Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge load webserver veroorzaakt time out

Pagina: 1
Acties:

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Topicstarter
Wij hebben voor onze website een eigen webserver. We draaien op een Direct Admin panel met FREEBSD server van Transip, BladeVPS X4
  • 2 Intel Xeon
  • 4.096 MB
  • 150 GB
De website is gebouwd met PHP en MYSQL en een deel met MYSQLi.
Nou worden wij dagelijks geconfronteerd met een extreem hoge server load en vastlopers, de website is onbereikbaar en een reset helpt alleen nog. Op piek momenten hebben wij tegelijk een kleine 1500 bezoekers tegelijk op het domein.

Ik ben al enige tijd bezig met een nieuw ontwerp en nieuwe code, maar zou voor we over gaan toch graag willen weten waardoor we die hoge loads hebben om te voorkomen dat een eventuele fout meegaat in het nieuwe ontwerp. Ik heb al een groot deel van de code een tijd uitgezet, optimalisaties doorgevoerd, verhuist naar een nieuwe server, updates van statistieken uitgezet die via de dbase lopen, maar dit alles helpt tot op heden niet. De vorige server is ook enkele malen getest op hardwarematige gebreken, er is uit voorzorg nieuw geheugen geplaatst, en een nieuwe voeding en netwerkkaart. Alle andere websites op de server staan nu elders (WORDPRESS sites).

Nou ben ik geen top-programmeur, maar met wat passen en meten kan ik wel leuke dingen in elkaar zetten, maar dit heb ik in nog geen jaren meegemaakt.

De code draait ook op een andere website maar dan met een andere grafische schil, en die heeft geen problemen zoals ik ze nu tegenkom. Er draait daar ook nog een zeer druk bezocht PHPBB systeem en het aantal bezoekers is daar het tienvoud.

Ik heb gegoogeld naar een high load, en heb al diverse kleine optimalisaties in de configuraie doorgevoerd maar dit heeft niets geholpen. Waar ik me nog in zou kunnen vinden is een DDOS aanval, maar dan had ik al van TransIP een e-mail gehad.

Ik ben uitgezocht maar elke tip, advies of suggestie is welkom.

You are NIJL-ed!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 21:06

Thapous

Nee toch niet.

Munin geïnstalleerd? Kun je de trends vaak goed in aflezen.

Verder, wat voor processen lopen er terwijl er hoge load is? Is dat Apache, SQL oid?

Heb je de logbestanden al doorgelopen op vreemde dingen?

//Thapous

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Installeer de php-extensie xdebug of xhprof om te kunnen profilen welke php-functies de meeste tijd in beslag nemen.
Bij voorkeur installeer je deze op een gelijkwaardige ontwikkelomgeving en niet op productie.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 18-09-2013 19:57 ]

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:53
Welk process veroorzaakt de load ?

Met 1500 bezoekers tegelijkertijd kan je al gauw aan enkele duizenden requests per seconde komen, hoog tijd dus je hele systeem te optimaliseren.

Kijk ook naar slowqueries in mysql (dit moet je aanzetten op de mysql server. Let op: dit vertraagd de boel ook, niet op piekmomenten doen dus)

Je zou ook met bijvoorbeeld varnish dynamische paginas enkele seconden cachen, zeker op piekmomenten kan dit als je website veel generieke dynamische paginas bevat flink schelen.

too weird to live too rare to die

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:31
Kijk eens naar NewRelic. Hiermee kun je precies volgen waar in je code / configuratie de traagheid zit.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb NewRelic op onze server geinstalleerd, en ben daar een aantal uren mee aan het spelen geweest. Ik heb enkele bijzonderheden kunnen vinden die hopelijk bijdragen aan een oplossing. Het probleem zit in een bannersysteem, die teveel requests doet op de server.

Gelukkig is bij het ontwerpen van de nieuwe site geen oude code gebruikt en alles opnieuw geschreven waardoor de -fout- niet is meegenomen. Ik hoop dus over een paar weken de nieuwe site uit te kunnen rollen.

Ik blijf ondertussen met NewRelic de site's monitoren want daar zit veel nuttige informatie in.

[ Voor 35% gewijzigd door Nijl op 20-09-2013 10:38 ]

You are NIJL-ed!

Pagina: 1