Compatability processors ASRock N68 VS3 FX

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Ik ben van plan de processor van mijn PC te upgraden. Nou heb ik uiteraard gekeken naar de compatability list van mijn moederbord (ASRock N68 VS3 FX) maar de typenummers komen nooit 100% overeen. Systeem op dit moment:

ASRock N68 VS3 FX
AMD Athlon X2 270 @3.4GHz
GeForce GT 630 (2GB DDR3 Palit)
4GB RAM
500GB HDD
500W Power Supply

Ik zat te kijken naar de AMD FX-6300 processor, deze moet een behoorlijke snelheidswinst bieden (als het goed is) ten opzichte van mijn huidige X2.

Nou ben ik dus benieuwd of deze processor (aangegeven typenummer FD6300WMHKBOX) past om mijn mobo. Er staat op de site van ASRock wel de FX-6300 bij compatible, maar met typenummer FD6300WMW6KHK.

Verder wil ik ook graag weten of mijn voeding toereikend is voor een processor-upgrade. Ik heb momenteel een 500W voeding. Ik zie wel dat de FX-6300 meer verbruikt dan mijn huidige X2..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hoeft niet naar het typenummer te kijken, er is maar 1 FX-6300.
Met de nieuwe processor erin, zal de computer op full load ongeveer 200 watt trekken (50 voor de graka, 95 voor de cpu en 50 voor geheugen/moederbord/harde schijf). Gaat dus ook lukken

even om de verschillende typenummer te verduidelijken:
FD6300WMW6KHK is an OEM/tray microprocessor
FD6300WMHKBOX is a boxed microprocessor

[ Voor 22% gewijzigd door Reepje op 18-09-2013 17:32 ]

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-02 18:27
Die processor zal toch moeten bestaan en anders is het een typfout.
Misschien dat het een 95watt versie is, omdat het moederbord waarschijnlijk ondermaats is in zijn stroomvoorziening en dan hebben we het nog niet over de chipset, die er waarschijnlijk voor zorgt, dat je processor niet eens optimaal werkt!
Je voeding moet het wel trekken, maar kijk eens goed naar het merk en post het dan! Een krak bak 500watt is erg slecht voor je pc en kan misschien maar 250/300watt leveren. Ik geef je dan ook het advies om nooit te besparen op je voeding!

• flashingst
Mosin schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:22:
Die processor zal toch moeten bestaan en anders is het een typfout.
Misschien dat het een 95watt versie is, omdat het moederbord waarschijnlijk ondermaats is in zijn stroomvoorziening en dan hebben we het nog niet over de chipset, die er waarschijnlijk voor zorgt, dat je processor niet eens optimaal werkt!
Je voeding moet het wel trekken, maar kijk eens goed naar het merk en post het dan! Een krak bak 500watt is erg slecht voor je pc en kan misschien maar 250/300watt leveren. Ik geef je dan ook het advies om nooit te besparen op je voeding!
Sorry, heb van mobo's niet veel verstand, maar wat is er mis met de N68 VS3 FX??

• Reepje
  • Niet online
flashingst schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:39:
[...]

Sorry, heb van mobo's niet veel verstand, maar wat is er mis met de N68 VS3 FX??
BamBoomBots was even de weg kwijt lijkt het :X

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-02 18:27
Reepje schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:41:
[...]

BamBoomBots was even de weg kwijt lijkt het :X
Je geeft toch wel een mooie onderbouwing zeg :+

Het zal allemaal wel werken, daar zal geen twijfel over bestaan. Ik had misschien beter kunnen zeggen, dat dit niet het beste moederbord is om die processor op te zetten. Mensen hadden wel eens problemen op meer degelijke moederborden.
Wat ik bedoelde te zeggen met de stroomvoorziening is, dat als je dalijk misschien eens wilt overclocken (zal misschien nog niet bekend voor je zijn, maar het gaat makkelijk met die cpu), dan is dat het minst ideale moederbord om dat mee te gaan doen en of hij de processor op stock fatsoenlijk stroom kan geven vraag ik me ook af.

In ieder geval om bij de vragen van jou te blijven.
Als je de kast open maakt en kijkt welke voeding erin zit en je post het, dan kunnen wij meer duidelijkheid daarover geven. De voeding levert genoeg wattage, maar als je een brakke voeding hebt, dan vraag ik me dat af.
Reepje heeft het cpu gedeelte al duidelijk uitgelegd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mosin op 18-09-2013 18:08 ]

• Reepje
  • Niet online
Mosin schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:06:
[...]

Je geeft toch wel een mooie onderbouwing zeg :+
Tja. Flashingst vraagt of de cpu op zijn bord past. Kijk ik naar cpu support list, staat die er gewoon bij. Kijk ik op google, vind niets raars over dat bord.

Maar onderbouw jij dan eens waarom dat bord niet zo geschikt is voor deze processor. Ik ben benieuwd.

• flashingst
Voeding is een Intertek SL-500K 500WATT 12cm ATX voeding.

• Reepje
  • Niet online
Ik ken die voeding niet, maar veel kan het niet zijn aangezien dat ding 22 euro kost.
Een goede voeding is moeilijk te maken voor dat bedrag.
Op de 12 v rail kan deze voeding volgens zijn specificaties 360 watt leveren, maar dat haalt ie zeker niet.

Ik zou je dan wel adviseren een goede voeding te kopen, de voeding is een belangrijk onderdeel.
bijv pricewatch: be quiet! System Power 7 400W

edit. maar mag ik vragen welke programma's je sneller wil laten lopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 18-09-2013 20:09 ]

• flashingst
Reepje schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:40:
edit. maar mag ik vragen welke programma's je sneller wil laten lopen?
Vooral games, ik ben ook van plan om iets later dan de processor de videokaart ook te upgraden. Is zo'n 400 WATT voeding genoeg? Als ik ook nog m'n videokaart ga upgraden?

• Reepje
  • Niet online
Dat dacht ik al.
Zoals je misschien in de gaten hebt, heb je een computer met een aantal zwakke componenten. Degene die hem in elkaar gezet heeft, heeft het goedkoopste van het goedkoopste spul gebruikt.

Voor games is deze computer nu niet bijzonder geschikt doordat er een zwakke grafische kaart inzit.
De upgrade van je processor zal weinig toevoegen aan de snelheid van games (in zijn algemeenheid).

Je kan dan beter eerst een goede grafische kaart en een goede voeding kopen, daarna extra geheugen en een vlotte harde schijf (evt ssd) en daarna pas de processor.

Daarmee heb je bijna helemaal een nieuwe pc.

Je kan eens kijken hoe een basis game configuratie er het best uitziet:

reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

• flashingst
Reepje schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:48:
[...]

Dat dacht ik al.
Zoals je misschien in de gaten hebt, heb je een computer met een aantal zwakke componenten. Degene die hem in elkaar gezet heeft, heeft het goedkoopste van het goedkoopste spul gebruikt.

Voor games is deze computer nu niet bijzonder geschikt doordat er een zwakke grafische kaart inzit.
De upgrade van je processor zal weinig toevoegen aan de snelheid van games (in zijn algemeenheid).

Je kan dan beter eerst een goede grafische kaart en een goede voeding kopen, daarna extra geheugen en een vlotte harde schijf (evt ssd) en daarna pas de processor.

Daarmee heb je bijna helemaal een nieuwe pc.

Je kan eens kijken hoe een basis game configuratie er het best uitziet:

reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013
Ik heb inderdaad ook gekeken naar een nieuwe grafische kaart als eerste stap, echter geeft mijn PC duidelijk aan dat de processor écht de bottleneck is, vooral bij games. De processor draait op ongeveer 95% terwijl de videokaart op nog geen 60% zit...

Mijn plan was dus om eerst de processor te upgraden (en als nodig, de voeding) en daarna de videokaart.

• Reepje
  • Niet online
Daar zit dan wel wat in.
Als je weet welke grafische kaart je wil, kan je nu al een inschatting maken welke voeding je nodig hebt. Wil je een goede middenmoter graka van rond de 200 euro, dan zou ik een 500 watt voeding aanbevelen. Ikzelf heb de pricewatch: XFX Pro 550W echt een goede voeding.
Hoe je het ook doet, begin bij de voeding. Want een slechte voeding kan je componenten ook frituren, en als je er nu duurder spul in stopt ga je beter geen risico lopen.

• flashingst
Ik zat zelf te kijken naar de GTX650 serie of 7770/7790... Ik neig meer naar de laatste twee maar ik zie dat die nét een wat sterkere voeding nodig hebben (500W) in tegenstelling tot de 400 die de GTX650 nodig heeft...

Ik ga dan inderdaad als eerste maar een nieuwe voeding aanschaffen en vervolgens een andere processor. Ik zag de X4 750K al eerder langskomen, echter past deze socket niet op mijn mobo...

• Reepje
  • Niet online
Misschien iets om over na te denken:
Je huidige pc is best wel een leuk internet bakje, office zal ook wel redelijk lopen. Waarom verkoop je dit ding niet als zodanig.
Dan leg je er wat bij en koop gelijk goede onderdelen van voor tot achter. Je weet nu waar je kijken moet.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het advies om alvast eens te gaan kijken naar een volledige upgrade (cpu + mobo + ram + videokaart + voeding) zoals Reepje zegt is goed, maar als je er nu geen geld voor hebt zou je ook voor een simpele quadcore kunnen kiezen. Bv deze pricewatch: AMD Athlon II X4 640 Boxed (tweedehands desnoods)
Stukje goedkoper en toch al een stuk soepeler spelletjes spelen. Dit als goedkopere upgrade optie tot de spaarpot vol genoeg zit voor een nieuw systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippocampus op 18-09-2013 23:08 ]

• flashingst
Of het toeval is of niet, de voeding begint op het moment kuren te vertonen. Soms bij opstarten of bij uit de slaapstand halen van de PC lijkt de fan van de voeding vast te slaan en komen er geluiden uit die niet correct zijn! Toen dit (voor de zoveelste keer) gebeurde heb ik de kast opengehaald en heb ik gecheckt dat het daadwerkelijk de voeding was.

Ik moet nu dus wel gelijk een nieuwe voeding kopen! Ik had gelezen dat er verschillende grootte's zijn en ik weet niet welke passend is voor mijn systeem?
Pagina: 1