf aan het einde van de week een Samsung EVO 250 inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
Anoniem: 539889 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:44:

Super lelijk dus nu.
Ik heb hem vandaag ook opgehaald (ook coolblue). Toetsenbord is inderdaad met wat wennen heerlijk. Alleen zit ik als gebruikelijk elke keer op de touchpad tijdens het typen. Die gaat dus denk ik weer uit. Overigens ligt het stuk van de pad linksonder iets lager dan de behuizing, maar angezien ik dat ding toch niet ga gebruiken zal ik me er weinig aan storen.

Die stickers op de scharnieren zijn me ook opgevallen, maar nog niks aan gedaan.

Morgen SSD ophalen en erin zetten. Helaas heeft dit model blijkbaar niet het recovery-programma waarmee je het op dvd kan wegschrijven. Moet dus de windows versie gebruiken die alleen usb-stick support.

Net had ik wel m'n eerste halve crash. Reageerde niet en later kon ik met heel veel "lag" de muis bewegen. Beetje raar bij een kale install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
-aad- schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:19:
[...]

Ik heb hem vandaag ook opgehaald (ook coolblue). Toetsenbord is inderdaad met wat wennen heerlijk. Alleen zit ik als gebruikelijk elke keer op de touchpad tijdens het typen. Die gaat dus denk ik weer uit. Overigens ligt het stuk van de pad linksonder iets lager dan de behuizing, maar angezien ik dat ding toch niet ga gebruiken zal ik me er weinig aan storen.

Die stickers op de scharnieren zijn me ook opgevallen, maar nog niks aan gedaan.

Morgen SSD ophalen en erin zetten. Helaas heeft dit model blijkbaar niet het recovery-programma waarmee je het op dvd kan wegschrijven. Moet dus de windows versie gebruiken die alleen usb-stick support.

Net had ik wel m'n eerste halve crash. Reageerde niet en later kon ik met heel veel "lag" de muis bewegen. Beetje raar bij een kale install.
Dat van de touchpad kan ik me ook wel deels in vinden. Aangezien ik 90% van de tijd een losse muis gebruik heb ik er geen last van. Bij mij loopt de mousepad ook iets af nar links. Wat trouwens wel ideaal is (zou trouwens vast bij meerdere en misschien wel bij alle laptops zo zijn), dat de touchpad automatisch uit gaat wanneer je er een muis aan koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
Toch maar even in de settings rondzoeken, want bij mij gaat hij niet automatisch uit. (Bij de Lenovo van de zaak was het een makkelijk te vinden optie, maat hier zo snel niet.)

Geluid is ook super voor een laptop, nu alleen al met halfgare youtube filmpjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
Touchpad uit is gewoon fn+f9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutjeeh
Klopt, maar Asus heeft zo'n bijgeleverd programmaatje waar je in kunt stellen dat de touchpad automatisch uit word geschakeld. Bij mij werkt dit overigens alleen met m'n bedrade muis voor zover ik weet.

Het geluid is inderdaad echt goed met het bijgeleverde subwoofertje.

• lucash
Ohw.. dat programma zal ik er vast direct vanaf hebben gegooid xD En anders werkt t niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoek naar ASUS smart gesture, hier vind je instellingen van je touchpad.
Echter kan ik dan weer niet vinden hoe je met een beweging op je touchpad, naar het vorige blad gaat bijvoorbeeld op internet (gewoon vorige eigenlijk).
Iemand een idee??

Kom er net achter dat dit met 3 vingers in verkenner wel werkt. 3 Vingers naar rechts of links bewegen. Misschien moet ik het dan bij firefox zoeken?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 539889 op 27-09-2013 16:27 . Reden: Kom net ergens achter. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
Ik look hier tegen mijn onbekendheid met Windows 8 aan. Als ik naar ASUS Install ga zie ik dat Smart Gesture is geïnstalleerd. Alleen kan ik het niet vinden. Niet als apart programma en niet als instellingsoptie bij " control panel - mouse". In de handleiding wordt ik (voor het automatisch uitschakelen) doorverwezen naar de tab "ELAN" in de muisinstellingen, maar die heb ik niet... Het is geen halszaak voor mij, maar toch vreemd dat het mist.

Verder bevalt hij wel uitermate goed. Heb de Samsung 840 EVO 250GB erin gezet en hij draait nog beter. (nog geen zware programmatuur gedraaid overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• politicoloog
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 16:58
Hoi,

ik weet dat dit topic wat ouder is, maar mijn vraag sluit er wel bij aan.

Heb nu de nieuwe Dell Inspiron 15" op het oog

nu zijn ze redelijk tevreden op het internet:
http://www.notebookcheck....37-Notebook.104976.0.html

en heeft hij voor mijn key features
+redelijke grafische kaart
+ssd
+HD scherm
+16gb geheugen

en minder belangrijke features
-touchscreen
-hasswell processor

en komt met de dell korting op zo'n 1000E uit.

Raden jullie dan nog steeds die N56 aan?

alvast bedankt voor jullie inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-07 12:42
Ligt er aan wat je ermee gaat doen.

N56
+heeft zich bewezen als goede laptop
+heeft een quadcore ipv een dualcore
+goedkoper

Inspiron 15
+sterkere gpu (gddr5)
+inclusief ssd

Dit is waar ik zo 123 op kan komen. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer (belangrijke) verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De nieuwe inspiron 15 heeft volgens users op notebookreview precies dezelfde wifi issues als de XPS 15.

Conclusie: miskoop. Haal liever de N56 en klok hem over, of haal de pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii als je iets wilt met langere accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• politicoloog
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 16:58
Ok goed om te horen.

Waar wil ik hem voor gebruiken?

vooral: internet, word, etc...
daarnaast: wat fotobewerking, indesign, etc...
en
af te toe een game.

films kijk ik met mijn Pi en backuppen doe ik op een nas dus opslag en beeldscherm zijn minder van belang

Ja misschien is een laptop van deze klasse wat overkill, maar wil even vooruit kunnen en profiteren van de voordelen van. Daarom heb ik graag een snelle processor en een ssd.

Conclusie:
Ga ik denk ik toch maar voor die N56 of wacht tot ze dat wifi issue oplossen.

@Darkstone: die Aspire V7 kost bijna hetzelfde, maar komt met alleen een cashing ssd. Wel bedankt voor de tip.

[ Voor 102% gewijzigd door politicoloog op 07-11-2013 09:18 . Reden: uitgebreider antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Luigi0
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-06-2015
De N56 is waarschijnlijk erg goed. Ik heb de Asus N76 (uit dezelfde serie en die is tevens geweldig.) Lees ook mijn review. Ik zou voor de Asus gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure GraphX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-01 16:49
Een N56 met 256 GB SSD (ipv 500 HDD) en +4 GB RAM komt op zelfde prijsniveau als de Vaio Pro 256 GB PCI-e / 8 GB (tijdelijk actie gratis verdubbeling SSD/RAM). Iemand een voorkeur voor een van deze twee? PCI-e sneller dan normal SSD en I7 sneller dan i5; maar i5 is Haswell (zuiniger).

Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Pagina: 1