Windows 7 All in one OEM op een usb krijgen

Pagina: 1
Acties:

• JOSHZYA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-10-2023
Geachte mede-tweakers,

Ik probeer al een tijdje een usb bootable te krijgen met alle windows 7 versies erop zodat je dat gemakkelijker kan installeren.

Ik heb gelezen op het internet dat als ik mijn ei.cfg verwijder ik dan alle opties zou moeten krijgen, maar natuurlijk werkt dat niet... want anders was ik hier niet :)

Een USB Bootable maken is niet het probleem, alleen alle windows 7 edities erop krijgen wel.
Ik heb het al geprobeerd met onze Windows 7 Home Premium x64 SP1 & Windows 7 Professional x64 SP1 Schijven.
Hiervan netjes een iso gemaakt en daarna de file verwijderd en weer op een usb gezet, echter ik krijg nog altijd het onderstaande menu niet...

Afbeeldingslocatie: http://media.askvg.com/articles/images/Choose_Windows_7_SKU.png

Iemand een oplossing hiervoor?

Met vriendelijke groet,

Josh van Bragt

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus deze methode werkt niet? (zie ook http://kmwoley.com/blog/?p=345 ):
1. USB-stick NTFS-format en partitie als actief markeren;
2. commando's uitvoeren vanaf de DVD:
cd schijfletterDVD:\boot
bootsect /nt60 schijfletterUSBstick:
3. de gehele inhoud (dus niet een ISO) van de Windows DVD naar USB-stick kopiëren, je hoeft helemaal geen ISO te maken ;) ;
4. ei.cfg verwijderen.

Dat zou het moeten doen, een OEM schijf is bij mijn weten niet anders dan een retail schijf (op de ei.cfg na), het is de licentie dat het verschil maakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 18-09-2013 17:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Ik heb laatst ook gewoon van mijn eigen Win7 DVD (OEM, pro 64x) een iso gemaakt, die ISO met de tool van microsoft gebruikt om een usb stick laten maken. en tot slot dat bestandje weg donderen van de stick. Ik krijg vervolgens gewoon dat menu.

Desktop | Server | Laptop

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Raven schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:40:
Je bedoelt FAT32? UEFI kent geen NTFS.

Kloppen de wimflags trouwens wel? Zonder wimflags werkt zo'n menu volgens mij niet. Van de standaard wim files zijn de wimflags overigens al ingesteld.

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 18-09-2013 19:59 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik weet niet anders dat je bij 7 de stick als NTFS moet formatteren en ik heb onlangs nog (en een tijdje terug bij een ander) UEFI moederbord zonder problemen 7 kunnen installeren vanaf een USB stick met NTFS format.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 18-09-2013 19:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trommelrem
Een UEFI moederbord kan in legacy mode wel van een NTFS geformatteerde USB stick opstarten. In UEFI mode kan dat niet. De oorzaak is omdat in legacy mode de programmacode vanaf de eerste sector gewoon wordt gestart. In UEFI mode zoekt de firmware zelf naar de EFI files op de devices. UEFI kent geen NTFS.

[ Voor 44% gewijzigd door Trommelrem op 18-09-2013 20:01 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:59:
Ik weet niet anders dat je bij 7 de stick als NTFS moet formatteren en ik heb onlangs nog (en een tijdje terug bij een ander) UEFI moederbord zonder problemen 7 kunnen installeren vanaf een USB stick met NTFS format.
Windows in UEFI mode installeren kan niet vanaf een NTFS stick. Waarschijnlijk installeert hij vervolgens Windows gewoon in legacy modus. Je kunt het vrij eenvoudig door te kijken of de 100MB EFI System partitie bestaat of niet.

• Trommelrem
Wat trouwens wel kan, is de USB stick in twee partities opdelen. Een partitie voor de bootfiles (FAT12, FAT16, FAT16B of FAT32) en een partitie waar install.wim op staat (NTFS). Dit kan handig zijn als je install.wim groter wordt dan 4 GB. Dan werkt een NTFS USB stick prima in UEFI mode.

Maar een betere oplossing is om install.wim op te splitsen in install.swm files met imagex /split.

• JOSHZYA
Raven schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:40:
Dus deze methode werkt niet? (zie ook http://kmwoley.com/blog/?p=345 ):
2. commando's uitvoeren vanaf de DVD:
cd schijfletterDVD:\boot
bootsect /nt60 schijfletterUSBstick:
3. de gehele inhoud (dus niet een ISO) van de Windows DVD naar USB-stick kopiëren, je hoeft helemaal geen ISO te maken ;) ;
4. ei.cfg verwijderen.

Dat zou het moeten doen, een OEM schijf is bij mijn weten niet anders dan een retail schijf (op de ei.cfg na), het is de licentie dat het verschil maakt.
Ik had idd dat al geprobeerd, het lukt alleen toch niet.
Ik blijf mooi de melding krijgen : Windows 7 Professional SP1.. accepteer de voorwaarden etc.

Het rare ervan is dat het wel zo lukt op een dvd maar niet op een usb...
En sinds wij willen overstappen naar usb-sticks voor installaties moet dit toch wel lukken?

• Trommelrem
Kun je de install.wim uberhaupt benaderen?

Shift-F10 indrukken in WinPE.

• JOSHZYA
Ik kan gerust de install.wim benaderen, ik had een tooltje die de install.wim veranderde naar alle edities van windows 7 en volgens het tooltje stond alles goed...
Ik heb het toen weer geprobeerd via de UEFI bios op te starten, wil prima. maar zonder het menutje om een editie te kiezen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al eens gedacht aan het gebruik van een MDT2010/MDT2013 installatie waarmee je helemaal geen media meer nodig hebt? Via PXE kan je dan booten en selecteer je uit een menu de in MDT opgevoerde OS-en. Werkt ook voor Servers. MDT2010 kan nog overweg met XP en Vista, MDT2013 niet meer. MDT2013 heb je nodig voor Windows 8.1 en Server 2012 R2.

https://discord.com/invite/tweakers

• Trommelrem
Wat als je hem opstart via de UEFI firmware in plaats van de UEFI BIOS? En heb je de legacy opties van UEFI wel aan staan? Windows 7 vereist die opties namelijk, Windows 8 niet.

Post eens een imagex /info, want alleen daar kunnen we wellicht ook iets uit halen.

• JOSHZYA
Enne.. hoe doe ik dat? xd

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Rupie schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:49:
Ik heb laatst ook gewoon van mijn eigen Win7 DVD (OEM, pro 64x) een iso gemaakt, die ISO met de tool van microsoft gebruikt om een usb stick laten maken. en tot slot dat bestandje weg donderen van de stick. Ik krijg vervolgens gewoon dat menu.
Met welke tool heb je dat gedaan? Een tooltje maakt het natuurlijk wel een stuk gemakkelijker dan zelf te gaan zitten klooien. :)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 23:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vraag me inderdaad af of in jouw install.wim überhaupt alle edities wel zitten.
Kun je nakijken met dism.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Trommelrem
imagex /info install.wim

Wel de ADK of WAIK voor nodig.

-edit-
Kan ook met dism /get-wiminfo, en dat kan ook nog eens vanuit WinPE.

[ Voor 43% gewijzigd door Trommelrem op 19-09-2013 11:23 ]

• JOSHZYA
Ga ik dat morgen maar eens proberen.
Heb 3 images gebruikt tot nu toe, dus in een zou die dan toch wel zitten lol.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Volgens mij was het alleen de Enterprise/Ultimate DVD die alle edities bevat, en je meldt Pro en Home Premium DVD's te hebben gebruikt ... Kan er even geen uitleg/link over vinden. Zou ook kunnen dat dit alleen bij Vista zo was.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 23:01
Bij mijn weten kan je met Windows 7 Pro gewoon alle edities installeren, dat doe ik namelijk zelf ook.

De manier waarop je het doet zou gewoon moeten werken, zo niet, probeer een ei.cfg toe te voegen met deze inhoud:

[Channel]
OEM
[VL]
0

Heb je ook de mogelijkheid om de product key te skippen, ipv dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
sanfranjake schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:34:
Volgens mij was het alleen de Enterprise/Ultimate DVD die alle edities bevat, en je meldt Pro en Home Premium DVD's te hebben gebruikt ... Kan er even geen uitleg/link over vinden. Zou ook kunnen dat dit alleen bij Vista zo was.
Alle edities bevatten alle edities. Enterprise uitgezonderd. Enterprise bevat alleen Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOSHZYA
Bij mijn weten moet dit idd ook lukken, maar toch op een of andere manier pakt hij ze niet.
Ik probeer wel een ei.cfg aan te maken en het daarin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Maar wat gebeurt er als je een get-wiminfo doet met DISM? Zonder die info kunnen we simpelweg niet voor je bepalen welke edities er uberhaupt in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOSHZYA
Het is me nu al gelukt via die manier, en dism /get-wiminfo kan niet in de winpe.
Nu nog even uitvogelen hoe ik ook 32 bit erbij inkrijg;d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 23:01
32 / 64 bit in 1 iso zul je zelf moeten doen moet WAIK / ADK (Geen idee hoe het heet tegenwoordig, ik heb het met WAIK gedaan iets van anderhalf jaar geleden).

Heb niet exact deze gebruikt, maar het beschrijft wel het proces waarmee je het moet doen:
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=145356
Pagina: 1