AMD Turion 64 x2 mobile technology tl-60 Kloksnlh vs Freqncy

Pagina: 1
Acties:

• species2175
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Hoi,

Sorry voor deze mega domme vraag maar ik snap het ff niet meer.
In mijn Dell Latitude D531 (yep, de enige overlevende uit de pre-historie) heb ik een AMD Turion 64 X2 mobile technology TL60 processor zitten.

De kloksnelheid geeft aan dat deze op 800Mhz aan het draaien is en de upgrade advisor van Windows 7 geeft dit ook aan... dus het zal wel kloppen maar... wat is dan Frequency?
Hier en http://en.wikipedia.org/w...MD_Turion_microprocessors hier dacht ik zo te zien dat deze processor op 2Ghz zou draaien?!

Bij deze zeggen ze het toch letterlijk:
http://www.notebookcheck....ok-Processor.39265.0.html

Als iemand de moeite zou willen nemen (in simpele termen) om me uit te leggen wat nu wat is... graag!

Als ik het zelf uit het hoofd doe dan zit het volgens mij zo:
Bij een computer is het vaak bepaald door de frequentie van een kristaloscillator. Typisch voor deze kristaloscillator is een vaste sinusoïdale golfvorm, het frequentie-referentie-signaal.

.... maar het zou ook kunnen dat ik dit op wikipedia heb gelezen en er totaal geen snars van begrijp hahaha

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-01 23:53
Als je je computer niet of amper gebruikt dan zal de processor zichzelf terugclocken, dus op een lagere clocksnelheid werken, om energie te besparen. Het kan dus best dat de TL60 op maximaal 2 GHz werkt, maar als jij in Windows controleert hoe snel hij draait hij maar op 800 MHz werkt omdat hij weinig werk hoeft te verzetten en daarom in spaarstand staat.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Met hierboven eens, mobiele processors hadden al langer energie bespaar functies, maar tegenwoordig (al een tijdje eigenlijk) zitten ze ook gewoon in desktop processors.

Bij AMD heet het 'Cool n Quiet' , en bij Intel heet het Enhanced Intel Speedstep Technology (vaak afgekort met EIST).

Het komt er op neer dat wanneer je processor niet zwaar belast word deze op een lager pitje gaat draaien, en vaak ook de voltage omlaag schroeft. Metname bij laptops is dit handig, want zo genereer je minder hitte, en verbruik je minder stroom en kun je weer langer op een accu werken.

Laptops hebben/hadden soms ook nog tussen stapjes, niet alleen IDLE (rustig aan) of LOAD (flink aan de bak) maar ook soms een stap ertussenin (waarbij idle kloksnelheid te laag is, maar load snelheid ook niet nodig is). Dan kan het zijn dat een (puur als voorbeeld) 2Ghz processor ook ineens gewoon op 1,5Ghz bezig is.

• species2175
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-12-2020
Thnx! Ik was er al bang voor dat het een niet al te snuggere vraag was. Bedankt voor de uitleg!